Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen har vært sammen i noen år nå. Vi bor langt unna familien hans, noe som gjør at vi ikke har møttes særlig ofte. Jeg kjenner dem derfor ikke så godt.

Vi ble foreldre til vårt første barn i år (første barnebarn). Jula har vi valgt å feire hos hans foreldre, og vi skal være her til over nyttår. Det er fullt hus med hans foreldre, søsken og partnere(12 stk under samme tak).

Nå har jeg nådd punktet hvor svigermor går meg på nervene! Hun får meg til å føle meg som en elendig mor.

Hvis baby begynner å gråte, kommer hun løpende for å se hva som skjer. Selv om vi er tilstede, skal hun da prøve trøste og fortelle oss hva som er galt. Om baby har vondt i magen, om den er trett, om den bare trenger underholdning osv. Jeg føler selv at vi som foreldre et i utmerket stand til å håndtere dette selv- og kjenner også barnet vårt.

Hvis det er tid for legging har hun flere ganger lagt seg opp i at babyen har for mye energi til å få sove, kommentert at vi burde vente og ønsker meg lykke til og ler med en kommentar "sees snart". Baby har (heldigvis) alltid sovnet!!

Hvis andre spør hvordan det går, så svarer HUN hvordan vi har det. Hun forklarer alt babyen har lært, hvor morsom og snill den er og hvor utrolig bra det går med oss. Hvis jeg sier at det kan være krevende, så overkjører hun med at vi har fått en såå snill baby, at vi er så heldige og ikke har noe å klage på osv. 

Oldeforeldre hadde fått noen bilder til jul (de har ikke kamera eller mobil, så ønsket gjerne det). Vi begynte å fortelle hvor bildene var tatt, også kom svigermor å overtok og selv skulle fortelle hvor vi hadde vært og hvor bildene ble tatt.

Hvis vi skal avgårde så går hun å henter ting hun mener vi trenger uten å si noe til meg. Så når jeg skal pakke går jeg å leiter overalt, før hun forteller at det har hun pakket ned. Jeg er jo vant til å styre med disse tingene selv når jeg er hjemme, så føler også det blir mer kaotisk og jeg mister fullstendig kontroll. Det er ekstremt kjipt å dra på julebesøk 30 min unna å ha glemt voksiposen- fordi svigermor hadde tatt den ut av vogna før vi dro og glemt å fortelle at jeg måtte ta den med (hun pakket selv vogna I bilen). Evt kun tatt med en babycall fordi "hun trodde hun hadde pakket begge". Det blir bare rot når hun skal styre.

Jeg synes hun legger seg opp i så mye som er "vår" jobb som foreldre. Jeg blir både sliten, men også mer og mer provosert. Det er greit at hun er engasjert, men nå synes jeg hun tar litt mye plass... 

Er det jeg som er en sart sjel, eller er det innafor å bli litt lei av dette? 

Anonymkode: 537f8...c16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi henne beskjed, i verste fall reis hjem

Skrevet

Bare slapp av. Hun er stolt og vil være involvert. Ikke skap problemer over filleting. Dere er der såpass lite ag du burde bare svelge noen kameler. 

Anonymkode: 5c381...ab1

• Liker 8
Skrevet

Pakkingen må hun få beskjed om, resten er bare at hun prøver å være engasjert/inkludert. Men skjønner veldig godt at du kjenner På det. 

Anonymkode: 18852...13e

• Liker 2
Skrevet

Helt innenfor å reagere. Hadde blitt sprø, jeg liker ikke folk som skal blande seg sånn. Enten si ifra selv eller få mannen til å gjøre det. 

Anonymkode: 1b6d2...7ba

Skrevet

Jeg leser ikke noe annet enn at du har en i overkant engasjert svigermor. 

Men det er greit å si fra. Sorter litt først, og ikke ta alt, da høres det bare ut som en foss av kritikk. For i HI er det viktige og uviktige ting. 

La henne prate og være engasjert ovenfor andre, om noe er det jo bare litt flaut for henne da andre og vil reagere på dette. 

La mannen si fra om pakkingen, vær konkret på at det er utfordrende når ting ikke ligger der dere trodde de lå, og at dette må du og mannen selv ha kontroll på. 

Vær tydelig om hun blander seg i legging og slik, gjerne med en humoristisk vri. "vi har nå klart å få han til å sove på denne måten de siste x månedene".  Eller "nå trøster jeg, det går fint, bare fortsett med matlagingen du". Eller en mer direkte "vi trenger litt ro nå". 

Og tips herfra for fremtiden; 4 døgn under samme tak som egne/svigers, det holder. 

Anonymkode: 32de2...eeb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Gud, så slitsomt! Jeg skjønner deg utrolig godt TS. Min svigermor er helt lik. Hun mener det godt, men er faktisk utrolig egoistisk og hensynsløs overfor deg som nybakt mor. Hun tar over, tråkker over grensene dine og styrer på.

Hadde det vært meg, ville jeg nok vurdert å reise hjem for å hvile meg. Sagt at babyen trenger å komme hjem til litt roligere omgivelser og vante rutiner igjen.

Anonymkode: c8599...28d

Skrevet

Jeg forstår deg godt. Du må gi beskjed, ellers blir det bare verre.

Jeg har et godt forhold til svigermor, men hvis hun går over streken så sier jeg eller mannen min ifra. Sist ble hun veldig snurt, men tok det til seg.

Det er ikke greit å bli overkjørt.

Anonymkode: 9f88f...d58

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gud, så slitsomt! Jeg skjønner deg utrolig godt TS. Min svigermor er helt lik. Hun mener det godt, men er faktisk utrolig egoistisk og hensynsløs overfor deg som nybakt mor. Hun tar over, tråkker over grensene dine og styrer på.

Hadde det vært meg, ville jeg nok vurdert å reise hjem for å hvile meg. Sagt at babyen trenger å komme hjem til litt roligere omgivelser og vante rutiner igjen.

Anonymkode: c8599...28d

Syns man aldri skal bruke barn for å være konfliktsky. Da får man være mann eller kvinne nok til å si ifra :) 

Anonymkode: 5c381...ab1

Skrevet

Trur nok svigermor berre er ei supergira bestemor 😂 Men kan ikkje sambuaren din sei noko? Treng ikkje vere streng, men berre "mamma, no må du roe ned litt". 🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet

Forstår at det kan blir litt mye! Ville gitt beskjed om pakking, og så svelgt unna resten. Jula er snart over, også er dere tilbake i ro og fred ♥️

Anonymkode: 56549...568

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...