Gå til innhold

skadelig å begynne i barnehage 3 måneder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt nettopp og leste en artikkel om at oppstart i barnehage burde skje ved lang tilvenning. Det stod også at oppstart i barnehage er det mest opprivende et barn opplever. Selv begynte jeg i barnehagen da jeg var 3 måneder. Født på 80- tallet og da var ikke permisjonen så lang som nå. Det var i så fall sånn at begge mine foreldre måtte jobbe for å få det til å gå rundt. Nå i voksen alder har jeg diverse problemer som jeg tror kan være en slags ptsd for at jeg ble forlatt i barnehagen som så liten. Spiseforstyrrelser, depresjon og tilknytningsproblemer i nære relasjoner. Fungerer ikke så godt i forhold. Lurer på om det er andre her som har erfaring med å starte så tidlig i barnehage og hvordan det fungerte for dere? 

Anonymkode: 7f37e...f1f

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt. Stakkars deg. Ingen babyer bør starte i bhg før minst 2 år. Dagens generasjon er helt ødelagt pga institusjonisert verden.

Anonymkode: 081fd...9be

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Vanskelig å si. Jeg er også vokst opp på 80 -tallet. Den gang kunne man ikke begynne i barnehagen før fylte 3 år. Jeg var hos dagmamma litt før jeg begynte i bhg.

Vet at de fleste måtte begynne å jobbe etter noen mnd den gangen, men har også inntrykk av at mange av barna fra 80-tallet var typisk dagmamma barn? 

Anonymkode: c4aaf...9a4

• Liker 4
Skrevet

Vel, I noen land har de ikke permisjon i det hele tatt. Noen babyer begynner i barnehagen når de er 6 uker gamle.

Anonymkode: 59dc2...dcf

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vanskelig å si. Jeg er også vokst opp på 80 -tallet. Den gang kunne man ikke begynne i barnehagen før fylte 3 år. Jeg var hos dagmamma litt før jeg begynte i bhg.

Vet at de fleste måtte begynne å jobbe etter noen mnd den gangen, men har også inntrykk av at mange av barna fra 80-tallet var typisk dagmamma barn? 

Anonymkode: c4aaf...9a4

Jeg var født i 81 og begynte i barnehage da jeg var 3 mnd. Så det stemmer ikke  at man måtte være 3 år for å begynne i barnehage på 80-tallet. 

• Liker 3
Skrevet

Fra en som har jobbet i bhg med de aller minste- flesteparten takler/overlever, men ikke alle. Hadde en som gråt så si non stop fra levering til henting over laaaanng tid🥺. Sier seg selv at dette var usunt for barnet. 

Leit at du strever, sender varmer klemmer❤️❤️

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var født i 81 og begynte i barnehage da jeg var 3 mnd. Så det stemmer ikke  at man måtte være 3 år for å begynne i barnehage på 80-tallet. 

Det handler tydeligvis om hvor i landet man bodde på 80-tallet da. For jeg er født i 81 og hos oss var det heller ikke vanlig å begynne i barnehage før man var 2-3 år. Jeg var 4 år da jeg begynte å barnehagen. Kjenner ikke til noen som begynte i barnehage som små babyer på 80 tallet😳 Mulig de forveksler med dagmammaer her🤔 Som jo var mye vanligere på 80-tallet pga stor mangel på barnehageplasser. Det var det både på 80- og 90 tallet.

Anonymkode: b5565...ff6

• Liker 4
Skrevet

Er født i 82 og begynte i bhg da jeg var 3 mnd, samme som alle de andre barna. Jeg er fremdeles venner med mange av de, og det har gått helt fint med oss. Det er sikkert som med andre ting; for de fleste går det greit mens noen har en sårbarhet som gjør at det ikke er ideelt å begynne så tidlig. 

Anonymkode: 5a0ff...01c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Umulig å si egentlig. Som det sies over her, barnehagestart eller dagmamma med flere barn er helt vanlig fra så lav alder i andre land. Dersom man typisk hadde fått ptsd av slikt så tror jeg man hadde sett det nå.

Men hvert tilfelle er jo unikt. Jeg gråt visst veldig mye hos dagmamma og ville ikke dra dit. Det kan jo ha formet meg, men det er det mye annet som kunne ha gjort også.

Anonymkode: 30411...cbf

• Liker 2
Skrevet

Men i mange andre land uten særlig permisjon, så er ikke babyene i «barnehagen» hver dag. Det er kanskje snakk om to dager eller to formiddager i uken. Så er det en gradvis opptrapping når de er eldre. Og det er ikke barnehage slik vi tenker her, men en babyavdeling med andre babyer. Dette er vanlig i flere land i Europa. I USA for de foreldre som begge er i full jobb, så har de råd til en nanny eller en privat daycare. Det er uansett ikke slik som barnehagen er i Norge. Irriterer meg gang på gang at folk ikke skjønner at det er annerledes i andre land.

Anonymkode: aabdb...fed

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det handler tydeligvis om hvor i landet man bodde på 80-tallet da. For jeg er født i 81 og hos oss var det heller ikke vanlig å begynne i barnehage før man var 2-3 år. Jeg var 4 år da jeg begynte å barnehagen. Kjenner ikke til noen som begynte i barnehage som små babyer på 80 tallet😳 Mulig de forveksler med dagmammaer her🤔 Som jo var mye vanligere på 80-tallet pga stor mangel på barnehageplasser. Det var det både på 80- og 90 tallet.

Anonymkode: b5565...ff6

Nei, de forveksler ikke med dagmamma. Mamma jobbet i barnehage på 80-tallet, og de hadde så små babyer.

Anonymkode: 73dca...32d

• Nyttig 2
Skrevet

3 mnd gammel og i barnehagen? Hjelp - skjønner hvorfor danskene kaller barnehage for « vuggestue».

Mine barn startet i bhg i midten av 2000 tallet - da var de ca 1 år og det synes jeg egentlig var for tidlig det og - men, 3 mnd - da var vi jo bare såvidt igang etter barselperioden og permisjon. Det synes jeg høres helt uansvarlig ut, å la en tilfeldig ansatt i bhg ha ansvar og omsorg for en baby så tidlig - både for babyens del og den ansatte.

Anonymkode: da197...681

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

I flere land er det enda tilbud for så små babyer.

Det er ingenting som tilsier signifikant nedgang i den type lidelser som du nevner såvidt meg bekjent, men det har du kanskje sjekket opp i?

Jeg gikk selv ikke i barnehage i det hele tatt, kun førskole. Kan ikke si helsen er på topp 😅🤷‍♀️ Følte meg ikke noe mer ivaretatt, trygg, nærmere tilknytning eller noe sånt.

Mannen min begynte vel i sin mors barnehage ved 3 mnd om jeg ikke husker feil. (Hun jobbet der). 

Med mindre noe spesielt skjedde i akkurat denne barnehagen er neppe det grunnen til dine plager. 

Anonymkode: 26ae2...f57

• Liker 4
Skrevet

Også født i 81. Ble alvorlig syk i 82, og på sykehus dengang gikk foreldrene hjem mens sykepleierene passet pasientene. Ikke bare er man syk og ikke vet hva som skjer men man blir forlatt også. Har hatt angst for sykehus og fått pustevansker allerede i døren om jeg besøkte noen der. Har stukket av fra sykehus av samme årsak. En intens klaustrofobisk følelse ga alle signaler om at jeg måtte vekk fort. Jeg husker ikke sykehusoppholdet, men angsten for sykehus er reel nok. Kom først over den etter jeg ble 30. 

Begynte i park som var åpen noen timer midt på dagen som 3 åring, og vanlig bhg som fireåring. Var engstelig både for park, bhg og skole og har aldri hatt tillit til noen. Litt mobbing i tillegg så  vokste problemet seg veldig stort og er veldig begrensende den dag i dag. 

Anonymkode: 823e3...ed1

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingenting som tilsier signifikant nedgang i den type lidelser som du nevner såvidt meg bekjent, men det har du kanskje sjekket opp i?

Jeg gikk selv ikke i barnehage i det hele tatt, kun førskole. Kan ikke si helsen er på topp 😅🤷‍♀️ Følte meg ikke noe mer ivaretatt, trygg, nærmere tilknytning eller noe sånt.

Mannen min begynte vel i sin mors barnehage ved 3 mnd om jeg ikke husker feil. (Hun jobbet der). 

Med mindre noe spesielt skjedde i akkurat denne barnehagen er neppe det grunnen til dine plager. 

Ikke sikkert dine omsorgspersoner var gode omsorgspersoner. Voksne hadde annet å gjøre enn å leke med barn så ofte var barna mye alene mens de voksne drev med sitt. I en lekegrind eller sprinkelseng. 

Anonymkode: 823e3...ed1

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vel, I noen land har de ikke permisjon i det hele tatt. Noen babyer begynner i barnehagen når de er 6 uker gamle.

Anonymkode: 59dc2...dcf

Og siden det er verre i andre land er dette greit?

Anonymkode: 9d621...8ea

• Nyttig 2
Skrevet

Moren min jobbet i barnehage på Blindern for 50 år siden, da var det vanlig at babyene var på avdelingen (som jeg tror de kalte vuggestue ?) fra de var 3 mnd. Mødrene var ofte studenter, og babyene var der på formiddagen, som oftest sov de det meste, og mødrene kunne komme og amme dem som ikke fikk flaske. De var der kanskje fire-fem timer noen dager og to-tre timer andre dager, avhengig av forelesninger. Moren min sa de fleste av de minste sov mye og at det var riktig koselig der. 

Men jeg er glad for at mine barn kunne være lenger hjemme. 

Anonymkode: 07ddd...cd7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Om noe spesielt skjedde der tror jeg ikke. Med det var ikke snakk om noen tilvenningsperiode, det var rett inn 5 hele dager hver uke. Jeg var også et kolikkbarn som krevde veldig mye. De var ikke godt bemannet og heller ikke med utdannelse. På den tiden trodde mange at det var greit å legge barnet vekk så det fikk skrike seg rolig. Så jeg forestiller meg at de har gjort så godt de kunne, men blitt nødt til å la meg ligge mye alene i en grind og skrike for å passe på de større barna som kunne skade seg uten oppsyn. Jeg tror dette har vært et traume for meg som jeg ikke kan huske, men at det har satt seg i kroppen min følelsesmessig. At jeg var hjelpeløs, trengte omsorg av nære omsorgspersoner og ble forlatt store deler av dagen.  Jeg tror det har formet meg til å ha en generell utrygghet i nære relasjoner og at dette kan være en grunn til mine nåværende voksne problemer. Følelsen av å bli avvist og forlatt og ikke minst frykten for det er noe som har fulgt meg i alle år og påvirket personligheten min.

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Da jeg fikk mitt barn på midten av 80-tallet så var det kun 3,5 måned med svangerskapspermisjon. Ingenting til far. Jeg måtte ta ut permisjonen 2 uker før termin for da var jeg så sliten så fikk kun 3 mnd. hjemme med baby. Vi var heldige for far var student og litt mer fleksibel. Jeg pendlet og far hadde ansvaret for å få barn til dagmamma. Barnehageplass fikk vi ikke før barnet var nesten 2 år. 

Anonymkode: 969e6...62a

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Umulig å si egentlig. Som det sies over her, barnehagestart eller dagmamma med flere barn er helt vanlig fra så lav alder i andre land. Dersom man typisk hadde fått ptsd av slikt så tror jeg man hadde sett det nå.

Men hvert tilfelle er jo unikt. Jeg gråt visst veldig mye hos dagmamma og ville ikke dra dit. Det kan jo ha formet meg, men det er det mye annet som kunne ha gjort også.

Anonymkode: 30411...cbf

"Helt vanlig" er et definisjonsspørsmål. Hvor stor andel av 3 mnd gamle babyer er i barnehage i disse landene du snakker om? I mange av disse landene er det mest vanlig at mor går hjemme uten inntekt, eller at de får familie til å passe på barnet. Barnehage er svindyrt. 

Anonymkode: 7d06d...bf8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...