Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fødte mitt første barn for 4 mnd siden. Gikk opp ca 16 kg ila svangerskapet. Har etter fødselen og frem til nå gått opp i vekt, og veier nå 4 kilo mindre enn dagen jeg fødte. Baby veide 4 kilo… så ja. 

Jeg har alltid vært lang og slank - og aktiv(!), men nå kjenner jeg ikke igjen kroppen min. Føler meg forjævlig og merker at jeg spiser mer nettopp pga dette. Har havnet i en skikkelig vond spiral. Før svangerskapet snuste jeg, men sluttet naturlig nok når jeg ble gravid, har nok erstattet snop med snus og det gjør det heller ikke bedre. Går å småspiser hele tiden, og selve ammingen gjør meg veldigveldig sulten. Spiser lett dobbelt så mye til middag som samboeren🙈

jeg har en skade nedentil etter fødsel, så løping og div aktivitet er ikke mulig. Lange gåturer er heller ikke mulig.styrketrening med lette vekter går fint. 

flere som har gått opp i vekt etter fødsel?

har jo fått med meg at man ikke bør «slanke» seg når man ammer, men jeg må ta grep nå før det går for langt.

tips??…

Anonymkode: cad32...607

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har alltid gått ned under svangerskapene og opp etter fødsel. Ammingen gav meg ulvehunger.

Anonymkode: 3115a...a49

• Liker 1
Skrevet

Gikk opp nesten 15 kg etter fødsel. Får dem ikke av igjen…

Anonymkode: d6371...334

• Liker 2
Skrevet

Amming kan gi vektoppgang. Jeg har født og ammet to barn, vekten har ikke snudd før etter amming var avsluttet og hormonene stabilisert. 

Anonymkode: 82af4...8f2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Amming kan gi vektoppgang. Jeg har født og ammet to barn, vekten har ikke snudd før etter amming var avsluttet og hormonene stabilisert. 

Anonymkode: 82af4...8f2

Er dette bevist? Altså, er det noe ifht hormoner osv som kan gi vektoppgang etter fødsel - eller er det bare pga økt sult?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er dette bevist? Altså, er det noe ifht hormoner osv som kan gi vektoppgang etter fødsel - eller er det bare pga økt sult?

Men går ikke opp automatisk uten å øke kaloriinntaket uansett hva grunnen er. Kiloene kommer ikke fra ingensteds. Så økt inntak er grunnen samme hva som ligger bak. Hormoner kan derimot påvirke sultfølelsen, og kroppen bruker ekstra energi på å produsere melk så det er nok en kombinasjon mellom hormoner som fører til økt sult, høyere forbrenning pga produksjon og helt sikkert mye kos og lavt aktivitetsnivå for mange.

Skrevet

Hehe ja, de som hardnakket påstår at amming får fettet til å smelte av kan ta seg en bolle😆 

Anonymkode: 2b79d...b7f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men går ikke opp automatisk uten å øke kaloriinntaket uansett hva grunnen er. Kiloene kommer ikke fra ingensteds. Så økt inntak er grunnen samme hva som ligger bak. Hormoner kan derimot påvirke sultfølelsen, og kroppen bruker ekstra energi på å produsere melk så det er nok en kombinasjon mellom hormoner som fører til økt sult, høyere forbrenning pga produksjon og helt sikkert mye kos og lavt aktivitetsnivå for mange.

Legg til alvorlig søvnmangel slik mange nybakte mødre/ammende sliter med, dårlig og lite søvn bidrar ikke akkurat positivt. 

Anonymkode: 2b79d...b7f

Skrevet

Mange blir ganske tjukke etter fødsel. Eksen min gikk opp over 30 kg.

Anonymkode: 0438f...baf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...