AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #1 Skrevet 26. desember 2022 Hvilke gode tips har dere til å komme seg back on track med vektnedgang nå etter jul og nyttår? Merker jeg har spist alt for mye og kommer nok til å fortsette med det til nyttårsaften... Anonymkode: aa706...c9d 1
Snabeltann Skrevet 26. desember 2022 #2 Skrevet 26. desember 2022 Det som er bra med julen er at man har god tid til å trene! Så selv om jeg spiser mer, så trener jeg hver dag, og har tid til lengre løpeturer og lengre økter enn i hverdagen Ta en treningstur, så trapper du litt ned på inntaket nå uka før nyttårsaften. 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #3 Skrevet 26. desember 2022 Jeg kjøper ikke inn mer snacks nå. Nå får vi spise opp det vi har og så er det hverdag igjen. Anonymkode: 64f54...76b 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #4 Skrevet 26. desember 2022 Åh ja!! Gleder meg til å komme tilbake til hverdagen! Jeg velger å fokusere på hvor oppblåst og ubekvem jeg føler meg nå og tenker med meg selv hvor godt det blir å komme tilbake i det gode sporet igjen. Jeg har ikke klikka helt, men spist flere måltider enn jeg er vant til og mer sukker enn jeg pleier. Så det er nok 2kg vannvekt som fort forsvinner når hverdagen kommer. Tenk på hvilke vaner som funka godt for deg i høst og fokuser på å få dem tilbake? Anonymkode: 459de...6cb 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #5 Skrevet 26. desember 2022 Gleder meg også til jul og nyttårsfeiringen er unnagjort. Januar Blir hvit måned, ingen sukker, ingen alkohol. Spiser normalt. På slutten av måneden sjekkes vekta så tar jeg det derfra. Bør gå ned 10 kilo 🙉 Anonymkode: 353bc...35a 1
Summeer Skrevet 26. desember 2022 #6 Skrevet 26. desember 2022 Begynn med å røre på deg hver dag i jula. Utrolig digg å gå/løpe en tur i dagslys. Det er apetittregulerende også, man får mer lyst på mat og mindre lyst på godteri. Sett frem små skåler med godteri og snacks når det skal spises. Og fyll heller på. Så tas de vekk igjen når man er forsynt. Og selvom jeg spiser større mengde og mer usunt enn vanlig, så passer jeg på å lage noe fristende grønnsaker til hvert måltid. Har aldri skjønt at man bruker laaaang tid og omtanke på å lage ribbe for så å varme litt kjip ferdigkål til. Ovnsbakt rosenkål med litt krydder, honning og valnøtter er jo innmari digg til. Pluss stekte epler og løk. Lag en suppe til lunsj basert på grønnsaker og litt rester av kjøtt. Istedetfor å skulle spise mengder av salt og fett kjøtt. Og kjøkkenet er stengt mellom måltidene. 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #7 Skrevet 26. desember 2022 Det er denne alt eller ingenting-mentaliteten som skaper vektproblemer. Jeg har vært der selv hvor jeg har brukt alle høytider og ferier som en unnskylding til å stappe i meg det jeg har lyst på. Problemet med dette er at man utsetter en viljestyrke som ikke magisk kommer til å oppstå når januar eller hverdagen kommer. Det kommer til å bli for krevende å plutselig gjøre en helomvending. Dermed mister man alltid motivasjonen etter noen uker. Da jeg lyktes med å gå ned i vekt, og har holdt meg stabil i noen år, så måtte jeg innse at slike langvarige utskeielser ikke lenger gå an. Å overspise én dag eller to i julen er uproblematisk, men dersom man bruker hele desember som en unnskylding, så forskyver man bare problemet. Det betyr praktisk å ikke "godta" mer en 2 kg vektoppgang uansett. Så jeg tenker alltid balanse. Jeg er ikke restriktiv i kostholdet. Spiser stort sett all mat, men i begrensede mengder. Feks i julen: julemiddagen er god nok. Jeg koser meg med én porsjon, men tar ikke én porsjon til. Jeg tar en julekake, eller en bit sjokolade, men jeg må ikke ha flere. Det samme gjør jeg i hverdagen. Fordi jeg ikke har skeiet ut i hele desember, så kan jeg gå inn i nyåret uten å tenke diett. Har ikke lagt på meg, så kan spise og trene som før. Det blir rom for digg mat og sjokolade i januar også ❤️ Vedvarende balanse er cluet. Anonymkode: c9db2...828 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #9 Skrevet 27. desember 2022 Tusen takk for svar alle sammen 😊 Anonymkode: aa706...c9d
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #10 Skrevet 27. desember 2022 Gruer meg til neste uke, tipper jeg kommer til å være sulten HELE tiden. Er «hjemme» på ferie til mamma, og der står det fram godteri, julekaker osv. Da blir det så jeg snacker hele tiden og har null kontroll på inntaket. Maten er feit og god, og jeg er så glad i julemat så jeg skeier skikkelig ut(og skeier gjerne litt ekstra ut siden jeg ikke har mulighet til å telle kalorier nå). Mamma baker noe godt hele tiden også, det er ferske horn, rundstykker, kanelsnurrer osv(og gjærbakst er min store svakhet for det kan jeg ikke å lage selv). Så jeg har litt av en jobb foran meg i januar. Veier meg hver dag da, så har litt kontroll og har fortsatt stabil vekt, men skal til London i helgen og der blir det vel enda mere mat og mer til🙈 Tror det som «redder» meg inn i dette etegildet er at jeg trener minst to timer intensivt hver dag, pluss at jeg ikke drikker kalorier, drikker kun vann og cola zero. Så planen neste uke er at det blir full skjerpings med telling, kjøre på med mye grønnsaker og salater osv, få ned sulten og godtesuget. Det blir hardt, men motivasjonen min er at jeg reiser til Mexico i februar, og da bør sommerkroppen være nogenlunde på plass igjen. Tipper det blir mange hangry damer på jobb med hvit måned, null sukker, og diverse nyttårsforsetter😅 Anonymkode: bc9a3...044
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #11 Skrevet 27. desember 2022 Denne funker kun neste år, eventuelt til påske, eller neste helg eller ferie; Dette må bli en livsstil, en måte du lever på, hele tiden. Ikke noe du gjør mellom hver "kose seg" periode. Ellers vil du gå på en smell. Igjen, og igjen, og igjen. Hverdagen blir en kamp der du sulter deg, og må kjempe mot cravings. Friperiodene blir dårlig samvittighet. Du går opp, ned, opp, ned. Og vil garantert ende opp med høyere vekt enn før da det er begrenset for mye viljestyrke man klarer å legge inn i disse rundene. Anonymkode: 7af18...b40 1
Navani Skrevet 27. desember 2022 #12 Skrevet 27. desember 2022 Bare fortsett med hva du gjorde før jul? du trenger ikke finne opp hjulet på nytt. Hvis du gikk ned før jul vet du jo hva som må til. Husk det vil alltid komme utfordringer som jul, påske, ferie, bursdager. Du må lære å ikke gi etter og overdrive, men heller moderere deg. Når jeg gikk ned i vekt spiste jeg gode julemåltider, men jeg hev ikke nedpå med småkaker. Spiste normal mengde snacks i helgene eller på de røde dagene. Etter jul var det null problem å gå tilbake til hverdag. Du må finne en måte å spise på du kan leve med, for du kan ikke gå tilbake til de gamle vanene som gjorde at du gikk opp i vekt (om det var matinntak og ikke medisin/skade da) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå