Gå til innhold

Kan legen nekte sykemelding?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. I 2020 var jeg mye borte fra jobb grunnet psyken, jeg opplevde kjærlighetssorg, hadde mye vondt I magen etc å tilslutt var jeg så mye borte at jeg mista retten til sykepenger å opplevde at fastlegen ikke trodde på meg. I starten fikk jeg sykemelding bare jeg ba om det, men etter å ha vært sykemeldt en del fikk jeg ikke mer. Greit nok, jeg slet meg tilbake i 100% stilling å livet gikk videre. Nå 2 år seinere har jeg jobbet mye, det har blitt for mye for meg med stress å diverse men jeg får ikke sykemelding av legen. Legen sier jeg må finne metoder å for å stresse mindre etc. Det nådde toppen da jeg plutselig begynte å gråte etter jobb å innså hvor sliten jeg var, vondt i hodet å rett å slett trøtt.. kan virkelig legen nekte meg å ta et par måneders fri fra jobb når det er 2 år siden sist jeg var sykemeldt? Hvis jeg skal fortsette å jobbe når kroppen sier stopp blir det jo ikke noe bedre! Noen som har svar til meg?

Anonymkode: 283cc...45a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen kan nekte å skrive ut sykemelding ja. Å være ofte sykemeldt, uten å ha kronisk tilstand, sier at du bør gjøre noe med livsstilen din

Anonymkode: dc0ae...a06

• Liker 30
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo opp til legen. Om det er riktig er en annen sak. Kan du snakke med en annen lege, eller bytte lege? 

Anonymkode: 14d93...1cd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan legen nekte deg sykmelding - det skal ikke engang være ditt forslag, men en løsning legen kommer med hvis det er eneste utvei. Han har jo helt rett, du må jo lære deg å ikke stresse og å finne den riktige balansen. Når du i tillegg ordlegger deg med "kan legen nekte meg å ta fri et par måneder" er det ganske tydelig at du egentlig ikke har noen rett på sykmelding.

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som et typisk tilfelle av dobbelsidig slyebetennelse som det heter her jeg bor. Her må du rett og slett bare ta deg sammen, du er ikke syk bare fordi du gråter etter jobb og er sliten.

Anonymkode: d1394...9a7

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungdommen nå til dags altså 🤦‍♀️ et par mnd fri??? Ta deg sammen!!

Anonymkode: d1127...818

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg sier det TS, men det er tilfeller som deg som ødelegger for andre. Du fremstår som et klassisk tilfelle av en bortskjemt jentunge som må få skaffet seg en ryggrad og forstå at livet er hardt til tider. Som voksen vil du bli sliten, du vil bli lei av både folk og jobb, men du kan ikke kaste inn håndkledet fordet.

Det er MYE du kan gjøre selv for å endre syklusen av "slitenhet". Bytte jobb, gå til psykolog, trene, eller finne hobby

Du er ikke syk, så legen kan absolutt si nei til sykemelding.

Endret av Turtellure12
  • Liker 17
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Et par måneders fri fra jobb fordi du er sliten???

Altså, dette er voksenlivet!! Vi er alle slitne innimellom. Vondt i hode er helt normalt, og å gråte etter jobb er ikke grunn til å få sykemelding.  

Forstår godt at legen ikke gir deg sykemelding, han har gjennomskua deg som lat og svak. Du må rett og slett ta deg i nakken og innse at det du beskriver - det er livet for de aller, aller fleste!

Anonymkode: 8762c...d29

Signerer. Så bra og se at legen tar sin del av samfunnsansvaret, rett og slett.

Anonymkode: 20988...b92

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hei. I 2020 var jeg mye borte fra jobb grunnet psyken, jeg opplevde kjærlighetssorg, hadde mye vondt I magen etc å tilslutt var jeg så mye borte at jeg mista retten til sykepenger å opplevde at fastlegen ikke trodde på meg. I starten fikk jeg sykemelding bare jeg ba om det, men etter å ha vært sykemeldt en del fikk jeg ikke mer. Greit nok, jeg slet meg tilbake i 100% stilling å livet gikk videre. Nå 2 år seinere har jeg jobbet mye, det har blitt for mye for meg med stress å diverse men jeg får ikke sykemelding av legen. Legen sier jeg må finne metoder å for å stresse mindre etc. Det nådde toppen da jeg plutselig begynte å gråte etter jobb å innså hvor sliten jeg var, vondt i hodet å rett å slett trøtt.. kan virkelig legen nekte meg å ta et par måneders fri fra jobb når det er 2 år siden sist jeg var sykemeldt? Hvis jeg skal fortsette å jobbe når kroppen sier stopp blir det jo ikke noe bedre! Noen som har svar til meg?

Anonymkode: 283cc...45a

Det får jeg virkelig håpe,om late folk som ikke tåler litt motgang kan bestemme når de skal være sykmeldt da råder hvertfall den totale galskapen i arbeidslivet. Jobber du mer enn du tåler så må du faktisk gå ned i stilling og jobbe det du orker uten at samfunnet skal betale for det.

Anonymkode: f6bb3...989

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange litt halvsure svar, ser jeg.

La meg prøve å gi det et litt mer nøytralt svar.

Ja, en legen kan nekte å skrive ut sykmelding. Legen skal sykmelde den som faktisk er syk, og hjelpe den som ikke er syk, men som trenger råd og veiledning.

Om du er veldig sliten, kan du har rett på sykmelding. Det er legen som vurderer dette, i samråd med deg. Om det er faktorer du kan endre på for å unngå sykemelding (gå ned i stillingsprosent, tilrettelegging på jobben, mer konstruktiv bruk av fritid, som noen eksempler) vil nok de fleste leger leger gi deg en sykmelding før andre ting er utprøvd.

Kan du snakke med lederen din og høre om mulighet for tilrettelegging, for eksempel?

Kan du eventuelt ta ut noe ferie nå, over nyåret?

Er det ting ved livsstilen din du kan gjøre endringer ve? Trening, kosthold?

Anonymkode: de4f4...c0f

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du har fått mange litt halvsure svar, ser jeg.

La meg prøve å gi det et litt mer nøytralt svar.

Ja, en legen kan nekte å skrive ut sykmelding. Legen skal sykmelde den som faktisk er syk, og hjelpe den som ikke er syk, men som trenger råd og veiledning.

Om du er veldig sliten, kan du har rett på sykmelding. Det er legen som vurderer dette, i samråd med deg. Om det er faktorer du kan endre på for å unngå sykemelding (gå ned i stillingsprosent, tilrettelegging på jobben, mer konstruktiv bruk av fritid, som noen eksempler) vil nok de fleste leger leger gi deg en sykmelding før andre ting er utprøvd.

Kan du snakke med lederen din og høre om mulighet for tilrettelegging, for eksempel?

Kan du eventuelt ta ut noe ferie nå, over nyåret?

Er det ting ved livsstilen din du kan gjøre endringer ve? Trening, kosthold?

...vil nok de fleste leger ikke gi deg en sykmelding før andre ting er utprøvd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler deg terapi. Noe må du gjøre for å endre på livet du har nå og det du sliter med, en sykemelding er kun midlertidig og i ditt tilfelle kanskje ikke riktig. 

Du kan alltids bytte lege også hvis du ikke føler deg hørt. Men uansett lege så må du ta tak i livet ditt å gjøre endringer. 

Anonymkode: dbfb1...7d2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om legen kan nekte deg sykmelding ja? Det er legen som tar en medisinskfaglig vurdering om du er syk og i behov av sykmelding for å bedre din medisinske tilstand. Her må du gjøre noen endringer i livet ditt, rett og slett. Man flyr ikke til legen for å bli fullt sykmeldt i måneder av gangen for vondt i magen og slitenhet. Du må finne ut hva som tar energi, om du kan gjøre livsstiltendringer, jobbytte, terapi etc for å bedre situasjonen din. Å være sykmeldt så lenge at du har brukt opp sykepengerettighetene dine burde være varsko nok. Ingen av tilstandene du nevner er grunn nok for full sykmelding og fri i to måneder. Hva skal du så gjøre etter de to månedene? Samme regla igjen? 

Anonymkode: 1ae70...5e5

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen har et poeng i at du trenger metoder i å stresse mindre. Be om hjelp til å få metoder du kan bruke i hverdagen. Et par måneder fri vil ikke løse utforignene, du må jobbe med årsakene til at du driver kroppen til uttmattelse.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke tåler den arbeidsmengden, så er det kanskje på høytid å bytte jobb. Man kan ikke sykemeldes etter hver eneste nedtur. Beklager for dette, men tror du spør om råd på feil sted

Anonymkode: 29c23...6bc

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er legen som avgjør om hen synes du bør sykemeldes; ikke du som bestiller en sykemelding. Hvis du er så utslitt og stresset pga høyt arbeidspress at det går utover helsa, ville du nok ofte kunne få en kortvarig sykemelding på to uker e.l. for å hvile og hente deg inn, og etter det sannsynligvis bli bedt om å gjøre tiltak for å regulere stresset bedre enten ved at du delegerer bort noen arbeidsoppgaver til andre, gjør hardere prioriteringer, skiller tydeligere mellom jobb/fritid, lærer avspenningsteknikker, yoga, gå til psykolog/coach e.l. Å forvente et par måneders sykemelding for å hvile synes jeg høres drøyt ut. Dette er sånn arbeidslivet er. Du kan ikke bare forvente at legen skriver ut en sykemelding hver gang du er sliten. Du må selv lære deg å strukturere arbeidet ditt, slik at du holder ut mellom ferier og helger. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du selv gjort for å følge legens råd da? Altså finne andre metoder for å stresse mindre? Har du forsøkt å trene? Yoga? Fjellturer? Mindfullness? Du skal selvsagt ikke ha sykemelding fordi du har kjærlighetssorg eller er sliten etter jobb. Det er ikke sykdom. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 mnd fri fra jobben fordi at du er sliten og har kjærlighetssorg 😮 

Legen din har vurdert at du ikke er syk, og hen kan derfor ikke gi deg sykemelding. Du må jo igså  være klar over at når man er sykemeldt over tid, så kan man ikke bare gå hjemme og nyte friheten. Man må til div utredninger og- eller behandlinger. Målet er jo å finne ut av hva man lider av og ev behandling for dette. 

Hvis du føler at du sliter psykisk, så hadde det sikkert vært bra for deg å komme i kontakt med psykolog. Da kan du selv søke på kommunens lavterskeltilbud innen psykisk helse. Du trenger ingen henvisning fra legen, men søker bare selv via kommunens side. 

Hvordan er søvnmønsteret ditt? Kanskje mangler du noen vitaminer? Be legen om at det blir tatt blodprøver for å finne ut sånne ting. 

En annen ting er at det er vinter og mørkt/ mørkner tidlig. Veldig mange blir trøtte og energiløse på denne tiden, så det kan jo også være at du sliter med det. 

Anonymkode: 4475b...590

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...