AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #1 Skrevet 26. desember 2022 Eller vil det ha veldig negativ innvirkning på treningsfremgangen? Tenker både på styrke/muskler og kondisjon. Anonymkode: 5fe96...569
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #2 Skrevet 26. desember 2022 Du kan føle en umiddelbar negativ effekt på treningen rett etterpå, men det varer ikke mer enn i noen få dager. Dersom HB er høy, og jernlageret er bra, så har det ingen langvarige effekter. Jeg trener, og gir blod, og det er uproblematisk i forhold til treningen. Trener ikke samme dag, men har trent dagen etterpå med roligere intensitet. Anonymkode: c19b0...27b
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #3 Skrevet 26. desember 2022 Tipper det kan sette kvinner som trener mye kondisjon som har kroppsvekt ned mot min kravet på 50 kg for blodgivere en del tilbake. De menstruerer jo også. Men de som har mye muskelvekt og godt kroppsvolum tar seg nok raskt inn, om de merker det overhodet. Anonymkode: ffe3f...7bc
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #4 Skrevet 26. desember 2022 Å gi blod vil ikke gi dårligere kondisjon, men vil gi en kortvarig reduksjon i o2-opptaket. Fordi kroppen trenger litt tid på å produsere nye røde blodlegemer. Det tar en dag eller to etter tapping omtrent. Så du er nok litt tung i beina dagen etter tapping. En mulighet (som ikke passer for alle), er å gi bare plasma, vha aferese. Kort sagt tappes da blodet, splittes i ulike bestanddeler, og de røde blodlegemene sprøytes tilbake i kroppen. Anonymkode: 638ec...219
Summeer Skrevet 26. desember 2022 #5 Skrevet 26. desember 2022 (endret) Du kan fint gi blod, men du bør ta det rolig med trening noen dager etter tapping. Men du får heller ikke gi blod dagen etter en hard treningsøkt. Jeg troppet opp for å gi blod morgenen etter jeg hadde løpt et 10k løp og fikk ikke tappe siden jeg hadde for mye laktat i blodet (melkesyre).... Endret 26. desember 2022 av Summeer 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå