Gå til innhold

Hvordan er julen hos dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er julen hos dere? Hos oss er det litt over etter julaften. Julaften er dem store dagen med fin middag, presanger, fint kledde gjester osv. Siden hele familien og de vi normalt feirer med bor 20-40 minutter unna med bil, reiser alle hjem til seg etter feiringen. 25. desember og 26.desember er helt vanlige dager hos oss. Barnet vårt leker med de nye lekene. Vi voksne soser vekk dagen med tv, mobil og litt rydding hjemme.

Jeg synes det er litt synd at alt er over etter julaften. 

Anonymkode: 329f1...dfe

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan er julen hos dere? Hos oss er det litt over etter julaften. Julaften er dem store dagen med fin middag, presanger, fint kledde gjester osv. Siden hele familien og de vi normalt feirer med bor 20-40 minutter unna med bil, reiser alle hjem til seg etter feiringen. 25. desember og 26.desember er helt vanlige dager hos oss. Barnet vårt leker med de nye lekene. Vi voksne soser vekk dagen med tv, mobil og litt rydding hjemme.

Vi feirer fra ettermiddag 23 desember til 26/27 :) Dvs at vi da er hele familien samlet, og vi overnatter. Pleier å reise til foreldrene mine, jeg , samboer og barna + mine søsken med barn / samboer. Pynter oss fra 24.desember og til alle middager til og med 26/27 (i år er 27 vanlig arbeidsdag så ble litt forkortet jul).  Koser oss med julemat, julegodis, julefilmer osv. leker ute i snøen (ake, gå tur, ski), spise sen julefrokost, legge oss senere.. 

Anonymkode: c167f...17f

• Liker 1
Skrevet

Samme her også. Er kun julaften som er noe stas. Vi har liten familie, så det er bare oss foreldre og 2 tenåringer hele julen. Men vi koser oss. Har hektiske hverdagen ellers i året, så er deilig med noen late dager hjemme bare oss 4 

Anonymkode: c9907...bcd

Skrevet

Vi spiser middag sammen med svigers 1. juledga og mamma 2. Juledag, men ellers går dagene før og etter middag til å utforske nye leker. Som barn besto julen hos oss av kun kjernefamilien, så jeg syns ikke det er så kjipt, jeg husker romjulen som fin likevel (dog noe kjedelig siden vi ikke fikk besøke venner de to dagene 😅). Jeg fokuserer nå på å gi barna en fin jum- og romjul, og det består jo av de nye gavene og tid med oss foreldre. Det er sjeldent barna som vil ha farting hit og dit og middag i finstasen her og der, de bare blir med på lasset. 

Anonymkode: dc544...70d

Skrevet

Her er romjulen rolig og avslappende. Jobber to dager, men resten av tiden koser vi oss ilag. Tre tenåringer, så jeg og mannen får endel alenetid. Innimellom dukker ungene opp for å se film eller spille spill. Koselig. 

Anonymkode: 4b91c...9d3

Skrevet

Her er ikke julen over før etter nyttår. Det er jo romjul til nyttår. Julaften feirer samboeren og jeg alene, og koser oss. 1. juledag spiser vi hos en slektning. For oss er det julestemningen som er det viktige, ikke mat eller gjester. Den gode følelsen å stå opp julaften, etter å ha pyntet treet kvelden før. Den gode følelsen av å slappe av, lese julehefter, se julefilmer, kjenne duften av kongerøkelse. Være inne med levende lys mens det er kaldt og vindfullt ute.

• Liker 2
Skrevet

For min del starter det jeg gleder meg til når de store familie selskapene er over på kvelden den 2. Da kommer jeg hjem og endelig kan juleferien begynne. Stress på julaften, stress 1. og stress 2. så kommer jeg hjem og endelig kan julen min begynne med bare ro og fred og stille deilige dager. Sjeleglad hvert år når 2. er overstått og det bare er fri og fred i heimen. Nyter julefilmer, god mat og ha tid til å bare koble helt av. Så jeg er bare glad til når det er romjul og den tiden jeg liker og elsker kan begynne.

Anonymkode: a4ed0...c6d

• Liker 2
Skrevet

Det er stort sett over etter 2. dag jul. I romjulen slapper vi av med julefilmer, de nye lekene, ferie, aking, skøyter, julemusikk og familie. Det er hva man gjør det til. 

Anonymkode: 92b6e...816

Skrevet

Bedre middag bare oss 1 dag, alltid juletorsk.  Familiemiddag 2. dag. En av dagene i romjula møter vi venner for noen glass vin. Vi har spillkvelder og annen god mat. Gjerne en familiesammenkomst til (annen familie). En kveld med take-away sushi har også blitt tradisjon. Selskap hos oss nyttårsaften. Så avrundes jula med at vi tar ned all pynt 1.januar, og spiser restemat på kvelden. 

Anonymkode: 0768d...745

Skrevet

Romjulen er mye rolige dager. Vi nyter å være oppe sent og ikke følge vekkerklokke. Vi spiller veldig mye brettspill, drar på ake- eller skitur, drar i svømmehallen, ser julefilmer osv og så drar vi på i alle fall ett julebesøk. Jeg synes det er rolige og fine dager med mye kvalitetstid sammen, absolutt ikke helt vanlige dager og jeg føler ikke på noen måte at julen er over etter julaften.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser på hele romjulen som jul også. Samler oss for å se julefilmer og noe snacks, spillekvelder, eller familie aktiviteter. Jeg jobber turnus så i år har jeg egentlig bare 26 og 30-1 fri, men uansett så prøver jeg å gjøre jul ut av hele romjulen også. 

• Liker 1
Skrevet

Vi nyter julefreden, slapper av og koser oss sammen. En dag i romjula bruker vi å invitere det foreldreparet vi ikke feiret julaften med på pinnekjøtt, samt at en av oss voksne som regel jobber i romjula.

Anonymkode: 40809...e76

Skrevet

I år ble det bare julaften hos oss, men ellers pleier vi ha selskap både 1 og 2 juledag. Men mannen min fikk feber og er syk og 2 juledag var det så glatt at min mor avlyste sitt selskap da det var uforsvarlig glatt å kjøre. Kost oss hjemme med julegaver:) 

Anonymkode: 03fb1...7a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det som er synd og trist er jo at dere foreldre kaster bort dagene med skjerm.

Her ser vi gjerne noen julefilmer sammen som familie. Vi leker sammen med vårt barn og vi drar ut i skogen. Mobil og annen skjerm er uaktuelt å sitte på så lenge ungen er våken.

Anonymkode: 7d076...0b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...