AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #1 Skrevet 26. desember 2022 Jeg har ikke helt forstått denne gradvise dog litt raske vekt økningen. Jeg har alltid vært nøye på å ikke gå for mye opp pga helsa mi. Hverdag i en tung kropp med dårlig energi, fungerer jo ikke sp bra, om man må bruke mye unødvendig energi på vanlige hverdagslige ting som bare å reise meg. Min mann fikk matinteresse for noen år siden. Og vil helst lage maten. Magen min er blitt gigantisk de siste ukene, dattera sliter med kropps selvtillit og mannen begynner å få ølmage.selv om han drikker lite. Jeg spiser 2 til 4 brødskiver uten smør, og med kaviar eller makrell i tomat og middag. Så har ikke syntes jeg kunne redusere mat intaket mitt noe steder heller. Så finner jeg ut at han putter en halv kg smør i sausen sine. Og bittelitt vann og resten helmelk. Er da ikke rart jeg snart triller her. Noe eg var tydelig på da han ville ha helmelk i glasset sitt, var ar den ikke skulle i noe middag. Så han har sikkert gradvis økt fettinnholdet i middagene til hinsides mengder fett. Huff, hvordan få dette av meg nå da, siden jeg knapt kan trene. Jeg har lyst til å grine. Bare siste uka med julematen han har laget. Er jo stor forskjell på magen min. Mat og mengde jeg bare har fått litt ekstra på før. Bukser som passet forrige uke, passer ikke i dag 😟 Hva gjør jeg med mann og mage nå da tro? Han kan finne på å si han ikke gjør det mer, og lyve om det Anonymkode: 255ae...d31
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #2 Skrevet 26. desember 2022 Jeg forstår ikke helt poenget, ts? Du mener dere har gått opp i vekt fordi det er fløte og smør i middagen? Ja, det er helt normalt og også helt udramatisk. Ikke-fettredusert mat er betydelig sunnere enn fettredusert mat, som alltid må regnes som ultra-prossesert. Sunn mat og slankende mat er ikke sammenfallende enheter. Veldig mye «slankende» mat er fryktelig usunt. Legger du på deg ? Spis mindre porsjoner til middag. Liker du ikke det som blir servert, eller du foretrekker spise noe annet? Lag noe annet og spis det. Den som lager middag bestemmer hva som lages. De øvrige har to valg: 1. å spise maten. 2. å lage egen mat. Man har ikke, som den som kommer til dekket bord, mulighet til å påvirke hva som lages. Noe du ønsker. Men hva bil,e du sagt til ungene dine om de ønsket diktere middag 7 av 7 dager? Du ville sagt det ikke kommer på tale. Det kommer ikke mer på tale fordi du ikke er et barn. (Det kommer mindre på tale!) Men vet du at måltidet er kaloritungt og du, personlig, ønsker å justere vekten ned? Lag deg en salat til. Og uansett er sammenhengen ikke-eksisterende. (For øvrig er 4 hele skiver brød per dag i overkant. Hvordan får du i deg 10 enheter frukt og grønt i tillegg til 4 hele skiver brød? Det blir veldig mye korn. Forsøk å redusere mengden tomme kalorier (brød) til et målelig hver andre dag). Spis heller salat, havregrøt, gresk yoghurt, nøtter og annen ikke-prossesert mat. Anonymkode: b5472...1c9 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #3 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg forstår ikke helt poenget, ts? Du mener dere har gått opp i vekt fordi det er fløte og smør i middagen? Ja, det er helt normalt og også helt udramatisk. Ikke-fettredusert mat er betydelig sunnere enn fettredusert mat, som alltid må regnes som ultra-prossesert. Sunn mat og slankende mat er ikke sammenfallende enheter. Veldig mye «slankende» mat er fryktelig usunt. Legger du på deg ? Spis mindre porsjoner til middag. Liker du ikke det som blir servert, eller du foretrekker spise noe annet? Lag noe annet og spis det. Den som lager middag bestemmer hva som lages. De øvrige har to valg: 1. å spise maten. 2. å lage egen mat. Man har ikke, som den som kommer til dekket bord, mulighet til å påvirke hva som lages. Noe du ønsker. Men hva bil,e du sagt til ungene dine om de ønsket diktere middag 7 av 7 dager? Du ville sagt det ikke kommer på tale. Det kommer ikke mer på tale fordi du ikke er et barn. (Det kommer mindre på tale!) Men vet du at måltidet er kaloritungt og du, personlig, ønsker å justere vekten ned? Lag deg en salat til. Og uansett er sammenhengen ikke-eksisterende. (For øvrig er 4 hele skiver brød per dag i overkant. Hvordan får du i deg 10 enheter frukt og grønt i tillegg til 4 hele skiver brød? Det blir veldig mye korn. Forsøk å redusere mengden tomme kalorier (brød) til et målelig hver andre dag). Spis heller salat, havregrøt, gresk yoghurt, nøtter og annen ikke-prossesert mat. Anonymkode: b5472...1c9 Vi er 4 personer, og spiser over 1,5 kg smør i uka. Vi er slanke og normalt høye, og barna er i barneskolealder. Vi voksne trener noen ganger i uka, og hele familien er glade i å bevege oss. Vi spiser lite brød, noen skiver surdeigsbrød om dagen, og lite korn utenom. Unngår prosessert mat og ultraprossesert mat. Smør er sunt, det andre du beskriver er ikke sunt. Såfremt det faktisk er smør det er snakk om altså, ikke margarin. Anonymkode: a29a8...7c3 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #4 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har ikke helt forstått denne gradvise dog litt raske vekt økningen. Jeg har alltid vært nøye på å ikke gå for mye opp pga helsa mi. Hverdag i en tung kropp med dårlig energi, fungerer jo ikke sp bra, om man må bruke mye unødvendig energi på vanlige hverdagslige ting som bare å reise meg. Min mann fikk matinteresse for noen år siden. Og vil helst lage maten. Magen min er blitt gigantisk de siste ukene, dattera sliter med kropps selvtillit og mannen begynner å få ølmage.selv om han drikker lite. Jeg spiser 2 til 4 brødskiver uten smør, og med kaviar eller makrell i tomat og middag. Så har ikke syntes jeg kunne redusere mat intaket mitt noe steder heller. Så finner jeg ut at han putter en halv kg smør i sausen sine. Og bittelitt vann og resten helmelk. Er da ikke rart jeg snart triller her. Noe eg var tydelig på da han ville ha helmelk i glasset sitt, var ar den ikke skulle i noe middag. Så han har sikkert gradvis økt fettinnholdet i middagene til hinsides mengder fett. Huff, hvordan få dette av meg nå da, siden jeg knapt kan trene. Jeg har lyst til å grine. Bare siste uka med julematen han har laget. Er jo stor forskjell på magen min. Mat og mengde jeg bare har fått litt ekstra på før. Bukser som passet forrige uke, passer ikke i dag 😟 Hva gjør jeg med mann og mage nå da tro? Han kan finne på å si han ikke gjør det mer, og lyve om det Anonymkode: 255ae...d31 Det er ingen som legger på seg fordi mannen har i smør og helmelk i sausen. Minner meg litt om min svigerinne som alltid har slitt med vekta, og som er så opptatt av å fortelle hvor lite hun spiser. Men vi vet alle at hun daglig drikker diverse sukkerdrikker som sjokoladedrikke, kaffedrikke. Hver av de inneholder vel pluss minus 300 kalorier. I tillegg går det en sjokoladebolle når hun er innom bensinstasjonen når hun tror ingen ser henne. Anonymkode: 412e8...7ce 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #5 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ingen som legger på seg fordi mannen har i smør og helmelk i sausen. Minner meg litt om min svigerinne som alltid har slitt med vekta, og som er så opptatt av å fortelle hvor lite hun spiser. Men vi vet alle at hun daglig drikker diverse sukkerdrikker som sjokoladedrikke, kaffedrikke. Hver av de inneholder vel pluss minus 300 kalorier. I tillegg går det en sjokoladebolle når hun er innom bensinstasjonen når hun tror ingen ser henne. Anonymkode: 412e8...7ce Nå drikker jeg for det meste vann eller lettmelk til vanlig. 2 til 4 brødskiver og litt middag. Eneste forskjellen i måltidene er en halv pakke margarin og helmelk i måltidene mine. Har veid det samme siden ungdomskolen. Og spist det samme siden da. Fått litt alderstilegg, de siste årene. Men de siste to mnd har jeg est ut, som bare det. Og ikke helt forstått hvorfor. Helt til jeg så hva han hadde i maten. Og begynte å ane at de stemmer også med at han skulle eksperimentere med sausen. Anonymkode: 255ae...d31
Hensatt Skrevet 26. desember 2022 #6 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå drikker jeg for det meste vann eller lettmelk til vanlig. 2 til 4 brødskiver og litt middag. Eneste forskjellen i måltidene er en halv pakke margarin og helmelk i måltidene mine. Har veid det samme siden ungdomskolen. Og spist det samme siden da. Fått litt alderstilegg, de siste årene. Men de siste to mnd har jeg est ut, som bare det. Og ikke helt forstått hvorfor. Helt til jeg så hva han hadde i maten. Og begynte å ane at de stemmer også med at han skulle eksperimentere med sausen. Anonymkode: 255ae...d31 Slutt å ro. Helt sykt usmakelig å skylde på mannen. Han tvinger ikke i deg mat! 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #7 Skrevet 26. desember 2022 Men nå vet du hvordan sausen er Så dropper du sausen fremover. Moren min måtte en periode lage energintett mat fordi hun hadde en svært syk mann. Det ble til hun gikk opp litt ja. Mulig ti kilo. (borte igjen nå) Syns det er dårlig stil av din mann å ikke ta hensyn. Men nå vet du det og får spise mer ris og poteter og grønnsaker når det serveres middag og mindre av sauser og slikt. Ja eller lage maten selv. Og lage en salat ved siden av til retten. Det kan hele familien ha glede av. Dette ordner seg. Anonymkode: 91752...2a3 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #8 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nå drikker jeg for det meste vann eller lettmelk til vanlig. 2 til 4 brødskiver og litt middag. Eneste forskjellen i måltidene er en halv pakke margarin og helmelk i måltidene mine. Har veid det samme siden ungdomskolen. Og spist det samme siden da. Fått litt alderstilegg, de siste årene. Men de siste to mnd har jeg est ut, som bare det. Og ikke helt forstått hvorfor. Helt til jeg så hva han hadde i maten. Og begynte å ane at de stemmer også med at han skulle eksperimentere med sausen. Anonymkode: 255ae...d31 Er det margarin eller smør han putter i? Det er jo en ekstremt viktig forskjell på de to. Smør (melkefett) gir stabile og solide cellemembraner, stabilt blodsukker, metthetsfølelse, demper betennelse, forebygger sykdom og overvekt. Margarin ultraprosseserte planteoljer) gir ustabile og skjøre cellemembraner, øker betennelse og gir økt risiko for en rekke sykdommer, både livsstilssykdommer og autoimmune sykdommer. Hvis han bruker margarin er det jo logisk at du legger på deg og føler deg elendig, det er jo værre enn sukker for kroppen. Anonymkode: a29a8...7c3 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #9 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Er det margarin eller smør han putter i? Det er jo en ekstremt viktig forskjell på de to. Smør (melkefett) gir stabile og solide cellemembraner, stabilt blodsukker, metthetsfølelse, demper betennelse, forebygger sykdom og overvekt. Margarin ultraprosseserte planteoljer) gir ustabile og skjøre cellemembraner, øker betennelse og gir økt risiko for en rekke sykdommer, både livsstilssykdommer og autoimmune sykdommer. Hvis han bruker margarin er det jo logisk at du legger på deg og føler deg elendig, det er jo værre enn sukker for kroppen. Anonymkode: a29a8...7c3 Melange Anonymkode: 255ae...d31
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #10 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Melange Anonymkode: 255ae...d31 Melange er søppel. Du kan like godt spise boksen som innholdet, det er like nyttig for kroppen. Få ham til å bruke meierismør så skal du se at du slutter å legge på deg igjen. Anonymkode: a29a8...7c3 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #11 Skrevet 27. desember 2022 https://www.kostholdsplanleggeren.no Legg inn det du spiser her, så ser du hvor mye du får i deg. Kutt ut saus. Be mannen din koke en ekstra porsjon grønnsaker til deg. Spør om kan lage mer fisk og vegetarmat. Anonymkode: 72eb2...b18 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #12 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Melange er søppel. Du kan like godt spise boksen som innholdet, det er like nyttig for kroppen. Få ham til å bruke meierismør så skal du se at du slutter å legge på deg igjen. Anonymkode: a29a8...7c3 Har du forslag? Både til steking og til å ha på brødskiva Anonymkode: b3165...72f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #13 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Har du forslag? Både til steking og til å ha på brødskiva Anonymkode: b3165...72f MEIERISMØR FRA KUMELK! Anonymkode: a29a8...7c3 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #14 Skrevet 27. desember 2022 Og før noen protesterer, vi har smør i en smørskål med lokk, det holder seg helt fint i ukesvis i romtemperatur. I tillegg skjærer vi smør med ostehøvel til skiva. Anonymkode: a29a8...7c3 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #15 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og før noen protesterer, vi har smør i en smørskål med lokk, det holder seg helt fint i ukesvis i romtemperatur. I tillegg skjærer vi smør med ostehøvel til skiva. Anonymkode: a29a8...7c3 Æsj. Det er jo så fett og ekkelt! Anonymkode: 0b314...110
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #16 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Æsj. Det er jo så fett og ekkelt! Anonymkode: 0b314...110 Ok. Anonymkode: a29a8...7c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå