Gå til innhold

Spørsmål om bonusbarnebarn og hva som er rettferdig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når har jeg lest noen tråder om stebarnebarn og gaver etc. og er nysgjerrig på hva folk her inne mener om noe om skjedde med noen jeg kjenner:
Det er tre voksne brødre. Den ene har kone og to barn, den andre er single og har ikke barn og den tredje har blitt sammen med en dame som har tre barn (10, 12 og 16 år gamle) i forveien, men har ingen egne barn. De tre brødrenes far kommer fra et annet land og vil gjerne ta familien med på tur sammen til hjemlandet. Han vil betale for sønnene sine, svigerdøtre og barnebarna. Han blir overrasket når den ene sønnen forventer at de tre bonusbarna får billetter og bestefar sier nei. Det blir for dyrt for ham og hans ønske var å vise barnebarna hvor han kommer fra. Det blir en konflikt og reisen avlyses.
Hva synes du er det riktige å gjøre? 

Anonymkode: 7bce6...369

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva synes du er det riktige å gjøre? 

At bonusfar eller mor til ungene betaler for dem. 

Anonymkode: 16245...3f4

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo det som er problemet når vi roter det til med dine/mine/våre barn. uansett hvilket valg man tar, så blir det feil for noen. Det finnes ingen "rettferdighet" som er lik for alle.

Jeg forstår at bestefar vil betale for "sine" og ikke bonusbarnebarna. Det er ikke hans etterkommere. Samtidig forstår jeg at dette blir sårt for det ene barnet, da dette er hans "familie". 

Anonymkode: e1090...6bf

• Liker 1
Skrevet

Så lenge den tredje bare er kjæreste med ei dame med tre barn så hadde jeg ikke bedt de med. Hadde han bodd med/vært gift med, tenker jeg det er mer seriøst. Jeg synes ikke det er urimelig at bare barnas mor er bedt. 

Anonymkode: 1e4be...b41

• Liker 2
Skrevet

Syns spandabel far skal slippe å betale for noen av barnebarna. Det må foreldre og steforeldre betale. 

Anonymkode: b4800...24c

• Liker 1
Skrevet

Ingen setter seg inn i besteforeldrenes sted. Og hvor kostbart dette opplegget med unger med forskjellige fedre. Det kan bli mye «barnebarn» som ikke er i slekt med de etter hvert… 

Mor og kjæresten kunne betalt for ungene om det var viktig for de å bli med. Ellers kunne mor tatt de tre med på tur. De er store nok til å bli forklart om turen, og ikke vært del av familien så lenge heller. 

Anonymkode: 64abb...a38

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal bestefar betale for de tre barna til dama til sønnen? Hun får betale for de selv. Om forholdet er ganske ferske er det ingen grunn til at de skal være med i helle tatt. 

Og hvorfor avlyse turen? Sønn med tre stebarn kan jo bare holde seg hjemme om han er sur, så kan resten dra. 

Anonymkode: 54b6a...ab7

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes ikke det er å forvente at bestefaren betaler for tre bonusbarnebarn. Og tre stykker, det er mye bonus altså.

Men samtidig, hadde sønn nr tre fått seg dame med et bonusbarn og de giftet seg (eller ihvertfall hadde et langvarig forhold) og fikk barn sammen så hadde jeg faktisk sett litt annerledes på det. Da måtte enten bonusbarnet vært hos den biologiske pappen eller så ville det i mine øyne vært mer naturlig å invitere det også med.

• Liker 1
Skrevet

Det riktige å gjøre er at alle får bestemme selv. Bestefar får bestemme hvem han vil spandere tur på, og brødrene får bestemme om de vil være med. Jeg synes ikke det er så rart at ene sønn og hans kjæreste ikke ønsker å være med når ikke hennes barn får bli med. Selv om du får en gratis tur så bruker du opp ferien din som du kunne hatt med barna. Jeg ville ikke prioritert å reise på ferie med svigerfar uten barna mine. 

Anonymkode: 70f3d...a38

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...