Gå til innhold

Svigerforeldrene mine forskjellsbehandler barna sine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så vondt av mannen min nå. Han stiller opp masse for foreldrene sine og hjelper dem med praktiske gjøremål minst en gang i uka, og ofte mer. Han er eldst i søskenflokken, og den eneste som bor i nærheten av foreldrene. Foreldrene begynner å trekke på årene, og vi ser at behovet deres øker når det gjelder å mestre en moderne og digital hverdag, så han er stadig vekk der for å hjelpe med Altinn, nettbank, skattemeldinger osv osv. 

Til jul fikk han kun en liten julegave verdt 3-400 kroner, av typen 2-pk Ulvangsokker. Det var ikke akkurat det, men vi er i samme "sjanger". Jeg pleier ikke få store og dyre gaver av dem, men selv jeg fikk mer fra dem i år enn hva han fikk. 

En av søsknene hans, som ikke stiller opp på samme måte, fikk en flott gave. Det var også et plagg, men i en ganske annen kategori. Gaven til søskenet koster omtrent 10 ganger så mye. De pleier å gjøre forskjell hvert år, men i år var det veldig spesielt. 

Søsknene har helt ok økonomi, så en kan ikke rettferdiggjøre det ved at den ene trenger ekstra mye hjelp, heller. 

Jeg reagerer sterkt på forskjellsbehandling, og synes det er stadig vanskeligere å forholde meg til svigerforeldrene mine, som har vært svigerforeldrene mine i omtrent 20 år nå. Jeg liker dem dårligere og dårligere med årene.

Vet ikke helt om jeg spør etter noe her, men jeg trengte å få det ut. :bond:

Anonymkode: 086e1...f15

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener samboeren din da? 

Anonymkode: 20ab2...ce4

Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke at man orker å legge energi på dette. Det kan være mange grunner til at det er sånn. En julegave, har en liten betydning i den store sammenheng. Hev deg over! 

Anonymkode: 2e2be...a59

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener samboeren din da? 

Han viser sjelden de helt store følelsene, men nå ble han ganske innesluttet og lei seg. 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner egentlig ikke at man orker å legge energi på dette. Det kan være mange grunner til at det er sånn. En julegave, har en liten betydning i den store sammenheng. Hev deg over! 

Anonymkode: 2e2be...a59

Slik snakker en som ikke vet hva forskjellsbehandling har å si i den store sammenhengen. Jeg kan ikke utlevere hele livshistorien til den familien det dreier seg om, men forskjellsbehandlingen har vært tydelig og betydelig i alle år. Det gjør noe med folk, ingen tvil om det. 

• Liker 3
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ofte at foreldre gjør forskjell på ungene sine. Dog vanligere at det gjøres mer i det skjulte. 

Anonymkode: 3c3f7...9db

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han viser sjelden de helt store følelsene, men nå ble han ganske innesluttet og lei seg. 

Ok, men da må jo han ta et valg her om hvorvidt han skal ta opp problemstillingen med foreldrene sine. Ikke sikkert de tenkte så mye over gavene de ga. 

Skrevet

Dette kunne jeg skrevet selv! Det verste er at de forskjellsbehandler barnebarna like mye. Har ikke noen gode råd, annet enn å begynne å legge lista ganske lavt. 

Anonymkode: 30091...a49

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette kunne jeg skrevet selv! Det verste er at de forskjellsbehandler barnebarna like mye. Har ikke noen gode råd, annet enn å begynne å legge lista ganske lavt. 

Anonymkode: 30091...a49

Mine svigerforeldre forskjellsbehandler barnebarna sine, de også. Vi har ikke barn selv, men barna til det søskenet som favoriseres får mer og flottere gaver enn de øvrige barnebarna. 

Vi vet jo at det er slik, så vi har ikke så høye forventninger. Ikke kan vi oppdra voksne mennesker, heller. Jeg støtter samboeren min, er blid, hjelpsom, interessert og hyggelig mot svigerforeldrene mine når vi er sammen med dem, og tenker at de ikke er bevisst på hvor sårende det egentlig er. 

Skrevet

Jeg ville helt klart gitt beskjed om at de må kjøpe tjenester heretter. Dere må prioritere kjernefamilien over de der. De tar åpenbart dere for gitt.

Anonymkode: 1c0e5...908

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har så vondt av mannen min nå. Han stiller opp masse for foreldrene sine og hjelper dem med praktiske gjøremål minst en gang i uka, og ofte mer. Han er eldst i søskenflokken, og den eneste som bor i nærheten av foreldrene. Foreldrene begynner å trekke på årene, og vi ser at behovet deres øker når det gjelder å mestre en moderne og digital hverdag, så han er stadig vekk der for å hjelpe med Altinn, nettbank, skattemeldinger osv osv. 

Til jul fikk han kun en liten julegave verdt 3-400 kroner, av typen 2-pk Ulvangsokker. Det var ikke akkurat det, men vi er i samme "sjanger". Jeg pleier ikke få store og dyre gaver av dem, men selv jeg fikk mer fra dem i år enn hva han fikk. 

En av søsknene hans, som ikke stiller opp på samme måte, fikk en flott gave. Det var også et plagg, men i en ganske annen kategori. Gaven til søskenet koster omtrent 10 ganger så mye. De pleier å gjøre forskjell hvert år, men i år var det veldig spesielt. 

Søsknene har helt ok økonomi, så en kan ikke rettferdiggjøre det ved at den ene trenger ekstra mye hjelp, heller. 

Jeg reagerer sterkt på forskjellsbehandling, og synes det er stadig vanskeligere å forholde meg til svigerforeldrene mine, som har vært svigerforeldrene mine i omtrent 20 år nå. Jeg liker dem dårligere og dårligere med årene.

Vet ikke helt om jeg spør etter noe her, men jeg trengte å få det ut. :bond:

Jeg skjønner deg. Her er det det samme, bare at de i tillegg gir det ene barnet vårt ullsokker, mens barnebarnet de er mormor/morfar til får gaver i en helt annen liga. Må innrømme at jeg først trodde de hadde gjemt en pengeseddel eller noe sammen med sokkene til barnet vårt, men nei. Han er også stor nok til å se at det blir forskjellsbehandling. Hadde forstått det om det var hver sin tur å få dyrere gave, men vi får kronisk mindre enn de andre søskna/barnebarnet. De har ok økonomi. Merker at jeg kommer til å justere til neste år hva vi gir tilbake og heller konsentrere om min egen flokk. 

Anonymkode: 8f8b6...b79

• Liker 2
Skrevet

Så kjipe som forskjellsbehandler.

Har samboeren din snakket med søskenet om dette? Har søskenet vært flink til å komme med konkrete gaveønsker, men ikke din samboer?

Anonymkode: 217ce...68b

Skrevet

Mine svigerforeldre forskjellsbehandler også, og mannen min er den som sitter igjen med svarteper. Her handler det om mye mer enn julegaver, og det er i ferd med å ødelegge hele familieforholdet. 
Skjønner ikke hvorfor foreldre gjør slikt mot barna sine💔 

Anonymkode: c6eb0...a9a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine besteforeldre på begge sider var like, og jeg så hvor lei seg min egen mor ble. Vi barnebarna på ene siden også. Det var så mye rart, men spesielt ble det det året broren min fikk en grill til 750,-, jeg 500,- og resten fikk 200,-. Konsekvent ulikt. Ikke bare denne ene gangen. Ikke bra for noen. 

• Liker 1
Skrevet

Mannen din får være opptatt framover, og ikke ha like mye tid til å hjelpe de hver eneste uke. Favorittbarnet deres får ta turen å stille opp de og. Regner med dette gjenspeiler seg litt mer enn bare julegaven en gang i året? Og de og tar han for gitt med hjelpen de får fra han. 

Anonymkode: 33c57...61f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sånn opplevde jeg det også i min familie. 

Ett barn fikk minst 5 eller 10 julegaver hvert eneste år. Ganske kostbare gaver også. Merkeklær og sko, data-utstyr, eller videospill for eksempel. 

Samtidig som andre barn bare fikk EN eneste gave, og dette var som regel ett eller annet billig tullball. For eksempel en liten kalender (kjøpt på salg) eller en pakke med vanlige sokker, som kostet kanskje 99 kroner eller noe sånn. 

Blir selvfølgelig temmelig åpenbar forskjellsbehandling. Samtidig som man aldri kan si noe som helst på dette, uten å bli anklaget for å være "bortskjemt" heller.    

Anonymkode: c9e04...45a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er da strengt tatt ikke din sak? Hva vet vel du om grunnen til at de gir de gavene de gir? Og hvorfor sammenligner du hjelp og gaveverdi? Er julegaver betaling for tjenester man har ytt gjennom året? Synes mannen din gaven var kjip? Mener du at mannen din skal bry seg mindre om foreldrene sine fordi han fikk en rimeligere gave enn søsknene sine? Hvis HAN har et problem med gaveverdiene er det HAN som må ta det opp med SINE foreldre. Hvis HAN mener at å hjelpe sine egne foreldre ikke er verdt det om han ikke får dyrere julegaver er det en vurdering HAN må gjøre. Dette er faktisk ikke ditt anliggende.

Anonymkode: 0271e...5c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er da strengt tatt ikke din sak? Hva vet vel du om grunnen til at de gir de gavene de gir? Og hvorfor sammenligner du hjelp og gaveverdi? Er julegaver betaling for tjenester man har ytt gjennom året? Synes mannen din gaven var kjip? Mener du at mannen din skal bry seg mindre om foreldrene sine fordi han fikk en rimeligere gave enn søsknene sine? Hvis HAN har et problem med gaveverdiene er det HAN som må ta det opp med SINE foreldre. Hvis HAN mener at å hjelpe sine egne foreldre ikke er verdt det om han ikke får dyrere julegaver er det en vurdering HAN må gjøre. Dette er faktisk ikke ditt anliggende.

Det er kanskje nytt for deg, men det kalles å bry seg om andre. Når man ser andre lider tar man det innover seg, og genuint bryr seg. Å søke råd fra andre er en støtteerklæring til den som er forulempet. Ts er glad i mannen sin.

Håper det oppklarte litt for deg.

Anonymkode: 5c1dc...819

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er kanskje nytt for deg, men det kalles å bry seg om andre. Når man ser andre lider tar man det innover seg, og genuint bryr seg. Å søke råd fra andre er en støtteerklæring til den som er forulempet. Ts er glad i mannen sin.

Anonymkode: 5c1dc...819

Det er kanskje nytt for deg, men vi som er gift og glad i partneren vår og lever i normale ekteskap snakker med hverandre hvis vi er bekymret for noe i stedet for å skrive anonyme innlegg på forum og søker råd fra vilt fremmede som ikke kjenner saken. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine ekssvigerforeldre var likedan. Min eks var den som klarte å fikse og ordne ting og tang. Det var alltid han som hjalp til når de ringte og ba om hjelp. Vi bodde såpass nær at han ofte dro dit med engang for å hjelpe de.

Allikevel var de aldri hjelpsomme tilbake med feks barnepass. De var ett favorittbarn og dertil favoritt barnebarn. De fikk i bøtter og spann i tide og utide.

En gang kom det oss for øre at en hadde fått 15000 kroner av foreldrene sine. Min eks spurte da foreldrene sine om hvorfor de hadde gitt så mye penger helt utenom bursdag eller jul. De hadde ikke noe fornuftig svar og etter flere mnd så fikk min eks samme sum. Skulle bare mangle. 
Spnn forskjellsbehandling er så ødeleggende og er lett for å bli konflikter av det.

Mine foreldre har alltid vært rettferdige med barn og barnebarn. Jeg viderefører dette til punkt og prikke. Får ett barn noe, så skal andre barn ha for samme sum. Basta.

Anonymkode: 3adc7...87d

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...