Gå til innhold

Er det ikke vanlig å takke for gaver lengre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen jeg gir gaver til takker for gavene etter julaften er over, utenom min mor. Da tenker jeg på de man gir gaver til, men ikke tilbringer julaften med. Jeg ender alltid med å sende en melding og takke for gavene først, og da gjør naturligvis de det samme. Men om jeg ikke gjør det, så hører jeg ingenting.

Er dette vanlig eller har jeg bare utakknemlig omgangskrets?

Vurderer å slutte å takke for gaver om ingen bryr seg uansett..

Anonymkode: fd425...c5c

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alminnelig høflighet ser ut til å bli mer og mer mangelvare i dagens samfunn.

Anonymkode: f2e52...812

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet

Noen takker, andre ikke. 

Ser ikke hvorfor jeg skal bruke en kalori på å reflektere over hvem som gjør hva. Det gir meg bare assosiasjoner til gamle, mennesker, som ikke har annet å gjøre enn å irritere seg over andre. 

Anonymkode: e9332...d8a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Foreldre har sluttet å oppdra sine barn. 

Høflighetens tid er forbi. 

Det er så trist atte.

Anonymkode: 66379...ebf

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Foreldre er elendige forbilder, generelt sett. 

Takk har blitt et fremmedord de færreste kan.

Anonymkode: 66379...ebf

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noen takker, andre ikke. 

Ser ikke hvorfor jeg skal bruke en kalori på å reflektere over hvem som gjør hva. Det gir meg bare assosiasjoner til gamle, mennesker, som ikke har annet å gjøre enn å irritere seg over andre. 

Ts her.

Jeg er ikke spesielt gammel, midten av 30-årene. 

Det handler ikke om at jeg irriterer meg over det, men at jeg genuint lurer på om dette er en skikk som ikke lengre praktiseres blant folk flest.

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her.

Det handler ikke om at jeg irriterer meg over det, men at jeg genuint lurer på om dette er en skikk som ikke lengre praktiseres blant folk flest.

Ikke bry deg om grinebiteren over her. Du har helt rett, dessverre. Takknemlighet har vi mista i vårt moderne vestlige samfunn.

Anonymkode: 45bd7...702

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her.

Jeg er litt eldre enn deg.

Ja, det har forsvunnet mer og mer.

Jeg tror man har blitt mer bevisst på hva som bare er tomme fraser, uten noe særlig innhold. Ja, jeg tok takkerunden. Men helt ærlig, det er jo bare en høflighetsgreie uten noe særlig innhold og mening bak. 

For de nærmeste vet jo at du bryr deg om dem gjennom handlinger og andre ting. Ikke fordi du tvangsaktig sender en sms etter å ha mottatt en gave. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan jo hende noen syns det er vanskelig å si takk selv om de er takknemlig for gaven, eller syns det er vanskelig å finne tid i mellom at folk snakker og styrer til å si det, vet bare det selv siden jeg syns det er vanskelig noen ganger. Men er litt klein sosialt fra før.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke bry deg om grinebiteren over her. Du har helt rett, dessverre. Takknemlighet har vi mista i vårt moderne vestlige samfunn.

Anonymkode: 45bd7...702

Nå er det vel heller ikke særlig takt og tone å kalle andre for grinebittere i stedet for å diskutere sak ;)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For de nærmeste vet jo at du bryr deg om dem gjennom handlinger og andre ting. Ikke fordi du tvangsaktig sender en sms etter å ha mottatt en gave. 

Det å takke er jo nettopp en av de handlingene som viser at en bryr seg om andre.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Sultan skrev (1 minutt siden):

Det å takke er jo nettopp en av de handlingene som viser at en bryr seg om andre.

For noen, ja. Det er derfor jeg takket, fordi jeg vet enkelte fortsatt legger mye i det.

For meg betyr det ikke noe å motta et takk. Det tar jo to sekunder å sende en slik melding. 

Skrevet

Vi takker når vi møtes, det samme får jeg mine barn til å gjøre. Kun om noen bor langt unna at vi sender melding :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For noen, ja. Det er derfor jeg takket, fordi jeg vet enkelte fortsatt legger mye i det.

For meg betyr det ikke noe å motta et takk. Det tar jo to sekunder å sende en slik melding. 

Men det er jo en av de grunnleggende sosiale kodene. At du ikke bryr deg er helt greit, men det er nå engang noe man gjør, selv om gaven var helt pyton. Man takker for det man har fått.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja og nei. Jeg takker når jeg får gaven før jul og når jeg ser personen igjen etter jul. Pleier bare ringe/mld de nærmeste (foreldre, søsken) på selve julekvelden. Ofte er vi ikke ferdig med gavene før utover kvelden og etter det er det familietid. Prioriterer ikke å sende masse mld/ringe. Er takknemlig for alle gaver, men slik er jeg vant til å gjøre det 😊

Anonymkode: 237a5...ea8

Skrevet
Astramare skrev (11 minutter siden):

Kan jo hende noen syns det er vanskelig å si takk selv om de er takknemlig for gaven, eller syns det er vanskelig å finne tid i mellom at folk snakker og styrer til å si det, vet bare det selv siden jeg syns det er vanskelig noen ganger. Men er litt klein sosialt fra før.

Vi snakker vel i all hovedsak om unge mennesker som tilbringer 90% av tiden sin på en eller annen skjerm? Da bør noen minutter kunne avsees til å sende en "Takk for gaven og fortsatt god jul" til gavegiverne.

Om man føler det er vanskelig å takke muntlig, så bør man tenke over at det fremstår mye mer kleint å la være, enn å gjøre det.

Anonymkode: 5095a...4b7

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er litt eldre enn deg.

Ja, det har forsvunnet mer og mer.

Jeg tror man har blitt mer bevisst på hva som bare er tomme fraser, uten noe særlig innhold. Ja, jeg tok takkerunden. Men helt ærlig, det er jo bare en høflighetsgreie uten noe særlig innhold og mening bak. 

Hva for slags blasert vås er dette? Jeg bryr meg om ting jeg gir til folk, har lagt tanke bak gaven og vil selvfølgelig vite om mottakeren satte pris på den. Får jeg ikke en takk, så antar jeg at den ikke falt i smak. Handler ikke om noe tvangsaktig, men en helt sentral del av gaveutveksling. 

TS: Jeg registrerer det samme i min krets, og har bestemt meg for å slutte å gi til folk som ikke takker. Jeg blir bare sur av det.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke tiden det tar å sende meldingen som betyr noe, men betydning av det å faktisk takke for det man får. 

Dette gjelder for øvrig ikke bare i forhold til å takke for gaver, men ellers i samfunnet. Jeg har merket meg at særlig unge i butikk kan se direkte dritsur ut der de står i kassen og tar imot betaling. Det er ingen "takk", ingen "ha en god dag," bare et surt dytt på varen og "vil du ha kvittering?" Det er en grunnleggende holdning til høflig og evnen til å se utover en selv som holder på å forsvinne. Og det er ekstremt skremmende i en tid hvor vi virkelig kommer til å trenge å sette oss selv til side, hvis vi skal komme oss samlet gjennom klimakrise, flyktningestrømmer, krig og sult.

Det er i de små ting man ser de store endringene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sultan skrev (10 minutter siden):

Men det er jo en av de grunnleggende sosiale kodene. At du ikke bryr deg er helt greit, men det er nå engang noe man gjør, selv om gaven var helt pyton. Man takker for det man har fått.

Jeg gjør jo det. fordi jeg er 40+, og har lært de sosiale kodene.

Men jeg ser likevel at dette er en av de tingene som er ganske meningsløse. Akkurat som mange andre ting vi bare ikke gjør lenger. 

For meg betyr det mye mer å gi en god klem og snakke om hvordan gaven er brukt neste gang jeg møter noen. Eller alle disse andre tingene vi gjør for hverandre. Enn å sende en plikt-SMS 1.juledag. 

Derfor har jeg full forståelse for at dette er i ferd med å dø ut blant de yngre generasjonene. 

Skrevet
kankankan skrev (4 minutter siden):

Hva for slags blasert vås er dette? Jeg bryr meg om ting jeg gir til folk, har lagt tanke bak gaven og vil selvfølgelig vite om mottakeren satte pris på den. Får jeg ikke en takk, så antar jeg at den ikke falt i smak. Handler ikke om noe tvangsaktig, men en helt sentral del av gaveutveksling. 

TS: Jeg registrerer det samme i min krets, og har bestemt meg for å slutte å gi til folk som ikke takker. Jeg blir bare sur av det.

Topp argumentasjonsteknikk hos deg, altså 😅

Uansett;

Jeg sender takk selv om det ikke falt i smak. Jeg legger ikke noe som helst i at noen ikke sender meg en slik tom SMS, da jeg vet at jeg selv sender de av plikt uansett gave.

Så du velger egentlig bare å fortsette å gi til oss som sender av plikt. Og å ikke gi til noen som setter stor pris på gaven, men ikke ser vitsen med akkurat denne SMSen. 

Men greit det, om du kun vil kjøre prinsipp her. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...