Gå til innhold

Utredning for adhd ender med traumebehandling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kortest mulig fortalt. Jeg skulle bli utredet for adhd uoppmerksom type etter eget ønske. Har kjent meg igjen i alt skriftlig jeg har kommet over om diagnosen og det har blitt betydelig verre etter jeg fikk barn for 4 år siden. Sliter også i betydelig større grad med indre uro og søvnløshet om natten. Som er typisk for adhd. Nå ville jeg ha hjelp. Jeg var heldig og fikk god henvisning og napp hos en privatpraktiserende behandler med offentlig avtale. Mye sannsynlig pga noen tillegssdiagnoser.

Etter 8 uker med utredning får jeg beskjed om at ja, her kan det nok være noe adhd inni bildet. Psykiateren har derimot hengt seg opp i noen episoder fra fortiden. Vi snakker rundt 20-25 år tilbake hvor jeg ble utsatt for voldtekt/overgrep. Jeg slet jo selvfølgelig med dette i ettertid den gang. Men taklet det til syvende og sist veldog bra. Riktignok mye pga fortrenging. Det var lett fordi jeg var kraftig alkoholpåvirket da overgrepene skjedde.

Ca 10 år senere var jeg derimot klar for å tenke på det og reflekterte en del over det. Kom frem til årsaker til hvorfor det skjedde, skammen jeg kjente på der og da og psykiske belastning her jeg nok hadde i ettertid. Med en del isolering, spiseforstyrrelser og avstand fra sex. Utviklet også vaginisme. Jeg kom meg derimot videre av meg selv. Og føler per i dag jeg ikke sliter med noen form for traumer etter dette. Jeg føler meg ferdig med det og har tenkt jeg er heldig og sterk som har klart det på egen hånd uten hjelp.

Til tross for dette har altså psykiateren valgt å henge seg opp i det. Hun er ikke opptatt av adhd-symptomene mine og vi er egentlig enige om at medisinering uansett ikke er første prioritet. Psykiateren har derimot lyst å dykke i overgrepene og voldtekten(e). Tror hun mener at min indre uro kan skyldes fortrengte traumer og at adhd symptomene med uoppmerksomhet og nedsatt konsentrasjon skjer av samme grunn. Skal innrømme jeg er litt satt ut av det hele. Jeg opplever det jo virkelig ikke sånn. Og nå er jeg redd for at psykiateren skal grave opp traumer jeg egentlig ikke opplever at jeg har🤯 

Jeg kan selvfølgelig takke nei til tilbudet. Samtidig kjenner jeg på at jeg jo på en måte er heldig som får mulighet til å gå til samtaler hos psykiater mtp hvor vanskelig det er å få psykiatrisk hjelp i dag.

Jeg føler jo derimot ikke selv dette er noe jeg har behov for hjelp til.  Så vet ærlig talt ikke helt hva jeg skal gjøre. Er redd for at dette kan gjøre med psykere enn hva jeg føler jeg er😣

Har noen erfaring med lignende?

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 638cc...881

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si det du har skrevet her til psykologen.

Anonymkode: da8f3...352

• Liker 1
Skrevet

Ville tatt i mot tilbudet, uansett hva som ender opp som "svaret" så vil du jo få hjelp :) Dessverre har adhd i dag blitt en trend, alle kan kjenne seg igjen i symptomene når de blir listet opp slik. Ser bare hvordan det trender på tiktok.. Men psykologen din har rett, svært mange opplever symptomer pga tidligere traumer eller andre plager her i livet, og selv om traumene ikke direkte påvirker deg kan det jo se ut som de gjør det likevel siden psykologen kobler symptomene dit og ikke til adhd?

Anonymkode: a7ecf...300

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Si det du har skrevet her til psykologen.

Anonymkode: da8f3...352

Det har jeg forsåvidt såvidt allerede gjort. Bare ikke formulert det like tydelig kanskje. Hat hatt pause ifm virus sykdom og jul nå, så skal ta det opp igjen hos psykiater på starten på første time over nyttår.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dessverre har adhd i dag blitt en trend, alle kan kjenne seg igjen i symptomene når de blir listet opp slik

Trend eller ei. Man får ikke adhd diagnose uten å score rimelig høyt på alle de obligatoriske adhd testene. Så om så mange får diagnosen basert på det, så burde de heller gjøre noe med disse testene for at ikke såpass mange skal score høyt. Jeg fikk  selv full score på så og si alt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trend eller ei. Man får ikke adhd diagnose uten å score rimelig høyt på alle de obligatoriske adhd testene. Så om så mange får diagnosen basert på det, så burde de heller gjøre noe med disse testene for at ikke såpass mange skal score høyt. Jeg fikk  selv full score på så og si alt.

Mente jo ikke at alle får diagnosen, men er blitt en trend å si at man har adhd. Dessuten er det dessverre ikke noe problem å lyge seg til diagnosen med rette psykologen, det har jeg bevis for i familien..

Har adhd selv også, og det jeg mente med trend er mer alle som går og sier "huff ja, jeg har sikkert adhd fordi..." for det har de lest i media, sett på tiktok osv. For svært få tenker over at adhd symptom er egentlig helt vanlig oppførsel, men hvor mange av symptomene en har og i hvor stor grad det påvirker deg i hverdagen har noe å si. 

Og jo, ganske mange kan score høyt på adhd skjemaene uten å ha adhd, nettopp pga andre diagnoser eller traumer som gir tilsvarende plager. Derfor synes jeg absolutt ts burde takke ja til tilbudet om hjelp, enten er det traumer og hun får behandling og hjelp for de, eller så får hun utelukket det skikkelig og får riktig diagnose og riktig hjelp :)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mente jo ikke at alle får diagnosen, men er blitt en trend å si at man har adhd. Dessuten er det dessverre ikke noe problem å lyge seg til diagnosen med rette psykologen, det har jeg bevis for i familien..

Har adhd selv også, og det jeg mente med trend er mer alle som går og sier "huff ja, jeg har sikkert adhd fordi..." for det har de lest i media, sett på tiktok osv. For svært få tenker over at adhd symptom er egentlig helt vanlig oppførsel, men hvor mange av symptomene en har og i hvor stor grad det påvirker deg i hverdagen har noe å si. 

Og jo, ganske mange kan score høyt på adhd skjemaene uten å ha adhd, nettopp pga andre diagnoser eller traumer som gir tilsvarende plager. Derfor synes jeg absolutt ts burde takke ja til tilbudet om hjelp, enten er det traumer og hun får behandling og hjelp for de, eller så får hun utelukket det skikkelig og får riktig diagnose og riktig hjelp :)

Skjønner hvor du vil. Jeg føler derimot det fortsatt er nokså tabu og lite status med adhd diagnose. Men så har jeg liten peil på tiktok også da og får ikke med meg hva som er trendene der😆

Da jeg var ung var det ‘in’ å være deprimert i visse miljøer. ‘Emo’ kalte de seg. Kanskje noe av det samme som skjer med adhd på tik tok nå. ‘Kult å være hyper’ enten det er inni eller utenpå.

Jeg er derimot 40 år, og klarer ikke en gang levere barna i barnehagen en eneste dag uten å ha glemt noe viktig. Kommer for sent til jobb hver eneste dag. Glemmer viktige avtaler, mister bankkort, nøkler, lommebøker, bankid++ fler ganger i halvåret. Jeg trenger sårt hjelp for dette. NÅ.  Jeg vil ha kurs for å få orden i livet mitt. Ikke traumebehandling. Da er jeg egentlig redd alt heller vil bli mye verre. Psykiateren sa selv at det kunne skje for en periode. Og det har jeg egentlig ikke tid til.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg har flere traumediagnoser og tenkte jeg skulle prøve meg i traumebehandling, men det jeg opplevde var at det indre stresset ble så utrolig høyt at det ikke var til å holde  ut. Jeg spurte da om å få en ADHD utredning sånn at jeg kunne få medisinering for ADHD i et håp om å lettere håndtere traumebehandlingen - og det fikk jeg. Det ble altså endelig i en alder av nesten 40 år konkludert med at jeg faktisk har en ADHD diagnose og at jeg bør medisineres. Dessverre for meg så var stresset på det punktet allerede så høyt at jeg heller skrev meg ut for å selvmedisinere.  Det finnes forsåvidt mange andre med traumelidelser som også har ADHD som en tilleggsdiagnose. 

Det har vært sånn hos meg også at mine psykologer har vært fokusert på traumelidelser, for de er de mest åpenbare plagene jeg har, men for meg så er det den umiddelbare effekten av ADHD medisiner som gir størst lindring og som gjør livet mer håndterbart. Du kan jo argumentere med det du sier her om at du har analysert og reflektert rundt dine overgrep og at du har lagt det bak deg. En del av utredningen for ADHD er jo å undersøke om du har PTSD også, så hvis du ikke fyller kravene til PTSD så bør psykiateren forholde seg til ADHD. 

• Hjerte 1
Skrevet

Misforstår jeg deg når jeg leser i innlegget ditt at du hadde konsentrasjonsvansker og glemsomhet også i oppveksten/før voldtekt? I så fall tenker jeg du bør prøve å få det frem, og forklare for psykologen hvilke endringer som skjedde (eller ikke skjedde) før og etter voldtekten(e). 

Anonymkode: d397a...979

• Liker 2
Skrevet
tasmus82 skrev (På 27.12.2022 den 7.02):

Jeg har flere traumediagnoser og tenkte jeg skulle prøve meg i traumebehandling, men det jeg opplevde var at det indre stresset ble så utrolig høyt at det ikke var til å holde  ut. Jeg spurte da om å få en ADHD utredning sånn at jeg kunne få medisinering for ADHD i et håp om å lettere håndtere traumebehandlingen - og det fikk jeg. Det ble altså endelig i en alder av nesten 40 år konkludert med at jeg faktisk har en ADHD diagnose og at jeg bør medisineres. Dessverre for meg så var stresset på det punktet allerede så høyt at jeg heller skrev meg ut for å selvmedisinere.  Det finnes forsåvidt mange andre med traumelidelser som også har ADHD som en tilleggsdiagnose. 

Det har vært sånn hos meg også at mine psykologer har vært fokusert på traumelidelser, for de er de mest åpenbare plagene jeg har, men for meg så er det den umiddelbare effekten av ADHD medisiner som gir størst lindring og som gjør livet mer håndterbart. Du kan jo argumentere med det du sier her om at du har analysert og reflektert rundt dine overgrep og at du har lagt det bak deg. En del av utredningen for ADHD er jo å undersøke om du har PTSD også, så hvis du ikke fyller kravene til PTSD så bør psykiateren forholde seg til ADHD. 

Takk for fint svar❤️ Jeg scoret ikke særlig høyt på PTSD testen. Så der og da mente psykiater det ikke var snakk om det. Men så begynte hun å dra det opp igjen mot slutten av utredningen. At det kanskje va noe der likevel og som kunne være forklaringen på den indre uroen og spiseforstyrrelser. Selv mener jeg jo sistnevnte er direkte følger av adhd’en. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.12.2022 den 15.46):

Misforstår jeg deg når jeg leser i innlegget ditt at du hadde konsentrasjonsvansker og glemsomhet også i oppveksten/før voldtekt? I så fall tenker jeg du bør prøve å få det frem, og forklare for psykologen hvilke endringer som skjedde (eller ikke skjedde) før og etter voldtekten(e). 

Anonymkode: d397a...979

Det har jo kommet frem tydelig i utredningen. Jeg var helt lik på barneskolen mht konsentrasjonsvansker og glemsomhet. Har i tillegg fått et barn som er helt lik meg på disse områdene. Kanskje til og med litt verre. Og adhd er jo som kjent arvelig. Virker ikke som hun tar helt hensyn til dette.

Helt ærlig så tenker jeg hun kanskje syns det er mer spennende og jobbe med ‘en fortrengt og traumatisert’ hjerne enn en adhd hjerne😶

• Hjerte 1
Skrevet

Traumer gir ofte samme symptom som adhd. Og etter en traumebehandling kan dere se på rest symptomene og ta stilling til adhd da. 
ikke bra å få ei diagnose du ikke har 

Anonymkode: 5863f...b5d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...