Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og det er en ting jeg lurer på. 

Ønsker og håper at jeg kan full-amme baby. Men hvordan organiseres dette i forhold til når baby skal bli passet av feks besteforeldre? 

Pumper man og fryser ned masse melk og leverer dette til de som skal passe baby? Hvor lenge kan melka stå i kjøleskap? Skal melka tines i kjøleskapet eller i romtemperatur? 
Blir så forvirret😅

Så til dere som fullammer, hva gjør dere når dere må ha barnevakt ift melk? 

Anonymkode: 0e7f8...140

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde selvfølgelig ikke barnevakt til barna da de var så små at jeg fullammet dem.

Anonymkode: a1234...1ec

• Liker 6
Skrevet

Det er nok mest naturlig å vente med barnevakt en stund...
Ikke alle babyer tar flaske, iaf ikke når de er galde i pupp. Fikk aldri mine til å ta flaske. Dermed kunne jeg heller ikke ha barnevakt før etter de var igang med fast føde etter 6 mnd en gang. Men vi hadde jo besøk, og var på besøk, besteforeldre trillet turer når babyen var stor nok til å ha et fast sovemønster i vogna osv. Da ammet jeg først, så trillet de. Måtte aldri ha barnevakt, jeg var jo der selv :)  Selv om man havner på sykehus får man vanligvis ta med seg babyer man fullammer... 

Men alternativet er helt riktig å pumpe og prøve å få babyen til å ta flaske, er barnevakt viktig er det løsningen. Bare greit å være forberedte på at de kan være litt kresne på det med flasker, fordi det ikke gir samme nærheten og tryggheten som mammas pupp antar jeg. Pupp er så mye mer enn mat, at plastic fantastic kan rett og slett bli avslått. Heller justere forventingene til å ha langvarig barnepass, tilfelle ting ikke går som planlagt.

Fullammet begge mine til de var 6 mnd, og tok vel deretter en 3-4 mnd før de var oppe i gode porsjoner fast føde i tillegg til ammingen. 

Anonymkode: 8d386...1bb

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke forvente å kunne dra fra babyen så lenge den fullammes. Ikke alle tar flaske (jeg nektet når jeg var baby, så moren min måtte  bare dra hjem), å noen takler dårlig å være hos andre enn primærperson(er). 

Anonymkode: 468cb...565

• Liker 1
Skrevet

Hvis man ikke gir flaske eller baby ikke tar, så er det vanskelig/umulig å forlate dem, dessverre. Her pumper jeg når baby skal være alene med faren eller andre. 

Anonymkode: ad974...d92

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde selvfølgelig ikke barnevakt til barna da de var så små at jeg fullammet dem.

Hadde selvfølgelig litt barnevakt da barna var så små! Gikk etter leggetid, og hadde pumpet melk. Barnevakten ringte hvis det var noe. 

Anonymkode: 07fe2...ff8

• Nyttig 3
Skrevet

Det kommer an på babyen.

Får du en baby som syns det er helt ok å veksle mellom pupp og flaske så kan du pumpe og la besteforeldre passe babyen. Hvis du får en som nekter å ta flaske så kan du bare være uten baby i tiden mellom amminger, f.eks kan besteforeldre ta en trilletur i et par timer eller sånn. Eller så får baby være med deg dit du skal. Noen babyer sover fint i vogn eller bæretøy og lager ikke mye bry ute blandt folk.

Anonymkode: ee722...8a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hadde selvfølgelig litt barnevakt da barna var så små! Gikk etter leggetid, og hadde pumpet melk. Barnevakten ringte hvis det var noe. 

Hver sin prioritering 😬

• Liker 4
Skrevet

Hadde ikke barnevakt i noe stor grad. Når pappan var alene med baby så lenge at hun ville ha melk (noe som også var sjeldent) så ga han melk jeg pumpet eller MME (jeg anså baby som fullammet selv om hun fikk MME en sjelden gang men det er jo såklart opp til hver enkelt om man ønsker å gi det)

Første gang vi hadde barnevakt av andre såpass lenge at baby måtte ha noe annet enn grøt/fast føde fikk hun også en flaske MME da var hun 8-9 mnd :) 

Man kan fint fryse morsmelk altså. Men melka forandrer seg gjennom babyens liv så det kan være dumt å pumpe masse når baby er 1 mnd og så gi den når baby er 7 mnd.. Men med mindre du tenker være kjempemye borte trenger man jo ikke mengder av morsmelk i fryseren. 

Jeg gikk for å supplere med MME de få gangene jeg ikke kan amme fordi jeg hatet å pumpe og syntes det var vanskelig få tid til det med baby som var krevende og som ammet ofte. Men vet mange som pumper uten problemer. Finnes og sånn man kan sette på pupp nr 2 når man ammer så får man ut melk mens man ammer. 

Anonymkode: 354b9...078

Skrevet

Prøv tidlig mme (etter amming er ordentlig etablert). Gi f.eks et måltid med det hver dag eller forsøk noen teskjeer av og til. Ofte smaken de må vende seg til. Det har sine fordeler å kunne gi mme. Da kan du f.eks ta en tur på butikken, trene osv. Baby tar ikke skade av at mor er vekke 1-2t et par dager i uken. Vår baby er 12 uker. Jeg delammer (ufrivillig, ammingen gikk seg aldri helt til). Ikke hatt pass enda, men far har hatt baby et par timer innimellom. 

Å pumpe har bare vært styr for meg. Får ikke nok melk til et helt måltid, så måtte pumpet et par dager for å samle opp nok. Dessuten er det vanskelig å pumpe om baby er urolig og far på jobb. Så mme har reddet oss. Syns også det er greit at vi kan gi mme om noe uforutsett skulle skje, feks sykdom osv. 

Anonymkode: 0b180...494

Skrevet

Babyen er ikke født ennå og du driver å planlegger barnevakt? Hadde aldri overlatt en så liten baby til besteforeldre.

Anonymkode: 56ac2...4fb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Babyen er ikke født ennå og du driver å planlegger barnevakt? Hadde aldri overlatt en så liten baby til besteforeldre.

Anonymkode: 56ac2...4fb

Hvorfor skrive en så unødvendig kommentar? Du svarer jo ikke på spørsmålet i det hele tatt.

Det har jo ingenting å bety hva DU aldri hadde gjort. Du vet jo overhodet ingenting om hvorfor det planlegges barnevakt, hvor lenge og hvor gammel baby er. 

Anonymkode: 0e7f8...140

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hver sin prioritering 😬

Ja, nettopp :) At mor er ute av huset noen timer mens baby sover, og heller kommer tilbake ved behov, er helt akseptabelt i min omgangskrets. Jeg er heldig som omgås empatiske voksne som ikke driver med mom shaming/mamma-skam :)

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Har aldri vært borte fra barna når de var så små at de ble fullammet. Tror ikke det er spesielt normalt med barnevakt til baby, med mindre det er noe helt spesielt som skjer. I så fall man jo først og fremst teste at baby faktisk tar flaske, og deretter pumpe ut eller gi mme. Du bør ha pumpe med det så du kan opprettholde produksjonen samt ta unna melkespreng for å unngå tette melkekjertler/brystbetennelse.

Skrevet

Var ikke borte fra babyen mange timer før den ble over 6mnd og var godt i gang med mat. Men den fikk noe pumpet melk og noe erstatning, så kunne vært det om nødvendig. 

Anonymkode: 01664...52d

Skrevet

Min baby er 4.5 mnd og har så langt ikke hatt barnevakt, men han har vært med pappaen sin mens jeg har vært borte opp til maks 7 timer. Jeg begynte ned amming men gikk over til pumping frem til babyen var 2 måneder, så ble det amming igjen. I etterkant har jeg fortsatt å pumpe om natten når babyen sover. Min baby har null problemer å veksle mellom flaske og pupp. Melka kan oppbevares et par dager i kjøleskapet eller opp til 4 timer i romtemperatur(dersom fersk og ikke vært innom kjøleskapet først).  Det selges slike flaskevarmere som varmer opp melk til riktig temperatur, anbefaler å kjøpe dette. Har unngått MME fordi jeg vil gi morsmelk så lenge som mulig, men er jo ikke krise å gi MME heller. Det viktigste er å introdusere flaske på et tidlig tidspunkt så du babyen blir vant til dette, og ikke vente til den er flere måneder gammel. Men helst ikke den første måneden, for meg gikk det bra da men det er vel ikke anbefalt.

Anonymkode: 69a33...490

Skrevet

Hadde ikke barnevakt det første året, enda jeg delammet og ga flaske 🙄 

Anonymkode: f8f23...e76

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hadde ikke barnevakt det første året, enda jeg delammet og ga flaske 🙄 

Anonymkode: f8f23...e76

Gratulerer.

Anonymkode: 82b1b...651

• Liker 1
Skrevet

Min sønn fikk litt tilskudd av mme på sykehuset da jeg hadde litt lite produksjon i starten, og vi var innlagt lenger enn normalt pga komplikasjoner hos meg. I starten så ble han koppmatet, men ganske tidlig så fikk han på flaske. Mye tidligere enn jeg hadde turt å gi flaske om jeg skulle satt i gang selv, jeg hadde vært redd for å tulle til sugeteknikken, men regnet med at barnepleierne hadde peiling (og det gikk helt fint).

Han klarte fint fra dag 5 å ta både flaske og pupp, og det har gjort meg mye mer avslappet mtp å være borte. Da han var to uker så var jeg alene på kjøpesenter i en times tid mens han var hjemme med pappaen. Han trengte ikke mat mens jeg var borte, for jeg ammet før jeg gikk, men jeg var ikke stressa av å være borte en liten stund. Da han var 4 uker var han hjemme med mine foreldre mens jeg var borte i 2 timer på julehandel. Også da var han mett da jeg reiste, og trengte ikke flaske mens jeg var borte, men jeg var ganske avslappet med å være litt borte fra han fordi jeg visste at han kunne få mat selv om jeg ikke var der. 

Jeg vil si at jeg fullammer selv om han får ca 2 flasker mme i uka de nettene hvor han er veldig sulten og ikke blir tilfredsstilt av melken min. Er veldig glad han tar flaske, men hadde ikke turt å prøve så tidlig om vi ikke hadde vært på sykehuset og blitt instruert av barnepleiere. 

Anonymkode: d761a...c65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...