Lassie Skrevet 13. desember 2005 #1 Skrevet 13. desember 2005 Jeg tviler sterkt, men spør likevel... Går det an å fryse kålrot (hele) eller ferdig laget kålrotstappe?
Gjest Bellatrix Skrevet 13. desember 2005 #2 Skrevet 13. desember 2005 Vi gjorde nettopp det og det gikk kjempefint.
Gjest gjest1 Skrevet 13. desember 2005 #3 Skrevet 13. desember 2005 Jeg hadde fryst ferdig laget kålrotstappe
Gjest Aloha Skrevet 13. desember 2005 #4 Skrevet 13. desember 2005 Hvor lenge kan man fryse kålrabistappen da? Jeg bør kanskje hive en pose som har ligget i fryseren i et års tid....?
Gjest gjest1 Skrevet 13. desember 2005 #5 Skrevet 13. desember 2005 Altså, det er jo fett i kålrotstappen enten i form av smør eller i kraft alt ettersom hvordan dere lager den, og det harskner jo. Tror jeg ville brukt den innen 3 måneder, det er ihvertfall den fristen jeg gir meg selv på gryteretter etc.
Lassie Skrevet 14. desember 2005 Forfatter #6 Skrevet 14. desember 2005 ÅÅ!! Så flott da! At det virkelig går an Jeg trodde nemlig ikke det, men så tenkte jeg at det hadde vært veldig kjekt siden jeg ikke kommer hjem før sent på kvelden 6. juledag og ikke har lyst å stå over grytene hele dagen på nyttårsaften. Så da kan jeg fint lage det på søndag f.eks. og la det stå i fryseren til nyttårsaften? Hvordan gjør dere det når dere skal varme den da? Lar dere den tine først eller tar dere rett fra fryst tilstand?
Impala Skrevet 15. desember 2005 #7 Skrevet 15. desember 2005 Mamma lager alltid kålstappen ferdig en liten stund før jul, og fryser den ned. Og det er nettopp for å slippe å stå så mye over grytene i julen
Gjest Aloha Skrevet 15. desember 2005 #8 Skrevet 15. desember 2005 Altså, det er jo fett i kålrotstappen enten i form av smør eller i kraft alt ettersom hvordan dere lager den, og det harskner jo. Tror jeg ville brukt den innen 3 måneder, det er ihvertfall den fristen jeg gir meg selv på gryteretter etc. ← Da skal jeg rydde litt i fryseren og kaste eventuelle rester fra i fjor.... kan ikke si det frister å prøve heller, det har nok ligget for lenge.
Gjest gjest1 Skrevet 15. desember 2005 #9 Skrevet 15. desember 2005 Da skal jeg rydde litt i fryseren og kaste eventuelle rester fra i fjor.... kan ikke si det frister å prøve heller, det har nok ligget for lenge. ← Alltid lurt å skrive dato på ting man legger i fryseren, for det er så lett å glemme det. Dessuten anbefales det at man først pakker ting i plastpose og så pakker inn posen i matpapir omtrent som en matpakke, for da er man ganske trygg på at det er tett, så skriver du på pakken hva det er og når det ble laget eller kjøpt.
Lassie Skrevet 20. desember 2005 Forfatter #10 Skrevet 20. desember 2005 Jeg lagde kålrotstappe i går, lot den tine før jeg puttet den i fryseren. Den holder seg da en drøy ukes tid til nyttårsaften. Men når jeg skal varme den opp, skal jeg ta den opp fra fryseren kvelden før og la den tine i kjøleskapet over natten, eller skal jeg ta den rett fra dypfryst tilstand? Skal jeg putte i noe væske når jeg putter den på komfyren for å varme den opp, eller gjør den seg selv? Hjeeelp... Jeg har ikke peiling, har ikke fryst og ting kålrotstappe før...
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2005 #11 Skrevet 20. desember 2005 Jeg lagde kålrotstappe i går, lot den tine før jeg puttet den i fryseren. Den holder seg da en drøy ukes tid til nyttårsaften. Men når jeg skal varme den opp, skal jeg ta den opp fra fryseren kvelden før og la den tine i kjøleskapet over natten, eller skal jeg ta den rett fra dypfryst tilstand? Skal jeg putte i noe væske når jeg putter den på komfyren for å varme den opp, eller gjør den seg selv? Hjeeelp... Jeg har ikke peiling, har ikke fryst og ting kålrotstappe før... ← Jeg vil anbefale å tine kålrotstappen før du varmer den opp på svak varme. Om du trenger væske i den, bør du se an når den varmes opp. Opptinte varer har alltid væske i seg, så det er ikke sikkert at det trengs noe ekstra. Men, tin den opp først, det er lurest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå