Kvist Skrevet 13. desember 2005 #1 Skrevet 13. desember 2005 Har fått smaken på portvin og var innom polet i dag og kjøpte en flaske W. & J. Graham's Late Bottled Vintage Port 1999, damen på polet sa at den holdt seg tilnærmet ubegrenset etter åpning, det gale som kunne skje var at det etterhvert dustet bort... og når jeg kommer hjem leser jeg bakpå flaska at den "will keep well for a few weeks after opening". Spørsmålet er altså om damen på polet ikke hadde peiling, eller om jeg må drikke mye portvin i jula? Og hva har man til? Har prøvd med mørk sjokolade og mandler, begge deler fungerer utmerket. Kan tenke meg at tørre julekaker også er godt til. Men hva mer? Vet at det er vanlig med ost til, men er ikke noe glad i "voksne" oster, og noe sier meg at jarlsberg blir litt feil... hehe. Hva sier dere?
Gjest piaf Skrevet 14. desember 2005 #2 Skrevet 14. desember 2005 (endret) Jeg er ihvertfall ikke enig med damen på polet. Er kanskje litt ekstrem her, men en god vintage portvin, som den du har kjøpt, taper seg nesten like fort som en rødvin etter den er åpnet, synes jeg. Vi åpner ofte en flaske portvin til julekakene på julaften, og den er merkbart surere når vi tar den fram igjen bare noen dager senere i romjulen. Ikke sånn at den blir ødelagt, selvsagt, men smaken er merkbart endret, og etter mitt syn forringet... (Det samme gjelder forøvrig for tørr sherry av typen Tio Pepe). Av den grunn kjøpet vi ofte halvflasker med portvin, de har en god en på polet som koster rett under hundrelappen (er det den som heter Nieeport, tro? husker ikke i farten ). Det sies at gamle portvinskarafler hadde avrundet bunn, fordi vinen ikke skulle oppbevares i dem, men sendes rundt og rundt bordet til den var drukket opp... Ang tilbehør: Portvin er det perfekte følge til julekaker med ingredienser som mandler, nøtter, krydder, tørket frukt... Veldig godt til ost også, særlig blåskimmeloster, men også feks en moden camembert eller brie. Gjerne med feks fersk fiken og nøtter ved siden av. Endret 14. desember 2005 av piaf
Lillesøster Skrevet 14. desember 2005 #3 Skrevet 14. desember 2005 Vet ikke så mye om holdbarheten, her går det mye i postvin, men mest i halvflasker. Har forøvrig en hel i skapet nå som jeg åpnet i oktober. Har planer om å servere den i juletiden. Jeg elsker portvin til sjokoladedesserter, men den går sikkert også godt til bær og is. Jeg er en Sandeman elsker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå