Gå til innhold

"Forventer" du at partneren bidrar til din families jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere er hos din familie og det er snakk om å hjelpe til med å rydde av bordet, ordne tilbehør til middag/dessert osv, tenker du at det er naturlig at partneren din du har med hjelper til? Blir det dumt om h*n f eks bare setter seg etter middagen, eller ikke tilbyr å hjelpe?

Anonymkode: 26f68...5ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos min familie er det meste sånt avtalt på forhånd før jul. Og ellers bidrar man med det man har overskudd til.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig forventer jeg det. Alle bidrar, der de kan.

Anonymkode: 9a770...81e

• Liker 11
  • Nyttig 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Det er normal folkeskikk å i det minste spør om man skal hjelpe til. 

Skrevet

Nei. Det er jo jeg som har dratt vedkommende med dit og følgelig er det mitt ansvar. 

• Liker 2
Skrevet

Ja :) En av oss tar oss av barnet vårt og den andre spør om å hjelpe til med pådekking, rydding, etc.

Anonymkode: ad313...c36

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Aldri opplevd at han ikke tilbyr seg eller tar litt tak med etellerannet, så det er ikke en problemstilling :) 

• Liker 5
Skrevet

Spørs om han er gjest eller del av familien.

Første gang en ny kjæreste er med, så tenker jeg at han/hun er gjest. Da er alt nytt og det er slitsomt nok, så forventer ikke at de skal hjelpe til med å rydde og slikt.

Men samboere og ektefeller som er godt kjent i huset forventer jeg at bidrar på lik linje med alle andre i familien. 

Anonymkode: abca4...e50

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Gjester skal slippe å hjelpe til. Dårlig folkeskikk å forvente at gjester skal bidra på det praktiske plan.

Anonymkode: 805b4...67f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Når dere er hos din familie og det er snakk om å hjelpe til med å rydde av bordet, ordne tilbehør til middag/dessert osv, tenker du at det er naturlig at partneren din du har med hjelper til? Blir det dumt om h*n f eks bare setter seg etter middagen, eller ikke tilbyr å hjelpe?

Anonymkode: 26f68...5ba

hvis ikke annet var avtalt på forhånd, er sjefen uskyldig. 

Men han skal tilby hjelp, og da er det ekstremt viktig at han får "Nei takk, det går bra" i svar

uskreven regel, Hellig være Ham §176

Skrevet

Nja må svaret bli.

For selv om det er god benkplass her, så er det fult kaos om flere skal hjelpe til å rydde av. Og foreldrene mine har rutiner for å rydde av så det blir plass til alt på benken, og man får ordnet dessert.

Samme hjemme hos meg, skalnflere begynne rydde av bordet, så blir det alt for trangt inn og ut av kjøkken, og helt usystematisk plassering av ting, så for meg blir det irriterende.

Men hele familien min har jobbet i restaurant, så vi er mer effektive om vi får systematisere tingene selv uten hjelp fra folk som ikke har samme erfaring.

Rydde av frokost, dekke til for kaffe eller sette kaffekoppen i oppvasken derimot forventer jeg.

Anonymkode: 2c63f...89c

• Nyttig 4
Skrevet

Det vil vel variere. Det er lite vits i at en hel flokk hjelper til når det ikke er plass å bevege seg for eksempel. Eller når alle oppgaver er bemannet. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

svartkatt skrev (2 minutter siden):

Det vil vel variere. Det er lite vits i at en hel flokk hjelper til når det ikke er plass å bevege seg for eksempel. Eller når alle oppgaver er bemannet. 

Ok. Så om gamle besta har «bemannet» oppvasken fordi hun er normalt godt oppdratt så er det ikke noen under henne i alder som har folkeskikk til å geleide henne til gyngestolen og ta på seg oppvaskhanskene? 

Ts: man kan ikke være gjest hos familie. Enten er man en del av familien eller så er man ikke invitert. Er man en del av familien så bidrar man som en likeverdig med forefallende oppgaver uten å be om lov eller gi anledning til å avslå. Altså man tar sin tallerken og bærer den retning oppvasken, og tar med seg forefallende oppgaver på veien. Er man ikke en del av familien ville man aldri blitt invitert til jul. ;) 

Anonymkode: ebb53...544

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok. Så om gamle besta har «bemannet» oppvasken fordi hun er normalt godt oppdratt så er det ikke noen under henne i alder som har folkeskikk til å geleide henne til gyngestolen og ta på seg oppvaskhanskene? 

Ts: man kan ikke være gjest hos familie. Enten er man en del av familien eller så er man ikke invitert. Er man en del av familien så bidrar man som en likeverdig med forefallende oppgaver uten å be om lov eller gi anledning til å avslå. Altså man tar sin tallerken og bærer den retning oppvasken, og tar med seg forefallende oppgaver på veien. Er man ikke en del av familien ville man aldri blitt invitert til jul. ;) 

Det er vel nettopp der "det vil variere" kommer inn. Her hadde man blitt jaget ut av kjøkkenet, eller blitt bedt om å sette tallerken på kjøkkenbordet om man kom inn å lagde kaos på benken.

Og nei, ingen med vett i hodet lar bestemor bemanne oppvasken, det finnes mellomting altså....

Anonymkode: 2c63f...89c

• Liker 1
Skrevet

Når svigers feirer jul hos oss, så er dem gjester. Forventer selvfølgelig ikke noe type husarbeid. Men hvis det er praktisk for gjennomføring, så vil vi kunne be dem å hjelpe til å rydde av bordet. Men forventer ikke. Ikke sjelden når vi i ulike sammenheng, er gjester hos dem, så ordner jeg med mat. Jeg liker det, dem liker det, men er ikke forventninger.

Høres ekstremt lite gjestfritt ut å invitere en partner til sitt barn på juleselskap, og så forvente at det møter opp ekstra arbeidskraft.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Partner til et av mine barn er ikke min familie. Kan avhengig av hvilken type partner, være familie til mitt barn.

• Liker 2
Skrevet

I min familie hjelper alle til, og det skjønte min og søsters ektemann fort, og hjelper til de også. 

Vi hadde en kjapp liten ordveksling på julaften, da min mann ba barna sitte, så skulle han ta deres av bordet også. Da sa jeg nei, neste generasjon skal også lære seg at det er naturlig å hjelpe til. 

Anonymkode: c7075...269

• Liker 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (43 minutter siden):

Partner til et av mine barn er ikke min familie. Kan avhengig av hvilken type partner, være familie til mitt barn.

Er ikke partner til dine barn familie? Det synes jeg er en fremmed tanke, for jeg anser absolutt mine svigerforeldre å være familie. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg forventer at han er tjenestevillig og gjør småting som han blir bedt om. Hente stoler, utvide spisebord, hente drikke, tunge løft osv.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er litt delt her. I vår situasjon så er det sånn at jeg hjelper til hvis vi er hos mamma, da har jeg null forventninger til mannen, han må bare gå å sette seg i sofaen og slappe av mens vi styrer på kjøkkenet. Det er et kjøkken jeg er kjent på og vet hvor alt skal osv, da hjelper jeg til.

Til svigers tilbyr jeg meg ikke å hjelpe, sånne ting faller ikke meg naturlig, jeg er ikke kjent på deres kjøkken osv, og jeg er gjest der. Trenger de hjelp så får mannen hjelpe til, han som er kjent der.

Hjemme hos oss vil jeg ikke ha hjelp på kjøkkenet i det hele tatt, hvis jeg trenger hjelp til noe så får mannen bidra. Vil ikke ha gjester/folk på kjøkkenet mitt, da blir det bare rot og kaos for min del. Kontrollfrik som liker best å ordne selv. Så jeg forventer absolutt ikke at noen tilbyr hjelp(er nok derfor det faller så unaturlig å spørre svigers om de trenger hjelp også), jeg klarer det best selv.

Anonymkode: 16120...c4d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...