AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #1 Skrevet 26. desember 2022 Hele den første tiden med baby har vært fryktelig tung, med mye gråt og uro. Har lenge gruet med til jul, men for en måned siden bestemte vi oss for å reise hjem til mine foreldre som bor en flytur unna. Jeg elsker egentlig julen, men hadde ikke forventninger om at det skulle bli veldig bra selv om jeg gledet meg til avlastning og litt tid med familien. Synes hele "ferien" har vært skikkelig slitsomt, babyen har vært mer urolig den siste uka og jeg klarer ikke slappe av når foreldrene mine hjelper til. Har høye skuldre og er rett og slett skikkelig sliten. Julaften var utrolig slitsom, babyen var grinete hele dagen frem til middag, roet seg heldigvis noen timer da, men da var jeg så sliten av dagen og var så mentslt forberedt på uro og gråt resten av kvelden at jeg ikke klarte å kose med ordentlig. Jeg gråter hver dag og føler at julen er ødelagt for alltid, selv om jeg vet at det ikke skal være sånn resten av livet.. Andre som har en tung første jul? Anonymkode: 43eac...819 9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #2 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hele den første tiden med baby har vært fryktelig tung, med mye gråt og uro. Har lenge gruet med til jul, men for en måned siden bestemte vi oss for å reise hjem til mine foreldre som bor en flytur unna. Jeg elsker egentlig julen, men hadde ikke forventninger om at det skulle bli veldig bra selv om jeg gledet meg til avlastning og litt tid med familien. Synes hele "ferien" har vært skikkelig slitsomt, babyen har vært mer urolig den siste uka og jeg klarer ikke slappe av når foreldrene mine hjelper til. Har høye skuldre og er rett og slett skikkelig sliten. Julaften var utrolig slitsom, babyen var grinete hele dagen frem til middag, roet seg heldigvis noen timer da, men da var jeg så sliten av dagen og var så mentslt forberedt på uro og gråt resten av kvelden at jeg ikke klarte å kose med ordentlig. Jeg gråter hver dag og føler at julen er ødelagt for alltid, selv om jeg vet at det ikke skal være sånn resten av livet.. Andre som har en tung første jul? Anonymkode: 43eac...819 Hvor gammel er den lille? Hva tror du gjorde at baby var mer urolig og gråt? Hos oss gikk det veldig fint, ikke det du vil høre, men det gjorde det. Vi hadde få forventninger, men alle koste seg, og vi fikk mye avlastning. Baby fikk mat, søvn og nærhet når den trengte. Mye stimuli så den sov godt og lenge på natta. Er du ellers ofte bekymret for at babyen skal være urolig i sosiale settinger? Siden du ikke klarte kose deg mer utover dagen. Jeg tror ikke julen er ødelagt for alltid, selv om det er fryktelig tungt nå Anonymkode: 2b7ce...4b7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #3 Skrevet 26. desember 2022 Er ikke så avslappende med en liten en nei, men slapper godt av når foreldrene mine hjelper til. Hvorfor klarer du ikke å slappe av? Prøv å trekke dere litt tilbake med baby, så den ikke blir overstimulert. Følg babyens rytme mtp soving. Anonymkode: 82829...2c4 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #4 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvor gammel er den lille? Hva tror du gjorde at baby var mer urolig og gråt? Hos oss gikk det veldig fint, ikke det du vil høre, men det gjorde det. Vi hadde få forventninger, men alle koste seg, og vi fikk mye avlastning. Baby fikk mat, søvn og nærhet når den trengte. Mye stimuli så den sov godt og lenge på natta. Er du ellers ofte bekymret for at babyen skal være urolig i sosiale settinger? Siden du ikke klarte kose deg mer utover dagen. Jeg tror ikke julen er ødelagt for alltid, selv om det er fryktelig tungt nå Anonymkode: 2b7ce...4b7 Jeg tror han gråter fordi han har det vanskelig og har hatt det siden fødsel. Kolikk og magesmerter. Så har det vært ekstra vanskelig å være et nytt sted. Du svarer kanskje ditt eget spørsmål når du spør hvorfor jeg var engstelig. Du skriver at din sover godt, tolker det også dithen at det kanskje ikke er så mye gråt og uro? Min sover ikke godt og vi sover ikke godt. Når du har et kolikkbarn er skuldrene høye, tror ikke det er til å unngå. Jeg vet at han en hvilken som helst dag kan hyle I to timer uten at han kan trøstes. Da blir det litt høye skuldre når man skal samle en gjeng for en koselig aften. Anonymkode: 43eac...819 12
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #5 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er ikke så avslappende med en liten en nei, men slapper godt av når foreldrene mine hjelper til. Hvorfor klarer du ikke å slappe av? Prøv å trekke dere litt tilbake med baby, så den ikke blir overstimulert. Følg babyens rytme mtp soving. Anonymkode: 82829...2c4 Klarer du å slappe av når babyen barer sutrer og etterhvert hyler når andre tar ham? Hvordan gjør du det? Jeg klarer ikke det. Blir trigget av gråten hans og det har jeg blitt siden han ble født. Det har vært mye gråt hver eneste dag. Den siste måneden har vi i større grad kunnet roe ham ned når han gråter, men den teknikken har kun jeg og mannen min. Når han nå gråter har jeg et intenst behov for å få roet ham. Anonymkode: 43eac...819 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #6 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tror han gråter fordi han har det vanskelig og har hatt det siden fødsel. Kolikk og magesmerter. Så har det vært ekstra vanskelig å være et nytt sted. Du svarer kanskje ditt eget spørsmål når du spør hvorfor jeg var engstelig. Du skriver at din sover godt, tolker det også dithen at det kanskje ikke er så mye gråt og uro? Min sover ikke godt og vi sover ikke godt. Når du har et kolikkbarn er skuldrene høye, tror ikke det er til å unngå. Jeg vet at han en hvilken som helst dag kan hyle I to timer uten at han kan trøstes. Da blir det litt høye skuldre når man skal samle en gjeng for en koselig aften. Anonymkode: 43eac...819 Jeg skrev at den sov godt og lenge den natten fordi den var veldig sliten, og virket som om det var godt for den Du spurte om julen. Anonymkode: 2b7ce...4b7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #7 Skrevet 26. desember 2022 Reise, ukjent sted, nye lukter og fremmede mennesker kan gjøre babyen mer urolig. Slik har det i alle fall vært for våre tre. Det som er ment som avlasting blir som regel ikke avlasting. Jeg klarer ikke slappe av om jeg hører eller vet at babyen min hyler hos noen andre. Vi var hos faren min, der minste er 10 måneder, og det er veldig mye mer slitsomt enn å være hjemme. Hen har aldri vært et veldig krevende barn, men trenger, kos og oppmerksomhet hele tiden når vi er her. Kan ikke leke mye alene, og vil helst bli bært nesten hele tiden. Hold ut, det blir bedre ❤ Anonymkode: 7c021...5c1 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #8 Skrevet 26. desember 2022 Da vår var nyfødt og hadde kolikk, var vi hjemme alene på julaften. Jeg satt med puppen ute konstant og vi var ganske overveldet og utslitte den første tiden, så vi valgte å gjøre det som var best for oss. Vi ble invitert både hit og dit, men er fortsatt (tre år etter) glade for at vi gjorde det slik første jula. Det du føler og opplever er helt normalt, og det blir mye bedre allerede neste år! Anonymkode: 221f3...7c8 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #9 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skrev at den sov godt og lenge den natten fordi den var veldig sliten, og virket som om det var godt for den Du spurte om julen. Anonymkode: 2b7ce...4b7 Spurte om andre har hatt en tung jul. Skjønner at du ikke mente noe vondt med svaret ditt og at du ville gi meg råd, men akkurat nå ønsker jeg bare å høre fra andre som også har hatt det tøft for å ikke føle meg alene. Anonymkode: 43eac...819 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #10 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Spurte om andre har hatt en tung jul. Skjønner at du ikke mente noe vondt med svaret ditt og at du ville gi meg råd, men akkurat nå ønsker jeg bare å høre fra andre som også har hatt det tøft for å ikke føle meg alene. Anonymkode: 43eac...819 Javel. Anonymkode: 2b7ce...4b7 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #11 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Reise, ukjent sted, nye lukter og fremmede mennesker kan gjøre babyen mer urolig. Slik har det i alle fall vært for våre tre. Det som er ment som avlasting blir som regel ikke avlasting. Jeg klarer ikke slappe av om jeg hører eller vet at babyen min hyler hos noen andre. Vi var hos faren min, der minste er 10 måneder, og det er veldig mye mer slitsomt enn å være hjemme. Hen har aldri vært et veldig krevende barn, men trenger, kos og oppmerksomhet hele tiden når vi er her. Kan ikke leke mye alene, og vil helst bli bært nesten hele tiden. Hold ut, det blir bedre ❤ Anonymkode: 7c021...5c1 Takk! Det at avlastningen nesten har blitt en belastning overrasket meg veldig. Hadde gledet meg til å slippe å starte dagen kl 5.30 hver morgen etter 3 timer søvn, men har ikke blitt noe mer søvn da jeg har blitt liggende og høre på at han er urolig. I tillegg har han sovet dårligere mens vi har vært her. Angrer veldig på at vi reiste, hadde sikkert vært kjipt hjemme også, men da hadde jeg sluppet pakkingen, reisen og alt styret med å ikke være hjemme. Anonymkode: 43eac...819 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #12 Skrevet 27. desember 2022 Ikke på samme måte, men jeg er alene med en på 7 uker og takket nei til å feire hos familie nettopp fordi jeg ikke så noe særlig positivt i lang reisevei, gå rundt og bysse på henne hele tiden og aldri få sette meg ned med middagen, masse gråt og stadige ammepauser — det er jo ikke noe julefeiring igjen til slutt, bare mer stressende omgivelser enn hjemme. Har dog den helt omvendte problemstillingen fra deg, for jeg setter utrolig pris på all avlastning og lar gladelig noen andre gå rundt og bysse henne en stund så jeg får spist feks. — men ingen i familien tilbyr seg, så da var ikke det noe å se frem til heller. Anonymkode: 8e768...2b2 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #13 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Da vår var nyfødt og hadde kolikk, var vi hjemme alene på julaften. Jeg satt med puppen ute konstant og vi var ganske overveldet og utslitte den første tiden, så vi valgte å gjøre det som var best for oss. Vi ble invitert både hit og dit, men er fortsatt (tre år etter) glade for at vi gjorde det slik første jula. Det du føler og opplever er helt normalt, og det blir mye bedre allerede neste år! Anonymkode: 221f3...7c8 Hadde han vært nyfødt hadde vi nok gått for å være hjemme vi også, men trodde virkelig det skulle gå greit å ha med en baby på 6 måneder på juleferie.. Tror uansett vi holder oss hjemme neste år så får heller folk komme til oss. Ikke verdt det å bli så utslitt igjen. Anonymkode: 43eac...819 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #14 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke på samme måte, men jeg er alene med en på 7 uker og takket nei til å feire hos familie nettopp fordi jeg ikke så noe særlig positivt i lang reisevei, gå rundt og bysse på henne hele tiden og aldri få sette meg ned med middagen, masse gråt og stadige ammepauser — det er jo ikke noe julefeiring igjen til slutt, bare mer stressende omgivelser enn hjemme. Har dog den helt omvendte problemstillingen fra deg, for jeg setter utrolig pris på all avlastning og lar gladelig noen andre gå rundt og bysse henne en stund så jeg får spist feks. — men ingen i familien tilbyr seg, så da var ikke det noe å se frem til heller. Anonymkode: 8e768...2b2 Uff, høres fryktelig slitsomt ut. Føler med deg ❤️ Hadde nok heller ikke reist om han var 7 uker (min er 6 mnd.). Håper du har noen andre som kan avlaste deg innimellom. Anonymkode: 43eac...819
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #15 Skrevet 27. desember 2022 Vi hadde en grusom første jul. Vi valgte å være hjemme. Syns det er veldig stress å reise bort da ungen sover best hjemme. I år var det andre julen med vårt barn. Like stress i år også. Må følge hviletider og sovetider. Ungen vår greier ikke å sove med masse folk rundt. Julen var ferdig for meg kl 18.00 fordi da begynner legging av en hyper og overtrøtt unge. Gleder meg til ungen blir eldre og kan sitte med bordet mer enn 10 minutter 😝 Syns også det er fantastisk med alle de "gode" rådene familiemedlemmer kommer med 😅 Anonymkode: 2ea74...cca 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #16 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk! Det at avlastningen nesten har blitt en belastning overrasket meg veldig. Hadde gledet meg til å slippe å starte dagen kl 5.30 hver morgen etter 3 timer søvn, men har ikke blitt noe mer søvn da jeg har blitt liggende og høre på at han er urolig. I tillegg har han sovet dårligere mens vi har vært her. Angrer veldig på at vi reiste, hadde sikkert vært kjipt hjemme også, men da hadde jeg sluppet pakkingen, reisen og alt styret med å ikke være hjemme. Anonymkode: 43eac...819 5.30 og 3 timers søvn er egentlig ganske bra med det jeg antar er en bitte liten baby…. Anonymkode: cb892...116 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #17 Skrevet 27. desember 2022 Det blir bedre ❤️ Var også veldig glad i jula, og ble veldig trist når jeg innså hvor utrolig annerledes jula ble med barn, og spesielt med en baby som ikke har noe glede av den! Føles litt som at man feirer jula for andres del, ettersom hverken jeg eller baby fårr noenting ut av den. Nå er barnet 2,5 og skjønner mye mer av jula og koser seg. Hun trenger heller ikke å passes på like mye, så får slappet litt av i juleselskap. Har også baby nå, så er litt tilbake til å vandre alene rundt når alle andre sitter rundt bordet, men føles lettere denne gangen. Anonymkode: f96fc...6de 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #18 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 5.30 og 3 timers søvn er egentlig ganske bra med det jeg antar er en bitte liten baby…. Anonymkode: cb892...116 Takk for en nyttig kommentar... Han er 6 måneder Anonymkode: 43eac...819 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #19 Skrevet 27. desember 2022 Skjønner at det er tøft nå, men kulen er ikke på noen måte ødelagt for alltid. 😊 Anonymkode: 1eb58...f90
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #20 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi hadde en grusom første jul. Vi valgte å være hjemme. Syns det er veldig stress å reise bort da ungen sover best hjemme. I år var det andre julen med vårt barn. Like stress i år også. Må følge hviletider og sovetider. Ungen vår greier ikke å sove med masse folk rundt. Julen var ferdig for meg kl 18.00 fordi da begynner legging av en hyper og overtrøtt unge. Gleder meg til ungen blir eldre og kan sitte med bordet mer enn 10 minutter 😝 Syns også det er fantastisk med alle de "gode" rådene familiemedlemmer kommer med 😅 Anonymkode: 2ea74...cca Tror nok vi blir hjemme til neste år, dette ga ikke mersmak. Enig i at det er ekstra kjipt med alle rådene man får. "Har dere prøvd..." JA, vi har prøvd alt! 😅😔 Blir ikke flere barn på oss, kan ikke gå gjennom et nytt kolikkhelvette.. Anonymkode: 43eac...819 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå