Gjest Gjest_Lillemy_* Skrevet 13. desember 2005 #1 Skrevet 13. desember 2005 Vurderer å skaffe meg en dachs, og har skjønt nå at det finnes flere "typer" dachs. Har søkt litt på nettet, og de få bildene jeg har funnet av strihåret kanindachs, minner mest om det utseendet jeg hadde sett for meg utgangspunktet. Har funnet mange sider på nettet om dachshunder, men som sagt veldig lite om kanindachs. Noen som vet om dette kanskje er en sjeldnere og dyrere sort? Ellers noen som vet hvor man får tak i dachshunder som ikke skal brukes til jakt eller utstilling. Som gjerne har en liten "skavank" som gjør at den ikke faller innenfor de strenge kravene? Hva kan evt. være rimelig å betale for en slik hund? Ellers er jeg også interessert i å komme i kontakt med noen som har hunder som skal selges, som passer til beskrivelsen over. Jeg har som sagt funnet en del nettsider (kenneler), men ikke noen som selger kanindachs.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2005 #2 Skrevet 13. desember 2005 mener at kanindachs er bare veldig liten dachs. vanlig, dverg og kanin. står sikkert litt inne på canis.no
Gjest z Skrevet 13. desember 2005 #3 Skrevet 13. desember 2005 Kanin- og dvergdachs ser ut til å være det samme. Se her.
Leo Skrevet 13. desember 2005 #4 Skrevet 13. desember 2005 Så koselig at du vurderer dachs! Jeg har en standard langhår sovende under pulten nå! Dachsen finnes i tre størrelser (Kanin, dverg og standard) og med tre forskjellige hårlag (Kort-, stri- og langhåret), altså tilsammen 9 forskjellige varianter. Kanindachs er så vidt jeg vet relativt sjelden i Norge. Jeg tror knapt nok jeg har sett noen i alle de 20 årene jeg har hatt interesse for rasen. Dvergdachs har jeg imidlertid sett en del av, men det har kun vært korthår og langhår det også. Strihår er den varianten som først og fremst avles som jakthunder, så de oppdretterne jeg kommer på i farten har kun standard strihår. Dverg- og kanindachs blir rett og slett for små på jakt. Tar du en telefon til Norsk Kennelklubb, kan imidlertid de helt sikkert hjelpe deg med telefonnummer til en oppdretter av strihåret kanin-/dvergdachs så sant dette finnes i Norge. Da er du samtidig sikker på å treffe en seriøs oppdretter. En dachsvalp koster for tiden ca. 7.000 kroner. De fleste oppdrettere selger valper uten jakt-/utstillingsgaranti, så prisen er den samme selv om den skulle vise seg å ha en "skavank". (Feil som er åpenbare før valpen er 7 - 8 uker, er som regel så alvorlige at valpene blir avlivet. Dette gjelder f.eks. halefeil, som som regel er en indikasjon på at noe gikk galt i utviklingen av ryggraden).
Gjest vimse Skrevet 13. desember 2005 #5 Skrevet 13. desember 2005 (endret) Kikket litt, og fant denne siden: NorskDachshundklubbersforbund men så er jeg litt nysjerrig på hva vitsen er med en jakthund hvis den ikke skal brukes til jakt... Det er ikke heldig for en hund, særlig der avl på instinkter er så utpreget som hos jakthunder, at den ikke får utviklet og brukt disse. Endret 13. desember 2005 av vimselims
Leo Skrevet 13. desember 2005 #7 Skrevet 13. desember 2005 Selv om dachsen (Som svært mange andre hunderaser) opprinnelig var en jakthund, finnes det i dag forskjellige "linjer". I oppdrett av standard strihår, som er den varianten som er mest brukt som jakthund, legges det mest vekt på de egenskapene avlsdyret har som jakthund mens man kan velge å se bort fra en utseendemessig "bagatell". Disse hundene har en enorm jaktlyst, så som rene kjæledyr kan de rett og slett være et "slit" å holde. Andre "linjer" legger mer vekt på utseende og gemytt. Min langhår har f.eks. så og si ingen jaktlyst. Man velger rett og slett oppdretter og "linje" ut fra hva man har tenkt å bruke hunden til. En dachs kan være alt fra en elegant, langåret "Frognerfrøken" som simpelthen haaater regnvær til en supertøff liten rakker som gladelig forfølger et rådyr i issørpe og kuldegrader i 7 - 8 timer og ikke går av veien for å sloss med rev og grevling.
Gjest Gjest_Lillemy_* Skrevet 14. desember 2005 #8 Skrevet 14. desember 2005 Trådstarter her. Sa feil i mitt første innlegg, mente korthåret ikke strihåret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå