Gå til innhold

Mine Foreldre flytter til Leilighet og jeg kan arve gården deres ( hvis jeg selv ønsker ) , hva hadde dere gjort ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster & familie tok over gården "vår" for noen år siden. Nå er det riktignok ikke slik at pappa kastet penger etter de (slik ts sin pappa muligens gjør), men de stortrives og såvidt jeg vet har de ikke angret et sekund 😊 

Og når ts gjentatte ganger sier at penger er ikke et problem, så er det nok fordi foreldrene har vært åpne med henne om det og hun vet at det ikke er et problem. Og gnålekråka i tråden trenger virkelig ikke oversikt over økonomien til ts sin familie, for å kunne svare i en tråd som ikke handler om denne familiens økonomi i det hele tatt!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vokst opp på gård selv og det er jobb og forpliktelser 24-7. Det var også veldig ensomt å ikke ha noen å leke med. Følte meg utenfor store deler av barndommen. Ville aldri i livet vurdert å bo på gård nå. 

Anonymkode: 01041...f48

Skrevet

Om jeg var rik hadde jeg gjort det!

Skrevet
21 hours ago, visp said:

Jeg måtte ha vært helt sikker på at det ville gått økonomisk rundt ihvertfall.

Enig. For det er tragisk at gårdsbruk står i fare pga strømgalskapen og nedkjøringen av den norske økonomien.
Er det noe vi trenger er det nettopp gårdsbruk.

Skrevet

Tusen takk for alle svar

De 2 største var med med engang, men ble sikkelig overrasket at han på 6 ikke ville,men han liker ikke forandringer,heller ikke bytte fra bhg til skole, så det tror jeg går seg til.

Så da flytter vi i juni

Anonymkode: b089f...352

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for alle svar

De 2 største var med med engang, men ble sikkelig overrasket at han på 6 ikke ville,men han liker ikke forandringer,heller ikke bytte fra bhg til skole, så det tror jeg går seg til.

Så da flytter vi i juni

Lykke til! 

Anonymkode: 50b10...82f

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg vokste opp på den gården og ønsket og overta den, problemet er bare at dette er 5 timer unna ,så barna må bytte skole og flytte fra venner, barna er 6 ( 30 desember )( 1 klasse ), snart 10 ( 4 klasse ) og snart 13 ( 7 klasse ). Blir ikke og flytte før sommeren fordi min far skal pusse opp og slik før vi kan flytte inn så flytter til skoleslutt.

Faren til barna er ikke i bilde i det hele tatt og har ikke vert det på 5 år, vi har ingen kontakt med han.

Hadde dere flyttet eller blitt ? da kommer jeg og barna nærmere mine foreldre som nærmer seg 83 nå, begge var 43 når de fikk meg,så ble ikke noe flere barn i familien min og foreldrene mine er også enebarn så har ikke stor familie.

Hadde elsket å bo på gård hvis den var velholdt og lettstelt .evnt arvet og leid den ut noen år . Du må høre med barna hva de ønsker ☺️

Endret av NiceOrNothing
Skrevet

Jeg synes planene dine om å lene deg så mye på din 83 årige fars hjelp er litt skumle, ts. En 83 år gammel mann kan knekke sammen i morgen når det gjelder helse, han orker selvfølgelig ikke like mye som da du bodde hjemme og var ung på gården.

Sant å si kan begge dine foreldre falle fra før neste år er omme, om man skal være litt krass og ærlig. 83 er allerede over snittalderen for menn her i landet....

Det er bare det at jeg ikke tror du bør belage deg på noe som helst hjelp fra din far når du påtar deg gårdsdriften. Verken med vedlikehold, dyrepass eller barnepass egentlig. Du må klare det helt på egen hånd.

Anonymkode: a494e...cfa

• Liker 1
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vokste opp på den gården og ønsket og overta den, problemet er bare at dette er 5 timer unna ,så barna må bytte skole og flytte fra venner, barna er 6 ( 30 desember )( 1 klasse ), snart 10 ( 4 klasse ) og snart 13 ( 7 klasse ). Blir ikke og flytte før sommeren fordi min far skal pusse opp og slik før vi kan flytte inn så flytter til skoleslutt.

Faren til barna er ikke i bilde i det hele tatt og har ikke vert det på 5 år, vi har ingen kontakt med han.

Hadde dere flyttet eller blitt ? da kommer jeg og barna nærmere mine foreldre som nærmer seg 83 nå, begge var 43 når de fikk meg,så ble ikke noe flere barn i familien min og foreldrene mine er også enebarn så har ikke stor familie.

Slik verden er nå er det tryggeste man kan eie en gård. Kjør på. Ungene tilpasser seg. Men lirt å gi de litt tid og st flyttingen blir fra høsten av. 

Anonymkode: 9cd96...69e

• Liker 1
Skrevet

Tror du barna vil trives der? I så fall hadde jeg flyttet.

Anonymkode: 098a1...fe7

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tusen takk for alle svar

Så da flytter vi i juni

Kult.

Lykke til. 6 åringen vil nok vokse på dette.

Anonymkode: ee1db...2d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så barn skal bare bli dratt med uten å spørre om hva de vil/ tenker først?

Må da være bedre å spørre de enn å spørre her!

Man spør ikke små barn og barn skal slippe å ta det valget

Anonymkode: b21d0...235

• Liker 1
Skrevet

Vil du ha råd til å faktisk lønne de 4 ansatte ? Og husk at med dyr så skal de ha stell hver dag uansett om det er julaften eller nyttårsaften. Så da er det å stå opp tidlig hver eneste dag hele året og stelle dyr i fjøs og stall  før frokost.

Og som mange andre har påpekt,du kan ikke lene deg for mye på din gamle far på 83 år. Å drive gården bør du klare selv.

Og brøyting,strøing, vedlikehold av hus/bygninger/ veier osv. Men det er ditt liv og ditt valg,bare tenk grundig gjennom om du har overskudd til all jobben som kreves på en gård.

Anonymkode: 8b26f...b83

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.12.2022 den 21.31):

AnonymBruker skrev (På 26.12.2022 den 21.36):

er ganske stor, vi skal ha kuer, hester og griser i alle fall, og sikkert en hund. Har ikke snakket med barna enda, dette spørsmålet fikk jeg lille julaften. Kommer til og ha noen som jobber med meg på gården og nei kommer ikke og jobbe utenfor

Leser at dere har bestemt dere for å flytte. Det er fint. Det meste av tråden handler om økonomi, men det å overta og drive en familiegård handler ofte om mye mer enn økonomi. Det er mye historie, tradisjoner og kultur. Ofte også mye følelser og tilhørighet. Kanskje er det ikke bare dere som har tilknytning til stedet, men også slekt og venner som vil sette pris på at gården blir i familien. Nå som dere overtar, åpner det seg også muligheter for neste generasjon til å overta og ta gården videre senere.

Flott at dere vil gi dette en sjanse. Skulle det vise seg å være helt feil for dere, går det jo an å selge og flytte igjen, men da har dere i hvert fall prøvd.  Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerangrep, avsporinger og svar til dette.

Mvh. Leselusa, mod.

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 10.33):

Vil du ha råd til å faktisk lønne de 4 ansatte ? Og husk at med dyr så skal de ha stell hver dag uansett om det er julaften eller nyttårsaften. Så da er det å stå opp tidlig hver eneste dag hele året og stelle dyr i fjøs og stall  før frokost.

Og som mange andre har påpekt,du kan ikke lene deg for mye på din gamle far på 83 år. Å drive gården bør du klare selv.

Og brøyting,strøing, vedlikehold av hus/bygninger/ veier osv. Men det er ditt liv og ditt valg,bare tenk grundig gjennom om du har overskudd til all jobben som kreves på en gård.

Anonymkode: 8b26f...b83

Nå har ta sagt at økonomi ikke er et problem. 

Ellers er det vittig hvordan folk her skal fortelle TS hvordan det er å bo på gård - om gården TS selv er vokst opp på 😅

Anonymkode: 7edf4...193

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 8.44):

Man spør ikke små barn og barn skal slippe å ta det valget

Anonymkode: b21d0...235

Spørs nå hvor små de er. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Spørs nå hvor små de er. 

Uansett. Hverken barn eller ungdom skal måtte bære vekten av å ta livsvalg på sine foreldres vegne, og leve med konsekvensene av et valg de tok som mindreårige uten tilstrekkelig modenhet. 

Anonymkode: 7edf4...193

Skrevet
On 12/26/2022 at 10:02 PM, AnonymBruker said:

bestefar/pappa kan stille opp

Beklager å måtte si det, men han lever statistisk sett på overtid. Ta han ut av ligningen i din overveielse. Han er sikkert frisk og rask, men sjansen for sykdom siger dag for dag. 

Anonymkode: f581d...2f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.12.2022 den 21.36):

er ganske stor, vi skal ha kuer, hester og griser i alle fall, og sikkert en hund. Har ikke snakket med barna enda, dette spørsmålet fikk jeg lille julaften. Kommer til og ha noen som jobber med meg på gården og nei kommer ikke og jobbe utenfor

Skal du drive gårdsdrift ( som inntekt) må du ha agronomutdanning, men den du jobber med fast har dette? :-) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...