AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #1 Skrevet 26. desember 2022 Jeg jobber som fast vikar i en barnehage, har mange års erfaring og har blitt trygg og kjent med rutinene osv i denne barnehagen jeg jobber nå. problemet er at pedleder er på ferie, så da har hun assistenten som har jobbet der lenge i fast stilling fått ansvaret for å dele oppgaver. Men hun assistenten utbytter dette mår pedleder ikke ser på, hun kommanderer meg til å gjøre dritt oppgaver som hun kan gjøre selv. Hun lar også meg stå ute som vakt når barna sover, fordi hun ikke vil det, hun vil heller være inne og slappe av meg ungene. jeg liker varierte oppgaver og jeg liker ikke å bli kommandert hele dagen som om jeg er en robot. Jeg ønsker å vite hva jeg skal gjøre og eie mine egne oppgaver. Jeg ønsker ikke høre hele tiden «kan du skjekke om noen barn har bæsjet?» «kan du gå ut som vakt?» «kan du vaske de teppene?» Altså hele tiden. Da kan jeg ikke slappe av,i kroppen, for jeg må være forberedt på å plutselig få en oppgave jeg ikke er forberedt på. Jeg ønsker å være med barna også, og jeg vil det skal være rettferdig. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, for mitt problem er at jeg kan eksplodere, for jeg kjenner allerede ett sinne inni meg nå. Jeg ønsker ikke å eksplodere, jeg vil si ifra på en god måte. Men hvis hun ikke respekterer meg likevell når jeg sier ifra, da må jeg forlate området, da kan jeg bli veldig sint. hva skal jeg gjøre for at hun ikke skal kommandere meg hele dagen, hva skal jeg si? Jeg er så redd for å bli sint, for jeg kan ikke late som mer, for sist gang pedleder var borte viste hun den siden av seg, kommanderende og gir de kjipe oppgavene til meg og de bedre til seg selv. Anonymkode: 70603...8fb
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #2 Skrevet 26. desember 2022 Slutt i jobben eller ta utdannelse slik at du kommer opp i systemet Anonymkode: ee586...16d 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #3 Skrevet 26. desember 2022 Velkommen til barnehagevikarlivet. Anbefaler deg å jobbe med noe annet! Anonymkode: 2b5ba...b3d 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #4 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Velkommen til barnehagevikarlivet. Anbefaler deg å jobbe med noe annet! Anonymkode: 2b5ba...b3d Jeg trives i barnehage, og jeg trives med oppgavene. Men jeg har en kollega som prøver å unngå kjipe oppgaver og gir de til meg. Vi skal ha ett samarbeid og dele på oppgavene. Vikar skal ikke ta alle bleiene alene fordi den er vikar? Det må være rettferdig, for man skal ha ett godt arbeidsmiljø også, ha en god Tone med de andre. Det er hyggelige kollega der også som bryr seg og tilbyr seg å ta oppgavene. Anonymkode: 70603...8fb
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #5 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Slutt i jobben eller ta utdannelse slik at du kommer opp i systemet Anonymkode: ee586...16d Du mener altså den som er høyere oppe i systemet kan sitte på ræven med en unge på fanget imenst de andre må skifte slle bleier, rydde avdelingen, legge alle barna, fylle på med papir, rydde i klærene, og gjøre alt sammen? Vi er ett team, og da skal vi jobbe på lag, vi skal dele oppgavene, slik at vi får ett godt miljø og mindre sykefravær. Anonymkode: 70603...8fb 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #6 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg trives i barnehage, og jeg trives med oppgavene. Men jeg har en kollega som prøver å unngå kjipe oppgaver og gir de til meg. Vi skal ha ett samarbeid og dele på oppgavene. Vikar skal ikke ta alle bleiene alene fordi den er vikar? Det må være rettferdig, for man skal ha ett godt arbeidsmiljø også, ha en god Tone med de andre. Det er hyggelige kollega der også som bryr seg og tilbyr seg å ta oppgavene. Anonymkode: 70603...8fb Ja absolutt men jeg jobbet med en helt lik dame.. Måtte alltid gjøre litt «forefallende» inne hver gang det regnet/snødde ute og var kjapp opp på kontoret så fort vi var mange voksne rundt barna. Noen elsker autoritetsrollen og jeg fikk nok av ho jeg jobbet med. Måtte alltid sitte vognvakt i -10 også så jeg ho i vinduet som hang klistremerker på veggen og sorterte i bøkene. For all del en fin jobb hvis alle voksne drar lasset men høres ut som denne assistenter du snakker om ser sin sjanse til å få en rolig uke på jobb der hun ikke tar «drittjobbene». Anonymkode: 2b5ba...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #7 Skrevet 26. desember 2022 Kan dere ikke bare delegere oppgaver fra starten av dagen? Det gjør vi hos oss. Det er helt normalt av deg å be om det. Ta dere et lite morgenmøte hvor dere går gjennom dagens planer og fordel oppgaver utifra det. Anonymkode: 8d944...e36 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #8 Skrevet 26. desember 2022 Sett henne på plass. Be henne gjøre det selv (du er opptatt), eller begynn å kommandere henne. Ev. Be henne ta halvparten av bleiene (du kan hjelpe henne med «halvparten»). Anonymkode: a9324...1d3 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #9 Skrevet 26. desember 2022 Pedleder har delegert ansvaret til vedkommende, og det betyr at hun har ansvaret for å fordele oppgaver og du er pliktig til å følge arbeidsoppgavene du blir pålagt. Den eneste gangen du kan nekte er hvis oppgavene fraviker de oppgavene som er tillagt den stillingen du har. Anonymkode: 4c9d8...f4b
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #10 Skrevet 26. desember 2022 Ts her.Det største problemet i dette er at jeg har for en liten stund siden fått KPTSD, jeg kan få sterk reaksjon av å bli kommandert og jeg gråter nå for jeg er redd for å bli trigget på jobb. Enten eksploderer jeg av sinne, gråteanfall, eller blir jeg frys eller flykt, de to siste er såpass sterkt at jeg forsvinner egentlig helt vekk og kan ikke utføre oppgaver. Jeg lurer på å fortelle alle som er på jobb, om at jeg har ptsd i morgen. For jeg syns det er verre å bli trigget foran dem enn å fortelle dem om det. Men det er en alvorlig diagnose og jeg vet ikke om det er bra å fortelle Anonymkode: 70603...8fb
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #11 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ts her.Det største problemet i dette er at jeg har for en liten stund siden fått KPTSD, jeg kan få sterk reaksjon av å bli kommandert og jeg gråter nå for jeg er redd for å bli trigget på jobb. Enten eksploderer jeg av sinne, gråteanfall, eller blir jeg frys eller flykt, de to siste er såpass sterkt at jeg forsvinner egentlig helt vekk og kan ikke utføre oppgaver. Jeg lurer på å fortelle alle som er på jobb, om at jeg har ptsd i morgen. For jeg syns det er verre å bli trigget foran dem enn å fortelle dem om det. Men det er en alvorlig diagnose og jeg vet ikke om det er bra å fortelle Anonymkode: 70603...8fb Snakk med styrer. Jobber selv i barnehage og har gjort det i mange år. Ped leder er ikke en som skal dirigere andre, de har ansvar for det pedagogiske innholdet. Men du skal selvfølgelig gjør som du får beskjed om. De fleste bhg har ansvars lister utifra vakter. Har du mellom vakt er det kanskje din oppgave å være sovevakt. Du må sette deg inn i hvilke oppgaver du har på din vakt. Anonymkode: afae8...649
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #12 Skrevet 27. desember 2022 Er Du ikke selvgående? Eller har dere ikke system? Tidligvakt gjør slik, mellomvakt gjør slik og senvaktene slik. Dere må snakke sammen. Anonymkode: 9170d...b50 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå