AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #1 Skrevet 26. desember 2022 Har en søster som sa noe som fikk meg til å undre. Hun og mannen har et stort hus med mange soverom hvor de sover på hvert sitt soverom. Årsaken er at hun sover lett og får forstyrret søvn når hun deler seng med mannen. De har likevel klart å ha et godt samliv i 10 år. Nå har de fått sitt første barn, og barnet nærmer seg 6 måneder. Mor sier at hun ikke har tenkt å venne barnet til å sove på eget soverom, fordi hun aldri har sovet så godt som når hun samsover med baby. Dvs at hun våkner for å amme, men sover så godt imellom slagene og storkoser seg med barnet sitt i samme seng. Jeg skjønner tanken, men er det ikke en god grunn til å venne barnet til å sove alene? Hun sier at hun ikke ser noen grunn til det og har tenkt å holde lav profil om det siden hun vet det er tabu. Mannen hennes har ikke noe imot det da han bare er glad hun er lykkelig. Jeg har ikke barn selv, så jeg vet ikke. Hva om barnet blir mobbet på skolen når medelever finner ut at det fremdeles sover med mamma? Er planen hennes realistisk? Anonymkode: 94e77...29f
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #2 Skrevet 26. desember 2022 Det er ikke så fryktelig mange konfirmanter som sover med mammaen sin, så jeg tror du trygt kan legge disse tankene dine bort og finne noe annet å bekymre deg over. Noe i ditt eget liv, for eksempel. Anonymkode: 5b7d8...c2a 8 1 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #3 Skrevet 26. desember 2022 Bare lurer på om det egentlig er bruk for mannen der i huset ? Anonymkode: 9bd82...d50 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #4 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har en søster som sa noe som fikk meg til å undre. Hun og mannen har et stort hus med mange soverom hvor de sover på hvert sitt soverom. Årsaken er at hun sover lett og får forstyrret søvn når hun deler seng med mannen. De har likevel klart å ha et godt samliv i 10 år. Nå har de fått sitt første barn, og barnet nærmer seg 6 måneder. Mor sier at hun ikke har tenkt å venne barnet til å sove på eget soverom, fordi hun aldri har sovet så godt som når hun samsover med baby. Dvs at hun våkner for å amme, men sover så godt imellom slagene og storkoser seg med barnet sitt i samme seng. Jeg skjønner tanken, men er det ikke en god grunn til å venne barnet til å sove alene? Hun sier at hun ikke ser noen grunn til det og har tenkt å holde lav profil om det siden hun vet det er tabu. Mannen hennes har ikke noe imot det da han bare er glad hun er lykkelig. Jeg har ikke barn selv, så jeg vet ikke. Hva om barnet blir mobbet på skolen når medelever finner ut at det fremdeles sover med mamma? Er planen hennes realistisk? Anonymkode: 94e77...29f Vi samsover med barnet på 2 år. Kommer ikke til å slutte med det første. Barnet trenger trygghet og søker nærheten om natten, og det skal barnet få så lenge det har behov for det ❤️ Vi har sprinkelseng stående inntil vår seng så noen ganger sover hun litt der, men kryper opp til oss når hun føler for det. Mange som samsover, aldri hørt om noen som samsover når ungen er 15 år liksom… det går som regel veldig greit 😛 Anonymkode: 2f2ac...072 5 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #5 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare lurer på om det egentlig er bruk for mannen der i huset ? Anonymkode: 9bd82...d50 Hæ? Anonymkode: 2f2ac...072 1
Mezzosoprena Skrevet 26. desember 2022 #6 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bare lurer på om det egentlig er bruk for mannen der i huset ? Anonymkode: 9bd82...d50 Du tuller nå? Så trangsynt er det vel ikke lov å være, vel? 5 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #7 Skrevet 26. desember 2022 Samsoving er en helt naturlig ting, jeg ligger selv her med en liten baby i armkroken. Du må bare la henne få gjøre det som føles naturlig for henne. Det er mange fordeler med samsoving. Barn/baby sover bedre. Mor sover bedre og lengre (trenger ikke stå opp for å amme) Nærhet og tilknytning mellom mor og barn. Nærhet er gull for babyen. Anonymkode: 6ba38...3ef 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #8 Skrevet 26. desember 2022 Eldste var mye mer selvstendig og sov alene og hele natten i sin seng rundt 1 års alder. Yngste har nærhet/kos som kjærlighetstegn og dette vises om natten. Hun kommer fortsatt over i løpet av natten, oftere enn hun ligger alene. Er snart 5 år. Gjør ikke oss noe. Om hun trenger den nærheten, skal hun få det. Anonymkode: c478b...8f8 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #9 Skrevet 26. desember 2022 Å gi barnet masse nærhet når det er liten har vist at barna blir tryggere og mer selvstendig når de blir voksen større 😊 Så lenge barn og foreldre sover godt, så er det ikke noe galt i å samsove (så lenge man følger anbefalinger ift trygg samsoving).. Anonymkode: 2f2ac...072 4 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #10 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har en søster som sa noe som fikk meg til å undre. Hun og mannen har et stort hus med mange soverom hvor de sover på hvert sitt soverom. Årsaken er at hun sover lett og får forstyrret søvn når hun deler seng med mannen. De har likevel klart å ha et godt samliv i 10 år. Nå har de fått sitt første barn, og barnet nærmer seg 6 måneder. Mor sier at hun ikke har tenkt å venne barnet til å sove på eget soverom, fordi hun aldri har sovet så godt som når hun samsover med baby. Dvs at hun våkner for å amme, men sover så godt imellom slagene og storkoser seg med barnet sitt i samme seng. Jeg skjønner tanken, men er det ikke en god grunn til å venne barnet til å sove alene? Hun sier at hun ikke ser noen grunn til det og har tenkt å holde lav profil om det siden hun vet det er tabu. Mannen hennes har ikke noe imot det da han bare er glad hun er lykkelig. Jeg har ikke barn selv, så jeg vet ikke. Hva om barnet blir mobbet på skolen når medelever finner ut at det fremdeles sover med mamma? Er planen hennes realistisk? Anonymkode: 94e77...29f Hva er den gode grunnen til å tvinge den lille babyen til å sove alene? Vi har tre barn på 6, 3 og 0 år, og samsover med alle tre. De to eldste har egen seng, men vil sove sammen med oss, og da får de lov til det. Samsoving er nok vanligere enn man skulle tro, men det snakkes dessverre ikke høyt om, spesielt ikke når de nærmer seg skolealder. Tror ikke barna snakker sammen på skolen om hvor de sover. Anonymkode: 3c3de...5b6 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #11 Skrevet 27. desember 2022 Vi samsover fortsatt med 4 og 2 åringen. De har egne senger på egne rom, men de velger selv hvor de ønsker å sove. veldig mange kulturer er det vanligere med samsoving enn det er i Norge også. det som er det fine er jo at hver familie selv kan bestemme det som passer dem best. Anonymkode: 76a7b...e75 3 1
RockyRose Skrevet 27. desember 2022 #12 Skrevet 27. desember 2022 Baby er 6 mnd og du er redd for at hn blir mobba på skulen pga samsoving? 🙄 Ting kan endre seg. Plutseleg søv ikkje barnet eller mor så godt ilag lenger, plutseleg vil barnet sove i eiga seng.. Uansett ingen/veldig få store barn som vil sove med foreldra etter kvart, så det ordnar seg uansett 🤷♀️ 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #13 Skrevet 27. desember 2022 Høres sykelig ut. Og tenker de må ha et fryktelig dårlig ekteskap. Anonymkode: dc311...be1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #14 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres sykelig ut. Og tenker de må ha et fryktelig dårlig ekteskap. Anonymkode: dc311...be1 Det å ikke sove med 6mnd gml baby på samme rom er sykelig. Anonymkode: 4b7b3...ccc 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #15 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det å ikke sove med 6mnd gml baby på samme rom er sykelig. Anonymkode: 4b7b3...ccc Nå var det ikke akkurat det jeg siktet til. Anonymkode: dc311...be1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #16 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har en søster som sa noe som fikk meg til å undre. Hun og mannen har et stort hus med mange soverom hvor de sover på hvert sitt soverom. Årsaken er at hun sover lett og får forstyrret søvn når hun deler seng med mannen. De har likevel klart å ha et godt samliv i 10 år. Nå har de fått sitt første barn, og barnet nærmer seg 6 måneder. Mor sier at hun ikke har tenkt å venne barnet til å sove på eget soverom, fordi hun aldri har sovet så godt som når hun samsover med baby. Dvs at hun våkner for å amme, men sover så godt imellom slagene og storkoser seg med barnet sitt i samme seng. Jeg skjønner tanken, men er det ikke en god grunn til å venne barnet til å sove alene? Hun sier at hun ikke ser noen grunn til det og har tenkt å holde lav profil om det siden hun vet det er tabu. Mannen hennes har ikke noe imot det da han bare er glad hun er lykkelig. Jeg har ikke barn selv, så jeg vet ikke. Hva om barnet blir mobbet på skolen når medelever finner ut at det fremdeles sover med mamma? Er planen hennes realistisk? Anonymkode: 94e77...29f Hadde ingen planer om å samsove men barnet hadde andre planer. Er nå 1 år og vi sover godt sammen, hun får samsove så lenge hun vil synes det føles veldig naturlig ut å sove sammen. Anonymkode: 9cb95...9b1 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #17 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har en søster som sa noe som fikk meg til å undre. Hun og mannen har et stort hus med mange soverom hvor de sover på hvert sitt soverom. Årsaken er at hun sover lett og får forstyrret søvn når hun deler seng med mannen. De har likevel klart å ha et godt samliv i 10 år. Nå har de fått sitt første barn, og barnet nærmer seg 6 måneder. Mor sier at hun ikke har tenkt å venne barnet til å sove på eget soverom, fordi hun aldri har sovet så godt som når hun samsover med baby. Dvs at hun våkner for å amme, men sover så godt imellom slagene og storkoser seg med barnet sitt i samme seng. Jeg skjønner tanken, men er det ikke en god grunn til å venne barnet til å sove alene? Hun sier at hun ikke ser noen grunn til det og har tenkt å holde lav profil om det siden hun vet det er tabu. Mannen hennes har ikke noe imot det da han bare er glad hun er lykkelig. Jeg har ikke barn selv, så jeg vet ikke. Hva om barnet blir mobbet på skolen når medelever finner ut at det fremdeles sover med mamma? Er planen hennes realistisk? Anonymkode: 94e77...29f Barna blir fort nok så store at de ikke vil samsove lenger. Hvorfor ikke bare nyte tiden en har med dem når de er små og kosete. Man får den ikke igjen. Anonymkode: 24d98...8f2 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #18 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har en søster som sa noe som fikk meg til å undre. Hun og mannen har et stort hus med mange soverom hvor de sover på hvert sitt soverom. Årsaken er at hun sover lett og får forstyrret søvn når hun deler seng med mannen. De har likevel klart å ha et godt samliv i 10 år. Nå har de fått sitt første barn, og barnet nærmer seg 6 måneder. Mor sier at hun ikke har tenkt å venne barnet til å sove på eget soverom, fordi hun aldri har sovet så godt som når hun samsover med baby. Dvs at hun våkner for å amme, men sover så godt imellom slagene og storkoser seg med barnet sitt i samme seng. Jeg skjønner tanken, men er det ikke en god grunn til å venne barnet til å sove alene? Hun sier at hun ikke ser noen grunn til det og har tenkt å holde lav profil om det siden hun vet det er tabu. Mannen hennes har ikke noe imot det da han bare er glad hun er lykkelig. Jeg har ikke barn selv, så jeg vet ikke. Hva om barnet blir mobbet på skolen når medelever finner ut at det fremdeles sover med mamma? Er planen hennes realistisk? Anonymkode: 94e77...29f Samsov lenge med barna mine, dvs, de havner fortsatt ofte i vår seng utpå natta. De er snart 5 og 7 år. Mobbing? Kanskje en dag... hittil ser jeg kun ren misunnelse fra vennen til eldste da hun sier at hun bare går inn til oss når hun våkner. Ser også misunnelsen da de ser at hun sover på samme rom som lillesøster. Så hittil tror jeg alle barn skulle ønske de fikk lov til det også. Misunnelse kan slå ut i mobbing, men i 1.klasse bryr ingen seg om hvordan noen sover egentlig. Virker det som. Utover å ønske at de også kunne sove med mamma og pappa. Antar de slutter å komme til oss om det blir kleint for dem, de har tross alt egen seng, da velger de sikkert å bli der. Tenker det ikke er vanskeligere enn som så. Så kanskje iaf bare ha muligheten til å velge egen seng fra skolealder og oppover, så er vel alt bra Det er heller store fordeler av å sove sammen med barna tror jeg. Kan ikke tenke meg så mange andre grunnet til at vi har utrolig rolige, harmoniske, glade barn som ligger langt foran utviklingsmessig. Er ikke så mye annet vi har gjort annerledes, utover at jeg ammet så lenge det gikk, til de var 1 1/2 og 2 år gamle o g de sluttet selv... og at vi sover sammen med dem så mye og lenge de vil. Fra de var 4 ønsket de egen seng og rom. Så de starter natta i egen seng og sover der så lenge de vil. Alt fra hele natta, til at de dukker opp hos oss ved midnatt. Kan ikke slutte med det når vi får så ekstremt gode tilbakemeldinger på ungene, må nesten bare holde på det som tydeligvis er en godt bevart hemmelighet for å få barn til å oppføre seg bra. Kanskje fordi de alltid får nok søvn...aldri hatt problemer med å legge dem fordi de er helt trygge på at natta blir bra, så de får alltid søvnen de trenger. Kanskje det er en stor del av greia. Og at de alltid får påfyll av nærhet, også om natta, hvis de trenger det. Så hittil ser jeg ingen (gode) grunner til at barna må sove alene. Eneste er at de gjerne vil sove med noen også hos besteforeldre osv. Så mormor sover ikke så langt unna deres rom når de er der. Men de bor et stykke unna, så det er liksom noen få ganger i året, og da er det bedre at de andre 360 nettene er gode, og at bestemor tåler å sove i nærheten av dem når de er der. Det går helt fint Men klart, skal ungen sove MYE borte hos andre... så kan det kanskje være greit å venne de til å klare seg selv fra yngre alder. Anonymkode: 4d3f3...f27 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #19 Skrevet 27. desember 2022 Baby er 6 mnd... Tror du kan la være å bekymre deg for at den skal mobbes. Det er helt vanlig og naturlig å samsove med små barn og babyer. Anonymkode: 44127...ccc
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #20 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Høres sykelig ut. Og tenker de må ha et fryktelig dårlig ekteskap. Anonymkode: dc311...be1 Jeg og mannen har vært sammen i 17 år og har sovet på ulike rom siden første barn for 10 år siden. Nå sover jeg alene og han sover med ungene, som vi har gjort siden yngste ble nattavvent 1,5 år gammel. Da er alle trygge og sover godt. Vi har fortsatt sex minst 3-4 ganger i uka, og er kjærlige og har det utrolig bra sammen. Merkelig hvordan folk tror alt står og faller på at par deler seng. 🙄 Anonymkode: 6b4f6...df8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå