Gå til innhold

Er det virkelig slikt vi er ment til å leve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du noen gang tenkt over at det må finnes en annen måte å leve på?

Jeg har en travel jobb i en full stilling. Ser ikke barnet mitt store deler av uken, siden jeg jobber og barnet er på aktiviteter. Lønnen min som jeg får dekker bokstavlig talt: tak over hodet, noe å spise, bil og forbruk på noe som egentlig ikke betyr noe for meg.

Altså - hvordan skal jeg få sagt det.... Hvor er kvaliteten?

Jeg mener at man kan skape egne ting til glede for seg selv, ha mer tid med familie. Det er vil ikke meningen at vi skal liksom gå i en evig sirkel: spise, sove også dø. Det må da være mulig å gjøre dette på en annen måte...

Mitt spørsmål er kanskje rettet mot de av dere der ute som tenker annerledes. 

Jeg ønsker å gjøre en stor forandring i mitt liv. Nemlig, flytte på ett småbruk. Dyrke egen mat, ha egne dyr, skape ting med mine egne hender og leve av dette. Kanskje ha en liten deltidsjobb over nettet - men denne skal ikke være hovedfokuset og ta all min tid. 

Er det noen der ute som har gjort noe lignende? Tips, råd, erfaring....

Anonymkode: eee74...7b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er mange som drømmer om det samme som deg. Det som går igjen i disse dagdrømmene, er at man ikke er klar over hvor mye slit det er med et småbruk. Vi snakker altså til tider døgnet rundt, hver dag, året rundt.

Du kan ikke bare ta ferie og reise fra dyrene og småbruket ditt, som du gjør når du har en vanlig jobb. Du må være der 365 dager i året og stelle dyra. Eventuelt må du betale noen full lønn for å være tilstede på småbruket mens du er på ferie, og steller dyrene (og grønnsaksplantene om det er sommer) for deg. Det blir DYRE ferier du sannsynligvis da ikke har råd til lenger, fordi ikke bare skal du betale feriens kostnad, du skal betale noen full lønn for å være hjemme på gården din mens du er borte også.

Det blir et slit. Du snakker om at det er slitsomt nå, men i det minste har du helger fri (5 dagers arbeidsuke iflg loven) og du har 5 uker ferie i året. Det kan du glemme på et småbruk. Da må du jobbe 7 dager i uken, for dyrene tar ikke helg. Ikke frukt, bær og grønnsaker heller. De må lukes, vannes, stelles, høstes. Og blir dyr syke, må du ha veterinær på besøk, kanskje på natten, med de kostnader det medfører. Du kan ikke gå og legge deg og sove i sengen din om du har svært sykt dyr på låven som må ha tilsyn.

Jeg ville aldri flyttet på småbruk, fordi jeg hadde ikke holdt ut å måtte jobbe og stelle for dyr og planter hver eneste dag hele året, aldri fri.

Men ja, det skal vel også nevnes at de dagene sola skinner, alle dyrene er friske og arbeidet er unnagjort for dagen og man kan sette seg ned og se på naturen, så er det godt å bo på småbruk.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Nei mennesket er ikke ment å leve i et kapitalistisk samfunn. Bli antikapitalist og organiser deg :)

Anonymkode: 4865f...7e9

Skrevet

Skal du bo på et bruk der du har dyrehold, blir du enda mer bundet en hva du er i dag.

Mange har et romantiserende inntrykk av livet på et bruk… Stemmer sjeldent med virkeligheten. Det er hardt arbeid og rutiner. Dag inn og dag ut.

Anonymkode: b54da...0b5

Skrevet

Her var det mange skeptikere.

Tenk større ;)

Ja, dyr til egen forbruk. Dyrking til eget bruk. Men det er også mye annet man kan lage som man kan selge. Jeg har idag en liten nettbutikk med ting jeg lager. Savner mer tid til å jobbe med akkurat det. Det blir ikke jobb - det blir livsstil. 

Litt på utkikk etter svar fra folk som har gjort det samme.

OK - hvis småbruk forvirrer dere slik. Flytte generelt ut på landet hvor kostnadene er lavere og livet enklere ;)

Anonymkode: eee74...7b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...