AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #1 Skrevet 26. desember 2022 Dere som har hatt jul med nye krangling og drama, ble det bedre når dere som voksne barn tok over julefeiringen? At den ble holdt hos dere og foreldrene osv kommer til dere istedenfor? Anonymkode: 4447c...435 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #2 Skrevet 26. desember 2022 Ja, absolutt. Anonymkode: 04d09...b67 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #3 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja, absolutt. Anonymkode: 04d09...b67 Virkelig?:) Kan du fortelle hvordan det var og hvordan det ble? Anonymkode: 4447c...435
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #4 Skrevet 27. desember 2022 Hvordan det var: krangling, stress etc for å si det enkelt. Nå er det lite stress fordi vi er hjemme og er de som setter rammene for en mer avslappende jul. De eldre har også klart å gi slipp, og setter stor pris på å komme til dekket bord. Alle slipper stresset med å gjenskape barndommens jul, når alle barna har blitt voksne og har egne barn. Anonymkode: 04d09...b67
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #5 Skrevet 27. desember 2022 Ja! Hos oss drikkes det feks ikke alkohol. Bare det hjelper jo mye. Anonymkode: f0751...735 1 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #6 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja! Hos oss drikkes det feks ikke alkohol. Bare det hjelper jo mye. Anonymkode: f0751...735 Ja, samme her. Vi går likevel på polet da, og får tilpasset drikke som er alkoholfri. Anonymkode: 04d09...b67
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #7 Skrevet 27. desember 2022 Min erfaring er at det den nye verten blir fornøyd, mens ingen andre blir fornøyd. Jeg er i den alderen nå hvor mine venner og jevnaldrende har overtatt julefeiringen, og jeg må si jeg er forbløffet over alle endringene de gjør, og hvor lite omtanke de har for hvordan det påvirker andre. Ikke vil de invitere tante Guri så hun blir sittende alene. Ikke vil de invitere fettere eller "fjernere" slektninger de vil kun ha de aller, aller nærmeste. De krever at middagen skal spises tidligere, og det gjøres endringer i menyen. De vil ikke ha nissen på besøk. De liker ikke at folk pynter seg, og man får ikke gå med pensko inne. Det er så mye endringer som gjøres. Og null lydhørhet om hva andre i familien ønsker, de bare turer frem med sine egne ønsker og driter i alle andre. Anonymkode: 33bc4...46a 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #8 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan det var: krangling, stress etc for å si det enkelt. Nå er det lite stress fordi vi er hjemme og er de som setter rammene for en mer avslappende jul. De eldre har også klart å gi slipp, og setter stor pris på å komme til dekket bord. Alle slipper stresset med å gjenskape barndommens jul, når alle barna har blitt voksne og har egne barn. Anonymkode: 04d09...b67 Vi gjør ikke så mye ut av jul så tror ikke det er stress som utløser dette, det er sånn året rundt his oss. Det er bare at vi ikke samles mer enn 2 ganger i året, en av dem da til jul. AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja! Hos oss drikkes det feks ikke alkohol. Bare det hjelper jo mye. Anonymkode: f0751...735 Ingen som liker/kan drikke alkohol, takk og lov😅 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min erfaring er at det den nye verten blir fornøyd, mens ingen andre blir fornøyd. Jeg er i den alderen nå hvor mine venner og jevnaldrende har overtatt julefeiringen, og jeg må si jeg er forbløffet over alle endringene de gjør, og hvor lite omtanke de har for hvordan det påvirker andre. Ikke vil de invitere tante Guri så hun blir sittende alene. Ikke vil de invitere fettere eller "fjernere" slektninger de vil kun ha de aller, aller nærmeste. De krever at middagen skal spises tidligere, og det gjøres endringer i menyen. De vil ikke ha nissen på besøk. De liker ikke at folk pynter seg, og man får ikke gå med pensko inne. Det er så mye endringer som gjøres. Og null lydhørhet om hva andre i familien ønsker, de bare turer frem med sine egne ønsker og driter i alle andre. Anonymkode: 33bc4...46a Vi er bare 3 inkludert meg, så akkurat tante Guri-situasjoner slipper vi å tenke på. Vi har heller ikke så mange tradisjoner relatert til jul utover middag og dessert, pynter oss ikke osv. Sukk, begynner å tro at det er håpløst. Er krangling om så mye tull, lett å unngå egentlig. Ble kjefta opp på julaften da jeg hjalp med julemiddagen og hadde rødkålen blå skål fremfor gul skål. Hjelper man ikke er det like ille 😕 Anonymkode: 4447c...435 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #9 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi gjør ikke så mye ut av jul så tror ikke det er stress som utløser dette, det er sånn året rundt his oss. Det er bare at vi ikke samles mer enn 2 ganger i året, en av dem da til jul. Ingen som liker/kan drikke alkohol, takk og lov😅 Vi er bare 3 inkludert meg, så akkurat tante Guri-situasjoner slipper vi å tenke på. Vi har heller ikke så mange tradisjoner relatert til jul utover middag og dessert, pynter oss ikke osv. Sukk, begynner å tro at det er håpløst. Er krangling om så mye tull, lett å unngå egentlig. Ble kjefta opp på julaften da jeg hjalp med julemiddagen og hadde rødkålen blå skål fremfor gul skål. Hjelper man ikke er det like ille 😕 Anonymkode: 4447c...435 Vet du, da hadde jeg ordna jul hjemme best år. Mye hyggeligere med tre fine mennesker enn ræl 😊 Anonymkode: 04d09...b67
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #10 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 26.12.2022 den 11.51): Dere som har hatt jul med nye krangling og drama, ble det bedre når dere som voksne barn tok over julefeiringen? At den ble holdt hos dere og foreldrene osv kommer til dere istedenfor? Anonymkode: 4447c...435 I vår familie er det de som inviterer og steller til som bestemmer rammen. Derfor har det aldri vært noe krangling og drama. Hos mine svigerforeldre var det pinnekjøtt julaften, og hos mine foreldre var det juletorsk. Da mannen min og jeg overtok, ble det ribbe på julaften, juletorsk på 1.juledag og pinnekjøtt på 2.juledag. Denne julen foreslo vår eldste, som har barn, at vi kom til julelunsj og pakkeåpning kl. 14. Middag kl 20. Det var en uvant tanke for oss som er vant til at julen ringes inn kl 17 med Sølvguttene. Det viste seg å være en veldig god idè. Både for barn og voksne, yngre og eldre. Anonymkode: e97cd...0b1 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #11 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I vår familie er det de som inviterer og steller til som bestemmer rammen. Derfor har det aldri vært noe krangling og drama. Hos mine svigerforeldre var det pinnekjøtt julaften, og hos mine foreldre var det juletorsk. Da mannen min og jeg overtok, ble det ribbe på julaften, juletorsk på 1.juledag og pinnekjøtt på 2.juledag. Denne julen foreslo vår eldste, som har barn, at vi kom til julelunsj og pakkeåpning kl. 14. Middag kl 20. Det var en uvant tanke for oss som er vant til at julen ringes inn kl 17 med Sølvguttene. Det viste seg å være en veldig god idè. Både for barn og voksne, yngre og eldre. Anonymkode: e97cd...0b1 Din eldste har skjønt det!! Jeg skulle gjerne hatt tilsvarende hos meg, men mannen blånekter. Når barna mine blir voksne og får egne barn, gjett hvem som skal lansere den idéen😆 Anonymkode: c1265...8a5
Kaisada Skrevet 27. desember 2022 #12 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 26.12.2022 den 11.51): Dere som har hatt jul med nye krangling og drama, ble det bedre når dere som voksne barn tok over julefeiringen? At den ble holdt hos dere og foreldrene osv kommer til dere istedenfor? Anonymkode: 4447c...435 ja, det går an å vise den eldre garde hvordan en kan stelle til jul i et lunt og trygt hjem med humor og kjærlighet. Stresset kan være der under overflaten uten at det må sies hele tiden. Om man har fokuset på å skape trygge rammer, gode minner og nye tradisjoner for barna (og voksne), er man et godt stykke på vei.
Hotwife Skrevet 27. desember 2022 #13 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Min erfaring er at det den nye verten blir fornøyd, mens ingen andre blir fornøyd. Jeg er i den alderen nå hvor mine venner og jevnaldrende har overtatt julefeiringen, og jeg må si jeg er forbløffet over alle endringene de gjør, og hvor lite omtanke de har for hvordan det påvirker andre. Ikke vil de invitere tante Guri så hun blir sittende alene. Ikke vil de invitere fettere eller "fjernere" slektninger de vil kun ha de aller, aller nærmeste. De krever at middagen skal spises tidligere, og det gjøres endringer i menyen. De vil ikke ha nissen på besøk. De liker ikke at folk pynter seg, og man får ikke gå med pensko inne. Det er så mye endringer som gjøres. Og null lydhørhet om hva andre i familien ønsker, de bare turer frem med sine egne ønsker og driter i alle andre. Anonymkode: 33bc4...46a Men det er jo litt dette som er grunnen til at min generasjon nå vil ta over julefeiringen. Vi er voksne, og har egne ønsker for feiringen. Kanskje vi aldri har likt tante Guri eller aldri likt feiring med hele storfamilien? Aldri likt å føle oss stivpyntet hjemme til middag, og kanskje det passer bedre med middag tidligere så de minste barna får glede av det? Noen tradisjoner tar man med seg videre, andre dropper man. Enkelt og greit. 4
Eva-Lena Skrevet 27. desember 2022 #14 Skrevet 27. desember 2022 Da jeg vokste opp var hver julefeiring koselig. Pappa og bestefar kunne ta noen øl til maten og aquevit etter maten. Vi hadde flere faste tradisjoner vedr baking, vasking, pynting osv. Dette fulgte jeg da jeg flyttet for meg selv og fikk familie. Etter som barna ble nærmere 20 bestemte jeg meg for å få alt ferdig til 1 Desember og bare nyte resten av mnd. Jeg har sjelden servert alkohol i jula. Mye er fordi jeg ikke er så glad i alkohol selv og fordi det et barn tilstede. Det kommer til å være barn i flere år fremover, så derfor skal tradisjonene hos meg vedvare i mange år til. I år har jeg ikke bakt noe som helst, heller ikke kjøpt inn julemat av noe slag. Jeg har vært bedt bort og skal heller ha gjester 1 nyttårsdag og da blir det kalkun. Heller ingen alkohol denne dagen heller. Så for meg er jula litt roligere nå enn tidligere og det er skikkelig deilig.
liljene Skrevet 28. desember 2022 #15 Skrevet 28. desember 2022 (endret) Jeg vil slå et slag for munkholm juleøl. Den var veldig god og passet perfekt til ribba. Utover det, spurte jeg hva ungene ville, og fikk beskjed om granbar på bordet og røde lys, for å komme i stemning. Vi så en film sammen senere på kvelden. Veldig koselig. Totalt forskjellig fra hva jeg vokste opp med. Endret 28. desember 2022 av liljene
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #16 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vet du, da hadde jeg ordna jul hjemme best år. Mye hyggeligere med tre fine mennesker enn ræl 😊 Bare for meg selv mener du? Ikke helt lyst til det heller selv om det frister i flekkene... Men vi er altså bare tre totalt (alle andre er gått bort), så skulle tro vi klarte å være enig... AnonymBruker skrev (16 timer siden): I vår familie er det de som inviterer og steller til som bestemmer rammen. Derfor har det aldri vært noe krangling og drama. Hos mine svigerforeldre var det pinnekjøtt julaften, og hos mine foreldre var det juletorsk. Da mannen min og jeg overtok, ble det ribbe på julaften, juletorsk på 1.juledag og pinnekjøtt på 2.juledag. Denne julen foreslo vår eldste, som har barn, at vi kom til julelunsj og pakkeåpning kl. 14. Middag kl 20. Det var en uvant tanke for oss som er vant til at julen ringes inn kl 17 med Sølvguttene. Det viste seg å være en veldig god idè. Både for barn og voksne, yngre og eldre. Anonymkode: e97cd...0b1 Akkurat dette med hva som spises, når pakker skal åpnes osv. Er ikke nøye for meg. Og det er liksom ikke dette vi krangler om heller, vi er i familie så julematen går liksom sin vante gang i hva og når. Samme med pakker, alle er voksne. Det er derfor jeg sier det krangles over småting som egentlig bare er tull å krangle om. Det er ikke bare det det krangles om, store ting også men det er liksom ikke relatert til at det er jul. Det er noe som går året rundt, men vi treffes jo bare i jul og sommer. Jeg og en annen opplever at grenser vi setter ikke blir respektert av den tredje. Gang på gang skjer dette, og det er liksom helt banale grenser som andre tar for gitt og som ikke burde være nødvendig å sette i det store og hele. Kaisada skrev (16 timer siden): ja, det går an å vise den eldre garde hvordan en kan stelle til jul i et lunt og trygt hjem med humor og kjærlighet. Stresset kan være der under overflaten uten at det må sies hele tiden. Om man har fokuset på å skape trygge rammer, gode minner og nye tradisjoner for barna (og voksne), er man et godt stykke på vei. Ingen barn i bildet. Da hadde det vært uaktuelt å feire her. Mine barn skal ikke oppleve jul slik jeg har. Enten får folk være uenige på ålreit vis, eller så feirer de ikke med meg. Så jeg prøver vel å få dette til å gå greit for seg før barn kommer inn i bildet. Jeg tenker likevel at krangling kanskje blir mindre av på større plass og nytt sted(som da blir hos meg). Men mulig jeg håper på for mye. Hotwife skrev (16 timer siden): Men det er jo litt dette som er grunnen til at min generasjon nå vil ta over julefeiringen. Vi er voksne, og har egne ønsker for feiringen. Kanskje vi aldri har likt tante Guri eller aldri likt feiring med hele storfamilien? Aldri likt å føle oss stivpyntet hjemme til middag, og kanskje det passer bedre med middag tidligere så de minste barna får glede av det? Noen tradisjoner tar man med seg videre, andre dropper man. Enkelt og greit. Vil mest ta over for å forsøke å minimere krangling, og det vi krangler om er liksom ikke multekrem vs riskrem på julaften uansett. Mer i retningen av at om jeg lager all maten, så blir det jo ingen tilfeller hvor det brukes "feil" skål for denne tredjepersonen siden det er his meg.(vi andre to bryr oss ikke, men tar vi feil skål når vi hjelper er det i gang, og hvilken skål som er den riktige endrer seg hele tiden). Anonymkode: 4447c...435 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #17 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 14.01): Bare for meg selv mener du? Ikke helt lyst til det heller selv om det frister i flekkene... Men vi er altså bare tre totalt (alle andre er gått bort), så skulle tro vi klarte å være enig... Akkurat dette med hva som spises, når pakker skal åpnes osv. Er ikke nøye for meg. Og det er liksom ikke dette vi krangler om heller, vi er i familie så julematen går liksom sin vante gang i hva og når. Samme med pakker, alle er voksne. Det er derfor jeg sier det krangles over småting som egentlig bare er tull å krangle om. Det er ikke bare det det krangles om, store ting også men det er liksom ikke relatert til at det er jul. Det er noe som går året rundt, men vi treffes jo bare i jul og sommer. Jeg og en annen opplever at grenser vi setter ikke blir respektert av den tredje. Gang på gang skjer dette, og det er liksom helt banale grenser som andre tar for gitt og som ikke burde være nødvendig å sette i det store og hele. Ingen barn i bildet. Da hadde det vært uaktuelt å feire her. Mine barn skal ikke oppleve jul slik jeg har. Enten får folk være uenige på ålreit vis, eller så feirer de ikke med meg. Så jeg prøver vel å få dette til å gå greit for seg før barn kommer inn i bildet. Jeg tenker likevel at krangling kanskje blir mindre av på større plass og nytt sted(som da blir hos meg). Men mulig jeg håper på for mye. Vil mest ta over for å forsøke å minimere krangling, og det vi krangler om er liksom ikke multekrem vs riskrem på julaften uansett. Mer i retningen av at om jeg lager all maten, så blir det jo ingen tilfeller hvor det brukes "feil" skål for denne tredjepersonen siden det er his meg.(vi andre to bryr oss ikke, men tar vi feil skål når vi hjelper er det i gang, og hvilken skål som er den riktige endrer seg hele tiden). Anonymkode: 4447c...435 Da bør jo vedkommende sette frem det hun /han mener er riktig skål før maten serveres. Da er det ikke noe å krange om. Anonymkode: 1896a...01d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå