AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #1 Skrevet 26. desember 2022 Mannen har vært på jobb fredag-søndag, men hjemme kveldstid. Jeg har vasket, bakt, ordnet god mat, og holdt fortet på alle måter. Han har selvfølgelig vært takknemlig og brukt tid med oss og med besøk når han først er hjemme, men man merker jo han er sliten og litt borte/fjern. I dag har han den eneste fridagen i jula. Vi var enige om en rolig hjemmedag. Han sover til 10, mens jeg har vært oppe en god stund. Vi er enige om å ta julefrokosten som lunsj da det først var så sent. Jeg foreslår å bake og å lage litt god mat, han synes det var en god idé, men bidrar lite tross spørsmål, gjør bare noen feil (ikke uvanlig når han er sliten etter jobb). Begynner å virre litt rundt og fjerne søppel og slikt, så han satt jo ikke på sofaen heller. Så står han plutselig der i treningstøyet, og sier han blir borte i to timer frem mot lunsj... Så regner jeg med han spiser, hjelper til med å rydde, for så å slukne på sofaen igjen. Uten å se at det er litt som bør tas i huset i dag. I morgen skal han jobbe igjen, så alt frem mot nyttårsaften havner på meg igjen. Jeg føler jeg ikke kan si noe. Han er utrolig snill og omtenksom, og jeg forstår jo at det krever å jobbe slik, og at både søvn og trening er viktig for å ha det bra. Men jeg er bare så lei av å være "alene" i høytiden. Jeg er jo her i stedet hos for familie for at han skal slippe å være alene. Så dette var vel egentlig bare et klageinnlegg. Uten spørsmål om noe som helst... Anonymkode: 27022...8dd 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #2 Skrevet 26. desember 2022 Så dere har veldig ulike jobber siden han jobber så å si hver dag mens du har ferie og fri hver dag? Vi har det også sånn i jula. Litt trist...men vi prioriterer sex, ikke trening eller matlaging. Anonymkode: 21549...0e4 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 26. desember 2022 Du foreslår å BAKE når dere begge er utslitte? Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt og avslappet? Anonymkode: 16613...04d 51
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #4 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så dere har veldig ulike jobber siden han jobber så å si hver dag mens du har ferie og fri hver dag? Vi har det også sånn i jula. Litt trist...men vi prioriterer sex, ikke trening eller matlaging. Anonymkode: 21549...0e4 Ja, jeg har høy overtidsbelastning selv, mange reisedøgn. Og da er han fantastisk og tålmodig. Men akkurat rundt jul er det helt rolig i min bransje. Så dette er ikke noe nytt.. Trengte bare å få det ut et sted når jeg igjen følte at han burde prioritert tid hjemme i stedet for langtur på ski, eller både sovemorgen og ettermiddagslur. Og jada, vet det er et i-landsprolem. Med det gjelder vel 90% av forumet i disse dager... Anonymkode: 27022...8dd 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #5 Skrevet 26. desember 2022 Det var veldig dumt at du valgte å bli med han i jula når han skal jobbe hver eneste dag, du burde ha dratt til din familie om det var et alternativ. Hvert menneske har ansvar for sin egen lykke og velbehag. Han har 1 dag fri, og jeg skjønner godt at han er sliten og trenger en dag med hvile og lave forventninger. Problemet er at du og han har helt motsatte behov for dagen i dag. Du har lagt alle dine forventninger på dagen i dag, mens han har behov for en tom dag. Hadde jeg vært deg ville jeg reist bort i dag/morra (ikke i sinne, men av omsorg for deg selv), ta resten av jula et annet sted. Eller fyll dagene dine med noe annet, koselig, enn å sitte og vente på ham. Ingen av dere har gjort noe galt, men du må ta ansvar for din egen lykke - selv om du er i et forhold. Gjør som mannen din - ta valg for deg selv som oppfyller dine behov. Anonymkode: 1b70c...20c 4 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #6 Skrevet 26. desember 2022 Jeg forstår at syntes det er kjipt, samtidig legger jo du selv iallefall i dag opp til ekstraarbeid ved å begynne å bake?! Det ser ut som det handler om kommunikasjon og forventninger. Du "regner med"han ikke ser at ting i huset må tas, under maten ville jeg lagt oppå til en felles innsats etter lunsjen. "Når vi har spist må det ryddes av her, b så må stua støvsuges og sånn og slik, skal vi ta alt sammen eller er det noe du vil ta ansvar for før vi kan sette oss med en film eller noe etterpå?" Som (nesten) alltid i tråder om sånt så kommuniserer jo faen ikke folk 😵💫 Anonymkode: 50ab1...d96 6 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #7 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du foreslår å BAKE når dere begge er utslitte? Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt og avslappet? Anonymkode: 16613...04d Kjøkkenet er et sted vi begge trives godt, og bruker mye tid sammen, med gode samtaler og nærhet. Det er på mange måter en felles hobby. Det var derfor jeg spurte. Og når jeg får et ja regner jeg jo med at det er det han føler for å bruke formiddagen på. Hadde han sagt "du, jeg tar heller en treningstur", så ville jeg nok uansett bakt nå, da det er kos, ikke stress. Anonymkode: 27022...8dd
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #8 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var veldig dumt at du valgte å bli med han i jula når han skal jobbe hver eneste dag, du burde ha dratt til din familie om det var et alternativ. Hvert menneske har ansvar for sin egen lykke og velbehag. Han har 1 dag fri, og jeg skjønner godt at han er sliten og trenger en dag med hvile og lave forventninger. Problemet er at du og han har helt motsatte behov for dagen i dag. Du har lagt alle dine forventninger på dagen i dag, mens han har behov for en tom dag. Hadde jeg vært deg ville jeg reist bort i dag/morra (ikke i sinne, men av omsorg for deg selv), ta resten av jula et annet sted. Eller fyll dagene dine med noe annet, koselig, enn å sitte og vente på ham. Ingen av dere har gjort noe galt, men du må ta ansvar for din egen lykke - selv om du er i et forhold. Gjør som mannen din - ta valg for deg selv som oppfyller dine behov. Anonymkode: 1b70c...20c AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår at syntes det er kjipt, samtidig legger jo du selv iallefall i dag opp til ekstraarbeid ved å begynne å bake?! Det ser ut som det handler om kommunikasjon og forventninger. Du "regner med"han ikke ser at ting i huset må tas, under maten ville jeg lagt oppå til en felles innsats etter lunsjen. "Når vi har spist må det ryddes av her, b så må stua støvsuges og sånn og slik, skal vi ta alt sammen eller er det noe du vil ta ansvar for før vi kan sette oss med en film eller noe etterpå?" Som (nesten) alltid i tråder om sånt så kommuniserer jo faen ikke folk 😵💫 Anonymkode: 50ab1...d96 Så hyggelige dere var i dag, da Baking; kos og interesse, for begge, noe vi vanligvis gjør sammen. Men ser at alle nyanser ikke kommer frem på nett. Reise bort; nei, svigerfamilien er i byen, venner er i byen, og vi koser oss med dem på kveldstid noen av kveldene denne uka, det er alt avtalt. Det må da søren meg likevel være lov til å føle seg litt ignorert av mannen likevel. Kommunikasjon; ja, jeg kan ta det opp. Han lytter godt, og vil tilpasse seg umiddelbart, rydde, vaske, snakke, massere føtter.... Men det ønsker jeg ikke. For jeg vil at han skal restituere, sove og trene, i og med at han går alle disse vaktene så er hans behov viktigst akkurat denne uka. Derfor velger jeg å ta det ut her. Så mye for å ta et lite hjertesukk anonymt et sted 😅 Anonymkode: 27022...8dd 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #9 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, jeg har høy overtidsbelastning selv, mange reisedøgn. Og da er han fantastisk og tålmodig. Men akkurat rundt jul er det helt rolig i min bransje. Så dette er ikke noe nytt.. Trengte bare å få det ut et sted når jeg igjen følte at han burde prioritert tid hjemme i stedet for langtur på ski, eller både sovemorgen og ettermiddagslur. Anonymkode: 27022...8dd Jeg har tenkt som deg, men har erfart at det er bedre med mann som føler seg uthvilt og trent. Men jeg sier gjerne at jeg savner mer tid med ham og gjerne finner på noe ekstra på nyåret. Han på sin side vil også at jeg skal slappe skikkelig godt av, da min bransje har høyt trykk før jul. Så i år har jeg prøvd ut å ikke bake i det hele tatt, og tenke enklere middager for romjul. Anonymkode: 21549...0e4 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #10 Skrevet 26. desember 2022 Tror du stiller litt høye krav. Jeg jeg kunne også vasket, ryddet, bakt osv men jeg orker ikke styre med det. Jeg kunne lagd rundstykker til frokost mens mannen sover lenge, men jeg gikk for brødskivene som allerede lå oppskåret. Jeg kunne ryddet kaoset av leker som flyter rundt, men jeg prioriterer å heller gjøre noe JEG vil fordi lekene er tilbake så raskt ungene er våkne igjen. Jeg kunne mast på ungene om å hoppe ut av pysjen for å komme oss ut mens det er et lite solgløtt nå, men jeg orker ikke å mase så jeg legger meg heller ned på sofaen mens ungene får leke også går vi heller ut når de er klare for det. Jeg skulle støvsugd alle smulene og rusket på gulvet, men det er kun JEG som bryr meg og ser det.. så jeg droppet det. prøv å prioriter deg selv og det du vil. Hvis han ikke bidrar med lunsjen så gjør det enklest mulig. Det blir koselig uansett. Anonymkode: 01357...b9e 7
PM75 Skrevet 26. desember 2022 #11 Skrevet 26. desember 2022 Jeg skjønner at du ble skuffet. Men kanskje du hadde forventninger som han ikke var klar over? Ta deg tid til å puste ut, ta en kopp te & senk skuldrene - nyt den tiden dere har sammen ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #12 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror du stiller litt høye krav. Jeg jeg kunne også vasket, ryddet, bakt osv men jeg orker ikke styre med det. Jeg kunne lagd rundstykker til frokost mens mannen sover lenge, men jeg gikk for brødskivene som allerede lå oppskåret. Jeg kunne ryddet kaoset av leker som flyter rundt, men jeg prioriterer å heller gjøre noe JEG vil fordi lekene er tilbake så raskt ungene er våkne igjen. Jeg kunne mast på ungene om å hoppe ut av pysjen for å komme oss ut mens det er et lite solgløtt nå, men jeg orker ikke å mase så jeg legger meg heller ned på sofaen mens ungene får leke også går vi heller ut når de er klare for det. Jeg skulle støvsugd alle smulene og rusket på gulvet, men det er kun JEG som bryr meg og ser det.. så jeg droppet det. prøv å prioriter deg selv og det du vil. Hvis han ikke bidrar med lunsjen så gjør det enklest mulig. Det blir koselig uansett. Anonymkode: 01357...b9e Ser det kom litt feil ut. Burde nok ikke nevnt det, da jeg ser det blir misforstått. Jeg foretrekker å ha noe å gjøre. Jeg er ikke en person som liker TV og slik. Det er denne tiden alene jeg er dårlig på akkurat i høytiden. Det var nok det som stakk litt ekstra når det både ble søvn + trening, i stedet for tid med meg. Jeg har jo venninner og alt, men akkurat i jula er de opptatt med sitt. Så selv det å ta en telefon for å skravle litt er jo noe man ikke gjør akkurat i romjula. Anonymkode: 27022...8dd
Virrevirrevapp Skrevet 26. desember 2022 #13 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har jo venninner og alt, men akkurat i jula er de opptatt med sitt. Så selv det å ta en telefon for å skravle litt er jo noe man ikke gjør akkurat i romjula. Anonymkode: 27022...8dd Hvorfor ikke? Julaften er over, mange har nok tid til en telefon. 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #14 Skrevet 26. desember 2022 PM75 skrev (5 minutter siden): Jeg skjønner at du ble skuffet. Men kanskje du hadde forventninger som han ikke var klar over? Ta deg tid til å puste ut, ta en kopp te & senk skuldrene - nyt den tiden dere har sammen ❤️ Takk ❤️ Ja, jeg slapper godt av, har gjort mange av mine ting, og har samlet egentid nok for en god stund fremover 😅 Og jeg er jo helt enig, han er på ingen måte klar over forventningene mine i dag. Og jeg ønsker heller ikke si noe, da jeg føler han trenger å prioritere seg selv når han først står på med jobb hele jula. Anonymkode: 27022...8dd 1
Daria Skrevet 26. desember 2022 #15 Skrevet 26. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Han sover til 10, mens jeg har vært oppe en god stund. Vi er enige om å ta julefrokosten som lunsj da det først var så sent. Jeg foreslår å bake og å lage litt god mat, han synes det var en god idé, men bidrar lite tross spørsmål, gjør bare noen feil (ikke uvanlig når han er sliten etter jobb). Begynner å virre litt rundt og fjerne søppel og slikt, så han satt jo ikke på sofaen heller. Mannen har sin eneste fridag hele jula i dag og en time etter at han våknet har dere rukket å styre på kjøkkenet, han har skiftet til treningstøy og forsvunnet ut og du har skrevet et skuffet innlegg på KG. Effektivt - en time etter at jeg våknet sitter jeg fortsatt på sofaen i morgenkåpe... Det lukter vel litt høye forventninger og dårlig kommunikasjon her - og du legger opp til å bli enda mer skuffet med å konkludere allerede nå med at ting kommer til å bli feil når han kommer tilbake fordi han ikke vil gjøre det du vil og forventer. Hva med å benytte tiden han er borte til å koble om i ditt eget hode og heller se for deg en hyggelig avslappende ettermiddag hvor dere tar det med ro og hygger deres sammen i stedet for å tenke på alt som burde tas i huset? Endret 26. desember 2022 av Daria 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #16 Skrevet 26. desember 2022 Daria skrev (Akkurat nå): Mannen har sin eneste fridag hele jula i dag og en time etter at han våknet har dere rukket å styre på kjøkkenet, han har skiftet til treningstøy og forsvinne ut og du har skrevet et skuffet innlegg på KG. Effektivt - en time etter at jeg våknet sitter jeg fortsatt på sofaen i morgenkåpe... Det lukter vel litt høye forventninger og dårlig kommunikasjon her - og du legger opp til å bli enda mer skuffet med å konkludere allerede nå med at ting kommer til å bli feil når han kommer tilbake fordi han ikke vil gjøre det du vil og forventer. Hva med å benytte tiden han er borte til å koble om i ditt eget hode og heller se for deg en hyggelig avslappende ettermiddag hvor dere tar det med ro og hygger deres sammen i stedet for å tenke på alt som burde tas i huset? Takk for innspill. Det blir hyggelig lunsj, og hyggelig middag, ingen furting her. Vi har en god del år sammen, så jeg vet han sovner på sofaen, så ingen svartmaling heller. Og hadde du spurt meg før jul hvordan en slik jobbe-jul ble ville jeg kunne svart på det og. Og jeg hadde likevel ikke reist bort, da jeg synes han fortjener litt oppvartning, og ikke minst er det han jeg helst vil være med den tiden han tross alt har hjemme i høytiden. Kommunikasjonen er ikke god her, nei, det har jeg skrevet flere ganger. Det er bevisst fra min side, da jeg synes han fortjener denne dagen til restitusjon. Derfor et anonymt ego KG innlegg i stedet, bare får å få ut litt. Anonymkode: 27022...8dd 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #17 Skrevet 26. desember 2022 Jeg skjønner hvor du vil, men her er jeg på mannens parti. Jeg jobber selv turnus i helsevesenet, og har for lengst forstått at de som ikke har denne typen jobb har niks og nada forståelse for hvordan det er å jobbe når alle andre har fri, og ikke minst hvor slitsomt det er å skulle leve opp til alle andres forventinger den ene dagen man har fri. Man blir faktisk sliten av å være på jobb, i tillegg er det en psykisk belastning å vite at det er noen hjemme for har forventinger man ikke kan leve opp til. Fridagen skal da brukes til å gjøre det familien forventer fremfor det man selv trenger, jeg har gjort det i flere år og gått rett til bunns av å nedprioritere egne behov. I stedet for at du lager en plan og spør om dere skal går for den, så burde du heller spurt "hva vil du i morgen når du har fri?" og vært åpen for de forslagene som kommer. Problemet er at du legger premissene for hans fridag, og så blir sur når de ikke innfris. Anonymkode: 5a865...927 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #18 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skjønner hvor du vil, men her er jeg på mannens parti. Jeg jobber selv turnus i helsevesenet, og har for lengst forstått at de som ikke har denne typen jobb har niks og nada forståelse for hvordan det er å jobbe når alle andre har fri, og ikke minst hvor slitsomt det er å skulle leve opp til alle andres forventinger den ene dagen man har fri. Man blir faktisk sliten av å være på jobb, i tillegg er det en psykisk belastning å vite at det er noen hjemme for har forventinger man ikke kan leve opp til. Fridagen skal da brukes til å gjøre det familien forventer fremfor det man selv trenger, jeg har gjort det i flere år og gått rett til bunns av å nedprioritere egne behov. I stedet for at du lager en plan og spør om dere skal går for den, så burde du heller spurt "hva vil du i morgen når du har fri?" og vært åpen for de forslagene som kommer. Problemet er at du legger premissene for hans fridag, og så blir sur når de ikke innfris. Anonymkode: 5a865...927 Det er jeg og, om du leser innleggene mine Derfor litt anonym ego utblåsning her inne. Anonymkode: 27022...8dd
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #19 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er jeg og, om du leser innleggene mine Derfor litt anonym ego utblåsning her inne. Anonymkode: 27022...8dd Nei det er du ikke, du er sur fordi han ikke vil bake og vaske hus med deg. Anonymkode: 5a865...927 7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #20 Skrevet 26. desember 2022 Tenker dere bør begynne å ta et lite planleggingsmøte i forkant av slike situasjoner. For å planlegge hva som skal skje, og å avklare forventninger. Da hadde du visst på forhånd at han ønsket å sove lenge pluss trene i dag. Da kunne dere på forhånd avtalt at dere spiser lunsj sammen klokken 14, og da hadde du visst at du har hele dagen frem til da til å gjøre dine egne ting og kunne planlagt bedre. Anonymkode: 8fef2...637 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå