Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen å invitere på julebord, ingen å besøke, ingen som ringer når livet er vanskelig, ingen å dele nyttårsaften, bursdager eller andre festdager med, ingen å tagge i konkurranser på Instagram, ingen å dra på ferie med.

Har barn og mann, men han er veldig sjenert så vi klarer ikke å finne ut av hvordan det sosiale skal prioriteres. Er takknemlig for mann og barn, men savnet etter venninner/vennepar er stort.

I disse dager er det mange som legger ut hvor koselig de har det med vennene og venneparene sine, så vil bare dele innlegget for å si at det er flere av oss. ❤️

Anonymkode: 9a7a2...93d

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjør dere selv for å utvide nettverket deres? Oppsøk sosiale arenaer for å bli kjent med andre mennesker. Det er ingenting galt i å være sjenert. 

Anonymkode: fc1cf...ff2

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva gjør dere selv for å utvide nettverket deres? Oppsøk sosiale arenaer for å bli kjent med andre mennesker. Det er ingenting galt i å være sjenert. 

Ikke alltid det er så enkelt forstår du. Jeg faller under samme kategori som ts, og jeg har prøvd det du her skriver. Ikke bare en gang, to gang..mange ganger! Vet du hva jeg fikk ut av det? En enda større følelse av utenforskap. En vond følelse av at jeg går dårlig sammen med de fleste, at andre finner sammen i en gruppe mens jeg blir valgt bort. Det er som barne og ungdomsskolen all over. Som et sant mareritt. 

Det er dette dere som maser om at man må gjøre en innsats selv/ det er slett ikke trist å være alene ikke forstår: man har prøvd. Man har prøvd igjen og igjen, helt til man forstår at det enkleste og minst vonde er å bare være for seg selv. Det vil ikke dermed si at vi jubler når vi endelig får noen timer alene på nyttårsaften. Vi er alene året rundt. La nå folk få lov til å være lei seg og kjenne på sårbarhet i en tid hvor de fleste andre har en hel bataljon av venner, familie og slekt rundt seg, som våkner opp til oppdekket julefrokost og middager. Mens vi andre sitter alene i stua vår og prøver å gjøre det beste ut av noe veldig lite. La oss få lov til å felle en tåre, istedefor å be oss skjerpe oss og gjøre en innsats. Hva faen vet vel du om innsatsen vi har lagt ned i år for å slippe å feire nok en jul i ensomhet.

Anonymkode: b423a...49b

• Liker 5
  • Hjerte 21
  • Nyttig 1
Skrevet

Samme her. Vi faller utenfor pga økonomi. Vi kan ikke være med ute å spise eller reise på turer sammen. Så derfor har vi sakte men sikkert sklidd fra de vennene vi hadde 

Anonymkode: 44dc2...e85

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg var supersosial med masse venner, festing, ferieturer og jobb.

Så kolliderte jeg og skadet meg og er ikke i stand til å være sosial og henge med.

Vips så var alle vennene borte😥

Anonymkode: d1df4...d46

• Liker 1
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Men dere har jo ett barn. Skap opplevelser og eventyr sammen med barnet. 

Planlegg aktiviteter så dere ikke blir sittende.

Oppsøk spennende situasjoner. Planlegg reiser.

Men; ikke tenk at dette vil gi dere venner. Bare slapp av og se venner kommer av seg selv .

Jeg vet om mange som deler kule ting på sosiale media men livet deres er elendig. Mye som skjer som ikke kommer frem i bildene.

Endret av Akryl
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Oppsøk hobbyer etter barna er lagt. Vennskap skapes oftest over felles interesser. Om du strikker så kan du gå på strikke kafé, leser du bøker så bli med i en bok klubb, tur så bli med i en tur gruppe. 

Ta med ungene på lekeplassen snakk med foreldrene der. Lagg arrangement med unger og foreldre. F.eks jeg og lille Lise skal ake litt i morgen noen andre barn og foreldre som blir med etter barnehagen /skolen så tar jeg med lapskaus? 

Og venner får du ikke etter første gangen. Tillit og trygghet skal opprettes i ett forhold så du må fortsette og ha kontinuitet 

Jeg har vært i lignene situasjon. Flyttet ett sted uten nettverk 

Anonymkode: 5fecb...fa1

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvordan kan man være ensom når man er en familie og "vi"? Det er folk som er alene hele året, inviter nå folk hjem til dere i det minste. 

Anonymkode: d2cca...5a3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan kan man være ensom når man er en familie og "vi"? Det er folk som er alene hele året, inviter nå folk hjem til dere i det minste. 

Ensomhet i tosomhet er ofte verre enn å være alene.

Anonymkode: 63e38...637

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Trøsten med å ikke ha venner, er at da har man ihvertfall ikke dårlige venner heller.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke alltid det er så enkelt forstår du. Jeg faller under samme kategori som ts, og jeg har prøvd det du her skriver. Ikke bare en gang, to gang..mange ganger! Vet du hva jeg fikk ut av det? En enda større følelse av utenforskap. En vond følelse av at jeg går dårlig sammen med de fleste, at andre finner sammen i en gruppe mens jeg blir valgt bort. Det er som barne og ungdomsskolen all over. Som et sant mareritt. 

Det er dette dere som maser om at man må gjøre en innsats selv/ det er slett ikke trist å være alene ikke forstår: man har prøvd. Man har prøvd igjen og igjen, helt til man forstår at det enkleste og minst vonde er å bare være for seg selv. Det vil ikke dermed si at vi jubler når vi endelig får noen timer alene på nyttårsaften. Vi er alene året rundt. La nå folk få lov til å være lei seg og kjenne på sårbarhet i en tid hvor de fleste andre har en hel bataljon av venner, familie og slekt rundt seg, som våkner opp til oppdekket julefrokost og middager. Mens vi andre sitter alene i stua vår og prøver å gjøre det beste ut av noe veldig lite. La oss få lov til å felle en tåre, istedefor å be oss skjerpe oss og gjøre en innsats. Hva faen vet vel du om innsatsen vi har lagt ned i år for å slippe å feire nok en jul i ensomhet.

Anonymkode: b423a...49b

Jeg kjenner meg SÅ igjen i både det TS skriver, og det du skriver her. Jeg og ungene har riktig nok vært på ett par middager med familie, men faller liksom utafor likevel. 
Jeg har også fått servert kommentarer om at det er bare å komme seg ut blandet folk, men hva hjelper det når man havner utafor. Ikke blir inkludert i samtaler, og dermed blir usikker på seg selv og til slutt kanskje ikke vet om det er vits å prøve å starte en samtale med noen en annen gang.

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg var supersosial med masse venner, festing, ferieturer og jobb.

Så kolliderte jeg og skadet meg og er ikke i stand til å være sosial og henge med.

Vips så var alle vennene borte😥

Anonymkode: d1df4...d46

Det er når livet møter en i døra at man oppdager hvem som er venner og ikke.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ingen å invitere på julebord, ingen å besøke, ingen som ringer når livet er vanskelig, ingen å dele nyttårsaften, bursdager eller andre festdager med, ingen å tagge i konkurranser på Instagram, ingen å dra på ferie med.

Har barn og mann, men han er veldig sjenert så vi klarer ikke å finne ut av hvordan det sosiale skal prioriteres. Er takknemlig for mann og barn, men savnet etter venninner/vennepar er stort.

I disse dager er det mange som legger ut hvor koselig de har det med vennene og venneparene sine, så vil bare dele innlegget for å si at det er flere av oss. ❤️

Anonymkode: 9a7a2...93d

Jeg har ingen venner. 

Jeg sa til venninne mine at de kunne dra til helvete, og at jeg ikke orket mer. 

Jeg var bare en søppelbøtte,  og nå får de tømme søpla si ett annet sted. 

Jeg var mer ensom med dem, enn det jeg er uten dem. 

Har ikke angret ett sekund😁 

Jeg har ingen venner, men jeg har ihvertfall ikke dårlige venner lenger. 

Nå begynner ett nytt år..

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

På hvilken måte er det verre, er oppriktig nysgjerrig.

Anonymkode: 035c6...8c4

• Nyttig 1
Skrevet
treningsgal skrev (51 minutter siden):

Ikke blir inkludert i samtaler, og dermed blir usikker på seg selv og til slutt kanskje ikke vet om det er vits å prøve å starte en samtale med noen en annen gang.

Er du en sånn person man må hale og dra ordene ut av for å holde igang samtalen? Kommer du med innspill og engasjerer deg i de andre som er tilstede?

Jeg har alltid inkludert de rundt meg. Men har nå en person i omgangskretsen som ikke klarer å få ut et ord uten at man må leke intervjuer. Det er som å trekke tenner, langsomt. Jeg orket ikke mer, ingen andre heller. Og da blir personen bare sittende der, helt stum. Synd, fordi personen vil være med, men vi andre orker ikke lengre å være de eneste som bidrar i samtalen. Vi har prøvd å inkludere på alle måter, men når personen er så passiv så gir vi bare opp og snakker med hverandre i stedet. 

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Om du er ensom i forholdet med din partner, hvorfor blir du værende i situasjonen? I dine øyne er det bedre å være alene, hvorfor blir du ikke det da? Du kan egentlig ikke påstå noe sånt og fremdeles bli værende i en situasjon som gjør deg ensom. Da har du valgt det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror det er så vanskelig å tåle at andre har det vondt, og derfor ender mange med å gi gode råd for å glatte over den vonde følelsen man kjenner på. Det er ikke empati. TS, tror mange kjenner på den ensomheten du beskriver. Selv har jeg ikke partner, men barn. Småbarnstilværelsen og pandemi har ført til at jeg har mistet mange venner. Mange av mine venner er bare med sin familie, eller noen få nære. Etter at jeg ble 30 endret vennskapene mine seg voldsomt. Vi sluttet å reise på venninneferier, festene tok slutt og folk ble mer familieorientert. Kanskje vanligere å kjenne på ensomhet enn man tror. Om jeg allikevel skal komme med et tips må det være å finne en aktivitet der du også gjør noe sammen med andre. For eksempel et husflidslag.

Anonymkode: 5f1b3...162

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette «gode» rådet tar ikke høyde for at de langt, langt fleste er tilfredse med de vennene/ bekjentskapene de allerede har. Det er ikke sånn at folk er veldig åpne for å få nye venner/ bli kjent med nye folk. I en hektisk hverdag (spesielt med barn) er folk tilfredse så sant de har det greit selv. Som voksen skal det mye til for at noen åpner opp og vil inkludere nye i sin gjeng. 

Anonymkode: be65a...fc8

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

På hvilken måte er det verre, er oppriktig nysgjerrig.

Anonymkode: 035c6...8c4

Fordi å være alene og å være ensom er to helt ulike ting, som ikke nødvendigvis henger sammen. 

• Hjerte 1
Skrevet

Er du en sånn person man må hale og dra ordene ut av for å holde igang samtalen? Kommer du med innspill og engasjerer deg i de andre som er tilstede?

nei jeg kan engasjere meg i samtaler og starte samtaler. Men ofte ender det med at vedkommende snur seg for å starte en samtale med en annen person ved bordet, eller delta i en annen samtale

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg er ganske sjenert, men fant ut jeg bare måtte hoppe i det. Jeg meldte meg på hey vina som er en app for jenter/damer for å få nye venninner. Jeg fikk 3 nye venninner der som jeg møter ofte. Må bare legge til at det første møtet med de var sykt skummelt, men det gikk greit. Ellers kan dere prøve å bli med på en par aktivitet, feks dans, eller begynne med en annen aktivitet. 

Endret av Curiousine
  • Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...