Gå til innhold

Å forsvare en julegave, mot både annen hund og eier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to hunder. De fikk hver sin nye seng i julegave. Vi hadde en situasjon her i går som jeg ikke vet hvordan vi skal takle.

Det begynte med at hund nr 2 la seg i «feil seng». Hund nr 1 jaget da vekk hund nr 2 med høye bjeff. Hund nr 1 la seg i senga si - og voktet den. Når hund nr 2 nærmet seg, både knurret og bjeffet hund nr 1. Hund nr 2 tok signalene og holdt seg deretter unna. 

Vi tenker det er greit nok at hund nr 1 skal få ha sin seng i fred, men det går ikke at hun i tillegg skal vokte på området rundt og at hund nr 2 ikke kan gå i nærheten. Veldig upraktisk når vi alle er i samme stue. Hund nr 1 virket veldig stressa og helt annerledes enn sånn vi kjenner henne. La seg ikke til å hvile, men bare lå i senga som om hun var på vakt.

Så vi bestemte oss for å flytte senga til hund nr 1 ned i gangen, sånn at hun heller kan være i fred med senga si der. Så- da jeg ba henne reise seg opp for at jeg skulle ta med senga ned i kjelleren, så knurret hun mot meg!! Det er første gang og jeg ble veldig overrasket. Mannen min overtok situasjonen, og samme skjedde med han, ble både knurret og bjeffet til. Han var heldigvis mer handlekraftig enn meg og bare tok tak i senga likevel og fikk henne til å reise seg opp. La senga ned i gangen, og da la hun seg der i stedenfor (med åpne dører). 

I natt har hun ligget i stua som hun pleier (uten senga), og sover fortsatt, men jeg lurer på hva som skjer utover dagen når hun oppdager senga igjen og om situasjonen kan forverre seg og hva vi evt skal gjøre. Tenker - om dette er en type ressursforsvar, så er det vel uheldig å kvitte seg med senga, ettersom hennes frykt for å bli fratatt tingen da kommer til virkelighet? Kan godt fjerne senga helt, men bare lurer på om det er riktig å gjøre. Eller om det vil gå seg til når sengen ikke lenger er «ny». 

Vil legge til at hundene vanligvis er veldig gode venner, og at vi alle ble veldig overrasket over hund nr 1. Som om vi plutselig fikk en ulv i hus liksom… 😵 Særlig det at hun knurret og bjeffet til oss, er noe hun aldri før har gjort. Hun er 2 år. 

Anonymkode: a7390...142

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta vekk begge sengene, problem solved.

Anonymkode: bc4da...d65

• Liker 4
Skrevet

" Tenker - om dette er en type ressursforsvar, så er det vel uheldig å kvitte seg med senga, ettersom hennes frykt for å bli fratatt tingen da kommer til virkelighet?" 

Hunder lever i nuet. Om dere fjerner sengen mens hun ikke er opptatt av sengen men er oppe i stuen, så er ingen skade skjedd. At mannen din ignorerte signalene til hunden og tok sengen dagen før mens hun lå i den (selv om han bare skulle flytte den), forsterker derimot ressursforsvar. Kommer dere i en slik situasjon igjen, hent en neve godbiter og kast det ut på gulvet. Da vil hun reise seg og gå vekk, og da får dere tatt vekk det hun ressursforsvarer uten at hun føler at noe blir tatt fra henne. 

Jeg ville fjernet begge sengene. 

Anonymkode: 07e0e...482

• Liker 2
Skrevet

@livoghundene på instagram har lagt ut en del om ressursforsvar på instagram, kanskje ta en titt inn der og evt sende en melding?

Anonymkode: c9d68...c6a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...