AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #1 Skrevet 27. desember 2022 Vi var samlet hele storfamilien hos min (barnløse) søster og ektemann, alle voksne utenom et lite barn på 4 år. Hen løp rundt hele kvelden, hoppet i møblene, ville ikke sitte og spise med oss andre, og fikk knapt spise ferdig middagen, fordi hen var så ivrig etter å åpne gaver. Gavene ble åpnet i hui og hast, vi fikk ikke se hva de andre fikk. Ganske ukoselig hele greien. Er det vanlig at absolutt hele kvelden dreier seg rundt barnet på denne måten? Vurderer å reise utenlands neste år, for det var overhodet ikke noen hyggelig julaften. Anonymkode: ac3f7...7fe 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #2 Skrevet 27. desember 2022 Det er vanlig at små barn styrer mye av julaften ja, sånn er det bare. Du har kanskje glemt hvor uutholdelig ventingen på julaften er og hvor vanskelig det er å sitte rolig gjennom en lang julemiddag? Her kunne man foreslått at barnet åpnet gaver alene først og så åpnet de voksne gavene på en roligere måte når barnet er i seng. Du virker litt som et barn selv som sutrer over at julaften ikke ble som du ønsket. Vanligvis er voksne mennesker fleksible og klarer å forstå at et barn ikke er like fleksibel og har behov for en del tilpasning, men hvis du som voksen fremdeles ikke har utviklet den egenskapen er det kanskje like greit at du feirer utenlands neste år ja. Anonymkode: 61b38...12c 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #3 Skrevet 27. desember 2022 Mja... at barna er styrete den dagen, ja det er helt normalt. At forldrene ikke klarer å hjelpe barnet inn i opplegget er ikke så vanlig... Viktig å få barna ut å leke på formiddagen så de får brukt masse energi og kost seg ute, viktig å tilby et tegneark ved middagsbordet så barnet har noe å drive med, og lurt å la barnet åpne sine pakker først, så det kommer igang med lek, så voksne får ro og fred til sine pakker Slik må jo foreldrene ordne med. Så at barn er styrete, ja, men at det skal få lov å styre som de vil - absolutt ikke. Anonymkode: b9e79...fe5 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #4 Skrevet 27. desember 2022 Det er ikke normalt at unger hopper i sofaen. Heller ikke normalt at de sitter rolig ved middagsbordet til alle er ferdig å spise uten å mase om gaver 😂 Anonymkode: 16095...4f7 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #5 Skrevet 27. desember 2022 Hvorfor lot dere hen ikke åpne gavene sine tidligere, for å så legge hen til vanlig tid? Problem løst Anonymkode: b0720...416 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #6 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er vanlig at små barn styrer mye av julaften ja, sånn er det bare. Du har kanskje glemt hvor uutholdelig ventingen på julaften er og hvor vanskelig det er å sitte rolig gjennom en lang julemiddag? Her kunne man foreslått at barnet åpnet gaver alene først og så åpnet de voksne gavene på en roligere måte når barnet er i seng. Du virker litt som et barn selv som sutrer over at julaften ikke ble som du ønsket. Vanligvis er voksne mennesker fleksible og klarer å forstå at et barn ikke er like fleksibel og har behov for en del tilpasning, men hvis du som voksen fremdeles ikke har utviklet den egenskapen er det kanskje like greit at du feirer utenlands neste år ja. Anonymkode: 61b38...12c Jeg husker at jeg gledet meg til gavene ja, og at jeg syns middagen var kjedelig, men jeg fikk ikke lov til å løpe rundt som en gal og hoppe i sofaen under middagen (og det hadde vært HELT uakseptabelt å hoppe i noen andre sin sofa). Vi fikk gjerne åpne en gave hver før dessert, før resten av gaveåpningen etterpå. Mine foreldre sørget for at vi tok oss tid til å se på hva de andre fikk i gave, og ikke bare røsket opp alle gavene på en gang. Er jeg sutrete fordi jeg ikke syns det var en trivelig kveld? Min søster hadde styrt hele dagen for å lage god middag og dessert og kaker og så fikk vi ikke spist verken dessert etter kakene pga barnet. Jeg syns mest synd på henne. Det hadde kanskje vært en ide å åpne resten av gavene etter at barnet hadde lagt seg, men nå var vi for det første ikke hjemme hos barnet, og for det andre så ville nok ikke barnet lagt seg før nærmere midnatt uansett, da hen var så oppgiret. Anonymkode: ac3f7...7fe 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #7 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor lot dere hen ikke åpne gavene sine tidligere, for å så legge hen til vanlig tid? Problem løst Anonymkode: b0720...416 Ikke mitt barn, så det var ikke opp til meg å bestemme. Men enig i at det hadde vært en bedre ide. Anonymkode: ac3f7...7fe 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #8 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg husker at jeg gledet meg til gavene ja, og at jeg syns middagen var kjedelig, men jeg fikk ikke lov til å løpe rundt som en gal og hoppe i sofaen under middagen (og det hadde vært HELT uakseptabelt å hoppe i noen andre sin sofa). Vi fikk gjerne åpne en gave hver før dessert, før resten av gaveåpningen etterpå. Mine foreldre sørget for at vi tok oss tid til å se på hva de andre fikk i gave, og ikke bare røsket opp alle gavene på en gang. Er jeg sutrete fordi jeg ikke syns det var en trivelig kveld? Min søster hadde styrt hele dagen for å lage god middag og dessert og kaker og så fikk vi ikke spist verken dessert etter kakene pga barnet. Jeg syns mest synd på henne. Det hadde kanskje vært en ide å åpne resten av gavene etter at barnet hadde lagt seg, men nå var vi for det første ikke hjemme hos barnet, og for det andre så ville nok ikke barnet lagt seg før nærmere midnatt uansett, da hen var så oppgiret. Anonymkode: ac3f7...7fe Lite sannsynlig at du husker noe fra du var 4. Veldig vanlig å tro at du husker ting fra du var yngre enn du i realiteten var. Anonymkode: 6e65d...3a4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #9 Skrevet 27. desember 2022 Hadde ikke tillatt mitt barn å hoppe i sofaen og styre på sånn. Men også merkelig at 4-åringen ikke fikk åpnet noen gaver i løpet av dagen. Barn får gjerne så mange gaver uansett. Anonymkode: b28ab...e21 1
Gjest ti10 Skrevet 27. desember 2022 #10 Skrevet 27. desember 2022 Svaret mitt til overskriften er JA, men ut fra teksten i innlegget høres det jo ut som om barnet har vært helt rabiat, og det er altså ikke vanlig. Er litt usikker på om TS er veldig lite vant til unger, eller om det er snakk om et barn som er vant til at alt dreier seg om ham/henne. Ev. en kombinasjon, og at foreldrene i tillegg ikke har gjort noe for å gjøre opplevelsen enklere for både barn og de voksne. For selv om barn er barn, og det er naturlig at barn er spente og oppspilte på julaften, har jeg aldri vært borti at et barns (eller flere) oppførsel har ødelagt en julaften.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #11 Skrevet 27. desember 2022 ti10 skrev (5 minutter siden): Svaret mitt til overskriften er JA, men ut fra teksten i innlegget høres det jo ut som om barnet har vært helt rabiat, og det er altså ikke vanlig. Er litt usikker på om TS er veldig lite vant til unger, eller om det er snakk om et barn som er vant til at alt dreier seg om ham/henne. Ev. en kombinasjon, og at foreldrene i tillegg ikke har gjort noe for å gjøre opplevelsen enklere for både barn og de voksne. For selv om barn er barn, og det er naturlig at barn er spente og oppspilte på julaften, har jeg aldri vært borti at et barns (eller flere) oppførsel har ødelagt en julaften. Foreldrene til barnet er vel vant til at hen løper rundt og er vilter, så de reagerte ikke eller irettesatte hen. Jeg har ikke barn selv, men har feiret med familien til min eks, der det var flere barn til stede, men opplevde aldri at det var så ille. Vet ikke om barnet hadde fått åpnet gaver tidligere på dagen, men det hjalp i hvertfall ikke at hen fikk åpne egne gaver, for hen virket ikke interessert i å leke med gavene hen fikk. Anonymkode: ac3f7...7fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå