AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #1 Del Skrevet 26. desember 2022 Etter utdanning jobbet jeg ca 40-50% i privat sektor, og var så klart ute etter noe mer. Fikk da tilbud om 90% i kommunal sektor. I disse jobbene tjener jeg ca likt utbetalt. Jeg har nå sagt fra meg den i privat sektor. Men, så er kommunal sektor ganske nytt for meg, og har skjønt at her er det en ganske streit A4 tabell som skal følges ift lønn og alle er organisert. Er det virkelig slik at man «aldri» kommer til å øke i lønn? 10 år for å bikke 500 høres ikke veldig fristende ut, så det må jo være noen alternativer her? Ellers hadde det vel ikke vært så mange som jobbet i kommune? Anonymkode: b8567...545 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #2 Del Skrevet 26. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Etter utdanning jobbet jeg ca 40-50% i privat sektor, og var så klart ute etter noe mer. Fikk da tilbud om 90% i kommunal sektor. I disse jobbene tjener jeg ca likt utbetalt. Jeg har nå sagt fra meg den i privat sektor. Men, så er kommunal sektor ganske nytt for meg, og har skjønt at her er det en ganske streit A4 tabell som skal følges ift lønn og alle er organisert. Er det virkelig slik at man «aldri» kommer til å øke i lønn? 10 år for å bikke 500 høres ikke veldig fristende ut, så det må jo være noen alternativer her? Ellers hadde det vel ikke vært så mange som jobbet i kommune? Anonymkode: b8567...545 Lønn etter lønnstabell i kommunen. Men fordelen er veldig trygg jobb. Kommunen er full av kvinner med mann som tjener godt i det private. Anonymkode: c5516...41f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #3 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lønn etter lønnstabell i kommunen. Men fordelen er veldig trygg jobb. Kommunen er full av kvinner med mann som tjener godt i det private. Anonymkode: c5516...41f Ja, lønn etter lønnstabell, og den er jo helt på trynet 😂 Så eneste grunnen er «trygg jobb»? Er jo ganske trygt i det private også mtp alle rettighetene man har osv. Bare at man tjener noen hundre tusen ekstra? Anonymkode: b8567...545 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #4 Del Skrevet 26. desember 2022 Man må forhandle før man signerer kontrakten, da kan du f.eks si at du skal ha 10 års ansiennitet. Anonymkode: 2f9c2...287 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #5 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man må forhandle før man signerer kontrakten, da kan du f.eks si at du skal ha 10 års ansiennitet. Anonymkode: 2f9c2...287 Og etter det er det aldri noe mer forhandling? Selv om du jobber der resten av livet? Anonymkode: b8567...545 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #6 Del Skrevet 26. desember 2022 Husk på at de har registrert alle år med arbeidserfaring iallefall. Begynte nettopp i kommunen og selv om jeg har jobbet privat og annet fagfelt fikk jeg godskrevet alle årene mht ansiennitet, sånn i tilfelle du ikke har passet på den biten. Anonymkode: 6aadd...9fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #7 Del Skrevet 26. desember 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Og etter det er det aldri noe mer forhandling? Selv om du jobber der resten av livet? Anonymkode: b8567...545 Nope. Sånn er livet I kommunen. Men det er stor forskjell på lønn mellom kommuner, det er greit å sjekke ut. Oslo betaler f.eks. mye bedre enn omliggende kommuner. Anonymkode: c5516...41f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #8 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Husk på at de har registrert alle år med arbeidserfaring iallefall. Begynte nettopp i kommunen og selv om jeg har jobbet privat og annet fagfelt fikk jeg godskrevet alle årene mht ansiennitet, sånn i tilfelle du ikke har passet på den biten. Anonymkode: 6aadd...9fa Nja, hos meg ble kun relevant arbeidserfaring tatt med. Jobbet i 12 år, 2 utdanninger, men kun godskrevet 1 år da det var det eneste relevante for stillingen jeg er ansatt i. Anonymkode: b8567...545 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #9 Del Skrevet 26. desember 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, lønn etter lønnstabell, og den er jo helt på trynet 😂 Så eneste grunnen er «trygg jobb»? Er jo ganske trygt i det private også mtp alle rettighetene man har osv. Bare at man tjener noen hundre tusen ekstra? Anonymkode: b8567...545 Du har veldig lite rettigheter i det private ved overtallighet. Anonymkode: c5516...41f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #10 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nope. Sånn er livet I kommunen. Men det er stor forskjell på lønn mellom kommuner, det er greit å sjekke ut. Oslo betaler f.eks. mye bedre enn omliggende kommuner. Anonymkode: c5516...41f Hm, ja, det er kjipt det er sånn da. Man elsker jobben sin, men lønnen er ikke nok i disse tider. Så da får man vel se etter noe annet igjen 😂 men da slipper jeg iallefall å gi det tid før jeg spør om mer lønn, for det er da ikke en «greie» altså. Anonymkode: b8567...545 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #11 Del Skrevet 26. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Hm, ja, det er kjipt det er sånn da. Man elsker jobben sin, men lønnen er ikke nok i disse tider. Så da får man vel se etter noe annet igjen 😂 men da slipper jeg iallefall å gi det tid før jeg spør om mer lønn, for det er da ikke en «greie» altså. Anonymkode: b8567...545 Det kan du bare glemme. Lønnstabell er gjeldende. Sjefen din har rett og slett ikke myndighet til å innvilge det om han/hun vil. Anonymkode: c5516...41f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #12 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Man må forhandle før man signerer kontrakten, da kan du f.eks si at du skal ha 10 års ansiennitet. Anonymkode: 2f9c2...287 Forhandle heller frem null ansiennitet, men høy startlønn. Anonymkode: e8a80...b02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #13 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan du bare glemme. Lønnstabell er gjeldende. Sjefen din har rett og slett ikke myndighet til å innvilge det om han/hun vil. Anonymkode: c5516...41f Jeg har lønnet mange utover tariff (Tabell). Har selv også lønn godt over tariff (tabell). »sjefen» har mulighet til ganske mye utover «tabell». Spesielt ved ansettelser, men også etter feks gjennomførte lønnssamtaler, som forøvrig alt for få ber om. Anonymkode: e8a80...b02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #14 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har lønnet mange utover tariff (Tabell). Har selv også lønn godt over tariff (tabell). »sjefen» har mulighet til ganske mye utover «tabell». Spesielt ved ansettelser, men også etter feks gjennomførte lønnssamtaler, som forøvrig alt for få ber om. Anonymkode: e8a80...b02 Er det altså verdt et forsøk før jeg evt sier opp en jobb jeg er veldig glad i? Jeg elsker jobben min, men trenger også penger for å leve og fø familien, og lønnen jeg har nå holder ikke, derfor jeg har jobbet 140%. Det er også svært demotiverende å måtte jobbe 10 år for å bille 500000, når jeg lett får det fra start i en annen jobb. Er det verdt å ta praten med sjefen? Anonymkode: b8567...545 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 27. desember 2022 #15 Del Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nja, hos meg ble kun relevant arbeidserfaring tatt med. Jobbet i 12 år, 2 utdanninger, men kun godskrevet 1 år da det var det eneste relevante for stillingen jeg er ansatt i. Anonymkode: b8567...545 Avtalen med KS ble endret i dette tariffoppgjøret. Nå er all offentlig og privat praksis inkludert. Men ja, kommuner betaler dritt, slutt å jobbe der. Det er ufeministisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #16 Del Skrevet 27. desember 2022 Jeg jobbet kommunalt i mange år, men pga. engasjement på arbeidsplassen, kurs og etterutdanning så tjente jeg en del mer i mnd. Så lønner seg absolutt både å forhandle lønn ved start, engasjere seg, ta kurs/etterutdanning, og ta en samtale med sjefen ang. lønn. De som bare kommer på jobb for å utføre akkurat det som står i arbeidsbeskrivelsen vet ikke hva de går glipp av. Anonymkode: f8d01...efe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #17 Del Skrevet 27. desember 2022 I kommunal sektor har de mulighet både til å gi tillegg for kompetanse (ut over det du allerede er lønnet for via lønnsplasseringen i tabellen), økt ansvar samt personlige tillegg for å rekruttere/beholde. Noen stillingskoder åpner også for personlig fremforhandlet lønn. Hver gang du blir bedt om å ta på deg en ekstra arbeidsoppgave eller ansvarsområde må du be om en lønnsavtale hvor du spør om hvordan du vil kompenseres for merarbeidet. Anonymkode: 167b0...2c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #18 Del Skrevet 27. desember 2022 14 hours ago, AnonymBruker said: Og etter det er det aldri noe mer forhandling? Selv om du jobber der resten av livet? Anonymkode: b8567...545 Det er jo årlige lønnsforhandlinger, der fagforeningen forhandler på dine vegne hvis du er organisert. Og så er det ALLTID mulig å ta en individuell lønnsforhandling. Noen ledere vil påstå at det ikke er mulig, men det er det. 14 hours ago, AnonymBruker said: Det kan du bare glemme. Lønnstabell er gjeldende. Sjefen din har rett og slett ikke myndighet til å innvilge det om han/hun vil. Anonymkode: c5516...41f Eh, jo, mange sjefer har mulighet for det. Er du helsepersonell TS? Da vil mulighetene for å forhandle lønnen din bare bli bedre og bedre i årene fremover, etterhvert som mangelen på helsepersonell blir større og større i kommunen. Kommunen jeg jobber i må i tøffe lønnsforhandlinger hver gang en sykepleier skal ansettes, de vet å stille krav. Jeg jobber i administrasjon i kommune og har mulighet for individuelle forhandlinger når jeg enn ber om det. Sjefen min kan selvfølgelig si "glem det", så får jeg vurdere om jeg da heller skal bytte jobb... 🤷♀️ Det er jo ikke noe man bør kreve i hytt og pine... Jeg har jobbet i stat tidligere, og synes kommunen er mye mer fleksibel på lønn. Men det varierer stort mellom kommunene så klart! Kommuner har svært ulik økonomi... Anonymkode: d1fdd...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #19 Del Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nope. Sånn er livet I kommunen. Men det er stor forskjell på lønn mellom kommuner, det er greit å sjekke ut. Oslo betaler f.eks. mye bedre enn omliggende kommuner. Anonymkode: c5516...41f Kjære deg, svar nå ikke på ting du ikke har peiling på. Der finnes lokale lønnsforhandlinger. Har selv forhandlet meg opp over 50.000 på et år. Anonymkode: ed589...c71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #20 Del Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Og etter det er det aldri noe mer forhandling? Selv om du jobber der resten av livet? Anonymkode: b8567...545 Det er som regel lokale lønnsforhandlinger hvert år. Der er det mulig å gå opp, men sjelden store summer. Ellers har man mulighet til å forhandle om lønn hvis man går over i ny stilling, noe som er ganske vanlig. Det er ikke gitt at du vil jobbe i samme stilling frem til du blir pensjonist, for å si det sånn. Ofte er det sånn i kommunen at hvis man gjør en god jobb, fortrinnsvis har i alle fall en bachelor, og er interessert i det selv, kan man jobbe seg oppover. Men ingen får seg vel jobb i kommunen hvis lønn er det viktigste for dem? Kommunen vil aldri bli lønnsledende. Anonymkode: c062f...f53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå