Blue Berry Skrevet 27. desember 2022 #61 Del Skrevet 27. desember 2022 (endret) Ta zink/D-vit/jern og B-vit. Smoothie av ingefær/hvitløk/chili/sitron/litt gurkemeie og honning! Smaker dritt, men er skikkelig bra!!(Blåbær er også veldig bra). Pass på og ikke stresse unødig. Nok søvn!! Hold deg i normalt form. Gå en tur i skogen og få frisk luft. Ha det gøy innimellom og ikke bekymre deg mye. Og såklart, hygiene er viktig! Idoform/biola er bra for immunforsvaret, da omtrent hele immunforsvaret sitter i tarmen. Endret 27. desember 2022 av Blue Berry Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blue Berry Skrevet 27. desember 2022 #62 Del Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Low dose naktroxen pga mye betennelser, ME, generelt smerter og fatique. Har ikke chrons(så vidt jeg vet). Anonymkode: da251...7c6 Ikke for å kuppe tråden, men hvordan funker LDN? Har også ME, men har ikke turt å hente den pga bivirkninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 27. desember 2022 #63 Del Skrevet 27. desember 2022 Må ta medisiner for å dempe immunforsvaret mitt. Det angriper ting det ikke skal angripe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #64 Del Skrevet 27. desember 2022 En kjeft TRAN nesten hver kveld. Og så går jeg på jobb så lenge jeg ikke er halvdau/ spyr/ har diaré. Dvs jeg har knapt hatt sykefravær i voksen alder. Anonymkode: ba1f4...efe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #65 Del Skrevet 27. desember 2022 Jeg vasker ikke masse hjemme. Utsettes for litt bakterier der. Har normalt god håndhygiene. Vasker henda etter toalettbesøk, hyppig vask når jeg lager mat. Unngår å ta på dørhåndtak, døråpningsknapper, stoppknapper osv. Bruker albuen, og vasker henda etterpå eller bruker håndsprit. Passer på å ikke ta "skitten" hånd i ansiktet. Er sjelden syk. Anonymkode: 6a4a8...a47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #66 Del Skrevet 27. desember 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: En kjeft TRAN nesten hver kveld. Og så går jeg på jobb så lenge jeg ikke er halvdau/ spyr/ har diaré. Dvs jeg har knapt hatt sykefravær i voksen alder. Anonymkode: ba1f4...efe Men du har trolig forårsaket en del sykefravær hos andre. Anonymkode: 9290e...6b4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #67 Del Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vasker ikke masse hjemme. Utsettes for litt bakterier der. Har normalt god håndhygiene. Vasker henda etter toalettbesøk, hyppig vask når jeg lager mat. Unngår å ta på dørhåndtak, døråpningsknapper, stoppknapper osv. Bruker albuen, og vasker henda etterpå eller bruker håndsprit. Passer på å ikke ta "skitten" hånd i ansiktet. Er sjelden syk. Anonymkode: 6a4a8...a47 Pluss spise normalt sunt, mye grønnsaker, tran, jern og D-vitamin. Og unngå stress. Jeg blir lettere syk om jeg stresser. Øver på å legge lista lavt nok hver dag. Må i tillegg unngå trekk. Jeg kan ikke sove på hotellrom eller sitte i bil med klimaanlegg på lav temperatur. Blir syk med en gang av det. Anonymkode: 6a4a8...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 27. desember 2022 #68 Del Skrevet 27. desember 2022 (endret) Gitt blaffen i å være redd for å ta i ting siste tre år spesielt. Ikke brukt sprit, antibac eller maske. Unngått fremmede stoffer rett i blodbanen. Tatt noe kosttilskudd, vitaminer, mineraler. Tok gjerne i dørhåndtak, handlevogner, og spiste uvasket frukt rett fra butikken, som jeg la rett på kassa-disken uten plastpose. "Vasket" frukten symbolsk ved å gni med hendene. Kjempeviktig 🙂 Har ikke hatt sykdommer. Endret 27. desember 2022 av slask Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #69 Del Skrevet 27. desember 2022 Folk har forskjellig helse. Det kommer man ikke unna, uavhengig av hvilke teer man drikker og hvor mye D-vitamin man får i seg. Det skader ikke å prøve å hjelpe sitt eget immunforsvar til å virke bedre, men man må ikke føle at man har skyld i egen sykdomshyppighet hvis man forsyner seg fra fredagskaken på pauserommet. Jeg har både vært gjennom perioder med naziregime på bakterieeksponering, og perioder hvor jeg har gitt fullstendig blaffen og gitt klemmer til åpenbart syke mennesker. Likevel har jeg alltid vært mye syk. På ungdomsskolen gjennomgikk jeg 12 forkjølelser på et høstsemester. Jeg har hatt tre lungebetennelser og 7 runder med bekreftet influensa. Jeg har lett astma, som jeg tenker er en faktor for at jeg lett blir syk, men likevel. Jeg har aldri vært borti noen som er så ofte syk som meg, og jeg har følt meg dum og uforsiktig, og føler jeg åpenbart gjør noe feil. Det eneste som har virket, var pandemien. Det å slippe å omgås syke mennesker, både dem som skjuler det, er åpne om det, og dem som ikke er klar over at de er smittebærende. Synd at det ikke er sunt i lengden å ikke utfordre immunsystemet sitt ved å eksponeres for dette, men det er nå sånn at livet er urettferdig. Og noen blir smittet av "alt". Ta i det minste influensavaksine hvis du har lett for å få virus. Lykke til med resten av vinteren. Anonymkode: 79450...544 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #70 Del Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Oh, takk for tips. Visste ikke at man fikk knust gurkemeie og ingefær på den måten. Tar du en hel teskje rosmarin? Dette skal jeg prøve. Handler inn neste gang jeg er på butikken. Har lest mye om nytteeffekten av gurkemeie. Til TS: Jeg som skrev over. Har det mye som deg. Har elendig immunforsvar pga stress, og blir syk og dårlig av alt mulig. Har halsbetennelser i hytt og gevær, og selv om jeg ikke utsettes for mer smitte enn andre blir jeg syk. Anonymkode: 1c41c...fbb Ja, jeg tar en teskje tørket rosmarin pr. kopp te og trekker det i 15 minutter. Faktisk synes jeg rosmarin-te smaker så godt at jeg bruker å ta en kopp når jeg vil kose meg. Heller rosmarin enn vanlig te. Men da blir det uten gurkemeie og ingefær... Du får kjøpt rosmarin til te i helsekostforretninger, men rosmarin i krydderglass er akkurat det samme. Hvis du er interessert i te som naturmedisin, bør du lese om furunål-te. Furunåler inneholder kjemikalier som brukes som virkestoff i moderne legemidler, så der har du ekte naturmedisin. Anonymkode: 16d4c...9e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #71 Del Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er korrekt, immunologer gjentar det til det kjedsommelige, folk snakker om å ville ha et sterkt immunforsvar, men et altfor sterkt immunforsvar er ikke noe vi bør ønske oss, det skader mer enn det gagner. Hva er det som gjør immunforsvaret for sterkt? Anonymkode: 16d4c...9e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #72 Del Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, jeg tar en teskje tørket rosmarin pr. kopp te og trekker det i 15 minutter. Faktisk synes jeg rosmarin-te smaker så godt at jeg bruker å ta en kopp når jeg vil kose meg. Heller rosmarin enn vanlig te. Men da blir det uten gurkemeie og ingefær... Du får kjøpt rosmarin til te i helsekostforretninger, men rosmarin i krydderglass er akkurat det samme. Hvis du er interessert i te som naturmedisin, bør du lese om furunål-te. Furunåler inneholder kjemikalier som brukes som virkestoff i moderne legemidler, så der har du ekte naturmedisin. Anonymkode: 16d4c...9e2 Tusen takk for tipsene. Skal kjøpe rosmarin, gurkemeie og ingefær i morgen den dag! Misliker smaken av ingefær, men jeg tror jeg skal kunne venne meg til det. Har hatt en del ferdig teposer med gurkemeie, men jeg er usikker på om det har samme effekt som hvis jeg blander ut pulveret i vannet? Vil teste ut furunål-te også, men merker jeg er skeptisk på smaken. Anonymkode: 1c41c...fbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #73 Del Skrevet 28. desember 2022 Etter å ha lest tråden ser jeg at jeg også gjør følgende som mulig bidrar; - drikker et stort glass vann med c-vitamin brusetablett hver morgen - har mye hvitløk og ingefær i kostholdet - får i meg mye sunt fett, er glad i laks og ørret, avokado, kjerner og frø, og spiser mye grønnsaker og egg. - sover ganske regelmessig fra 23 - 6 hver dag, også i ferier som nå, så trenger aldri vekkerklokke og slik og er med det uthvilt når jeg våkner - trener, både kondisjon og styrke Der jeg ikke er god er; har en jobb med mye stress (men lystbetont), er glad i noen glass vin Anonymkode: 62df8...d34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #74 Del Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 27.12.2022 den 13.40): Ikke få barn. Før jeg fikk barn var jeg aldri syk. Anonymkode: d6b10...506 Skriver under på denne😆 Anonymkode: 8b721...f47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ufiltrert Skrevet 29. desember 2022 #75 Del Skrevet 29. desember 2022 (endret) Jeg spiser veldig mye sterk mat, vi snakker VELDIG sterk. Ikke en liten chili i maten, men mange hakket opp. Chili, hvitløk, massevis. Sånn man iblandt kjenner river på vei ut, som inn. Og jeg er fullstendig overbevist om at den sterke maten har holdt meg relativt frisk i over 40 år. Jeg har selvfølgelig hatt tunge forskjølelser og influensaer jeg også, men oftest bare hvert annet år eller så. Endret 29. desember 2022 av ufiltrert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #76 Del Skrevet 29. desember 2022 Kutte ned sukker og få i meg probiotika hver dag! Og to ganger i året ta oregano olje som dreper di dårlige bakteriene i tarmen uten å drepe di gode. Dem fleste har for mye dårlige bakterier i tarmen med dagens kosthold og det er ikke bra for imunforsvaret! Jeg har ikke vært syk på over 8 år! Anonymkode: 3f89f...97a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 29. desember 2022 #77 Del Skrevet 29. desember 2022 (endret) Uten å kommer med råd om helsekost? Eller sa du det ikke. Skal prøve å unngå det (vanskelig og likevel lett) Jeg har et godt immunforsvar, tar vitaminer, b-c- og d-vit. Det er fordi det er mindre vitaminer i frukt og grønnsaker enn før. Kjøper mest økologisk, men ikke alltid. Tar også zink, magnesium, kalium og kalsium. Og solhatt hvis jeg merker litt vondt i halsen og en ekstra stor dose c-vitamin, da er det som regel over neste dag. Kalium får du i deg om du spiser en banan hver dag, velg økologisk hvis du kan. Merker jeg at en forkjølelse er på vei lager jeg en buljong med (grønnsaksbuljong) chili, hvitløk, og gurkemeie, (edit ikke gurkemeie, men nå står det stilt) pluss litt revet gulrot for smakens skyld. Bruker honning som er ren og ikke prossesert i te. Spiser minst mulig sukker, men er ikke fanatiker på det. Når jeg var småbarnsmor eller har /hadde mye å gjøre brukte jeg å si til meg selv at jeg ikke har tid til å bli syk. Uten å stresse for mye når jeg var i risikosonen. Fikk svineinfluensa, drakk mye vann, når jeg klarte våkne fordi måtte tisse. Jeg sov og sov uten en tanke på problemer. Har også som en regel at jeg ikke tenker på problemer tidlig på morgen eller sent på kveld. Stillhet og kaffe på morran, minst en time og ikke noen grøssere (ser aldri grøssere mer) på kvelden og ikke økonomi-snakk. Finnes vel ingen oppskrift. Spis sunt og ikke for mange bekymrings-tanker. Endret 29. desember 2022 av Jytte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #78 Del Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 27.12.2022 den 23.13): STRESS fører til dårlig immunforsvar. Derfor er å redusere kronisk og for mye stress det jeg gjør. Stress og hjernehelse har mye å si for hvordan resten av kroppen føles. Det jeg gjør: - Går til psykolog - Snur opp ned på alle dustete mestringsstrategier som handler om flink pike, peoplepleasing, perfeksjonisme osv. (det blir aldri nok uansett, og fører til kronisk stress) - Slutter med "godt med alt som er gjort"-mentalitet. Jeg stopper når jeg får signal fra kroppen om at den er sliten, ikke når lista er ferdig, lista kan jeg fortsette med i morgen - Sluttet å bry meg om andre blir skuffet, slutte å ta ansvar for andres liv og følelser, og meninger om meg - Gjøre gode ting helt for meg selv! Hva vil JEG, hva liker JEG - Sover minimum 8 timer hver natt - Tar magnesium, d-vitamin, probiotika, og multivitamin hver dag - Drikker mye vann - Gjør litt yoga/strekking hver dag - Spiser lite sukker og drikker lite alkohol Anonymkode: 1c41c...fbb Denne var veldig fin! Hodet og kroppen henger jo sammen og det er lett å glemme i blant. Jeg har vært mye syk i det siste, har vært stressa og begynte på ny jobb i barnehage i år etter å ha studert et par år og nå har jeg fått alt mulig man kan få de siste månedene. Helt ekstremt med sykdom der da. Men av tidligere erfaring tar det er år før det blir bedre og man ikke går og hangler halve året. Ville si det her da. Mange mener tarmhelsen vår har utrolig mye å si for vår generelle helse og immunforsvar. Og i det siste har det kommet studier som viser at mat med gode bakterier (f.eks. Ekte tysk surkål, kimchi, yoghurt osv..) hjelper på stress i kroppen. Jeg har bare ikke fått ut fingeren for å prøve dette seriøst. Men det skal jeg nå, lei av og være syk. Er det noen andre som har har erfaring med dette? Anonymkode: d43bd...8e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #79 Del Skrevet 29. desember 2022 Jeg vet ikke om jeg har flaks eller gener, eller hva. Men jeg har vært rundt så ekstremt mange som har hatt covid det siste året, og om jeg har hatt det så har jeg ikke hatt så mye som en forkjølelse en gang. På jobb kom det en ny smitterunde i høst. Jeg hadde sittet med 5 stk i kantina som alle fikk påvist covid to dager senere, men jeg testet negativt. For 5 år siden hadde jeg en kraftig influensa, mitt livs første. Var nede for telling i ca 10 dager. Etter det har jeg knapt vært syk. I vinter har "alle" vært forkjøla, inkludert min samboer, men jeg har vært helt fin, ikke så mye som en kløe i halsen. Det eneste jeg vet jeg er veldig god på er å sove nok. Legger meg alltid tidlig. Tar tran nå om vinteren, og spiser en del fisk. Men jeg er alltid lav på d-vitamin hvis jeg måler det hos legen. Anonymkode: 1517d...62f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 29. desember 2022 #80 Del Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 27.12.2022 den 14.53): Sunn kost og mosjon. OG fremfor alt, unngå mennesker og eventuelt holde avstand. Isolere syke husholdmedlemmer. Anonymkode: e50fa...aa5 Dette! Spis sunt, mosjoner og vær hygienisk. Funker fjell. Men når det er sagt så er det forskjell på folk. Men det er fullt mulig å få bedre immunforsvar ved de tre overnevnte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå