AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #1 Del Skrevet 27. desember 2022 Om du var i 30-årene, ikke hadde behov for svangerskapsrelatert oppfølging og ikke hadde noen annen grunn til å oppsøke lege? Hadde du likevel tatt en tur for en sjekk siden det hadde gått så lang tid? Eller hadde du slått deg til ro med at alt var ok siden kroppen fungerte tilsynelatende utmerket? Anonymkode: 9ddb1...041 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 27. desember 2022 #2 Del Skrevet 27. desember 2022 Ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #3 Del Skrevet 27. desember 2022 Ingen symptomer eller plager, ingen lege. Vi kaster ikke bort ressurser på å kontrollere friske folk i Norge. Du ville vel sikkert fått målt blodtrykk sånn for syns skyld, men hva er poenget med det? Muuuuuligens med unntak om det er en familiehistorikk med arvelig sykdom. Anonymkode: 8fd0b...56a 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #4 Del Skrevet 27. desember 2022 Nei, lang nok ventetid på legekontoret for folk som trenger det. Anonymkode: b91f6...76b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #5 Del Skrevet 27. desember 2022 Det er alltid greit å ha service på kroppen akkurat som på bilen. Det finns en del ting som ikke oppdages ved symptom. F.eks høyt blodtrykk. Anonymkode: 6754b...c9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 27. desember 2022 #6 Del Skrevet 27. desember 2022 Ingen grunn til å gå til lege om man ikke føler seg dårlig eller er i risikogrupper. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 27. desember 2022 #7 Del Skrevet 27. desember 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det er alltid greit å ha service på kroppen akkurat som på bilen. Det finns en del ting som ikke oppdages ved symptom. F.eks høyt blodtrykk. Anonymkode: 6754b...c9f Forskningen er ganske klar på at det ikke har noe for seg. https://forskning.no/aldring-fastlegen-kreft/du-trenger-ikke-a-ga-til-legen-om-du-er-frisk/1576196 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #8 Del Skrevet 27. desember 2022 Nei, jeg ville ikke ventet 10 år, ville gått hvert 2-3 år. Anonymkode: 4456f...214 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #9 Del Skrevet 27. desember 2022 Hadde fått sjekket blodsukker og blodtrykk, i det minste. Anonymkode: 149e9...fe0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 27. desember 2022 #10 Del Skrevet 27. desember 2022 Ideelt sett burde man behandle kroppen som sin bil - årlig EU-kontroll. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #11 Del Skrevet 27. desember 2022 TS, er du kvinne? Da bør du sørge for å få tatt celleprøve/livmorhalsprøve. Spesielt om du er seksuelt aktiv. Og gjenta det hvert femte år nå som du er over 30. Du har vel fått brev om det? https://kreftforeningen.no/om-kreft/undersokelser/livmorhalsprove-celleprove-av-livmorhalsen/ Anonymkode: 8fd0b...56a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moth-Ear-Earth Skrevet 27. desember 2022 #12 Del Skrevet 27. desember 2022 Man blir jo uansett kalt inn til underlivssjekk ca. hvert 5 år etter fylte 25 år. Og for å ta blodprøver for å sjekke blant annet stoffskifte med alderen. Blant kvinner er det ihvertfall sånn. Vet ikke hvordan det er blant menn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #13 Del Skrevet 27. desember 2022 Går kun til lege ved behov jeg. Har egentlig bare hatt behov for oppfølging i svangerskap og litt småhjelp ved helt normal sykdom. Ferdig liksom. Aldri hatt vondt, skadet meg, opplevd noe unormalt med kroppen min. Så da antar jeg at alt er som det skal Og plager ikke fastlegen. Anonymkode: b040a...2f1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #14 Del Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Går kun til lege ved behov jeg. Har egentlig bare hatt behov for oppfølging i svangerskap og litt småhjelp ved helt normal sykdom. Ferdig liksom. Aldri hatt vondt, skadet meg, opplevd noe unormalt med kroppen min. Så da antar jeg at alt er som det skal Og plager ikke fastlegen. Anonymkode: b040a...2f1 Og selvsagt livmorhalsprøven jeg innkalles til, der stiller jeg. Anonymkode: b040a...2f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #15 Del Skrevet 27. desember 2022 Jeg elsker å kaste bort andre sine skattepenger og legen min sin tid, så jeg ville gjort det. Anonymkode: 60056...b2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #16 Del Skrevet 27. desember 2022 Jeg har faktisk ikke vært hos fastlegen på 20+ år, den gangen jeg fikk skrevet ut p-piller. Var innom Volvat en tur da jeg trengte noen vaksiner. Er også gift med en lege, og han har ikke vært hos legen på enda lengre. Hvorfor skal man drive og styre med det når man er frisk? Anonymkode: f826a...f3a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 27. desember 2022 #17 Del Skrevet 27. desember 2022 Nei, det ville jeg ikke gjort. Det skal være relativt alvorlig før jeg oppsøker fastlege for min del. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 27. desember 2022 #18 Del Skrevet 27. desember 2022 Jeg ville fulgt livmorhalsscreeningprogrammet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 27. desember 2022 #19 Del Skrevet 27. desember 2022 Søsteren min er aldri syk og har hatt samme lege i over 20 år. Så fikk hun corona og måtte til legen. Da fikk hun beskjed av legen å ta en sjekk innimellom. Legen har full liste, så var ikke for å ha noe å gjøre at det ble anbefalt. Hun min fikk en ny time for nærmere sjekk med blodprøver og litt snakk. Alt var bra, men fikk beskjed om å komme før det hadde gått nye 20 år. Noe jeg tviler på at vil skje, så sant hun ikke blir syk og må ha hjelp igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevala Skrevet 27. desember 2022 #20 Del Skrevet 27. desember 2022 Fame skrev (1 minutt siden): Så er det forskjell på leger og da. Onkologene på jobben min tenker helt annerledes enn fastlegen, infeksjonslegen, nyrelegen osv. Ja, men det er noe annet. Det er ikke så rart at onkologene, som tilnærmet kun ser kreftpasienter, der noen har gått for lenge med en svulst som ville gitt bedre utfall hvis den var oppdaget tidligere, vil anbefale alle å sjekke seg for kreft. Derfor er det ikke onkologer som (alene) bestemmer disse reglene for hele samfunnet. Det er også derfor det ikke er pårørende til den drepte som skal bestemme straffen til drapsmannen. Det er ikke forventet at man har et overordnet blikk og tar med samfunnsmessige hensyn når man er personlig investert i en sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå