AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #1 Skrevet 26. desember 2022 Vært hos svigers i jula og ble litt satt ut av familen som var med på en middag i kveld (søskenbarn av mannen med kone og et barn) Det ble servert helt normal god julemat, fatene gikk rundt så ingen trengte å forsyne seg med noe de ikke likte. Men likevel gjorde de et stor nummer av at «de spyr av rosenkål», «surkål er det verste jeg vet» pluss de kommenterte mengden mat folk forsynte seg med med kommentarer ala «noen som bør begynne på slankekuren i morgen eller?» Skal ikke en gang nevne hva de sa om desserten. Kjenner jeg blir helt flau over voksene som ikke bare kan si nei takk, men gjøre et så stort nummer ut av mat de ikke liker. Særlig når de blir invitert på en middag, kan vel ikke komme som noe sjokk det serveres julemat? Anonymkode: 60d24...764 12 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #2 Skrevet 26. desember 2022 Dette er vel barn av foreldre som mener at barna blir traumatisert og ender med dyp depresjon om det blir stilt noen som helst krav til dem. Anonymkode: 63d7c...745 10 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #3 Skrevet 26. desember 2022 De hadde fått svar på tiltale av meg. "Sånt sier man ikke om mat" "det er greit om man ikke liker noe, men det trenger du ikke si høyt". Gidder ikke foreldrene oppdra ungene sine, så skal de få hjelp. Herregud så pinlig. Anonymkode: ea8a5...71d 10 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #4 Skrevet 26. desember 2022 Omgås ikke slike folk så kan ikke uttale meg Anonymkode: b5790...0b7 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #5 Skrevet 26. desember 2022 Har noen sånne i den utvidete familien (ikke så ille, da) Funker å si noe sarkastisk til dem der og da. Du kunne sagt det du sier her - hvorfor gjorde du det ikke? Folk er så konfliktsky, så får de som lager dårlig stemning bare kjøre på. Ta dem der og da. Si "er du 5 år som ikke vil spise grønnsakene dine?" eller "skal du begynne slankekur i morgen, da?" om de kommenterer andres porsjoner. Anonymkode: f3a93...e0c 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #6 Skrevet 26. desember 2022 * det var de voksne som sa dette, barnet oppførte seg eksemplarisk og koste seg ved barnebordet TS Anonymkode: 60d24...764 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #7 Skrevet 26. desember 2022 Ååh, voksne folk som "ikke liker", skjærer grimaser og snakker ned maten som serveres er noe av det aller, aller flaueste jeg vet om. Jeg er voksen og opplever også at folk på min alder gjør slikt, og jeg blir like satt ut hver eneste gang. En helt motbydelig egenskap å ha. Anonymkode: c1979...bce 13 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #8 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): * det var de voksne som sa dette, barnet oppførte seg eksemplarisk og koste seg ved barnebordet TS Anonymkode: 60d24...764 Herlighet. Det skjønte ikke jeg. Da tror jeg jeg hadde blitt ganske paff og målløs selv, men kanskje prøvd meg på en "'men Hege, sånt sier man vel ikke om mat"...? Utrolig spesielt. Anonymkode: ea8a5...71d 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #9 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Herlighet. Det skjønte ikke jeg. Da tror jeg jeg hadde blitt ganske paff og målløs selv, men kanskje prøvd meg på en "'men Hege, sånt sier man vel ikke om mat"...? Utrolig spesielt. Anonymkode: ea8a5...71d Står i overskriften. Anonymkode: 34f85...ced 2 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #10 Skrevet 26. desember 2022 Herregud!! Er det mulig!! Jeg har ikke opplevd slik oppførsel fra voksne. Derimot voksne som forsyner seg med fingrene og ikke serveringsbestikket. Jeg gremmes av slik mangel på folkeskikk, både TS sitt eksempel og mitt.. Anonymkode: a3e0e...0f0 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #11 Skrevet 26. desember 2022 Jeg er enig. Det er helt upassende og frekt. Et "Nei, takk" bør holde lenge. Man heller helt nøytralt si at man ikke er så glad i f.eks rosenkål, hvis noen av en eller annen grunn skulle grave noe mer rundt det. Har selv slike bekjente som sier "æsj" og lager brekningslyder både ovenfor ting jeg og andre rundt meg spiser. Helt normale ting som kom fra matbutikken, men de reagerer som om det er en spade med gjørme jeg har hentet fra hagen. Det er lov å like forskjellige ting. Utrolig barnslig oppførsel. Anonymkode: dc798...dcd 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #12 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er enig. Det er helt upassende og frekt. Et "Nei, takk" bør holde lenge. Man heller helt nøytralt si at man ikke er så glad i f.eks rosenkål, hvis noen av en eller annen grunn skulle grave noe mer rundt det. Har selv slike bekjente som sier "æsj" og lager brekningslyder både ovenfor ting jeg og andre rundt meg spiser. Helt normale ting som kom fra matbutikken, men de reagerer som om det er en spade med gjørme jeg har hentet fra hagen. Det er lov å like forskjellige ting. Utrolig barnslig oppførsel. Anonymkode: dc798...dcd Enig. I tillegg er det den ekstra dimensjonen ved at det sitter mennesker rundt om i verden og sulter, mens vi i Norge kan tillate oss å lage brekningslyder til mat som andre kunne trengt for å overleve neste dag. Jeg mener ikke at vi skal tilbake til at foreldre sa "tenk på barna i afrika", men jeg mener ikke at vi ikke skal det heller. Vi har det i alle fall altfor godt, mange av oss. Anonymkode: c1979...bce 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #13 Skrevet 27. desember 2022 Synes det er sært nok med voksne som ikke serverer seg av normale ting som rosenkål. Men et nivå der man i tillegg kommenterer, det tror jeg ikke jeg har opplevd hos barn en gang. Anonymkode: 4d746...f39 5 2
MyMichelle Skrevet 27. desember 2022 #14 Skrevet 27. desember 2022 (endret) Aldri vært borti slike folk noen gang. Visste ikke at slike eksisterte. Men hvis jeg hadde opplevd slikt, så hadde jeg sagt det er greit å mislike mat, men å oppføre seg slik gjør bare barn. Og ikke alle barn engang. Så fikk de bare mislike meg om de ønsket det. Endret 27. desember 2022 av MyMichelle 1 1
Helene1982 Skrevet 27. desember 2022 #15 Skrevet 27. desember 2022 (endret) MyMichelle skrev (22 minutter siden): Aldri vært borti slike folk noen gang. Visste ikke at slike eksisterte. Men hvis jeg hadde opplevd slikt, så hadde jeg sagt det er greit å mislike mat, men å oppføre seg slik gjør bare barn. Og ikke alle barn engang. Så fikk de bare mislike meg om de ønsket det. Jeg er en person som ikke overser om voksne eller barn mangler helt elementær bordskikk. Jeg er ikke dronningen av noe som helst, men om noen har laget mat til deg, sier du tusen takk. Om du ikke liker rosenkål, forsyner du deg ikke, men sender fatet videre. Man kan smake ting, ikke like det, og legge resten til side. Ingen sier æsj ved et matbord. Endret 27. desember 2022 av Helene1982 5 1
Unika Skrevet 27. desember 2022 #16 Skrevet 27. desember 2022 Kjenner heldigvis ingen slike voksne, de jeg omgås har normal folkeskikk.. Men jeg hadde blitt helt satt ut av sånne kommentarer så skjønner deg godt TS! Ville sagt: "Sånt sier man ikke om mat Ole-Ronny, det er faktisk ubehagelig for oss andre å høre på. Selv om DU ikke liker rosenkål er det helt normal mat, og det er DU som er sær". (Ok, det siste der er litt barnslig, men kanskje folk som Ole-Ronny må ha det inn med teskje? 3 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #17 Skrevet 27. desember 2022 Unika skrev (Akkurat nå): Kjenner heldigvis ingen slike voksne, de jeg omgås har normal folkeskikk.. Men jeg hadde blitt helt satt ut av sånne kommentarer så skjønner deg godt TS! Ville sagt: "Sånt sier man ikke om mat Ole-Ronny, det er faktisk ubehagelig for oss andre å høre på. Selv om DU ikke liker rosenkål er det helt normal mat, og det er DU som er sær". (Ok, det siste der er litt barnslig, men kanskje folk som Ole-Ronny må ha det inn med teskje? Tja, det er jo ganske barnslig å falle til samme nivå. Vanlig folkeskikk når andre voksene tabber seg ut er jo bare å overse det. Så ville ikke gitt TS dette rådet. Anonymkode: 4d746...f39 4 1
Unika Skrevet 27. desember 2022 #18 Skrevet 27. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tja, det er jo ganske barnslig å falle til samme nivå. Vanlig folkeskikk når andre voksene tabber seg ut er jo bare å overse det. Så ville ikke gitt TS dette rådet. Anonymkode: 4d746...f39 Egentlig enig. Ville aldri sagt det til noen andre voksne enn voksne i familien. Men tenker jo at man også har et slags "ansvar" for å korrigere så dårlig oppførsel innad i familien - for at alle skal ha det bra, og da bør man kanskje si fra tydelig og at det ER sært? Det hjelper jo faktisk personen videre i sitt sosiale liv, hvis H*n klarer å endre oppførselen sin. Men folk som sier sånt, må nok få forklart hvorfor man ikke sier slikt, for det oser jo ikke akkurat høy IQ av slike utsagn. Og hvis barn er vitne til slike utsagn og holdninger til mat, er det enda viktigere å korrigere i alles påsyn. Gud forby om ungene blir sånn også... Endret 27. desember 2022 av Unika
Helene1982 Skrevet 27. desember 2022 #19 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tja, det er jo ganske barnslig å falle til samme nivå. Vanlig folkeskikk når andre voksene tabber seg ut er jo bare å overse det. Så ville ikke gitt TS dette rådet. Anonymkode: 4d746...f39 hvis det er en gammel onkel på 86, eller en som har nedsatt funksjonsevne, er jeg enig. Om det er oppegående folk, tåler de å høre at de andre ikke er interessert i om de liker rosenkål eller ikke. 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #20 Skrevet 27. desember 2022 I alle dager! Har jeg aldri vært borti, jeg hadde blitt helt satt ut. Hadde vel mistet munn og mæle første gangen, andre gangen så hadde jeg sikkert bare svart «nei, da er det vel flott at du ikke behøver å forsyne deg av rosenkål da». «Jeg er veldig glad i surkål, men liker ikke at vi snakker om spy når vi spiser». Og å kommentere andres porsjoner? Der hadde jeg ikke sagt noe, da det er voksne folk og de evt får stå opp for seg selv. Men hadde virkelig mistet lysten til å feire med de igjen, håper de er flotte folk når de ikke sitter ved matbordet (selv om jeg tviler). Anonymkode: 7351f...68f 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå