AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #1 Skrevet 26. desember 2022 Vi har et stort problem her. Vi fikk hund i fjor og hadde fra før to katter. Kattene gjemte seg stadig i kjelleren der de har katteluke, slik at det ble vanskelig å tilvenne hund og katter. Vi har tatt hunden med ned til dem maaange ganger for å la dem bli kjent. Men hunden har virket litt frustrert over at de var i høyden (kattestativ etc) eller gjemte seg for han andre steder slik at han ikke fikk hilst ordentlig. Ene katten freser veldig mot han. Den andre er roligere og mer modig. Den modigste har kommet mer opp i stuen og lagt seg i enten kattestativet her eller i sofa og lenestol. Hunden vår blir urolig og vandrer rundt han, men turde ikke å gå helt bort. Gjorde han det så har katten freste og labbet til han. Hunden vil jage kattene om han ser dem i bevegelse og bjeffer intenst. Derfor har vi satt grind øverst i trappen for å unngå at han flyr opp og ned etter dem. Men grinden er slik at kattene kan komme gjennom. Den katten som kommer opp har ikke gjort dette på lenge, men når kulden kom har han kommet opp litt. Legger seg i sofaen. Det som skjer nå er at hunden vil angripe. Han vekket meg midt på natten nylig og jeg trodde at han var syk i magen og ville ut, men i det øyeblikket jeg åpnet døren til soverommet, fór han som et skudd inn til stuen. Der lå katten og sov. Hunden gikk urolig rundt ved sofa først og ville så angripe. Jeg klarte å avverge dette, men vi vet ikke lenger hva vi skal gjøre her. Har sperret nå for at katten ikke kan komme opp til stuen inntil vi har bedre kontroll på situasjonen og vet hvordan vi skal håndtere dette. Er så trist at det er blitt slik. Elsker dyrene våre, men nå frykter jeg at hund eller katter må omplasseres… Trenger sårt noen råd her. Anonymkode: 4033a...951
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #2 Skrevet 26. desember 2022 Det er evt hunden som får bank. Anonymkode: e0662...1b6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #3 Skrevet 26. desember 2022 her er hunden sjefen fordi katta lar han tro det. katten er 1 kg større enn hunden Anonymkode: e0662...1b6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #4 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er evt hunden som får bank. Anonymkode: e0662...1b6 Skal vi bare la han angripe katten mener du og ikke gjøre noe… Anonymkode: 4033a...951
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #5 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skal vi bare la han angripe katten mener du og ikke gjøre noe… Anonymkode: 4033a...951 Hah hunden får ikke tak i katten men de må jo få lov å finne ut av det i kontrolerte former, hunden vil jo ikke gi seg før katten har lært den. Anonymkode: e0662...1b6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #6 Skrevet 26. desember 2022 Hva gjør dere når hunden går urolig rundt katten? Hunden har fått lov til å praktisere fiksering en god stund nå. En adferd som får gjenta seg igjen og igjen vil bare bli sterkere og sterkere. Han vil aldri lære seg å slappe av rundt kattene om han kun får gått rundt de på denne måten. Dere må lære ham hvordan han skal oppføre seg og føle seg rundt kattene. Ikke la hunden få muligheten til å gå rundt katten. Ha hunden I bånd du har knyttet rundt livet så du har kontroll på han. Lær hunden kommandoen "ignorer". Det gjør man ved å f.eks legge en godbit på gulvet foran hunden (med kommandoen vent/bli). Deretter venter du. Det øyeblikket hunden ser vekk fra godbiten sier du "yes/bra!" og gir en godbit (ikke gi godbiten som lå på gulvet, men en ny godbit). Repeter dette til du ser at han har forstått at han må se vekk fra godbiten på gulvet for å få godbit/skryt. Da kan du begynne å legge inn en verbal kommando ved å si "ignorer" I det øyeblikket han ser vekk. Repeter og repeter. Dette kan brukes når dere trener han til å ignorere kattene. Ha han i bånd, som sagt, så han ikke får gått rundt katten. Få han til å ligge i sofaen/på gulvet. Gi han gjerne en kong eller annet. Ser han på katten, si ignorer og gi han godbit og få han til å fokusere tilbake på tyggebeinet. Han må bli vant til å ligge og slappe av når katten er oppe i stuen, og eneste måten å gjøre det på er å praktisere ro så mange ganger at adferden setter seg. Anonymkode: 78ddb...88b 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #7 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hah hunden får ikke tak i katten men de må jo få lov å finne ut av det i kontrolerte former, hunden vil jo ikke gi seg før katten har lært den. Anonymkode: e0662...1b6 Hunden fikk tak i katten. Katten lå og sov i sofa helt avslappet, skikkelig avslappet med bena nærmest i været, en dag tidligere. Jeg satt nesten ved siden av. Roste hunden masse når han var rolig og ga godbit. Så gikk hunden vår bort for å trolig bare snuse på katten. Før jeg visste ordet av det, var det angrep. Mulig katten kan ha frest eller noe jeg ikke fikk med meg, men hunden stod på bakbena og bet etter katten. Jeg dro hunden vekk. Anonymkode: 4033a...951
svartkatt Skrevet 26. desember 2022 #8 Skrevet 26. desember 2022 Regner med det ikke var en valp... Dere burde uansett hatt bedre kontroll på alle dyr for å varme dyrene opp for hverandre og hatt en mer gradvis tilvenning.. Fra starten av. 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #9 Skrevet 26. desember 2022 svartkatt skrev (2 minutter siden): Regner med det ikke var en valp... Dere burde uansett hatt bedre kontroll på alle dyr for å varme dyrene opp for hverandre og hatt en mer gradvis tilvenning.. Fra starten av. Det var valp jo. Vi har hatt tilvenning. Mye. Men siden kattene ikke ville opp i stuen, så har vi tatt hunden med ned til kattene i kjelleren. Hunden ser vel på stuen og etasjen oppe som sitt område pga dette… tenker jeg. Anonymkode: 4033a...951
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #10 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva gjør dere når hunden går urolig rundt katten? Hunden har fått lov til å praktisere fiksering en god stund nå. En adferd som får gjenta seg igjen og igjen vil bare bli sterkere og sterkere. Han vil aldri lære seg å slappe av rundt kattene om han kun får gått rundt de på denne måten. Dere må lære ham hvordan han skal oppføre seg og føle seg rundt kattene. Ikke la hunden få muligheten til å gå rundt katten. Ha hunden I bånd du har knyttet rundt livet så du har kontroll på han. Lær hunden kommandoen "ignorer". Det gjør man ved å f.eks legge en godbit på gulvet foran hunden (med kommandoen vent/bli). Deretter venter du. Det øyeblikket hunden ser vekk fra godbiten sier du "yes/bra!" og gir en godbit (ikke gi godbiten som lå på gulvet, men en ny godbit). Repeter dette til du ser at han har forstått at han må se vekk fra godbiten på gulvet for å få godbit/skryt. Da kan du begynne å legge inn en verbal kommando ved å si "ignorer" I det øyeblikket han ser vekk. Repeter og repeter. Dette kan brukes når dere trener han til å ignorere kattene. Ha han i bånd, som sagt, så han ikke får gått rundt katten. Få han til å ligge i sofaen/på gulvet. Gi han gjerne en kong eller annet. Ser han på katten, si ignorer og gi han godbit og få han til å fokusere tilbake på tyggebeinet. Han må bli vant til å ligge og slappe av når katten er oppe i stuen, og eneste måten å gjøre det på er å praktisere ro så mange ganger at adferden setter seg. Anonymkode: 78ddb...88b Mange gode råd. Takker! 🫶 Det jeg opplever som utfordring er at kattene ikke er oppe i stuen. Sjeldent at ene katten kommer opp, men det har skjedd i blant i det siste. Så vi blir kanskje litt uforberedt når det plutselig er en katt i stuen… Anonymkode: 4033a...951
Ariande Skrevet 26. desember 2022 #11 Skrevet 26. desember 2022 Kanskje Jackson Galaxy har noe om dette? Googlet, og ser ut som han har en del. Kanskje han har noen gode tips?
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #12 Skrevet 26. desember 2022 Jeg ville ikke tenkt at hunden skal hilse på eller bli venn med kattene. Hunden skal ignorere kattene og la de være helt i fred. Fiksering er ikke lov, jaging er ikke lov, hunden skal ikke gå opp til katten når den ligger i sofaen. Om katten tar initiativ til å gå bort og hilse, så er det greit, men ikke omvendt. Her virker det som om det er kattene som er usikre (siden de knapt tør å komme inn i stua) og hunden som er pågående. Da antar jeg også at hunden er en del større enn kattene? Jeg ville ikke latt de "finne ut av ting selv" ved at de får ha en konfrontasjon, det kan fort føre til skader, og at kattene blir enda mer usikre. Hunden har allerede masse informasjon om kattene ved at den kjenner lukta av dem, den trenger ikke nødvendigvis mer nærkontakt for å bli kjent med dem. Jeg ville lært hunden å ligge på sin egen plass/i sin egen seng når kattene er i stua. Og sørga for at hunden får brukt mye energi ute. Anonymkode: 15491...4ba 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #13 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mange gode råd. Takker! 🫶 Det jeg opplever som utfordring er at kattene ikke er oppe i stuen. Sjeldent at ene katten kommer opp, men det har skjedd i blant i det siste. Så vi blir kanskje litt uforberedt når det plutselig er en katt i stuen… Anonymkode: 4033a...951 Derfor er det viktig at dere kontrollerer miljøet så dere faktisk får trent på det. Be mannen ta med hunden ut på en sniffetur så hunden får brukt nesa (og hodet). I mellomtiden får du inn kattene og stenger for så de ikke får løpt ned i kjelleren. Gi de noe digg våtfor så de blir litt mer positiv til å være i huset. Når mannen kommer tilbake fra tur, så har du en kong eller tyggebein klar. Hunden blir tatt med inn med bånd på seg. Deretter får dere han til å ligge på plassen sin, og avlede hver gang han stirrer for lenge på kattene (ikke la han stirre i mer enn et par sekunder av gangen). I starten vil han nok slite med å falle til ro, reise seg ofte, klynke og vise frustrasjon etc. Men, om dere gjør dette én gang om dagen, vil dere se en merkbar forskjell etter et par uker. Han vil falle inn i en rutine og bli flinkere og flinkere til å falle til ro med kattene i samme rom. Også må dere være ekstra oppmerksom på når kattene f.eks reiser seg og beveger seg rundt i rommet. Da vil han nok ønske å hoppe opp, men avled han (med en godbit) med én gang kattene rører på seg- altså FØR han rekker å reagere. Dere må rett og slett være litt på hugget og forutse situasjoner før de får lov til å utfolde seg. Noen hunder må lære seg å være rolige i visse situasjoner. For å lære de dette må man sette de i disse situasjonene og kontrollere hunden og guide de mot rett adferd over tid. Å jage katter er selvbelønnende, så hunden vil fortsette med det såfremt han ikke blir vist en alternativ adferd som også fører med seg belønning (skryt og godbiter). Anonymkode: 78ddb...88b 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #14 Skrevet 27. desember 2022 Kvitt deg med bikkja. Stakkars ihjelstressa katter som bor i et hus med et dyr som vil angripe/drepe de. Anonymkode: 74265...b5e 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #15 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg ville ikke tenkt at hunden skal hilse på eller bli venn med kattene. Hunden skal ignorere kattene og la de være helt i fred. Fiksering er ikke lov, jaging er ikke lov, hunden skal ikke gå opp til katten når den ligger i sofaen. Om katten tar initiativ til å gå bort og hilse, så er det greit, men ikke omvendt. Her virker det som om det er kattene som er usikre (siden de knapt tør å komme inn i stua) og hunden som er pågående. Da antar jeg også at hunden er en del større enn kattene? Jeg ville ikke latt de "finne ut av ting selv" ved at de får ha en konfrontasjon, det kan fort føre til skader, og at kattene blir enda mer usikre. Hunden har allerede masse informasjon om kattene ved at den kjenner lukta av dem, den trenger ikke nødvendigvis mer nærkontakt for å bli kjent med dem. Jeg ville lært hunden å ligge på sin egen plass/i sin egen seng når kattene er i stua. Og sørga for at hunden får brukt mye energi ute. Anonymkode: 15491...4ba Takk! 🥰 Gode råd! 👍😊Her er nok egentlig både hund og katt usikre, men ja hunden er blitt pågående. Hunden har virket veldig nysgjerrig på dem og hatt lyst å bli kjent. De har flere ganger vært snute mot snute uten at det har skjedd noe. Hatt mange positive øyeblikk fram til ca i sommer. Det har vært rolige øyeblikk fra begge parter eller ihvertfall slik jeg oppfattet det, men så har det likevel oppstått en konflikt like etter. Signaler de misforstår? Husker godt nyttårsaften i fjor. Både hund og katter var redde. Var i kjeller med hunden under der verste fyrverkeriet. Vi satt ved trappen. Ene katten hilste på hunden og de var rolig ovenfor hverandre og t.o.m vasket hverandre litt. Men så var det etter en stund en bevegelse fra hunden som gjorde katten usikker, og katten angrep. Anonymkode: 4033a...951
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #16 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Derfor er det viktig at dere kontrollerer miljøet så dere faktisk får trent på det. Be mannen ta med hunden ut på en sniffetur så hunden får brukt nesa (og hodet). I mellomtiden får du inn kattene og stenger for så de ikke får løpt ned i kjelleren. Gi de noe digg våtfor så de blir litt mer positiv til å være i huset. Når mannen kommer tilbake fra tur, så har du en kong eller tyggebein klar. Hunden blir tatt med inn med bånd på seg. Deretter får dere han til å ligge på plassen sin, og avlede hver gang han stirrer for lenge på kattene (ikke la han stirre i mer enn et par sekunder av gangen). I starten vil han nok slite med å falle til ro, reise seg ofte, klynke og vise frustrasjon etc. Men, om dere gjør dette én gang om dagen, vil dere se en merkbar forskjell etter et par uker. Han vil falle inn i en rutine og bli flinkere og flinkere til å falle til ro med kattene i samme rom. Også må dere være ekstra oppmerksom på når kattene f.eks reiser seg og beveger seg rundt i rommet. Da vil han nok ønske å hoppe opp, men avled han (med en godbit) med én gang kattene rører på seg- altså FØR han rekker å reagere. Dere må rett og slett være litt på hugget og forutse situasjoner før de får lov til å utfolde seg. Noen hunder må lære seg å være rolige i visse situasjoner. For å lære de dette må man sette de i disse situasjonene og kontrollere hunden og guide de mot rett adferd over tid. Å jage katter er selvbelønnende, så hunden vil fortsette med det såfremt han ikke blir vist en alternativ adferd som også fører med seg belønning (skryt og godbiter). Anonymkode: 78ddb...88b Takk for gode råd og metoder vi kan prøve. 🥰 Lettere å få den ene katten opp enn den andre. Ene katten vår unngår hunden for alt det er verd. Han vil nok kjempe i mot hvis jeg bærer han opp. Men å trene på en katt vil kanskje ha en positiv effekt på den andre og? Anonymkode: 4033a...951
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå