Gå til innhold

Baby 6 mnd - trøtthetstegn og sultentegn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 5 månder som spiser veldig ofte og mye, han må ha mat hver andre time minst. I tillegg er han urolig og grinete mesteparten av tiden han er våken så tegnene på søvn er vanskelig å tolke (feks ved at de soner litt ut, ser vekk og lignende). Vi sliter mye med søvnen hans.

Han gnir seg ofte i øynene hele dagen så kan ikke følge det tegnet. Vi har prøvd å legge ham når han begynner å gni seg i øynene, men kan fort bruke 30-40 minutter på å få ham til å sove da (mens han hyler) så det er tydelig at han ikke alltid er trøtt nok når han gnir seg i øynene. Han gir ikke lenger de faste mattegnene han gjorde som nyfødt (stikke tunga ut, ta hendene i munnen). Det virker som han takker ja til mat uansett når jeg tilbyr så blir det heller masse gulp etterpå. 

Noen som har tips til hvordan man kan tolke en baby som ikke gir så tydelige tegn på sult og trøtthet? 

Anonymkode: 00523...4a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har en baby på 5 månder som spiser veldig ofte og mye, han må ha mat hver andre time minst. I tillegg er han urolig og grinete mesteparten av tiden han er våken så tegnene på søvn er vanskelig å tolke (feks ved at de soner litt ut, ser vekk og lignende). Vi sliter mye med søvnen hans.

Han gnir seg ofte i øynene hele dagen så kan ikke følge det tegnet. Vi har prøvd å legge ham når han begynner å gni seg i øynene, men kan fort bruke 30-40 minutter på å få ham til å sove da (mens han hyler) så det er tydelig at han ikke alltid er trøtt nok når han gnir seg i øynene. Han gir ikke lenger de faste mattegnene han gjorde som nyfødt (stikke tunga ut, ta hendene i munnen). Det virker som han takker ja til mat uansett når jeg tilbyr så blir det heller masse gulp etterpå. 

Noen som har tips til hvordan man kan tolke en baby som ikke gir så tydelige tegn på sult og trøtthet? 

Haha, skulle skrive 5,5 måneder, men rundet opp i status og ned i teksten 😅

Skrevet

Har du prøve å vente i 40 min lenger enn du tror før du legger han? Siden du vet ca hvor lenge dere bysser han i søvne :) 

Anonymkode: 8e0b3...77c

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Har du prøve å vente i 40 min lenger enn du tror før du legger han? Siden du vet ca hvor lenge dere bysser han i søvne :) 

Har prøvd det også altså 😊 det fungerer absolutt best å holde ham våken lengst mulig på dagtid, men uansett føles det som om vi bommer på optimal leggetid. Er bare så merkelig når han kan gni seg I øynene 20-30 min etter at han våknet. 

På kvelden er det enda verre, der treffer vi aldri og det blir alltid masse gråt. 

Skrevet

Hvor mye sover babyen, og når har den lurene sine? 
Ifølge NHI trenger et barn på 6 måneder 14-15 timer søvn i døgnet, og 2-3 lurer. 

Anonymkode: a1771...fe5

Skrevet

Hvor lange våkenvindu har han? Min baby er omtrent en måned eldre og hun har hatt en ganske robust 7-19 døgnrytme den siste måneden, med våkenvindu på 2-3 timer og tre dupper på dagen. Kan se på henne når hun er trett, hun heiser på øyenbrynene😄 

Anonymkode: 392aa...e2f

• Nyttig 1
Skrevet

Han er vel sulten hele tiden og får ikke sove fordi han er sulten. Kanskje han trenger begynne med fast føde og ikke lenger blir mett av morsmelken.  

Anonymkode: 60c23...6f9

• Nyttig 1
Skrevet

Har og en som gnir seg ofte i øynene og tenker at det kan ikke være tretthetstegn her. Virker egentlig som at hun gnir seg i øynene når hun er sulten eller vil ha mat eller amme, for blir alltid veldig fornøyd om hun får mat når hun har begynt å gni seg i øynene.. Og jeg har ofte ammet i søvn så mulig hun assosier dette sammen.. Min er 9 mnd nå da. 

Vet ikke om det er andre grunner til at babyer kan gni seg en del i øynene? Hun ser ikke rød ut eller noe. Sliter litt med tørr hud i ansiktet så forsøker smøre så hun ikke skal klø i kinnene..

Anonymkode: 8d18a...175

Skrevet

Min har også alltid spist veldig ofte, oftere enn du sier i perioder. Men fulgt vektkurven sin helt fint og er ikke unormalt stor. Jeg syntes det var lettere med våkenvinduer enn trøtthetstegn.. begynte å følge våkenvinduer rundt 3 mnd alder. Slo opp hva som var vanlig for alderen og tilpasset litt til hva jeg så var passe for min baby. Mulig jeg er dårlig til å tolke men føler hun alltid har kunnet gå fra å virke kjemevåken til overtrett veldig fort. Og jeg har sett etter alle tidlige tegn man leser om som røde øyenbryn, blanke øyne osv. Så å følge klokka for dagdupper har funket bra her iallfall :) Må bare huske å justere opp tiden når man merker det blir vanskelig å legge til dupp at baby er for våken. Min protesterer veldig om man forsøker å legge når hun ikke er noe trøtt. 

Anonymkode: 8d18a...175

Skrevet

Jeg pleier å amme Han i senga til han sovner, går alltid mye fortere da, og ofte vil han ikke sovne før han har puppen i munnen i to minutter. Når han da har sovnet tar jeg puppen ut og tutten inn i munnen han suger til seg tutten med en gang. Hver gang er det sånn.

Anonymkode: c35b1...2c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvor mye sover babyen, og når har den lurene sine? 
Ifølge NHI trenger et barn på 6 måneder 14-15 timer søvn i døgnet, og 2-3 lurer. 

Anonymkode: a1771...fe5

Han sover som regel ikker er enn 12 timer i døgnet. Får åpenbart ikke nok søvn, men vet ikke hva jeg skal gjøre. Før sov han godt når han ble lagt for kvelden (mye styr med selv leggingen), men fra han ble tre måneder begynte han å våkne hele tiden.

Han har ikke noe fast tid for blunder, men de er nesten alltid maks en halvtime. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han sover som regel ikker er enn 12 timer i døgnet. Får åpenbart ikke nok søvn, men vet ikke hva jeg skal gjøre. Før sov han godt når han ble lagt for kvelden (mye styr med selv leggingen), men fra han ble tre måneder begynte han å våkne hele tiden.

Han har ikke noe fast tid for blunder, men de er nesten alltid maks en halvtime. 

Ser du har prøvd en del. Men har du prøvd å tilby mer mat? 

Skrevet

Enig med mer mat, men også kontroll på våkenvinduene. Jeg legger ikke etter faste klokkeslett, men etter hvor lenge hun har vært våken. Det er så slitsomt å jage søvnen, så vi prøvde aldri å tvinge på en fast døgnrytme før hun fant den selv. 

De første fire- fem månedene var søvn og amming kun på babyens premisser. Så begynte jeg å skrive ned når vi våknet om morgenen, ammingene og tidspunktene for soving. Etter et par uker sammenlignet jeg dataene og fant et mønster som hun har fulgt ganske godt siden. Har blitt avbrutt av to forkjølelser og korona, men hun har raskt falt tilbake til rutinen etterpå. Vi begynte med smaksprøver ved fire mnd., nå spiser hun to måltider og er 6,5 mnd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ser du har prøvd en del. Men har du prøvd å tilby mer mat? 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig med mer mat, men også kontroll på våkenvinduene. Jeg legger ikke etter faste klokkeslett, men etter hvor lenge hun har vært våken. Det er så slitsomt å jage søvnen, så vi prøvde aldri å tvinge på en fast døgnrytme før hun fant den selv. 

De første fire- fem månedene var søvn og amming kun på babyens premisser. Så begynte jeg å skrive ned når vi våknet om morgenen, ammingene og tidspunktene for soving. Etter et par uker sammenlignet jeg dataene og fant et mønster som hun har fulgt ganske godt siden. Har blitt avbrutt av to forkjølelser og korona, men hun har raskt falt tilbake til rutinen etterpå. Vi begynte med smaksprøver ved fire mnd., nå spiser hun to måltider og er 6,5 mnd. 

Har begynt med litt fast føde, men han har fått vondt i magen av det vi har prøvd (fruktmos og grøt) så har droppet det en periode.

Vi bruker en app hvor vi registrerer tidspunktene han sover og det er veldig variabelt hver dag så vanskelig å se noe mønster. Skal lese litt mer om våkenvindu.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...