AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #1 Skrevet 27. desember 2022 Jeg har dårlig immunforsvar. Jeg er forskjøla / syk mye mer enn folk rundt meg. Jeg kan være eksponert for en smittekilde sammen med flere andre og KUN jeg blir syk. Det er rart. Har noen andre hatt dette sånn og fått til å gjøre noe med det? Hvis svaret er homopati eller medaljong, så er jeg ikke så interessert. Anonymkode: fb57b...371
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #2 Skrevet 27. desember 2022 Jeg har (bank i bordet) ikke vært syk siden før covid. Før det var jeg forkjølet flere ganger i året. De siste tre årene har jeg holdt veldig god avstand til folk, vært forsiktig med å ikke ta på ting så langt det lar seg gjøre (rekkverk, dørhåndtak, ringeklokker, heisknapp osv), sluttet å håndhilse, kuttet ned kollektivtransport og kort fortalt holdt avstand. For meg har dette utgjort en STOR forskjell. Anonymkode: b9cc3...362 4 1 2
Fame Skrevet 27. desember 2022 #3 Skrevet 27. desember 2022 Jeg tar tran kapsler og multivitaminer hver dag, mest fordi jeg prøver å bli gravid Men jeg har hvertfall ikke vært syk siden covid I mars 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #4 Skrevet 27. desember 2022 Ikke få barn. Før jeg fikk barn var jeg aldri syk. Anonymkode: d6b10...506 8 4
Eneri Skrevet 27. desember 2022 #5 Skrevet 27. desember 2022 Jeg er ikke blant dem som er veldig ofte syk, men jeg merker at jeg i perioder med mye stress og/eller lite søvn er mer mottakelig for smitte. Så viktig å tilpasse aktivitet til energinivå så man ikke kjører seg helt i grøften, og tilstrebe å få nok søvn. God håndhygiene, feks vasker jeg alltid hender når jeg kommer hjem før jeg gjør noe annet. (Og så har jeg siden april kjøpt og brukt flytende frønæring, mulig du ser på det som alternativt, men nevner det likevel. Facebookgruppe Frønæring på norsk har mer info om ulike typer. Det har gjort at jeg har bedre vitaminopptak og gir meg bedre motstandskraft og mer energi). 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #6 Skrevet 27. desember 2022 Ikke direkte for immunforsvaret, men tror jeg er god på å unngå smitte; Aldri plukke meg i ansiktet, eller spise mat med hendene utenfor eget hjem. Kjøre egen bil, og ikke bruke offentlig transport. Handler mat og slik tidlig, så er sjeldent i stappfulle butikker. Aldri fryse på føttene. Anonymkode: 62df8...d34 1
Fame Skrevet 27. desember 2022 #7 Skrevet 27. desember 2022 Kjekt å ha håndsprit i veska også. Jeg var på middag i går og hun ene som var der hadde en mann som var syk så hun ville holde avstand til oss. Etter å ha spist, la jeg merke til at hun tok tunga på fingeren (helt uten å tenke over det) for så å ta på felles sleiv med samme hånda Legger alltid merke til sånt, jeg 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #8 Skrevet 27. desember 2022 Fame skrev (31 minutter siden): Kjekt å ha håndsprit i veska også. Jeg var på middag i går og hun ene som var der hadde en mann som var syk så hun ville holde avstand til oss. Etter å ha spist, la jeg merke til at hun tok tunga på fingeren (helt uten å tenke over det) for så å ta på felles sleiv med samme hånda Legger alltid merke til sånt, jeg Der har du grunnen til at jeg aldri tar meg i ansiktet, eller spiser med hendene utenfor eget kjøkken. Sleiv er en ting, men absolutt alt av dørhandtak er vel verstingen. Og kodepaneler og døråpnere på jobb. Handtaket på handlevogner. Og mye mer... Anonymkode: 62df8...d34
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #9 Skrevet 27. desember 2022 Jeg er sjelden syk, og det er jeg veldig sikker på henger sammen med god håndhygeiene (som jeg hadde lenge før pandemien). Vasker alltid hendene når jeg kommer hjem, av med sko og jakke, og så rett på badet for å vaske hender. Tar ikke i håndtak, rekkverk og masse unødig i butikker. Tar ikke i mat jeg spiser uten uten å ha vasket meg eller desinfisert godt først, Holder meg også litt unna sånne ting som folk har med hjemmefra på jobb, kake som 10 år gamle Line har bakt til mor og resten av halloweensjokoladen til Petra f.eks. Putter ikke fingrene i munnen, og holder meg unna folk som er syke. jeg er også en som sier "da er det kanskje beste at du holder deg hjemme" når noen skriver at formen er laber men de vil komme likevel på ett arrangement, har nok blitt skjermet for mye med det. Tar d-vitamin alle måneder unntatt sommeren, passer på å få nok søvn, tar gjerne en kveld plantet i sofaen for hvile hvis jeg merker kroppen er slapp, og har for lengst sluttet å pålegge meg selv oppgaver som bare sliter meg ut. En sliten kropp blir fortere syk. men håndhygiene er nok det absolutt viktigste for å holde seg frisk. Anonymkode: 482c0...9d9 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #10 Skrevet 27. desember 2022 Sunn kost og mosjon. OG fremfor alt, unngå mennesker og eventuelt holde avstand. Isolere syke husholdmedlemmer. Anonymkode: e50fa...aa5 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #11 Skrevet 27. desember 2022 Tja, jeg har nok godt immunforsvar, er sjelden syk. Jeg spiser mye frukt og grønnsaker, holder meg i ok form og er renslig uten å være hysterisk. Så har jeg dyr og holder på med hagearbeid, noe som nok gjør at jeg blir eksponert for noen bakterier som kanskje andre ikke blir, og som gjør immunforsvaret mitt sterkere. Det jeg er mest påpasselig med er vel å ikke ta i håndtak på offentlige toaletter og ikke forsyne meg fra skåler med uåpnet mat/godteri som blir satt fram f.eks. på jobben. Anonymkode: 3ca74...de5 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #12 Skrevet 27. desember 2022 Fame skrev (1 time siden): Kjekt å ha håndsprit i veska også. Jeg var på middag i går og hun ene som var der hadde en mann som var syk så hun ville holde avstand til oss. Etter å ha spist, la jeg merke til at hun tok tunga på fingeren (helt uten å tenke over det) for så å ta på felles sleiv med samme hånda Legger alltid merke til sånt, jeg Jeg så så mye sånt under pandemien. Jobber i butikk, og folk kom inn, forsynte seg med håndsprit, gned den godt inn, for så å berøre munn, nese (tørke vekk snørr) osv. Tok på ting de ikke skulle ha, hostet i vilden sky osv. De fleste var VELDIG nøye på hva andre gjorde, samtidig som de selv gjorde sånne typiske kardinalfeiler. Anonymkode: 3ca74...de5 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #13 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har dårlig immunforsvar. Jeg er forskjøla / syk mye mer enn folk rundt meg. Jeg kan være eksponert for en smittekilde sammen med flere andre og KUN jeg blir syk. Det er rart. Har noen andre hatt dette sånn og fått til å gjøre noe med det? Hvis svaret er homopati eller medaljong, så er jeg ikke så interessert. Anonymkode: fb57b...371 Ekstra D-vitamin (tar 50 microgram daglig.) Ekstra Zink (tar 25 mg daglig) Dette gjorde underverker for mitt immunforsvar! Lærte under covid at den derre anbefalingen på 10 ug D-vitamin bare er for å unngå mangelsykdommene og ikke har å gjøre med hva som er bra for immunforsvaret i det hele tatt... med ekstra d-vit fikk jeg et nytt liv i vintersesongen! Og deretter funker faktisk antioksidanter skikkelig godt når ting allikevel bryter ut innimellom. Jeg drikker sterk te av gurkemeie og ingefær, evt med rødbet og andre mørke bær. Og tar en og annen brusetablett med heftig dose C-vitamin og som også er antioksidant. Kan gjøre dette når jeg kjenner noe kommer en kveld og våkne like fin neste morgen. Før ble jeg alltid dau-sjuk når jeg kjente noe kom en kveld. Så disse greiene er min go-to. Samt trening da. Minst to ganger i uka styrketrening. Og etter covid et nytt forhold til fordelen av isolasjon, men for meg som har små barn og fortsatt ei bhg.,, hjelper det lite. Men så deilig å ikke bli kjempesyk hver gang et barn blir forkjøla, det ble jeg faktisk før... før nok vit D og zink. Anonymkode: dbd8b...0db 4 4
Helene1982 Skrevet 27. desember 2022 #14 Skrevet 27. desember 2022 (endret) Jeg er ikke helsepersonell, og vet ikke om det jeg sier er sant eller gir mening, men er det ikke sånn at målet ikke er et imunforsvar som er så sterkt som mulig? At om vi blir utsatt for små doser av virus og bekterier, vil vi tåle en eventuell sykdom bedre? Endret 27. desember 2022 av Helene1982 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #15 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): unngå mennesker 😆😆😆 Ja for all del! Og husk også å unngå dyr og fjærkré, og ikke glem insekter! Meget farlige. Også alle de - eller kanskje spesielt alle de - som oppholder seg ute i den frie naturen. Faktisk kan planter og trær også være virusbærere. Eller i det hele tatt bør du unngå å puste, fordi du kan komme i fare for å puste inn ett eller annet ekstremt dødelig! Anonymkode: dbc66...c35 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #16 Skrevet 27. desember 2022 Hvordan bor du? Er det god ventilasjon, fukt noen steder? Dette kan ha mye å si for immunforsvaret. Jeg har merket stor forskjell etter at jeg for noen år siden fikk tips om å ta sink tabletter, anbefaler dette. Jeg er ikke hysterisk med håndvask eller spriting, da blir en ihvertfall syk😬 Anonymkode: 29adf...24e 1
Daisy-love Skrevet 27. desember 2022 #17 Skrevet 27. desember 2022 (endret) Håndvask, håndvask, håndvask. Særlig når en er oppi andre folk. Tenker da ute blant folk, offentlige steder, og rundt (små)syke folk. Nok hvile/søvn, noenlunde sunt kosthold. Nok vitamin c og f.eks sink. Jeg unngår også folk som er syke. Jeg har underliggende sykdom og er forsiktig. Endret 27. desember 2022 av Daisy-love
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #18 Skrevet 27. desember 2022 Jeg merket stor forskjell etter jeg begynte å trene regelmessig. Er nesten aldri syk lenger, og om jeg er syk varer det bare en halv dag. Jeg går i helt andre retningen enn andre i tråden her, har alltid vært mye ute i skogen, spist mat som ramler på bakken, ikke spesielt flink til å vaske hender, tar meg nesten konstant i ansiktet, nusser masse på mine barn rett fra barnehagen, spiser opp barnas rester og drikker fra samme glass. Anonymkode: 9ae41...6a0 3
Topsi Skrevet 27. desember 2022 #19 Skrevet 27. desember 2022 (endret) Helene1982 skrev (22 minutter siden): Jeg er ikke helsepersonell, og vet ikke om det jeg sier er sant eller gir mening, men er det ikke sånn at målet ikke er et imunforsvar som er så sterkt som mulig? At om vi blir utsatt for små doser at virus og bekterier, vil vi tåle en eventuell sykdom bedre? Men det er jo nettopp fordi mmunforsvaret er bra at vi tåler bakterier og virus, jo mer immunforsvaret bryner seg, jo raskere og mer effektivt kan det reagere på sykdom..det er også grunnen til at vaksiner er bra Endret 27. desember 2022 av Topsi
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #20 Skrevet 27. desember 2022 10 minutter siden, Helene1982 said: Jeg er ikke helsepersonell, og vet ikke om det jeg sier er sant eller gir mening, men er det ikke sånn at målet ikke er et imunforsvar som er så sterkt som mulig? At om vi blir utsatt for små doser at virus og bekterier, vil vi tåle en eventuell sykdom bedre? Det er nettopp det som er et kraftig immunforsvar. Anonymkode: 40ae9...42c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå