Gå til innhold

Andre som har vært til utredning uten noen konklusjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har nylig vært gjennom en utredning med 1t pr uke i rundt 3 måneder. Ble nå avsluttet uten noe tilbud om behandling, fikk beskjed om å ta kontakt med fastlege om et halvt år dersom jeg trenger noen å snakke med så skal jeg være prioritert. Ellers må jeg bare leve så sunt som mulig. Vedkommende som utredet meg måtte innrømme at de ikke helt skjønte seg på meg. De ønsker at jeg skal bli mer stabil før de lander på en diagnose. Ikke så lett å bli stabil når man er langt nedi depresjonsgjørma og holder på å miste jobben pga det... 

De som har henvist meg sier at de ikke skjønner at jeg ikke har blitt tilbudt noen behandling, og lurer på om jeg ønsker at de skal klage på avgjørelsen. Er usikker. Usikker på om jeg orker? Fører det noe frem? Jeg blir vel avsluttet fordi de har besluttet at det ikke er noe de kan gjøre? 

Anonymkode: 4695d...0c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om de har prøvd hver uke i 3 måneder uten å komme videre skjønner man jo at det ikke er noe mer å gjøre.

Har du gitt noe uttrykk selv for hva du ønsker skal skje videre eller prøvd å komme med en forklaring?

Anonymkode: 9f50e...992

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om de har prøvd hver uke i 3 måneder uten å komme videre skjønner man jo at det ikke er noe mer å gjøre.

Har du gitt noe uttrykk selv for hva du ønsker skal skje videre eller prøvd å komme med en forklaring?

Anonymkode: 9f50e...992

Har ikke startet noen behandling, har i praksis vært skjemautfylling. Så vet ikke helt hvordan man kommer videre med det. Konklusjonen er svært traumepåvirket og høye nivåer av angst, men de vet ikke hva som er hva.

Jeg vet ikke helt hva jeg ønsker skal skje videre da jeg ikke vet helt hvilke muligheter jeg har... det tenker jeg fagfolk har bedre forutsetninger til å uttale seg om enn meg. 

Skrevet

Jeg måtte utredes flere runder og hos forskjellige og ulike spesialister for å finne ut hva som feilte meg. Så kan anbefale deg å ikke gi deg, be om en second opinion er greit å få gjort.

Anonymkode: 62a2f...f90

Skrevet

Men hvorfor vil du ha en diagnose? Alle som utredes ender ikke opp med en diagnose. Uavklart eller «oppfyller ikke kriteriene til X og X diagnose» er også helt legale utganger av utredning. Her har helsevesenet vært proffe, heldigvis gir de ikke diagnoser til mennesker som ikke innfrir diagnosekriteriene. Hva forventer du videre? Å komme ut av depresjon er selvsagt et mål, men om de har prøvd så intenst så lenge så har de ikke så mye annet valg enn å se det an og kutte nå. Hadde du vært vurdert til alvorlig depresjon ville du blitt tilbudt behandling av denne, det er du åpenbart ikke, siden det krever  medikament, samtale og kanskje innleggelse. Prøv å behandle depresjonen du har etter beste evne og hold kontakt med fastlege. Depresjoner går ofte over av seg selv etter noen mnd selv om det er ille når det står på, 

Anonymkode: 657aa...7fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men hvorfor vil du ha en diagnose? Alle som utredes ender ikke opp med en diagnose. Uavklart eller «oppfyller ikke kriteriene til X og X diagnose» er også helt legale utganger av utredning. Her har helsevesenet vært proffe, heldigvis gir de ikke diagnoser til mennesker som ikke innfrir diagnosekriteriene. Hva forventer du videre? Å komme ut av depresjon er selvsagt et mål, men om de har prøvd så intenst så lenge så har de ikke så mye annet valg enn å se det an og kutte nå. Hadde du vært vurdert til alvorlig depresjon ville du blitt tilbudt behandling av denne, det er du åpenbart ikke, siden det krever  medikament, samtale og kanskje innleggelse. Prøv å behandle depresjonen du har etter beste evne og hold kontakt med fastlege. Depresjoner går ofte over av seg selv etter noen mnd selv om det er ille når det står på, 

Anonymkode: 657aa...7fb

Jo, jeg er tilbudt medisiner, men føler meg ikke selv deprimert, men at det er NOE annet. Jeg vil ha en diagnose fordi jeg har utfordringer med å stå i jobb og opprettholde et 'vanlig' liv. Jeg vet jeg sitter på ressurser til å klare det, men jeg trenger hjelp til å nå frem dit.

Og de har ikke prøvd intenst lenge. Jeg har vært til skjemautfylling, ikke fått noen form for samtaleterapi. 

Skrevet

3 mnd med 1 time i uka er ikke nok til å finne svar på mye, hvertfall ikke uten samtaler. Syntes ikke det er rart i det hele tatt. De har konkludert med at du har problemer så du burde i det minste fått samtaleterapi. Både fordi du trenger det, for ikke å falle ut av jobb for lengre tid OG for å på den måten forstå nok til å sette diagnose. Ja du burde absolutt klage. 

Anonymkode: 49a9d...b63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...