AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #1 Skrevet 27. desember 2022 Vi er tre jenter som har hatt en god oppvekst med foreldrene våres. Jeg er i midten, og har hatt et tett forhold til lillesøster. Storesøsteren våres er fem år eldre, mellom meg og lillesøster er det kun to år. Lillesøster har diagnosene ADHD og bipolar. Hun har likevel klart seg på skolen, men da hun var 19 år forsøkte hun rus på en fest, og det var som å komme til himmelen fortalte hun. Hun har alltid vært oppfarende og fort sint, og blir sint for hver minste lyd. Men utover dette er hun bare verdens beste menneske. Nå er hun 24 år, og tvangsinnlagt på grunn av rusen. Det har økt mye den siste tiden, hun har stjålet fra foreldrene våres for eksempel. Alle oss vil tilgi henne, men uansett hva vi sier vil hun ikke slutte å ruse seg! Verken psykologer eller familien får henne til å ville slutte, hun vil bare ut å ruse seg. Nå har hun vært innlagt i to måneder, jeg er så lei meg for at hun enda ikke har forandret tankegangen! Hun skal ut om en måned og da er det jo bare rett ut på kjøret igjen… Hva kan jeg som storesøster gjøre for å bidra til at hun forstår at hun må slutte? Uansett hva jeg og alle sier, ser hun ikke alvoret i rusen selv. Mener at hun ikke har et så stort problem, og hun vil bare ha venner innenfor rusmiljøet. Er det noe jeg kan gjøre for å få tilbake søsteren min? Anonymkode: a9858...db1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #2 Skrevet 27. desember 2022 Egentlig ikke. Hun må selv bestemme seg for at nok er nok. Anonymkode: f9184...2f3 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #3 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå er hun 24 år, og tvangsinnlagt på grunn av rusen. Er hun gravid? Man blir ikke tvangsinnlagt pga rus alene. Eller mener du at hun er på psykiatrisk? Anonymkode: f9184...2f3 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #4 Skrevet 27. desember 2022 Du kan ikke gjøre noe annet enn å ta vare på deg selv. Er selv pårørende til en som valgte rusen og ble skikkelig syk av å prøve å redde hen. Anonymkode: f10a8...b47 2 2
Topsi Skrevet 27. desember 2022 #5 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er hun gravid? Man blir ikke tvangsinnlagt pga rus alene. Eller mener du at hun er på psykiatrisk? Anonymkode: f9184...2f3 Hvis rusen medfører at man er i fare for å forekomme kan man tvangsinnlegges inntil 3 mnd....
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #6 Skrevet 27. desember 2022 Topsi skrev (Akkurat nå): Hvis rusen medfører at man er i fare for å forekomme kan man tvangsinnlegges inntil 3 mnd.... Det skal ekstremt mye til. Da er det ikke pga rusen, men fordi man har psykiske problemer i tillegg. Anonymkode: f9184...2f3 1
Topsi Skrevet 27. desember 2022 #7 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det skal ekstremt mye til. Da er det ikke pga rusen, men fordi man har psykiske problemer i tillegg. Anonymkode: f9184...2f3 https://tidsskriftet.no/2018/04/kronikk/tvangsinnleggelse-rusbehandling Man legges inn av sosialtjenesten, og saken behandles.av fylkesnemnda 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #8 Skrevet 27. desember 2022 Du kan unngå å bli medavhengig. https://www.atrop.no/malgrupper/medavhengig https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/a-vare-parorende-rus-og-psykisk-sykdom/ Anonymkode: 4f21e...4aa 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #9 Skrevet 27. desember 2022 Topsi skrev (1 minutt siden): https://tidsskriftet.no/2018/04/kronikk/tvangsinnleggelse-rusbehandling Man legges inn av sosialtjenesten, og saken behandles.av fylkesnemnda Og det gjelder et lite fåtall. Skal som sagt ekstremt mye til og gjøres som regel hvis de er gravide. Men ok, da er søsteren en av disse. Anonymkode: f9184...2f3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #10 Skrevet 27. desember 2022 For mennesker med ADHD så oppleves nok rus ganske befriende. Det er ikke alle som ruser seg fordi de har hatt det kjipt eller vondt, for noen så er det kun følelsen av å være rusen som er så deilig at de ikke klarer la være. Spesielt mennesker med ADHD er utsatt grunnet hvordan hjernen deres fungerer. Mange av de opplever både alkohol og annet som mer befriende og deilig enn normale mennesker, og har større tendenser til å drikke seg full Så lenge rusen er en så sterk motivator, så er det nok lite dere kan gjøre annet enn å sette grenser og la henne føle på at det er konsekvenser fra dere når hun oppfører seg dårlig (stjeler osv). Anonymkode: b99e2...c82 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #11 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er hun gravid? Man blir ikke tvangsinnlagt pga rus alene. Eller mener du at hun er på psykiatrisk? Anonymkode: f9184...2f3 Jo, hun er tvangsinnlagt for rus i tre måneder. Ikke på psykiatrisk men på rusinstitusjon tilknyttet sykehus. TS Anonymkode: a9858...db1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #12 Skrevet 27. desember 2022 Jeg hadde en kjempefin barndom og ungdomstid. Møtte eksmannen min da jeg var 17 og vi fikk barn. Vi var en helt vanlig A4 familie og jeg stortrivdes. Jeg elsket rollen som mor og kone. Så en dag ville han skilles og verden raste totalt for min del. Jeg fikk beroligende av lege og andre medisiner for andre ting. Alle hadde rød trekant. Jeg selvmedisinerte og ble til slutt avhengig av rusen. Ingen klarte å få meg til å slutte med det og legen skrev ut hver gang jeg ba om mer. Enden på visa var ett forsøkt på selvmord pga fortvilelse. Da ble jeg innlagt under tvang. Var innlagt i flere mnd og etterhvert endret jeg tankegangen min. Barna mine led mye under dette og jeg angrer veldig på at dette skjedde. Allikevel var ikke dette ett bevisst valg jeg tok. Jeg trengte medisinene til å begynne med, men sorgen var så voldsom at jeg økte dosen hele tiden. At din søster ikke vil slutte får du ikke gjort noe med. Dessverre. Dette må komme fra henne selv. Du må bare ta avstand til henne og ikke hjelpe henne på noe vis. ALDRI gi henne penger, kjøp heller litt mat innimellom. Kanskje hjelpe med å kjøpe litt klær også innimellom. Si klart ifra at så lenge hun ruser seg skal hun aldri være hjemme hos deg. Ikke la deg lure av gråt og trusler om hun tigger om penger. Du vet hva pengene går til og det er ikke noe fornuftige ting. Jeg håper hun en dag finner ut at nok er nok, men det hjelper ikke å mase på henne. Om hun så må sove på fortau ett sted, så la henne gjøre det. La henne merke at du ikke støtter henne annet enn med mat og evt varme klær du kan kjøpe på bruktbutikk. Kanskje vil hun søke hjelp en dag, kanskje ikke. Alt er opp til henne alene. Anonymkode: 35ed2...9ec 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #13 Skrevet 27. desember 2022 det blir vel nærmest umulig å hjelpe folk som egentlig ikke ønsker å bli hjulpet med sånne ting. de blir bare nødt til å finne ut av dette på egen hånd. Deres liv, deres valg. Anonymkode: a174e...4d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå