Gå til innhold

Hva tenker dere om å kutte kontakt med familie som har psykiske forstyrrelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det selv. Har gått til psykolog og  psykiatriske sykepleiere helt siden ungdomsalderen. Er nå voksen. 

Jeg tror at siden hele familien min har ett eller annet å slite med (det er mye rart i hele slekten min), som angst, depresjoner og personlighetsforstyrrelser (flere av dem vil ikke en gang erkjenne det og vil ikke ha hjelp eller snakke om noe) - så vil jeg ikke komme meg fram ved å fortsatt være mentalt og fysisk bundet der. 

Noen som har vært i lignende situasjon? 

Anonymkode: c365f...614

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres bare helt forstyrret ut..Du skal kutte hele familien din fordi de og har problemer? ALLE mennesker har problemer, hva skal du gjøre med det? Ikke ha kontakt med noen i livet ditt? Familierelasjoner kanskje de eneste virkelige varige relasjonene man får tilbud om i livet, utover egne barn om man får noen. Det er derfor folk holder på disse relasjonene i det lengste selv om de har familiemedlemmer som er alkoholikere og gud vet hva. Jeg sier ikke at du skal beholde mennesker som er skadelig for deg i livet ditt, men bruk tid på å ta sånne avgjørelser som dette. For dette hørtes lite gjennomtenkt ut..

Anonymkode: 5233b...14d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette høres bare helt forstyrret ut..Du skal kutte hele familien din fordi de og har problemer? ALLE mennesker har problemer, hva skal du gjøre med det? Ikke ha kontakt med noen i livet ditt? Familierelasjoner kanskje de eneste virkelige varige relasjonene man får tilbud om i livet, utover egne barn om man får noen. Det er derfor folk holder på disse relasjonene i det lengste selv om de har familiemedlemmer som er alkoholikere og gud vet hva. Jeg sier ikke at du skal beholde mennesker som er skadelig for deg i livet ditt, men bruk tid på å ta sånne avgjørelser som dette. For dette hørtes lite gjennomtenkt ut..

"Dette høres helt forstyrret ut". Ja? Har du ikke lest innlegget mitt skikkelig? Lurer på om noen har vært i samme situasjon og som står/har stått overfor ett slikt valg... 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Dette høres helt forstyrret ut". Ja? Har du ikke lest innlegget mitt skikkelig? Lurer på om noen har vært i samme situasjon og som står/har stått overfor ett slikt valg... 

Jo, det har jeg og det gjør du. Du skriver at du vil kutte ut hele slekten din fordi de er plagsom for deg pga lette psykiske lidelser som angst, depresjoner og personlighetsforstyrrelser, der dette i all hovedsak virker som er diagnoser du har satt på dem selv. Så vidt jeg skjønner er du den eneste her som har vært under lang tids behandling for psykiske lidelser, der det er hevet over enhver tvil at du har store problemer i kraft av det. Da bør du kanskje vurdere hva sjansen egentlig er for at livet ditt skulle bli så mye bedre uten slekta, og sjansen for at det er noe mer galt med dem enn folk flest. 

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jo, det har jeg og det gjør du. Du skriver at du vil kutte ut hele slekten din fordi de er plagsom for deg pga lette psykiske lidelser som angst, depresjoner og personlighetsforstyrrelser, der dette i all hovedsak virker som er diagnoser du har satt på dem selv. Så vidt jeg skjønner er du den eneste her som har vært under lang tids behandling for psykiske lidelser, der det er hevet over enhver tvil at du har store problemer i kraft av det. Da bør du kanskje vurdere hva sjansen egentlig er for at livet ditt skulle bli så mye bedre uten slekta, og sjansen for at det er noe mer galt med dem enn folk flest. 

Det er absolutt ikke det jeg mener! 2 av dem har fått personlighetsforstyrrelse diagnoser (de eneste som faktisk har erkjent at det er ett problem og oppsøkt hjelp). Resten vil enten ikke snakk om, eller fornekter at det er problemer (men som er ganske tydelig for andre). 

Har vurdert dette fram og tilbake i mange år, og gjør det fortsatt. :)

Skrevet

Vi har en del i min familie og nær kontakt setter meg tilbake, av den grunn har jeg minimert kontakten ganske mye. Jul og 17 mai, bursdager (feires sjeldent) går greit men besøk ellers fungerer ikke.

Anonymkode: 66dc5...7fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Detta blir for dumt, åssen type plager og hvor omfattende situasjonen er for familie medlemmer er det kun TS som veit - blir altfor innvikla for fremmede på et online forum å sette oss inn i!! Blir desutten en høna eller egget type situasjon - man er mye mer disponert for psykiske plager hvis man ikke har opplevd trygghet i oppveksten noe jg antar ts har opplevd stor manko på. 

Er i lignende båt selv og jg har vurdert flytte til utlandet og bare la familien seile sin egen sjø. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
5 minutter siden, Sofie Maria said:

Detta blir for dumt, åssen type plager og hvor omfattende situasjonen er for familie medlemmer er det kun TS som veit - blir altfor innvikla for fremmede på et online forum å sette oss inn i!! Blir desutten en høna eller egget type situasjon - man er mye mer disponert for psykiske plager hvis man ikke har opplevd trygghet i oppveksten noe jg antar ts har opplevd stor manko på. 

Er i lignende båt selv og jg har vurdert flytte til utlandet og bare la familien seile sin egen sjø. 

Ja! takk!! Ble litt satt ut av kommentarene..

Skrevet

Jeg har ikke noe diagnose selv men jeg har slektninger som har personlighetsforstyrrelse. Det er utrolig utmattende å forholde seg til, og for å ha et bra liv selv må jeg holde de på avstand. Jeg velger heller et familieløst liv enn å måtte omgås folk som suger all energi og livsglede ut av meg...

Anonymkode: 1c494...495

• Liker 4
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har en del i min familie og nær kontakt setter meg tilbake, av den grunn har jeg minimert kontakten ganske mye. Jul og 17 mai, bursdager (feires sjeldent) går greit men besøk ellers fungerer ikke.

Det opplever jeg også.. Snakka du med familien din om at du ville ha mindre kontakt, eller bare trakk du deg unna? 

Skrevet

Tror du at du vil få det bedre ved å kutte kontakten helt? 

Om du bor i samme område som de hadde jeg vurdert å flytte lengre unna. Litt lettere å distansere seg da og å bygge et nytt nettverk. 

Anonymkode: 678c5...240

Skrevet

Finnes mellomting. Som å flytte litt lenger vekk og bli veldig opptatt av en ny jobb så du får mindre tid til å bli "forstyrret".

Anonymkode: 5b698...5e2

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på diagnosene. Ulike typer personlighetsforstyrrelser; ja. Depresjon angst. Nei, rusproblematikk og psykiatrisk sykdom ifm rus; ja.

Anonymkode: a88e0...2d2

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du at du vil få det bedre ved å kutte kontakten helt? 

Om du bor i samme område som de hadde jeg vurdert å flytte lengre unna. Litt lettere å distansere seg da og å bygge et nytt nettverk. 

Anonymkode: 678c5...240

Ja, på enkelte områder hadde jeg nok fått det bedre! 

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke noe diagnose selv men jeg har slektninger som har personlighetsforstyrrelse. Det er utrolig utmattende å forholde seg til, og for å ha et bra liv selv må jeg holde de på avstand. Jeg velger heller et familieløst liv enn å måtte omgås folk som suger all energi og livsglede ut av meg...

Anonymkode: 1c494...495

Ja, ikke sant.. 😫

Skrevet

Mange i familien min har psykiske problemer, men jeg har aldri kuttet kontakten med dem for det. Familie står sammen i tykt og tynt ❤️

Skrevet

Det kommer jo an på i hva slags grad deres psykiske vansker går ut over deg og dynamikken i familien. Men jeg vil tro at siden du vurderer å kutte de ut så går det hardt ut over deg og påvirker deg negativt. 

Om du bør kutte de ut er vanskelig å ha en mening om for du oppgir lite informasjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det opplever jeg også.. Snakka du med familien din om at du ville ha mindre kontakt, eller bare trakk du deg unna? 

Nei, trakk meg bare unna.

Skrevet

Diagnose er vel litt irrelevant i denne sammenhengen, men hvordan de behandler deg. Selv folk uten diagnoser kan være drittsekker, slik som de fleste med diagnoser ikke er det.. 

Anonymkode: 470de...08e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.12.2022 den 6.34):

Kommer an på diagnosene. Ulike typer personlighetsforstyrrelser; ja. Depresjon angst. Nei, rusproblematikk og psykiatrisk sykdom ifm rus; ja.

Anonymkode: a88e0...2d2

Man kan ikke sette så entydige svar, må vurdere situasjon individuelt. Jeg har to familiemedlem som er veldig vanskelige å forholde seg til, men de vedkjenner seg det ikke og har ingen diagnose. Men jeg må beskytte seg for ellers taper alle krefter, blir syk av det. 

Anonymkode: b2a30...e10

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...