AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #1 Skrevet 26. desember 2022 Har en 6 måneder gammel baby som har vært ganske krevende hele veien. Det startet med kolikk og det er fortsatt mye gråt og uro. Han gråter/hyler veldig fort og er ekstremt utålmodig på alt. Begynner å bli redd for at det kan være personligheten hans. Dere som har hatt tilsvarende babyer, hvordan er de nå? (Og ja. Vi har sjekket at det ikke er noe som plager ham. Har vært hos alle behandlere som finnes). Anonymkode: 7d441...3bd
KristineS Skrevet 26. desember 2022 #2 Skrevet 26. desember 2022 Vi hadde en ekstremt high need klistremerkebaby med nr. 1. Måtte bæres omtrent døgnet rundt første halvåret og sov bare klistret til meg eller pappaen. Veldig lett overstimulert og dermed ikke lett å ha med seg noen plass. Ble gradvis mer selvstendig når han begynte å åle seg litt rundt. Hos oss snudde plutselig mye rundt ettårsalderen og samsoving og amming i søvn fungerte ikke lenger. Det ble da egen seng på eget rom og der har han sovet natta gjennom siden. Han er nå 2,5 år og en utrolig sympatisk, trygg og leken gutt. Og en helt fantastisk storebror til lillesøster på 1 mnd. Hadde noen spurt oss i løpet av det første året om vi skulle ha flere hadde svaret vært aldri i livet. Men fra han var ett år gikk ting såpass oppover at vi begynte å planlegge nummer to 😊 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #3 Skrevet 26. desember 2022 KristineS skrev (1 time siden): Vi hadde en ekstremt high need klistremerkebaby med nr. 1. Måtte bæres omtrent døgnet rundt første halvåret og sov bare klistret til meg eller pappaen. Veldig lett overstimulert og dermed ikke lett å ha med seg noen plass. Ble gradvis mer selvstendig når han begynte å åle seg litt rundt. Hos oss snudde plutselig mye rundt ettårsalderen og samsoving og amming i søvn fungerte ikke lenger. Det ble da egen seng på eget rom og der har han sovet natta gjennom siden. Han er nå 2,5 år og en utrolig sympatisk, trygg og leken gutt. Og en helt fantastisk storebror til lillesøster på 1 mnd. Hadde noen spurt oss i løpet av det første året om vi skulle ha flere hadde svaret vært aldri i livet. Men fra han var ett år gikk ting såpass oppover at vi begynte å planlegge nummer to 😊 Tusen takk for svar ❤️ Så godt å høre at ting gikk seg til, fikk tårer i øynene v å høre om gutten deres. Håper det løser seg for oss også. Krysser fingrene for at det går litt enklere med lillesøster for dere. God jul! Anonymkode: 7d441...3bd
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #4 Skrevet 26. desember 2022 Våre har ikke vært veldig krevende babyer, men de to eldste barna til et vennepar var det. De gråt mye og sov dårlig gjennom babytiden. Nå er de 8 og 5 år, og de er to veldig koselige barn som er gode med våre to som er noen år yngre. Den eldste er ei rolig og litt sjenert jente, den yngste er en aktiv og oppfinnsom, men skikkelig grei gutt. Det ene av våre to barn er nok ganske utålmodig som type. Der den yngste stort sett ikke gir seg, men prøver og klarer etter hvert, har den eldste hatt det med å falle helt sammen, gråte og rase. Det startet etter babytiden. Men det er i ferd med å bli mye bedre, hun holder på å lære seg å komme gjennom de vonde følelsene (som hun sikkert har lettere for å få enn søsteren). Og så kommer det sikkert vanskeligere perioder igjen gjennom oppveksten for dem begge. Men poenget mitt er at også barn som har lettere for å kjenne på vonde følelser og er mer utålmodig anlagt fra naturens side, kan lære å håndtere det etter hvert. Anonymkode: ab3b1...7fd
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #5 Skrevet 26. desember 2022 Hadde en sånn baby for 13 år siden. Ble veldig husbundet fordi babyen skrek forferdelig hvis jeg prøvde å ta henne med på barseltreff og slikt. Kunne skrike hele tiden vi var borte. Skrek mye på kveldene særlig. Sov så som så inntil 2,5 år. Har nok vært litt sensitiv hele veien, og synes det var slitsomt med aks. Elsket barnehagen da, veldig sosial, kreativ, lærevillig, oppvakt. Har mange venner og er veldig lite krevende i dag. Anonymkode: 2841d...64b 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #6 Skrevet 26. desember 2022 Gutten vår var intens. De første månedene var preget av vræling hver kveld, amming minst annenhver time hele døgnet, sove på meg eller i vogn i bevegelse. Der vanlige babyer tar små pauser fra blikkontakt kunne han bare stirre og stirre, med et øyeblikks pause etter flere minutt. Etterhvert også ekstremt sosial og skulle ha oppmerksomhet hele tiden. Når han lærte å komme seg rundt var han overalt i full fart. Det var en lettelse å få ham i barnehagen, der han heldigvis stortrivdes. Å sitte eller ligge i ro var vanskelig. Når han skulle spise måtte han stoppes fast, og vi måtte holde han fast og bysse for å få ham til å sove. Når han passerte året begynte han å bli roligere. Han kunne sitte stille i fem minutt og pille på noe, eller sitte å bli lest for. Etterhvert kunne vi lese i søvn. Nå er han tre år, og har på mange måter roet seg. Han kan fremdeles være i full fart, men han kan også være rolig. Det er en mye bedre balanse. Legging går også bra nå, når vi har lest og slukket lyset lukker han øynene og sovner selv. Selvfølgelig er han bare tre år, så han har store følelser og lite impulskontroll. Det er likevel blitt mye bedre i løpet av det siste året, nå som vi kan snakke sammen om ting. Alt i alt opplever jeg ham som en god og intelligent gutt, og en kjærlig storebror. Selv om jeg er veldig glad i min lille villstyring er jeg glad lillesøster er litt roligere. Anonymkode: 27b31...663
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #7 Skrevet 26. desember 2022 Hun har fått diagnosen Adhd 😅 Anonymkode: 9391b...7c5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #8 Skrevet 26. desember 2022 KristineS skrev (1 time siden): Vi hadde en ekstremt high need klistremerkebaby med nr. 1. Måtte bæres omtrent døgnet rundt første halvåret og sov bare klistret til meg eller pappaen. Veldig lett overstimulert og dermed ikke lett å ha med seg noen plass. Ble gradvis mer selvstendig når han begynte å åle seg litt rundt. Hos oss snudde plutselig mye rundt ettårsalderen og samsoving og amming i søvn fungerte ikke lenger. Det ble da egen seng på eget rom og der har han sovet natta gjennom siden. Han er nå 2,5 år og en utrolig sympatisk, trygg og leken gutt. Og en helt fantastisk storebror til lillesøster på 1 mnd. Hadde noen spurt oss i løpet av det første året om vi skulle ha flere hadde svaret vært aldri i livet. Men fra han var ett år gikk ting såpass oppover at vi begynte å planlegge nummer to 😊 Høres ut som vår nr 1. Klistremerkebaby som nektet smokk og barnevogn, og som ble ammet annenhver time døgnet rundt i månedsvis. Han ble en smelltjukk baby 😂 Han er nå snart 12 år; kjekk og populær gutt som både gjør det bra på skolen og holder på med konkurranseidrett. Moden og ansvarsfull for alderen! Nestemann var en deilig og rolig sovebaby/smårolling. Han har nå som 9-åring blitt diagnostisert med adhd og nonverbale lærevansker 😔 Sistemann var urolig allerede i magen. Kom skrikende til verden og hadde kolikk i månedsvis, jeg husker ikke hvor lenge da den perioden bare er et sort hull nå i ettertid. Han er nå 6 år og er en herlig, aktiv og kvikk gutt. Anonymkode: 0b9e8...dce 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #9 Skrevet 26. desember 2022 Vår er 2 år nå, så jeg vet jo ikke helt hva fremtiden bringer. Han er nok veldig tøff og selvstendig på mange ting, men har fortsatt behov for å "klenge" litt hver dag, og gråten eskalerer fortsatt veldig fort hvis han våkner på nettene, slik at han ikke klarer å roe seg på egenhånd. På dagtid er han mer tøff og bryr seg sjeldent om at han ramler etc. Veldig aktiv er han også, men også veldig snill og tillitsfull. Blir fort trygg på nye mennesker og er veldig sosial. Søvn ble mye bedre fra 1-årsalderen, selv om han fortsatt kan ha et par oppvåkninger om natta. Anonymkode: 68d31...dd3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #10 Skrevet 26. desember 2022 Tusen takk for alle svar ❤️ Det er veldig godt å høre at han kan bli en glad, trygg og rolig gutt til tross for "oppstartsproblemer". Er også godt å vite at ikke vi er de eneste som har en utfordrende start. Alle på barselgruppa har så rolige unger og vennene mine som har fått barn det siste året har ikke hatt den samme starten som oss. Anonymkode: 7d441...3bd
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #11 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Er også godt å vite at ikke vi er de eneste som har en utfordrende start. Alle på barselgruppa har så rolige unger og vennene mine som har fått barn det siste året har ikke hatt den samme starten som oss. Anonymkode: 7d441...3bd *de vil at du skal tro de har rolige babyer iaff 😛 jeg timet duppene til eldstemann slik at hun sov på barseltreffene, utenom det var det hyling og skriking hele dagen 😂 Anonymkode: e9ada...747
que123 Skrevet 26. desember 2022 #12 Skrevet 26. desember 2022 13 åringen var veldig krevende som baby. Gråt 10-15 timer i døgnet, umulig å roe når hun først satte i gang. Er like krevende enda, og ble diagnostisert med autisme, ADHD, og tourettes som 8 åring.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #13 Skrevet 26. desember 2022 Mistenker adhd. Anonymkode: ea932...823
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #14 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): *de vil at du skal tro de har rolige babyer iaff 😛 jeg timet duppene til eldstemann slik at hun sov på barseltreffene, utenom det var det hyling og skriking hele dagen 😂 Anonymkode: e9ada...747 Rar ting å gjøre 🤔 Vi har vært veldig åpne om utfordringene og det er ingen tvil om at min er vanskeligst. Dessuten har vi måttes ofte nok til at jeg har sett hvordan ungene er. Min var ikke våken uten å gråte og han sovnet ikke uten å gråte.. De andre 7 har kunnet legge ungen sin i vogna på barseltreffet og de har sovnet innendørs uten hyling og uten vugging 🤯 Anonymkode: 7d441...3bd
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #15 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tusen takk for alle svar ❤️ Det er veldig godt å høre at han kan bli en glad, trygg og rolig gutt til tross for "oppstartsproblemer". Er også godt å vite at ikke vi er de eneste som har en utfordrende start. Alle på barselgruppa har så rolige unger og vennene mine som har fått barn det siste året har ikke hatt den samme starten som oss. Anonymkode: 7d441...3bd Barn er så forskjellig. Jeg lærte fort det er ingen rett eller feil, og de fleste vokser opp til å bli trygge og rolige barn, uansett hvordan de var som babyer. Noen gråter mye, andre gråter lite. Noen spiser godt, andre spiser ikke mye. Noen sover godt, andre sover ikke noe. Kunne aldri nå i etterkant gjettet på hvilke av barna var rolige eller ikke, og se en sammenheng mellom det. AnonymBruker skrev (2 timer siden): *de vil at du skal tro de har rolige babyer iaff 😛 jeg timet duppene til eldstemann slik at hun sov på barseltreffene, utenom det var det hyling og skriking hele dagen 😂 Anonymkode: e9ada...747 …eller de har bare rolige barn? Jeg tenker også hva man legger i et «rolig barn» er ganske ulikt og innstillingen man har til det. Hva man definerer det som. Anonymkode: 03f07...517
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #16 Skrevet 26. desember 2022 Min våknet og gråt ca hver time til han var 3,5 år. Forferdelig krevende. Slet med reflux. Roet seg rundt de tider. Skikkelig mammadalt da og det er han enda, men det har også avtatt (heldigvis). Han er nå 6 år. Han er veldig rolig, snill, omtenksom og empatisk ❤️ barnehagen skryter mye over han Anonymkode: 13460...21a
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #17 Skrevet 26. desember 2022 Min søsters barn er nå 3 og 4, søte og sjarmerende barn men fremdeles mye gråt, blir lett overstimulerte, et mareritt å legge, våkner om natta og står opp grisetidlig. Jeg tenjer drt sikkert går seg til, det er ikke noe i veien med dem. Jeg ett barn som var en drømmebaby, og som nå er snill og pliktoppfyllende men sliter desverre med angst. Andre barnet er født uten lunte, det var rett på fenghetta fra dag en. Hun er fremdeles lettantennelig og blir stadig sint, men et like fort blid igjen. Også hun er pliktoppfyllende. Anonymkode: 045d0...890
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #18 Skrevet 26. desember 2022 Jenta vår hadde kolikk og hang på meg i 6 mnd. Hun var langt fremme både motorisk og språklig og forsvant jevnt og trutt når var litt eldre da hun ville utforske verden. Tegnet med stein på bilen, med fettstifter på tapeten osv. I dag er hun 16 år og har ennå den gode driven😊 Gjør det kjempebra på skolen og i de fleste idretter og konkurerer på høyt nivå i en idrett. Hun har oppnådd alt hun har ønsket seg til nå, har 3 småjobber hvor hun har blitt spurt fra arbeidsgiver om hun kan jobbe hos dem, og hun fungerer godt sosialt med venner og familie. Tar med alt dette da jeg også var litt nervøs når hun var liten. Hun var nummer 3 hos oss, og storesøsknene var rolige, forsiktige, gjorde aldri noe galt og sov nesten hele nettene fra start. For oss var derfor nummer 3 kjempetravel og vi følte vi gikk fra 0,5 barn til 10😂 Er helt sikker på at hun er født med denne driven og pågangsmotet og hun er en fantastisk jente😊 Anonymkode: 3ebb9...df5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #19 Skrevet 27. desember 2022 Tenker det er forskjell på de barna som er krevende grunnet vondter ubehag som kolikk, refluks, feilstillinger osv og gråter og har sov problemer grunnet dette, og de som er krevende grunnet personligheten som klistremerkebaby, krever konstant oppmerksomhet og stimuli, er sensitive og våkner av alt osv. Sistnevnte går på personlighet, det første på situasjonen hvor alle ville ha reagert tilnærmet likt. Anonymkode: e39c1...b19
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #20 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Tenker det er forskjell på de barna som er krevende grunnet vondter ubehag som kolikk, refluks, feilstillinger osv og gråter og har sov problemer grunnet dette, og de som er krevende grunnet personligheten som klistremerkebaby, krever konstant oppmerksomhet og stimuli, er sensitive og våkner av alt osv. Sistnevnte går på personlighet, det første på situasjonen hvor alle ville ha reagert tilnærmet likt. Anonymkode: e39c1...b19 Man kan dele årsaken til hvorfor en baby er krevende inn i ganske ulike årsaker hvor noen er en del av personligheten og andre ikke. Eks: High need babyer: krever mye stimuli, misfornøyde, krever konstant kroppskontakt, henger på puppen hele tiden, våkner av alt, sover korte strekk. Klistremerkebaby: krever konstant kroppskontakt. Kolikk: Smerter/ vondter, gråter mye. Diagnoser som eks autisme: sliter med mat, søvn og overstimulering. Anonymkode: e39c1...b19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå