AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #1 Skrevet 26. desember 2022 Er det vanlig at det lukter noe spesielt når man blir lagt i narkose? Jeg ble lagt i narkose 12 ganger i forbindelse med ECT og hver gang luktet det en slik spesiell lukt, klarer ikke beskrive den men. Jeg vet ikke om det var når de tok oksygenmasken over ansiktet eller når de sprøytet inn narkosemiddelet intravenøst? Men uansett, samme lukten hver gang. Følte også på en måte at jeg kunne kjenne smaken av lukten i munnen også... Er dette vanlig? Hvorfor? Eller er det bare noe jeg har innbilt meg? Anonymkode: 3f450...cbe
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #2 Skrevet 26. desember 2022 Noe løkaktig? Anonymkode: 5d8ca...b0f
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #3 Skrevet 26. desember 2022 Har vært i narkose en gang for 20 år siden, men skjønner hva du mener. Kan ennå huske den lukten/smaken Anonymkode: 68965...b36
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #4 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Er det vanlig at det lukter noe spesielt når man blir lagt i narkose? Jeg ble lagt i narkose 12 ganger i forbindelse med ECT og hver gang luktet det en slik spesiell lukt, klarer ikke beskrive den men. Jeg vet ikke om det var når de tok oksygenmasken over ansiktet eller når de sprøytet inn narkosemiddelet intravenøst? Men uansett, samme lukten hver gang. Følte også på en måte at jeg kunne kjenne smaken av lukten i munnen også... Er dette vanlig? Hvorfor? Eller er det bare noe jeg har innbilt meg? Anonymkode: 3f450...cbe Pento som brukes ved ECT kan smake litt løk ja. Anonymkode: 78315...c04
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #5 Skrevet 26. desember 2022 Noen sier det lukter/smaker pizza. Jeg har vare vært i narkose 1 gang, og ble forberedt på det. Men merket ingenting. Bare sovnet. Anonymkode: 75481...94c
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #6 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Pento som brukes ved ECT kan smake litt løk ja. Anonymkode: 78315...c04 Jeg vet ikke om jeg ville sagt det smakte løk men sånn nå når du sier det så kanskje litt? Hva er pento? Er det det som er i den oksygenmaska eller er det middel man får for narkosen intravenøst? Anonymkode: 3f450...cbe
Eva-Lena Skrevet 26. desember 2022 #7 Skrevet 26. desember 2022 Jeg har hatt narkose mange ganger og husker ikke noe lukt/smak. Eneste jeg husker fra de første gangene var en intens kløe på hele kroppen da jeg våkner opp. Klødde meg til blods. De siste operasjonene har jeg informert om dette og har ikke klødd noe som helst. Mulig de har fjernet ett middel eller tilsatt noe kløedempende.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #8 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg vet ikke om jeg ville sagt det smakte løk men sånn nå når du sier det så kanskje litt? Hva er pento? Er det det som er i den oksygenmaska eller er det middel man får for narkosen intravenøst? Anonymkode: 3f450...cbe Man får det intravenøst. I maska er det kun oxygen. Anonymkode: 78315...c04
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #9 Skrevet 26. desember 2022 Jeg kjente en rar smak da jeg fikk noe intravenøst.jeg tror det var noe beroligende eller morfin for det var før jeg fikk masken. Anonymkode: 0c489...9eb
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #10 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Man får det intravenøst. I maska er det kun oxygen. Anonymkode: 78315...c04 Hva er det som gjør at man lukter og smaker det når det blir gitt intravenøst? Er det fordi det kommer over i blodbanen at man derfor på en eller annen måte smaker det? (Synes dette er veldig interessant, hehe). Anonymkode: 3f450...cbe
Blåjojo Skrevet 26. desember 2022 #11 Skrevet 26. desember 2022 Eva-Lena skrev (25 minutter siden): Jeg har hatt narkose mange ganger og husker ikke noe lukt/smak. Eneste jeg husker fra de første gangene var en intens kløe på hele kroppen da jeg våkner opp. Klødde meg til blods. De siste operasjonene har jeg informert om dette og har ikke klødd noe som helst. Mulig de har fjernet ett middel eller tilsatt noe kløedempende. Det som kalles morfin-kløe, kanskje? Hadde også det etter første narkosen min, men var så bedøvd ennå at jeg klarte ikke klø ordentlig. Fikk annen smertestillende etter at spl. på oppvåkningen såg at jeg klødde så da gikk det over.
Eva-Lena Skrevet 26. desember 2022 #12 Skrevet 26. desember 2022 Blåjojo skrev (1 minutt siden): Det som kalles morfin-kløe, kanskje? Hadde også det etter første narkosen min, men var så bedøvd ennå at jeg klarte ikke klø ordentlig. Fikk annen smertestillende etter at spl. på oppvåkningen såg at jeg klødde så da gikk det over. Ja, kan sikkert være det. Jeg har brukt en del Paralgin forte i etterkant av operasjoner og da har jeg ikke klødd, men ved op bruker de vel kanskje høyere dose morfin.
Blåjojo Skrevet 26. desember 2022 #13 Skrevet 26. desember 2022 Eva-Lena skrev (Akkurat nå): Ja, kan sikkert være det. Jeg har brukt en del Paralgin forte i etterkant av operasjoner og da har jeg ikke klødd, men ved op bruker de vel kanskje høyere dose morfin. Ja, har litt med dose og type morfin å gjøre.
Eva-Lena Skrevet 26. desember 2022 #14 Skrevet 26. desember 2022 Blåjojo skrev (Akkurat nå): Ja, har litt med dose og type morfin å gjøre. Du har nok rett i det. Samme for meg hva jeg blir dopa ned med, bare jeg ikke merker operasjonen 😊
Blåjojo Skrevet 26. desember 2022 #15 Skrevet 26. desember 2022 Eva-Lena skrev (Akkurat nå): Du har nok rett i det. Samme for meg hva jeg blir dopa ned med, bare jeg ikke merker operasjonen 😊 Helt enig. Men kan være greit å si ifra om det, siden de da kan planlegge operasjonen med annen type morfin.
Eva-Lena Skrevet 26. desember 2022 #16 Skrevet 26. desember 2022 Blåjojo skrev (9 minutter siden): Helt enig. Men kan være greit å si ifra om det, siden de da kan planlegge operasjonen med annen type morfin. Ja, jeg har ikke klødd en eneste gang de siste 5 op jeg har hatt. 1
Million Skrevet 26. desember 2022 #17 Skrevet 26. desember 2022 Jeg kan ikke huske å ha luktet noe som helst de to gangene jeg har vært i narkose. Ble bare slått ut og sovnet på øyeblikket. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #18 Skrevet 26. desember 2022 Sist fikk jeg bare oksygen i masken, men anestesilegen nevnte at noen kunne oppleve at selve masken luktet litt spesielt og kunne gi rar smak i munnen. Kjente ikke noe lukt eller smak når jeg har fått narkose innledet med maske. Anonymkode: c4ce3...c6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå