AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #1 Skrevet 26. desember 2022 Idag trenger jeg litt inspirasjon til hva jeg skal bruke pinnekjøttrestene til. 🙂 Hva er din beste resterett med pinnekjøtt? Anonymkode: 495bc...276
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #3 Skrevet 26. desember 2022 Suppe eller lapskaus. Anonymkode: e39b0...9e0 1 1
NiceOrNothing Skrevet 26. desember 2022 #4 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Idag trenger jeg litt inspirasjon til hva jeg skal bruke pinnekjøttrestene til. 🙂 Hva er din beste resterett med pinnekjøtt? Anonymkode: 495bc...276 Kjøttsuppe eller som topping på en julesalat ☺️ 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #5 Skrevet 26. desember 2022 Internettet har allerede flere gode forslag https://www.matprat.no/julemat/rester-av-pinnekjott/ https://meny.no/tema/jul/julemat-rester/rester-av-pinnekjott/ Anonymkode: 6d973...f2c 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #6 Skrevet 26. desember 2022 I tillegg til lapskaus, stekte jeg restene til å toppe risgrøt eller rømmegrøt. Også brukte jeg det som bacon til pannekaker. Anonymkode: 0393f...855 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #7 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Internettet har allerede flere gode forslag https://www.matprat.no/julemat/rester-av-pinnekjott/ https://meny.no/tema/jul/julemat-rester/rester-av-pinnekjott/ Anonymkode: 6d973...f2c Jo, jeg spurte nok feil, for ja, det florerer av oppskrifter på nett, men hva skal en velge... men kanskje noen har prøvd en av de og si at dette ble veldig godt? Eller har erfaring om hva som er godt? 🙂 Anonymkode: 495bc...276
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #8 Skrevet 26. desember 2022 Synes det er fantastisk godt i en brun lapskaus! Og så elsker vi pinnekjøtt til komler 🤩 Anonymkode: 78983...54c 4
Summeer Skrevet 26. desember 2022 #9 Skrevet 26. desember 2022 Ertesuppe! Da får du også brukt opp rester av kålrotstappa og poteter. Vi har en stor kjele på kok nå, tradisjon å ha ertesuppe 2. Juledag her i huset 🥰 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #10 Skrevet 26. desember 2022 Pasta carbonara eller tortilla og creme fraiche med mynte er godt med salt lammekjøtt Anonymkode: b2a48...043 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #11 Skrevet 26. desember 2022 Summeer skrev (6 minutter siden): Ertesuppe! Da får du også brukt opp rester av kålrotstappa og poteter. Vi har en stor kjele på kok nå, tradisjon å ha ertesuppe 2. Juledag her i huset 🥰 Har dere kålrotstappe i ertesuppa? Anonymkode: 495bc...276
Curiousine Skrevet 26. desember 2022 #13 Skrevet 26. desember 2022 Betasuppe Eller i Lefser med salat
Fjaselina Skrevet 26. desember 2022 #14 Skrevet 26. desember 2022 Pasta carbonara med pinnekjøt var nydelig.
Summeer Skrevet 26. desember 2022 #15 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har dere kålrotstappe i ertesuppa? Anonymkode: 495bc...276 Ja, for å bruke den opp i jula. Runder av den litt skarpe saltsmaken av kraften av pinnekjøttet. Plukker kjøttet av beina på kvelden på julaften. Så setter jeg kjelen med kraft kaldt så fettet stivner, så plukker jeg av fettet og kaster det. Har kraften i en egen boks i kjølvannet. Så Bløtlegger jeg erter kvelden før, og koker ertene I 50/50 vann og kraft med timian og laubærblad. Når ertene er ferdig kokt så har jeg i litt gulrot, purre og sellerirot i små terninger (for tyggemotstand) + kålrotstappa og potetrester. Putt oppi kjøttrester og evt mer kraft for å justere smaken. Hvis vi feks skal på skitur så koker jeg ertene på morningen + terner grønnsaker. Så når vi kommer tilbake er det bare å koke opp og plumpe oppi det som skal kokes/varmes, så er middagen klar på 15 min 👍 Perfekt med rislapper til dessert 😉 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #16 Skrevet 26. desember 2022 Summeer skrev (2 minutter siden): Ja, for å bruke den opp i jula. Runder av den litt skarpe saltsmaken av kraften av pinnekjøttet. Plukker kjøttet av beina på kvelden på julaften. Så setter jeg kjelen med kraft kaldt så fettet stivner, så plukker jeg av fettet og kaster det. Har kraften i en egen boks i kjølvannet. Så Bløtlegger jeg erter kvelden før, og koker ertene I 50/50 vann og kraft med timian og laubærblad. Når ertene er ferdig kokt så har jeg i litt gulrot, purre og sellerirot i små terninger (for tyggemotstand) + kålrotstappa og potetrester. Putt oppi kjøttrester og evt mer kraft for å justere smaken. Hvis vi feks skal på skitur så koker jeg ertene på morningen + terner grønnsaker. Så når vi kommer tilbake er det bare å koke opp og plumpe oppi det som skal kokes/varmes, så er middagen klar på 15 min 👍 Perfekt med rislapper til dessert 😉 Tusen takk for fremgangsmåte og god forklaring! Anonymkode: 495bc...276
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #17 Skrevet 26. desember 2022 Lag en god kjøttsuppe. Kok opp klar kjøttbuljong (fifty fifty grønnsaksbuljomg og kjøttbuljong) Skjær opp røkte kjøttpølser, eller sossisser eller begge deler samt poteter, gulrot, kålrot og selleriot i terninger (selleriroten i litt mindre terninger) Kok til grønnsakene er møre og server. Knytt ihop en kvast med rosmarin og la koke med og pepre etter smak, suppen blir salt nok av buljongen og pinnekjøttet. Jeg liker også å hive et par hviløksbåter oppi som også koker med. Anonymkode: a22e3...36a
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #18 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Idag trenger jeg litt inspirasjon til hva jeg skal bruke pinnekjøttrestene til. 🙂 Hva er din beste resterett med pinnekjøtt? Anonymkode: 495bc...276 Lager ikke allskens rare rester av pinnekjøttet. Fryser ned det som ikke blir spist på julaften og varmer og serverer det på tradisjonelt vis som søndagsmiddag like over nyttår. Er ikke særlig fan av lage alt mulig rare retter avdet. Ribben varmer vi opp i romjula og serverer på samme vis. Lager ikke ribbe og pinnekjøtt før jul så koser oss med det 2 ganger i jul/like over nyttår. Anonymkode: b8210...5d0
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #19 Skrevet 26. desember 2022 Vi fryser ned pinnekjøtt i isbokser. Når vi senere skal ha ball tiner vi en boks og varmer opp oppå ballen, ev under grillen i ovnen. Stappe fryser vi også ned, og har sammen med kjøttpølse i januar. Anonymkode: 9ca5d...8c5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå