Gå til innhold

Er det krangling i din familiejul i barndomshjemmet ditt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her blir det alltid krangling mellom meg og min eldre søster.

Dette går ut over foreldrene våre som blir lei seg.

Skulle ønske det ikke var sånn, men takler ikke kritikken fra min søster og jeg gir beskjed og da tenner hun på alle plugger.

Feks:

Hun kommenterer alltid glefsende at jeg ikke rydder bort julepresangene mine med en gang pakkene er åpnet, men lar det ligge fremme til 1 (eller 2 juledag hvis jeg har glemt de.)

I år fikk jeg et smykke, et par vanter, et gavekort og en liten kortholder og disse tingene irriterer hun seg over at jeg lar ligge fremme en dag etter at jeg har pakket de ut.

De ligger på et lite hjørne av et  hjørnebord som ingen bruker, men dette misliker min søster sterkt fordi det er upassende at det ligger fremme.

At gavene til hennes barn ligger over hele spisebordet er helt greit , og det kommenterer hun ikke.

Får kjeft fordi jeg har ting fra oppveksten liggende i huset, feks russeluen min som ligger i et klesskap, arvet porselen fra bestemor som ligger inni et skap på kjøkkenet og som jeg ikke vet om jeg kommer til å bruke, noen naturbilder fra en interrail jeg hadde for tjue år siden, som henger oppe på et gjesterom osv

Hun har sitt eget hus og mine foreldre sier aldri noe om at det er spor av min oppvekst i huset, men min søster henger seg altså opp i alt ang meg.

Det at hun har masse klær som tar opp plass i en garderobe det er liksom helt greit.

Hun er 46 år og jeg 41

Har inntrykk av at når livet hennes ikke er sånn som hun ønsker det skal være da begynner hun å hakke på meg mer enn vanlig.

Da hun mistet jobben pga permittering for to år siden, var hun veldig stygg mot meg og tolererte ikke at jeg var i samme rom som henne engang og sjikanerte meg for den minste ting.

Triste greier🤨

Anonymkode: 28c4e...62f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ingen som har det sånn når familien møtes?

Ts

Skrevet

Nei

Anonymkode: e6e42...013

• Liker 3
Skrevet

Er det mye psykisk sykdom i familien?

Dette hørtes meget spesielt ut.

Anonymkode: 9d84b...b66

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke akkurat om julegaver, men jeg kjenner i alle fall en som hele forbanna tiden skal klage og sutre bare på grunn av noe som går på TV-skjermen. Uansett hva slags programmer som står på, så skal hun klage over at alt sammen er kjedelig / rævva / forbanna søppel. Det er visst bare drittunger / idioter / hjernedøde fjols, og så videre, som gidder å følge med på dette.         

Men hvis noen spør hvorfor hun egentlig gidder å følge med på dette, hvis hun ikke liker programmet. Så svarer hun Men programmet står jo på da! og derfor er hun visstnok "nødt til" å følge med. Hun kunne jo selvfølgelig bare ha gått sin vei, og heller funnet på noe helt annet - i stedet for å sitte der, bare for å klage. 

Anonymkode: bfb91...23f

• Liker 1
Skrevet

Din søster er sur for noe annet, så pirker hun på deg. 

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg, søsteren min og datteren hennes begynte å krangle i går da vi spilte brettspill 😂 men det vil jeg si hører med! Det skal krangles litt når man spiller. Moren vår (bestemoren til niesen min) grep inn og spurte «hva er det som feiler deg» (for så klart var det MIN feil 🙄). 

Anonymkode: 79dce...b3e

Skrevet

Her oppfører alle seg sivilisert, det er jeg som mamma som er vertinne, og voksne barn og svigerbarn kommer hjem. Det er god stemning, men alle «klager» til meg om det de reagerer på.. i stedet for å ta det ut på hverandre. Jeg hadde ikke orket krangling i høytidene eller andre sammenkomster, da hadde jeg ikke invitert samtidig. 

Anonymkode: 2b9a4...6d9

Skrevet

Har ikke feiret jul med de som krangler i år, men min mor og bestemor er i en stor krangel som gjør at de ikke kan prate sammen. Siden jeg er voksen med barn som er deres barnebarn og oldebarn så havner jeg litt imellom. Veldig slitsomt. Pleide å feire annenhver jul sammen tidligere da de gikk overens, men nå er det nok slutt på det. Veldig trist at det skal bli slik syns jeg. 

Merkelig oppførsel av søsteren din egentlig. Hva sier foreldrene dine da? De må da synes det er tullete at hun skal pirke på deg og dine ting når hun selv har ting rundt i huset hun også. 

Anonymkode: 8e0c8...050

• Hjerte 1
Skrevet
Mamajune11 skrev (39 minutter siden):

Din søster er sur for noe annet, så pirker hun på deg. 

Ja sånn har hun alltid vært.

Jeg har fått cøliaki diagnosen og hun har vanskeligheter med å akseptere at jeg har det, og spurte om jeg hadde bevis fra sykehuset på diagnosen.

Hun er så lei av at folk lyver på seg intoleranser og allergier bare for å få oppmerksomhet, og dette mener hun helt til hun får noe selv og da sier hun aldri unnskyld for at hun var bedrevitende.

Ts

• Nyttig 1
Skrevet

Skjønner at det er kjipt når du ikke kommer overens med søsteren din. Men du er over 40, er det ikke snart på tide å flytte tingene dine ut av barndomshjemmet? Foreldrene dine vil vel gjerne bruke skapplassen til sine egne ting. Tenker i grunn at kanskje søskenforholdet bedres når du bestemmer deg for at du er voksen nå. 

Anonymkode: 46622...fd3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Sånn oppførsel fra søster hadde jeg bare ignorert uten å kommentere eller gjøre noe poeng ut av det. Kan virke som at du gir henne den responsen hun håper på for å kunne hakke videre på deg. Heis på skuldrene uinteressert og bytt emne.

Anonymkode: dce36...380

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner at det er kjipt når du ikke kommer overens med søsteren din. Men du er over 40, er det ikke snart på tide å flytte tingene dine ut av barndomshjemmet? Foreldrene dine vil vel gjerne bruke skapplassen til sine egne ting. Tenker i grunn at kanskje søskenforholdet bedres når du bestemmer deg for at du er voksen nå. 

Jeg har jo bare noen få ting som ligger der og jeg aldri tenkt over at de er der, og foreldrene mine bryr seg heller ikke.

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det i så fall søsters sak? Det er ikke hennes hjem. Og nei, jeg tenker ikke at søskenforholdet blir bedre av at TS prøver å gjøre denne søsteren til lags. Disse personene blir aldri fornøyde, de finner bare noe nytt å pirke på hvis man gjør som de vil. I tillegg får de bekreftet at de faktisk har noe med hva andre driver med.

TS, jeg har samme opplevelse av familiemedlemmer som mener noe om ting de virkelig ikke angår dem. Der og da blir jeg ganske paff, men etterpå irriterer jeg meg over at jeg i det hele tatt gikk inn i diskusjonen. Standardreaksjonen min er forsvar, men det skal ikke være nødvendig når angrepet i utgangspunktet er helt på trynet.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Nymerïa skrev (3 minutter siden):

Er det i så fall søsters sak? Det er ikke hennes hjem. Og nei, jeg tenker ikke at søskenforholdet blir bedre av at TS prøver å gjøre denne søsteren til lags. Disse personene blir aldri fornøyde, de finner bare noe nytt å pirke på hvis man gjør som de vil. I tillegg får de bekreftet at de faktisk har noe med hva andre driver med.

Ikke for å gjøre søsteren blid. Men for at TS skal bli voksen trenger hun å klippe navlestrengen. Flytt ut fra barndomshjemmet. TS er ikke et barn lenger. Når hun skutter å oppføre seg som et barn, vil antagelig søskenforholdet også fungere bedre. Voksne kommuniserer ikke med ædda bædda. Er på tide å bli voksen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke for å gjøre søsteren blid. Men for at TS skal bli voksen trenger hun å klippe navlestrengen. Flytt ut fra barndomshjemmet. TS er ikke et barn lenger. Når hun skutter å oppføre seg som et barn, vil antagelig søskenforholdet også fungere bedre. Voksne kommuniserer ikke med ædda bædda. Er på tide å bli voksen. 

Min søster hakker på meg for noe uansett hvor vi er.

Hun kritiserer også andre så det suser, men de hun liker sier hun bare positivt om.

Hun hater overvektige folk, og å snakka dritt om de er hennes yndlingstema.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For det første; nei, jeg har erfaring med et slikt familiemedlem. De som legger seg bort i ting de ikke har noe med blir ikke hyggeligere av at du oppfører seg som de urimelige kravene deres er helt legitime. Det blir som å si at hvis du bare er imøtekommende nok mot en kontrollerende kjæreste som kommer han over kontrollbehovet. Skjer ikke.

For det andre, hvis dette handler om at TS ikke er voksen nok fordi hun har ting i foreldrenes hus, så er det like mye et problem at den enda eldre søsteren har ting der. For det leste du sikkert at hun har i HI.

• Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (12 minutter siden):

For det første; nei, jeg har erfaring med et slikt familiemedlem. De som legger seg bort i ting de ikke har noe med blir ikke hyggeligere av at du oppfører seg som de urimelige kravene deres er helt legitime. Det blir som å si at hvis du bare er imøtekommende nok mot en kontrollerende kjæreste som kommer han over kontrollbehovet. Skjer ikke.

For det andre, hvis dette handler om at TS ikke er voksen nok fordi hun har ting i foreldrenes hus, så er det like mye et problem at den enda eldre søsteren har ting der. For det leste du sikkert at hun har i HI.

"Søsteren kaster stein i glasshus"

Skrevet

Jeg tror nok det er vanskelig for mange i juletiden. I mitt barndomshjem var det alltid min mor som var den ubehagelige kranglefanten. Jeg forsøkte i mange år å få henne til å forstå at mye av det hun sier er krasst og sårende. Oppvaskscener der hun konfronterer de nærmeste familiemedlemmene, er også ubehagelig, og ikke innafor her hos meg. Jeg fortsatte å forsøke å tilbringe ferier med mine foreldre, da jeg hadde fått egne barn. Nå feirer vi i ro og fred. Det er hyggelig med fredelig jul!

Basert på egen erfaring har jeg følgende å si; Om man har barn, hund, husfluer eller rett og slett bare en egen sofa, er det best å skygge unna slike barndomshjem, og feire med sine egne. Da vil man endelig få en gledelig jul!

Anonymkode: 9cde5...873

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...