Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger egentlig bare å lufte litt...

For 1 år siden så ble det "slutt" mellom meg og en venninne. Vi ble kjent ved at jeg var hennes instruktør ift en hobby, og ble venninner etter mitt intiativ. Etterhvert så opplevde jeg at hun hadde for høye forventinger til meg, som at hun ikke likte at jeg avlyste planer på kort varsel og lignende. I tillegg kom hobbyen litt i mellom oss, siden hun ikke var helt fornøyd lengre med mitt syn på den. 

I tillegg var vi begge venninne med min nabo, og jeg opplevde at hun ble sjalu fordi vi var så mye sammen. Nå er naboen min blitt mamma, og jeg er veldig glad i barnet hennes. 

Samtidig så angrer jeg. Jeg valgte tydelig min nabo, og vi har blitt mye nærmere venninner. Men hun kan ikke sammenlignes med intellektet, og omsorgen til min forrige venninne. Hun var morsom, muntret meg opp når ting var tungt, og hun kjørte langt for å besøke meg. Hun tok seg tid til meg, og var alltid tilgjengelig for meg. 

Vi har ordnet opp etter at hun sendte meg en veldig hyggelig melding hvor hun skrev at hun angret på hvordan ting hadde blitt mellom oss. Jeg svarte hyggelig tilbake og nå har vi litt kontakt på SOME. Noen råd om hvordan jeg kan få henne tilbake? Jeg har likt og kommentert litt bilder, og hun har gjort det samme med mitt, men når jeg sender PM så føler jeg at hun ikke holder liv i samtalen. Ikke slik som det var før hvor hun brukte tid på å tekste meg i timesvis. 

Anonymkode: 57a25...58f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg mente med at min nabo har blitt mamma er at hun nå forståelig nok er oppslukt av barnet. Hun er også en del av hobbyen til meg og min tidligere venninne, men baby er nesten alltid med. Og jeg elsker barnet! Det bare er ikke som før, og jeg får fort migrene av alle lydene hennes siden jeg er så ekstremt lydsensitiv.

Skrevet

Det virker som skikkelig slagside på dette forholdet. 
Dine behov har stått først. Er du en venn  som er en energityv?

Anonymkode: fb97c...27e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

jeg opplevde at hun ble sjalu fordi vi var så mye sammen.

Du har lov å ha andre venner enn henne. Men også viktig å ikke glemme gamle venner om man ønsker å ha de i livet sitt. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

hun hadde for høye forventinger til meg, som at hun ikke likte at jeg avlyste planer på kort varsel og lignende.

Sånne ting er irriterende, og det er normal forventning at venner overholder avtaler. Dette er kanskje noe du kan jobbe litt med for å få tilbake tilliten hennes.

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

I tillegg kom hobbyen litt i mellom oss, siden hun ikke var helt fornøyd lengre med mitt syn på den. 

Venner kan være uenige og ha ulikt syn på ting, begge parter må respektere hverandre såpass.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hun var morsom, muntret meg opp når ting var tungt, og hun kjørte langt for å besøke meg. Hun tok seg tid til meg, og var alltid tilgjengelig for meg.

Hun virker som en god venn, sånne er verdt å ta vare på og forstår du ønsker henne tilbake. Jeg tror det beste er å være helt ærlig og si at du savner henne og at du håper dere kan bli nære igjen. Hva med å invitere henne på besøk? Det er litt lettere å snakkes ansikt til ansikt. Men vær forberedt over at hun kanskje ikke vil det samme som deg.

Anonymkode: 2e2da...655

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Du har lov å ha andre venner enn henne. Men også viktig å ikke glemme gamle venner om man ønsker å ha de i livet sitt. 

Sånne ting er irriterende, og det er normal forventning at venner overholder avtaler. Dette er kanskje noe du kan jobbe litt med for å få tilbake tilliten hennes.

Venner kan være uenige og ha ulikt syn på ting, begge parter må respektere hverandre såpass.

Hun virker som en god venn, sånne er verdt å ta vare på og forstår du ønsker henne tilbake. Jeg tror det beste er å være helt ærlig og si at du savner henne og at du håper dere kan bli nære igjen. Hva med å invitere henne på besøk? Det er litt lettere å snakkes ansikt til ansikt. Men vær forberedt over at hun kanskje ikke vil det samme som deg.

Jeg følte at hun burde skjønt at jeg må avlyse avtaler av og til da jeg er kronisk syk, men det ble nok for mange ganger. Jeg vet ikke, følte kanskje at hun gjorde masse i starten og da trodde jeg at det var sånn type venn hun var, ikke at hun kun gjorde det for å få noe igjen.

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Det virker som skikkelig slagside på dette forholdet. 
Dine behov har stått først. Er du en venn  som er en energityv?

Nei, jeg vil heller si at andre tar min energi. Jeg er avhengig av masse alenetid.

Skrevet

Dette må jo være en trolletråd. Du savner vennen som "alltid var tilgjengelig for deg" fordi nabovennen nå prioriterer barnet sitt foran deg?

Anonymkode: 81755...58c

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, jeg vil heller si at andre tar min energi. Jeg er avhengig av masse alenetid.

Da ser du ikke din rolle i dette. 
Du sviktet henne til fordel for ny venn.

Du trenger mye hjelp tydelig og da den nye vennen din fikk barn og ikke kunne støtte deg like mye, var plutselig savnet etter din gamle venninne tilbake. 
Du er en energityv og i tillegg ikke til å stole på når du dropper et vennskap. Vennskap går begge veier og kronisk sykdom gir deg ingen rett til å forvente ubalanse i vennskapet. 
Alenetiden din er forståelig, men hvor langt strekker du deg egentlig for andre? 
Du nevner jo bare dine behov i dette. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg følte at hun burde skjønt at jeg må avlyse avtaler av og til da jeg er kronisk syk, men det ble nok for mange ganger. Jeg vet ikke, følte kanskje at hun gjorde masse i starten og da trodde jeg at det var sånn type venn hun var, ikke at hun kun gjorde det for å få noe igjen.

Denne detaljen burde du selvfølgelig tatt med i hi. Men kronisk sykdom er ingen unnskyldning for å være en dårlig venn. Om du ofte avlyser avtaler uten å forklare hvorfor (du følte at hun burde forstå?!) må du regne med at hun ikke lengre har tid til deg. Folk er ikke tankelesere, og når du i tillegg bruker mye tid på din nye venn/nabo så ser det jo ikke helt bra ut. Det virker ikke helt som om du forstår hvorfor vennen din ikke lengre er interessert i å ha like mye kontakt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Som vanlig ingen hjelp å få her…

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Som vanlig ingen hjelp å få her…

Hva mener du?

Anonymkode: 96c70...ffe

Skrevet

For å si det helt ærlig, så er det jævlig å føle at man blir dumpa av en venninne for en annen. Hvis du har prioritert den andre venninna som dere begge kjenner, så har hun jo blitt et andrevalg. Tror du det er noen god følelse? Ingen gidder å være det.

Anonymkode: 621f3...4cf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For å si det helt ærlig, så er det jævlig å føle at man blir dumpa av en venninne for en annen. Hvis du har prioritert den andre venninna som dere begge kjenner, så har hun jo blitt et andrevalg. Tror du det er noen god følelse? Ingen gidder å være det.

Anonymkode: 621f3...4cf

Enig i dette.

Ts: du kan jo alltids legge deg langflat, og love at du skal endre deg og bli en bedre venninne. Men det høres ikke ut som at du skjønner hvilken dårlig venn du har vært, så da er det kanskje vanskelig å være oppriktig rundt at du skal bli en bedre venninne?

Anonymkode: f5353...7ed

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...