Gå til innhold

Tips til noe jeg kan strikke med restegarn?

Godtepåse

Anbefalte innlegg

Jeg har en sekk eller tre med restegarn i forskjellige kvaliteter, masse hele nøster også men jeg er lei av småstrikk egentlig. 

Noen med forslag, evt oppskrifter jeg kan teste ut?❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lappeteppe, stripete hals eller stripete sokker for eksempel? Du får opp masse inspirasjon hvis du googler scrap knitting, og ser på bilder 😀 Du kan jo prøve å sortere restegarnet etter tykkelse/strikkefasthet, og prøve å matche noen fine fargekomboer 😊

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaromei skrev (29 minutter siden):

Lappeteppe, stripete hals eller stripete sokker for eksempel? Du får opp masse inspirasjon hvis du googler scrap knitting, og ser på bilder 😀 Du kan jo prøve å sortere restegarnet etter tykkelse/strikkefasthet, og prøve å matche noen fine fargekomboer 😊

Takk for svar😃 ja det var lurt å sortere etter tykkelse, får litt flere muligheter da😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids strikke en genser i Lærke Bagger-stil. Du kan bruke en  basetråd og ha restegarn som følgetråd eller kjøre full restegarneksperimentering.

I prinsippet kan du bruke hvilken som helst oppskrift så lenge du treffer strikkefastheten.

Alone together sweater: https://www.ravelry.com/patterns/library/alone-together-sweater

Not so heavy sweater: https://www.google.com/search?q=the+not+so+heavy+sweater&client=ms-android-samsung&prmd=isvn&sxsrf=ALiCzsYS6o7imRIgoYipGnQTx2ifFk3Udw:1672526473976&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjakO_S9qT8AhWElMMKHd-DBJ4Q_AUoAXoECAcQAQ&biw=360&bih=564&dpr=3

Endret av Grønt blad
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtepåse skrev (På 27.12.2022 den 10.17):

Jeg har en sekk eller tre med restegarn i forskjellige kvaliteter, masse hele nøster også men jeg er lei av småstrikk egentlig. 

Sokker,luer,tøfler,hansker/votter,genser,bukse,hals,pannebånd,teppe,leggvarmere🤗

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hvis du har en del garn i omtrent samme tykkelse, kan du strikke babyteppe i vevstrikk. Fin måte å få gradvis byttet farge uten at det ser så innmari restestrikk ut, ettersom du alltid bruker to forskjellige farger. Bytt en farge av gangen, så blir det en gradvis og fin overgang. Også blir det fint om du hekler eller strikker en kant hele veien rundt.

Anonymkode: 0ddf2...7b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis du har en del garn i omtrent samme tykkelse, kan du strikke babyteppe i vevstrikk. Fin måte å få gradvis byttet farge uten at det ser så innmari restestrikk ut, ettersom du alltid bruker to forskjellige farger. Bytt en farge av gangen, så blir det en gradvis og fin overgang. Også blir det fint om du hekler eller strikker en kant hele veien rundt.

Anonymkode: 0ddf2...7b0

Har du en link til teknikken? Evt. hva det heter på engelsk? Googlet vevstrikk men synes det så ut som mye forskjellig på bilderesultatene.

Anonymkode: 13eea...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har du en link til teknikken? Evt. hva det heter på engelsk? Googlet vevstrikk men synes det så ut som mye forskjellig på bilderesultatene.

Anonymkode: 13eea...b9e

veldig gøy når kommer igang😊 mvh TS

Anonymkode: 52e8f...d05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtepåse skrev (På 27.12.2022 den 10.17):

Sjekk ut Arne og Carlos Resterillepledd, blir veldig fint, så er det gøy å velge ut fargekombinasjoner. Mitt er snart ferdig, blir varmt og godt, har kun brukt ullgarn.

Anonymkode: 43f47...67c

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vet du skrev at du er lei av småstrikk, men Marte Helgetun har mange oppskrifter på fine sokker/kosetøfler, likedan hatter og luer, og votter. Også endel sjal. Jeg har nettopp strikket et sjal derifra med et garnnøste som har ulike fargesjaterimger, så i stedet for å bruke det så kan du heller bruke av garn du har fra før og velge fargetoner som glir over i hverandre på en måte. Feks begynn med hvit, deretter lys rosa, lys lilla, mørkere lilla. Eller bruk jordfarger og start med ei lys farge og jobb deg innover til mørkere farger. Vurderer du sjal så anbefaler jeg et av de hun har i rillestrikk. Jeg strikket glattstrikk, og det var uhorvelig drygt å strikke vrangmasker tilbake jo større sjalet ble

https://www.martehelgetun.no/butikken-min/

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikker meg ullbukse av restegarn, den blir ikke så pen, men varmer nok godt når den engang blir ferdig 😀

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å strikke SPOT Sweater. Sjekk den litt ut på instagram e.l

Anonymkode: 77998...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...