Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Et spørsmål om startlån fra Husbanken. Hvordan er det mulig å kjøpe seg leilighet med startlån fra Husbanken når boligene her jeg bor koster mellom 4- og 5 mill? Liten kommune med stor boligutvikling. Det bygges mange leiligheter og alle er i den prisklassen. Er det noen som har erfaring med dette?

Anonymkode: d5bdf...28c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke det.

Anonymkode: b97c7...9d8

• Liker 1
Skrevet

Jeg måtte gi opp. Fant ikke noe i prisklassen til vedtaket før tidsfristen gikk ut.

Anonymkode: d6964...330

• Liker 4
Skrevet

Men hva er poenget med å søke i kommunen man bor i da? Det er absolutt ingenting til salgs under 3,8 mill her. 

Skrevet

Hvilken sum søkte du på? Jeg søkte 4.5 mill og fikk det.

Anonymkode: d8529...3ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men hva er poenget med å søke i kommunen man bor i da? Det er absolutt ingenting til salgs under 3,8 mill her. 

Det er jo ikke husbanken sin feil at du velger å bo en plass hvor du ikke har råd til å kjøpe 🤷🏼‍♀️

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke husbanken sin feil at du velger å bo en plass hvor du ikke har råd til å kjøpe 🤷🏼‍♀️

Er da ikke for folk å bare flytte heller. Mange har jobb barn og familie å ta hensyn til.

• Liker 4
Skrevet

Er da ikke for folk å bare flytte heller. Mange har jobb barn og familie å ta hensyn til.

Da får du bare innfinne deg med at du ikke har råd til å kjøpe, eller finne deg en jobb hvor du har mulighet til å finansiere bolig selv 🤷🏼‍♀️

• Liker 4
Skrevet

Men så er kanskje ikkje heilt nytt nødvendig heller? 

Anonymkode: 7039e...22d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da får du bare innfinne deg med at du ikke har råd til å kjøpe, eller finne deg en jobb hvor du har mulighet til å finansiere bolig selv 🤷🏼‍♀️

Tenk å ha det så enkelt.

• Liker 2
Skrevet

Tenk å ha det så enkelt.

På hvilken måte mener du at det er mer komplisert? Du tenker kqnskje at det er staten som er ansvarlig for deg, dine valg og din økonomi? Eller er det noe annet du ønsker å forklare?

• Liker 2
Skrevet

Tenker ikke at staten er ansvarlig for min økonomi, men det er et tilbud til folk som ikke har hatt mulighet til å spare opp egenkapital. Mange lever fra lønn til lønn, selv med et nøkternt forbruk og uten at man mangler noe. Alle er ikke to voksne i en husstand, og har mulighet til å dele på utgifter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker ikke at staten er ansvarlig for min økonomi, men det er et tilbud til folk som ikke har hatt mulighet til å spare opp egenkapital. Mange lever fra lønn til lønn, selv med et nøkternt forbruk og uten at man mangler noe. Alle er ikke to voksne i en husstand, og har mulighet til å dele på utgifter. 

Men du er ikke villig til å bo en plass hvor budsjettet til dette tilbudet holder, så da har du jo bestemt selv at det tilbudet ikke er noe for deg. Det er et valg du tar. Og har du ikke råd til å spare noe som helst i egenkapital fordi du lever så nøkternt så har du ihvertfall ikke råd til en bolig til 4 mill, det sier jo seg selv 🤪 Du tenker altså at staten skal gi bort en bolig til 4 mill gratis, eller hva er det egentlig du mener er løsningen siden den ikke ligger hos deg selv?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men du er ikke villig til å bo en plass hvor budsjettet til dette tilbudet holder, så da har du jo bestemt selv at det tilbudet ikke er noe for deg. Det er et valg du tar. Og har du ikke råd til å spare noe som helst i egenkapital fordi du lever så nøkternt så har du ihvertfall ikke råd til en bolig til 4 mill, det sier jo seg selv 🤪 Du tenker altså at staten skal gi bort en bolig til 4 mill gratis, eller hva er det egentlig du mener er løsningen siden den ikke ligger hos deg selv?

Blir så lei å høre at en ikke er villig. Livssituasjon er forskjellig fra person til person. 

Kanskje har de ett barn som trenger spesialskole, ofte på sykehus og lignende. Hva vet vi?

Tenker om en klarer husleie på 11k så klarer man ett greit lån også.

Lett å snakke for de som ikke har utfordringer.

• Hjerte 1
Skrevet

Husbanken følger ikke markedsveksten.  Jeg fikk 2.5 mill i Oslo nå i januar som var, nok til et bøttekott og de sier man ikke har lov til å kjøpe for å selge og bygge seg opp, neida man må nemlig bo i husbankboligen i minst 20 år sa de! Ikke fikk jeg lov å kjøpe oppussingsobjekt heller. Da fortsatte jeg heller å leie enn å leve 20 år i en leilighet mindre enn en fengselscelle i Norges verste fengsler. 

Dette er noe vi MÅ gjøre politikerne oppmerksomme på. Skriv en mail om din erfaring med Husbanken og beløp til alle politiske lokallag. Det er kjempeviktig med en politisk endring av husbanken, for de ansatte der sier bare at de gjør som politikerne sier og at man må ta det med de. Egentlig er dette tema for Fredrik Solvang også 

Anonymkode: edeac...e28

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du tenker altså at staten skal gi bort en bolig til 4 mill gratis, eller hva er det egentlig du mener er løsningen siden den ikke ligger hos deg selv?

Husbanken gir boliglån som alle andre banker. Man får ingenting gratis. Lånet skal tilbakebetales men har nedbetalingstid på 50 år, slik at det kan la seg gjøre å betale ned for fattige forhold til vanlig banklån som skal nedbetales på 20-25 år og dermed har over dobbelt så høyt månedlig terminbeløp. Selvom man hadde spart egenkapital som fattig hadde man uansett ikke hatt god nok inntekt per måned til å kunne betjene et terminbeløp til vanlig bank over 20 år. Anbefaler deg å lese litt med om husbanklån før du latterliggjør søkere. 

Anonymkode: edeac...e28

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en inntekt på 600 000 i året, men har ikke hatt mulighet til å spare til egenkapital ved siden av jobb. Alene med to barn. Jeg har mulighet til å betale 14-15 tusen i mnd i boligutgifter, men får ikke lån i vanlig bank. Det er ikke alle som har foreldre som kan bidra, derfor er Husbanken i utgangspunktet en god hjelp. Men beløpene man kan låne er for lave ift boligmarkedet de fleste steder i landet.

• Liker 2
Skrevet

Er det ingen borettslagsleiligheter til 2-3 millioner heller?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en inntekt på 600 000 i året, men har ikke hatt mulighet til å spare til egenkapital ved siden av jobb. Alene med to barn. Jeg har mulighet til å betale 14-15 tusen i mnd i boligutgifter, men får ikke lån i vanlig bank. Det er ikke alle som har foreldre som kan bidra, derfor er Husbanken i utgangspunktet en god hjelp. Men beløpene man kan låne er for lave ift boligmarkedet de fleste steder i landet.

Rart jeg fikk i år da. Kjøpte til 4.5mill i Bærum. 

Skrevet
Blizz1 skrev (2 minutter siden):

Er det ingen borettslagsleiligheter til 2-3 millioner heller?

Dessverre ikke her jeg bor. Liten kommune med 18000 innbyggere, 40 min utenfor Oslo. Det har blitt veldig dyrt her de siste årene. For  8 år siden bodde jeg i et rekkehus som ble kjøpt for 2,7 mill, nå er det verdt 5 mill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...