Gjest Ylvia Skrevet 13. desember 2005 #1 Skrevet 13. desember 2005 Jeg er redd. Har klumper der nede. Når jeg trykker på disse kulene så er de harde som erter. De er ved underlivet, på de ytre kjønneleppene. Det er noen store ca. en cm. i diameter. Og noen små, bare noen mm. Jeg prøver å klemme på disse ertene og da kommer det ikke noe ut. Det er bare hardt. Og hud utenpå. En gang fikk jeg klemt ut den minste klumpen, det var vondt. Da kom det ut hvitt gørr. Fast. Tror det er talgkjertler. Lege er ikke aktuelt. Vet dere om noen kremer eller midler som tar bort talgkjertler? Noen reseptfrie? Tror dere det er talgkjertler? Jeg har kviser i ansiktet og ryggen, men jeg vet ikke om det er noe sammenheng. Synes det er rart at kjertler har kommet i de ytre kjønnsleppene, men mest på høyre side. Tror det ikke er noen på venstre. Kanskje talgkjertler sprer seg. Siden det bare kommer på den ene siden? Jeg er redd hva det kan være, men lege eller gynekolog er helt uaktuelt. Ingen skal se på tissen min. Det er privat. Jeg er jomfru, og er veldig sjenert. Har angst, spesielt legeangst, og tannleger. Spesielt over private eiendeler.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2005 #2 Skrevet 13. desember 2005 Vet ikke hvor lenge du har hatt de, men jeg hadde en sånn kul en gang, og den forsvant av seg selv etter noen dager. Det er sannsynligvis helt ufarlig, men hvis de fortsatt er der etter noen uker, bør du nok høre med legen. Husk at de har sett sånt mange ganger før.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2005 #3 Skrevet 13. desember 2005 Gå til legen å få en sjekk. Fort gjort.
Gjest ylvia Skrevet 13. desember 2005 #4 Skrevet 13. desember 2005 Jeg har hatt de i et par år. Og har ennå ikke turt å oppsøke lege. Så lege er helt uaktuelt. Er det noen som også har hatt sånne klumper og om det finnes noe krem ol. å smøre på?
minienthe Skrevet 13. desember 2005 #5 Skrevet 13. desember 2005 du bør nok gå til lege... gynekologisk undersøkelse er slettes ikke noe gøy men det kan hjelpe hvis du går til en kvinnelig gynekolog og forklarer henne hvordan ting ligger an først. å tipse deg om ting til å smøre på kuler du har hatt i underlivet over flere år uten å få de sjekket vil jeg si er uansvarlig dessverre.
Gjest ylvia Skrevet 15. desember 2005 #6 Skrevet 15. desember 2005 Kan jeg stikke hull på denne vonde klumpen med en nål? Jeg tror jeg ikke tør, men går det ann å bruke et middel mot vorter? Huden blir jo da helt hvit, og da kan jeg klemme ut det hvite gørret.?
hecuba Skrevet 15. desember 2005 #7 Skrevet 15. desember 2005 Det kan godt hende det er infeksjon i hårroten eller helt ufarlige vorter. Det er faktisk forskjell på vorter i underlivet. Noen er veldig vanlige, og ikke alle er såkalte "kjønnsvorter". Ta deg en tur til legen i alle fall. Det hjelper på nervene, og de har som regel gode råd til hva du kan gjøre..
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #8 Skrevet 15. desember 2005 Hva er det du frykter mest ved å gå til legen? Bor du på et lite sted? Når det kommer hvitt gørr ut av klumpene, er det ikke da sjanse for at du har en bakteriell infeksjon?
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #9 Skrevet 15. desember 2005 Jeg har hatt det du beskriver mange ganger, men det gikk da over etter en stund. Hvis de samme klumpene har vært der over så lang tid bør du få det sjekket opp. Hvis du går inn på eks. www.lommelegen.no kan du stille spørsmål til en gynokolog, garantert svar, men du får en regning i posten
Gjest ylvia Skrevet 15. desember 2005 #10 Skrevet 15. desember 2005 det er ikke kjønnsvorter, da jeg er jomfru. Tror det er en bakterie. Men jeg får bare en mm. sånn hvitt gørr en gang bare. Og har prøvd å klemme flere ganger uten å kom noe. Men jeg prøver å klemme på det hovne klumpene og får ikke noe ut. Jeg har vasket meg med lactacyd tre ganger i dag, for å få det bort. Men de er like vonde selv om jeg vasker det. og det går ikke bort. vondt å gå også. Synes klumpen er ekstra vondt i dag. Og jeg må gå som en and. Beins fra hverandre fordi det er så vondt.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #11 Skrevet 15. desember 2005 DU MÅ IKKE KLEMME PÅ DEM. Det gjør det bare vondt værre.
Gjest ylvia Skrevet 15. desember 2005 #12 Skrevet 15. desember 2005 Jeg har klemt på dem. Det er så svondt, og klumpen er så stor. Hovnet opp på den ene siden. Vondt å gå og å sitte. Tror dere det er lurt å vakse nedentil ekstra mye nå? Flere ganger daglig? Bruker bare lactacyd. For å få det bort fortere? Eller er det for ofte? Og at det kan bli værre?
Gjest *Snart medlem* Skrevet 15. desember 2005 #13 Skrevet 15. desember 2005 Jeg har klemt på dem. Det er så svondt, og klumpen er så stor. Hovnet opp på den ene siden. Vondt å gå og å sitte. Tror dere det er lurt å vakse nedentil ekstra mye nå? Flere ganger daglig? Bruker bare lactacyd. For å få det bort fortere? Eller er det for ofte? Og at det kan bli værre? ← Vi her på forumet kan ikke ane hva det er. Du må nok svelge noen kameler og ta en tur til legen. Leger er jo der for å hjelpe deg. Du kan jo selvsagt begynne med å spørre en lege på lommelegen.no eller doktoronline.no, men jeg er sikker på at de kommer til å svare at "det er vanskelig å stille noen diagnose over nett, så jeg anbefaler deg å ta en tur til lege".
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #14 Skrevet 15. desember 2005 Ikke klem mer på dem nå, og ikke vask mer enn en gang per dag, og da med veldig mild såpe. For mye "tukling" med huden nå irriterer bare og gjør ting verre. Og hvis du har hatt dem lenge, kommer de ikke til å gå bort av seg selv, da må du rett og slett tvinge deg til legen om du vil ha dem vekk (google på hidradenitt, og se på bilder hvordan det kan bli seende ut om det går for lenge ubehandlet - ikke for å skremme deg, men sånt skjer...) Det vil også være en fordel å venne deg til å gå til legen også med underlivsproblemer nå, for det vil uansett bli nødvendig å vise frem underlivet hos legen noen ganger senere i livet, og jo lengre du venter, jo flauere blir det. Alle leger har dessuten sett byller i underlivet før, de synes sikkert ikke det er den aller mest delikate lidelsen pasientene kan ha, men de er profesjonelle og har behandlingsmetoder for dette.
Gjest Miloine Skrevet 16. desember 2005 #15 Skrevet 16. desember 2005 Byllene i underlivet kan være såkalt hidradenitt, en betennelse i kjertlene i underliv og lysker. Byller kan av og til oppstå i dette området. Lege bør nok se på dette og utelukke bakterieinfeksjon og eventuelt gi deg behandling. Innen du har vært hos lege, kan du smøre på en bakteriehemmende krem. Det er viktig at du IKKE klemmer på dem, da blir det irritasjon, de vil hovne opp og dermed bli større og mer betente.
Gjest gjest1 Skrevet 16. desember 2005 #16 Skrevet 16. desember 2005 Ikke klem, og ikke forsøk å vaske de bort, for det går ikke og vil sannsynligvis bare irritere mer. Du må gå til legen! Legen har sett underliv før, og du kan ikke gå rundt å vondt.
Gjest gynokologen Skrevet 16. desember 2005 #17 Skrevet 16. desember 2005 Når du har gått så lenge med det uten at det er blitt bedre MÅ du gå til legen. Det er mest sansynlig at du har hidradenitt som Miloine skriver Når du så kommer dit, så forklarer du hvordan det ser ut, og at årsaken til at du ikke har gått før, er fordi du er flau for å vise fram underlivet spes. fordi det er byller der. D u skal vite det at de fleste leger finner det meste av sykdommer interesant. Gynokologer har studert underlivet til kvinner i mange år, og ant. jobbet en stund med det også. De har sett alt mulig. Det er jobben dems. Gå til en kvinnelig gynokolog (dette kan du bestemme selv) Det lønner seg økonomisk å få en henvisning fra legen din først. Husk at det går nok ikke over av seg selv, og det kan bli mye værre dersom du ikke får noe for det. Du må for all del ikke klemme, og når du vasker deg skal du være forsiktig med å berøre byllene. Det er ingen kvinner som liker å gå til gynokolog, men alle må det før eller siden.
Malama Skrevet 16. desember 2005 #18 Skrevet 16. desember 2005 Jeg kan bare skrive under på det de andre sier: De går ikke bort av seg selv, og nei, du kan ikke vaske dem bort. GÅ TIL LEGEN! Det er ikke farlig å gå til legen. Det er ikke "uaktuelt" å gå til legen. det er NØDVENDIG å gå til legen. NÅ!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå