Gå til innhold

Hvilke tiltak har hjulpet DEG med å få bedre immunforsvar? (Alternativ medisin ikke velkommen i tråden)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Glemte;

tar aldri kake på kakefredag, spiser i alle fall aldri kake i barnebursdag (etter at lys er blåst ut), spiser kun frukt med skall fra fruktfatet på jobb. 

Anonymkode: 62df8...d34

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg gjør er rett og slett å ikke gjøre så mye. Jeg vasker meg på hendene etter jeg har vært på do, før jeg lager mat og før jeg spiser,men ellers ikke. Det er ekstremt sjeldent jeg vasker hendene etter å ha vært ute i offentligheten, og jeg kan til og med finne på å trøkke mine bakteriefylte hender i ansiktet og munnen. Tar heller ikke noe tran eller ekstra vitaminer annet enn det jeg får fra maten. Har knapt vært syk i mitt voksne liv. 

Anonymkode: 21c03...9a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg merket stor forskjell etter jeg begynte å trene regelmessig. Er nesten aldri syk lenger, og om jeg er syk varer det bare en halv dag. Jeg går i helt andre retningen enn andre i tråden her, har alltid vært mye ute i skogen, spist mat som ramler på bakken, ikke spesielt flink til å vaske hender, tar meg nesten konstant i ansiktet, nusser masse på mine barn rett fra barnehagen, spiser opp barnas rester og drikker fra samme glass.

Anonymkode: 9ae41...6a0

Jeg er også veldig aktiv og er ikke stresset over ting som faller på bakken i skogen, og jeg er heller ikke nøye med å vaske frukt og grønt som er innpakket. Men jeg vasker hendene når jeg kommer hjem og har vært på butikken eller bussen. Det var en selvfølge når jeg vokste opp, og noe jeg har fortsatt med som voksen. Har en i tillegg nedsatt immunforsvar så må en være mer obs. Tåler en en del så er det jo ikke det samme. Skal en prøve å bygge opp og tåle mer, så er heller ikke det gjort over natten.   

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det jeg gjør er rett og slett å ikke gjøre så mye. Jeg vasker meg på hendene etter jeg har vært på do, før jeg lager mat og før jeg spiser,men ellers ikke. Det er ekstremt sjeldent jeg vasker hendene etter å ha vært ute i offentligheten, og jeg kan til og med finne på å trøkke mine bakteriefylte hender i ansiktet og munnen. Tar heller ikke noe tran eller ekstra vitaminer annet enn det jeg får fra maten. Har knapt vært syk i mitt voksne liv. 

Kunne vært meg aldri vært nøye på spriten eller redd for å ta på ting. Har helt normal hygiene.  Ikke hatt en egenmelding/sykemelding siden 2017.

Anonymkode: 0cdcd...728

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er nettopp det som er et kraftig immunforsvar.

Anonymkode: 40ae9...42c

Som sagt dette er ikke noe jeg vet, men jeg har alltid tenkt at det er forskjell på å ha en god helse, der du tar vitaminene du trenger, og idéen om å bygge opp et immunforsvar. Jeg trodde at immunforsvaret vårt var basert på vår generelle helse samt at om vi eksponeres litt for virus og bakterier som blir et hyggelig famileslskap for immunsystemet.. Allergi er immunsystem på syre. Som sagt jeg vet ikke om dette stemmer

Endret av Helene1982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (2 minutter siden):

Som sagt dette er ikke noe jeg vet, men jeg har alltid tenkt at det er forskjell på å ha en god helse, der du tar vitaminene du trenger, og idéen om å bygge opp et immunforsvar. Jeg trodde at immunforsvaret vårt var basert på våt generelle helse samt at om vi eksponeres litt for virus ig bakterier er det er hyggelig famileslskap for immunsystemet.. Allergi er immunsystem på syre. Som sagt jeg vet ikke om dette stemmer

Stort sett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mye av dette stemmer for meg også. Jeg dusjer hver dag og vasker meg på hendene etter toalettbesøk. Men bortsett fra det har jeg et veldig avslappet forhold til mye av det som andre trekker frem her. Helt ærlig ser jeg på mye av det som hysteri.

Vasker ikke frukt og grønt med mindre det er møkkete. Spiser med fingrene ute og forsyner meg gjerne fra både kakefat og skåler ute i «offentligheten». Tar ingen ekstra vitaminer eller mineraler (for jeg har sannsynligvis ingen mangler heller), tar meg i ansiktet hele tiden, tar på dørhåndtak, kjører kollektivt etc etc.

Jeg er EKSTREMT lite syk. Og jeg tror det er nettopp eksponering for bakterier som gjør meg motstandsdyktig. Kan omgås syke mennesker som smitter hverandre, men det biter ikke på meg. Var mye syk som barn, og delvis opp i 20-årene, men så har det avtatt mer og mer.

Har 0% sykefravær de siste 6-7 årene. Ikke en eneste egenmeldingsdag engang.

Anonymkode: cdafa...a57

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mye av dette stemmer for meg også. Jeg dusjer hver dag og vasker meg på hendene etter toalettbesøk. Men bortsett fra det har jeg et veldig avslappet forhold til mye av det som andre trekker frem her. Helt ærlig ser jeg på mye av det som hysteri.

Vasker ikke frukt og grønt med mindre det er møkkete. Spiser med fingrene ute og forsyner meg gjerne fra både kakefat og skåler ute i «offentligheten». Tar ingen ekstra vitaminer eller mineraler (for jeg har sannsynligvis ingen mangler heller), tar meg i ansiktet hele tiden, tar på dørhåndtak, kjører kollektivt etc etc.

Jeg er EKSTREMT lite syk. Og jeg tror det er nettopp eksponering for bakterier som gjør meg motstandsdyktig. Kan omgås syke mennesker som smitter hverandre, men det biter ikke på meg. Var mye syk som barn, og delvis opp i 20-årene, men så har det avtatt mer og mer.

Jeg er også veldig lite syk. har ikke hatt korona, men vi har også del to: hvordan påvirker mine handlinger menneskene rundt meg? Jeg har aldri hatt en idë om at jeg er så viktig at jeg tenker at andre burde akseptere å bli smittet av meg. Jeg Spriter heller ikke hendene hele tiden, men om jeg nyser eller hoster, vasker jeg hendene som jeg også gjør ellers.

Endret av Helene1982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Samme her! Er syk nå for første gang på nesten 20 år. 

Anonymkode: fb44e...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (10 minutter siden):

Jeg er også veldig lite syk. har ikke hatt korona, men vi har også del to: hvordan påvirker mine handlinger menneskene rundt meg? Jeg har aldri hatt en idë om at jeg er så viktig at jeg tenker at andre burde akseptere å bli smittet av meg. Jeg Spriter heller ikke hendene hele tiden, men om jeg nyser eller hoster, vasker jeg hendene som jeg også gjør ellers.

Jeg nyser og hoster i albuen, ikke i hendene. Ser ikke poenget med å vaske hendene da. Ser heller ikke helt hvordan mitt innlegg kan tolkes til at jeg mener andre skal akseptere å bli smittet av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man FOR bra immunforsvar, så vil ditt eget immunforsvar jobbe mot deg og kan faktisk drepe deg .. fakta! Man bør vel tenke moderasjon på alt, tenker jeg 😊

Anonymkode: a469b...b3f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg nyser og hoster i albuen, ikke i hendene. Ser ikke poenget med å vaske hendene da. Ser heller ikke helt hvordan mitt innlegg kan tolkes til at jeg mener andre skal akseptere å bli smittet av meg.

Det handler sikkert om meg, men jeg opplever ofte her på KG at jeg forteller om noe om meg selv, og jeg er aldri klar for hva andre kan tolke ut av det som for meg er: Jeg er er på ingen måte fanatisk, men jeg gjør helt vanlige grep for å ikke smitte andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har dårlig immunforsvar. Jeg er forskjøla / syk mye mer enn folk rundt meg. Jeg kan være eksponert for en smittekilde sammen med flere andre og KUN jeg blir syk. Det er rart.

Har noen andre hatt dette sånn og fått til å gjøre noe med det?

Hvis svaret er homopati eller medaljong, så er jeg ikke så interessert. 

Anonymkode: fb57b...371

Søvnhygiene, generelt variert kosthold og god fysikk er viktigere enn alt annet tull. 

Anonymkode: 22cf6...c51

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ekstra D-vitamin (tar 50 microgram daglig.)
Ekstra Zink (tar 25 mg daglig)
Dette gjorde underverker for mitt immunforsvar! Lærte under covid at den derre anbefalingen på 10 ug D-vitamin bare er for å unngå mangelsykdommene og ikke har å gjøre med hva som er bra for immunforsvaret i det hele tatt...  med ekstra d-vit fikk jeg et nytt liv i vintersesongen!

Og deretter funker faktisk antioksidanter skikkelig godt når ting allikevel bryter ut innimellom. Jeg drikker sterk te av gurkemeie og ingefær, evt med rødbet og andre mørke bær. Og tar en og annen brusetablett med heftig dose C-vitamin og som også er antioksidant. Kan gjøre dette når jeg kjenner noe kommer en kveld og våkne like fin neste morgen. Før ble jeg alltid dau-sjuk når jeg kjente noe kom en kveld.

Så disse greiene er min go-to. Samt trening da. Minst to ganger i uka styrketrening.

Og etter covid et nytt forhold til fordelen av isolasjon, men for meg som har små barn og fortsatt ei bhg.,, hjelper det lite. Men så deilig å ikke bli kjempesyk hver gang et barn blir forkjøla, det ble jeg faktisk før... før nok vit D og zink.

Anonymkode: dbd8b...0db

Kunne du tenke deg å dele oppskrift/ instruksjon på hvordan man lager seg en sånn tekopp?

Anonymkode: 92d26...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var forkjølet omtrent hele tiden før. Etter at jeg kuttet alkohol nesten helt bort, så har jeg ikke vært syk! 🙌🏻

Anonymkode: d01cd...670

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg var forkjølet omtrent hele tiden før. Etter at jeg kuttet alkohol nesten helt bort, så har jeg ikke vært syk! 🙌🏻

Anonymkode: d01cd...670

Jeg var ekstremt mye syk før da jeg var party løve🫣Fokuserer på sunn mat, mosjon, prøver å fjerne stress triggere. Men D-vit er viktig for meg, da jeg har magesykdom og tar ikke opp næringsstoffer godt nok. Så tar og multivitamin. Ble ekstremt syk av covid tidlig i høst, så dårlig at jeg ikke kunne være uten tilsyn. Nå bruker jeg LDN i flytende form🤞🤞🤞

Anonymkode: da251...7c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en teori om at enten har man eller har ikke godt imunforsvar. Det ligger i genene. 

Og jeg er også enig at man skal tørre å utsette seg for litt bakterier for å styrke imunforsvaret enda mer. Å være bakteriefobisk er en dårlig ide, å være overrenslig tjener ikke den gode sak. Om noe detter på gulvet tar jeg det fort opp og spiser det f.eks. Er ikke hysteriske med sengetøyskift eller dusj og tåler at det finns hybelkaniner. Å gå i samme klærne flere dager er heller ingen krise.Men håndhygiene er jeg nøye med.  

Jeg har i mitt liv hatt veldig lite omgangssyke og influensa, og sjelden forkjølelse og.  Inntil korona med overdreven hygiene og spriting og lite eksponering av skitt og andre folk. Var stadig småsnufsete helt til ting begynte å bli normale igjen og jeg fikk bygget opp imunforsvaret. Så jg er overbevist om at overdreven hygiene er mer skadelig enn sunt. 

Anonymkode: 28a74...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg var ekstremt mye syk før da jeg var party løve🫣Fokuserer på sunn mat, mosjon, prøver å fjerne stress triggere. Men D-vit er viktig for meg, da jeg har magesykdom og tar ikke opp næringsstoffer godt nok. Så tar og multivitamin. Ble ekstremt syk av covid tidlig i høst, så dårlig at jeg ikke kunne være uten tilsyn. Nå bruker jeg LDN i flytende form🤞🤞🤞

Anonymkode: da251...7c6

jeg forstår og er glad for at du har funnet en behandling som passer deg. Men LCD, hadler vel ikke om corona? Jeg antar du har fått det for crohns?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...