AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #1 Skrevet 26. desember 2022 Jeg har insomni og sliter både med innsovning, lett søvn og oppvåkninger. Fikk første barn i sommer etternå ha utsatt det i mange år pga søvproblemne. Som jeg fryktet har det gått kraftig ut over søvnen min. Jeg sovner aldri før nærmere kl 01 uansett om jeg bare har sovet noen timer natten før. Bruker lang tid på å sovne mellom hver amming (ammer hver andre time) og han står opp mellom 05 og 06. Han må som regel trilles/bysses I søvn på dagtid så får sjelden sovet da. Bruker uansett lang tid på å sovne og han sover stort sett bare 30 min av gangen så får ikke hentet meg inn der. Ble fortalt at man blir søvnig av å amme, men det stemmer overhodet ikke for meg.Far avlaster så mye han kan, men det går nesten ikke rundt lengre. Noen som har søvnproblemer som har noen tips? Anonymkode: 0f726...818 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #2 Skrevet 26. desember 2022 Høres litt strengt ut kanskje, men hadde vurdert å kutte ammingen. Amming er fint og flott, supert når det fungerer. Men du har tilleggsutfordring med søvn og det kan hende at det hadde vært enklere å lage en tidsplan for natta dersom du kunne få et lengre strekk uforstyrret. Dvs. far tok deler av natta? Anonymkode: 6789a...603 8
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #3 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Høres litt strengt ut kanskje, men hadde vurdert å kutte ammingen. Amming er fint og flott, supert når det fungerer. Men du har tilleggsutfordring med søvn og det kan hende at det hadde vært enklere å lage en tidsplan for natta dersom du kunne få et lengre strekk uforstyrret. Dvs. far tok deler av natta? Anonymkode: 6789a...603 Han tar også flaske og far tar ham om nettene han også. Problemet er at han hyler sånn når han er sulten om nettene at jeg uansett våkner selv om jeg ligger på gjesterommet med ørepropper så da er vi våkne alle tre.. Anonymkode: 0f726...818
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #4 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har insomni og sliter både med innsovning, lett søvn og oppvåkninger. Fikk første barn i sommer etternå ha utsatt det i mange år pga søvproblemne. Som jeg fryktet har det gått kraftig ut over søvnen min. Jeg sovner aldri før nærmere kl 01 uansett om jeg bare har sovet noen timer natten før. Bruker lang tid på å sovne mellom hver amming (ammer hver andre time) og han står opp mellom 05 og 06. Han må som regel trilles/bysses I søvn på dagtid så får sjelden sovet da. Bruker uansett lang tid på å sovne og han sover stort sett bare 30 min av gangen så får ikke hentet meg inn der. Ble fortalt at man blir søvnig av å amme, men det stemmer overhodet ikke for meg.Far avlaster så mye han kan, men det går nesten ikke rundt lengre. Noen som har søvnproblemer som har noen tips? Anonymkode: 0f726...818 Har du prøvd å gi flaske med MME? Vi gjorde dette ved legging , ga en flaske før jeg la meg og da sov barnet 6-7 timer i strekk, så fikk hun en ny flaske på morningen. Ammet på dagen etterhvert kuttet vi ammingen og barnet fikk bare MME, har sovet natten gjennom siden vi startet med MME… Anonymkode: 2ca9d...c50 2
Kartoffel Skrevet 26. desember 2022 #5 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Høres litt strengt ut kanskje, men hadde vurdert å kutte ammingen. Amming er fint og flott, supert når det fungerer. Men du har tilleggsutfordring med søvn og det kan hende at det hadde vært enklere å lage en tidsplan for natta dersom du kunne få et lengre strekk uforstyrret. Dvs. far tok deler av natta? Anonymkode: 6789a...603 Enig. Mors psykiske helse er viktigere enn amming ❤️ 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #6 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du prøvd å gi flaske med MME? Vi gjorde dette ved legging , ga en flaske før jeg la meg og da sov barnet 6-7 timer i strekk, så fikk hun en ny flaske på morningen. Ammet på dagen etterhvert kuttet vi ammingen og barnet fikk bare MME, har sovet natten gjennom siden vi startet med MME… Anonymkode: 2ca9d...c50 Ja, vi har gitt det ved legging og også flere ganger kun gitt det om natten, han våkner like ofte og spiser like mye.. Han er konstant sulten virker det som. Vi prøvde å introdusere fast føde i samråd med lege, men da fikk han så vondt i magen at han lå og vridde seg i smette hver natt så nå har vi sluttet med det også 😔 Anonymkode: 0f726...818 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #7 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, vi har gitt det ved legging og også flere ganger kun gitt det om natten, han våkner like ofte og spiser like mye.. Han er konstant sulten virker det som. Vi prøvde å introdusere fast føde i samråd med lege, men da fikk han så vondt i magen at han lå og vridde seg i smette hver natt så nå har vi sluttet med det også 😔 Anonymkode: 0f726...818 Hvor gammel er han? Å hvilken mat startet dere med? Anonymkode: 2ca9d...c50
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #8 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvor gammel er han? Å hvilken mat startet dere med? Anonymkode: 2ca9d...c50 6 måneder 1. Januar. Vi begynte med smaksprøver da han var 4,5 måneder i samråd med lege. Har aldri gitt ham store porsjoner, men han har reagert likevel. Blitt forstoppet og plaget med magesmerter. Har testet grøt, avokado, potet blant annet. Har også maltekstrakt og svisker i mme og mosene vi har gitt. Anonymkode: 0f726...818
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #9 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): 6 måneder 1. Januar. Vi begynte med smaksprøver da han var 4,5 måneder i samråd med lege. Har aldri gitt ham store porsjoner, men han har reagert likevel. Blitt forstoppet og plaget med magesmerter. Har testet grøt, avokado, potet blant annet. Har også maltekstrakt og svisker i mme og mosene vi har gitt. Anonymkode: 0f726...818 Ville droppet grøt og malt for en stund, begge deler kan være hardt for magen. Noen blir bare værre av malt. Grønnsaker, frukt, brød med pålegg , vi gir heller normal mat med god næring les om BLW Anonymkode: 2ca9d...c50
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #10 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ville droppet grøt og malt for en stund, begge deler kan være hardt for magen. Noen blir bare værre av malt. Grønnsaker, frukt, brød med pålegg , vi gir heller normal mat med god næring les om BLW Anonymkode: 2ca9d...c50 Han har reagert på grønnsakene og frukten også så vi kuttet alt. Ringte en annen legen en kveld han var forstoppet og han mente at vi ikke burde gi fast føde enda.. Kan de få brød med pålegg nårnde er så små? Anonymkode: 0f726...818
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #11 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han har reagert på grønnsakene og frukten også så vi kuttet alt. Ringte en annen legen en kveld han var forstoppet og han mente at vi ikke burde gi fast føde enda.. Kan de få brød med pålegg nårnde er så små? Anonymkode: 0f726...818 Hørtes rart ut. Barnet mitt har spist vanlig mat fra 5 mnd alder, begynte med mos når hun var 4 mnd. De fleste som drikker MME starter med fast føde når de er 4 mnd, og det er anbefalt med fast føde fra 6 mnd hos de som blir ammet… hvis barnet reagerer på alt og er konstant sulten, våkner mye på natten og hyler/ ikke roer seg før han får melk så KAN det være refluks eller melkeproteinallergi… Anonymkode: 2ca9d...c50 1
AprilLudgate Skrevet 26. desember 2022 #12 Skrevet 26. desember 2022 Nei, det gikk jo «ikke», eller: vi lever jo den dag i dag 😅 Men jeg fikk ikke melkeproduksjon, og ammet derfor ikke. Og far hjalp på natt osv. Men ekstrem søvndeprivasjon og ekstreme søvnproblemer fungerer ikke slik at man bare kan legge seg på et annet rom og sovne OK med ørepropper. Men: vi gav siste nattflaske ca 24-01, la oss. Så hundre oppvåkninger og jeg sovnet aldri, fikk 0-3 timers søvn. Opp kl 04.30-05. Ble verre for meg etter jobbstart på grunn av økt stressnivå. Så om noe hadde jo ammefri hjulpet veldig, men det fikk jeg jo ikke.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #13 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han har reagert på grønnsakene og frukten også så vi kuttet alt. Ringte en annen legen en kveld han var forstoppet og han mente at vi ikke burde gi fast føde enda.. Kan de få brød med pålegg nårnde er så små? Anonymkode: 0f726...818 De skal ikke ha brød med pålegg ved 6 mnd nei. Anonymkode: 7eef7...9d9 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #14 Skrevet 26. desember 2022 Er det mulig at far er litt før han begynner å hyle om natta? Dere vet kanskje ca når han blir sulten? Så sette på en klokke for å ha flaske klar og gi det mens han halvdøser. Så slipper du våkne Anonymkode: 79373...8a3 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #15 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): De skal ikke ha brød med pålegg ved 6 mnd nei. Anonymkode: 7eef7...9d9 Hva er grunnlaget for at et barn på 6 mnd ikke skal spise brød med pålegg? https://sunnstart.no/ernaering/mat-til-barnet/6-8-mnd/ Anonymkode: 2ca9d...c50 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #16 Skrevet 26. desember 2022 Jeg var alene og hadde samme utfordringer, og det var bare å overleve. Prøvde mme og alt det der, men ingenting hjalp. Rundt året ble det bedre, da begynte han å sove mer på natt og jeg ammet ikke lenger. Trodde jeg skulle dø, men det gikk på et vis. Anonymkode: 06234...856
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #17 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): De skal ikke ha brød med pålegg ved 6 mnd nei. Anonymkode: 7eef7...9d9 Slutt å spre feil info🙄 Er du en av de som trur det er farlig å gi barn på 8 mnd melkeprodukter også? Les deg opp ordentlig, så blir det mye lettere for deg Eneste barn under 12 mnd ikke skal ha er honning (spedbarnsbotulisme) ,kanel og hele nøtter og popcorn (kvelningsfare). Barn under 6 år skal heller ikke ha riskaker og rismelk pga høyt innhold av arsen.. ellers kan man stort sett gi barna alt av mat fra 6 mnd alder , så lenge de får i seg den næringen de skal og mm/mme. Anonymkode: 2ca9d...c50
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #18 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hørtes rart ut. Barnet mitt har spist vanlig mat fra 5 mnd alder, begynte med mos når hun var 4 mnd. De fleste som drikker MME starter med fast føde når de er 4 mnd, og det er anbefalt med fast føde fra 6 mnd hos de som blir ammet… hvis barnet reagerer på alt og er konstant sulten, våkner mye på natten og hyler/ ikke roer seg før han får melk så KAN det være refluks eller melkeproteinallergi… Anonymkode: 2ca9d...c50 Går på melkefri diett og har melkefri mme pga mistanke om mpa. Hvordan finner man ut om det er refluks? Har hevet seng og gitt Gaviscon noen ganger uten resultat. Anonymkode: 0f726...818
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #19 Skrevet 26. desember 2022 AprilLudgate skrev (6 timer siden): Nei, det gikk jo «ikke», eller: vi lever jo den dag i dag 😅 Men jeg fikk ikke melkeproduksjon, og ammet derfor ikke. Og far hjalp på natt osv. Men ekstrem søvndeprivasjon og ekstreme søvnproblemer fungerer ikke slik at man bare kan legge seg på et annet rom og sovne OK med ørepropper. Men: vi gav siste nattflaske ca 24-01, la oss. Så hundre oppvåkninger og jeg sovnet aldri, fikk 0-3 timers søvn. Opp kl 04.30-05. Ble verre for meg etter jobbstart på grunn av økt stressnivå. Så om noe hadde jo ammefri hjulpet veldig, men det fikk jeg jo ikke. Hehe. Ja, skjønner at man overlever, men hvordan kommer man seg gjennom det uten en alvorlig depresjon? Ble du sykemeldt på noe tidspunkt? Gikk til behandling hos en søvnforsker for en del år tilbake som sa at det nesten ikke er mulig å ikke bli deprimert på så lite søvn over lang tid. Og dette var lenge før jeg fikk barn. Anonymkode: 0f726...818
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #20 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det mulig at far er litt før han begynner å hyle om natta? Dere vet kanskje ca når han blir sulten? Så sette på en klokke for å ha flaske klar og gi det mens han halvdøser. Så slipper du våkne Anonymkode: 79373...8a3 Det går selvsagt an å prøve. Vi har ikke testet å mate ham i søvne Anonymkode: 0f726...818
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå