Gå til innhold

Dårlig bidragsyter..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter for øyeblikket å gremmes over at jeg står oppført i telefonkatalogen :evil:

Nå som den vennligsinnede, gavmilde juletiden nærmer seg drukner jeg i telefoner. Enten det er fra Røde Kors, Frelsesarmeen, LHL eller andre organisasjoner.

Ikke er jeg gjerrig og egoistisk, tvertimot. Men som student og med barn har jeg mer enn nok å tenke på å klare å betale forsikringa og dagmamma og det som må være. Så kommer julegavene i tillegg...

Og allikevel så ender jeg opp med å ha dødsdårlig samvittighet for å være en dårlig bidragsyter.

På vei hjem fra skolen idag blir stoppet av en miljøvernorg. og etter 15 min. "tale" (klarer ikke bare være uhøflig og gå...) må jeg svare at jeg ikke har noe å bidra med.

Rekker ikke å komme inn døra hjemme før Røde Kors ringer..

Nå med skattelistene så tilgjengelig må det vel gå an å velge ut aktuelle bidragsyterne utifra det? Noe godt kan det jo komme ut av det og!

Jeg mener, jeg med mine 0, -formue og inntekt (stemmer det , ja

:oops: )så hva er vitsen - annet enn tapt arbeidstid ?

:oops: :(:roll: :cry:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo jo.. Jeg hadde akkurat stengt av vannet på dusjen i formiddag da da en forening ringte.. rakk så vidt å bekrefte hvem jeg var før den endeløse tiraden om det kjempeviktige arbeidet bla bla bla.. Jada, jeg tviler ikke for at det er viktig, men det går jo ann å slippe folk til ordet likevel! :roll:

Skrevet

Skjønner deg så godt - det er ikke lett å si nei til sånne heller, også får man dårlig samvittighet... :-? Husker godt en telefonselger som avsluttet med å si; "ja vel, så du er ikke interessert i å hjelpe fattige og syke barn du" fyttirakkern, sånt gjør meg sint :evil:

Vel, jeg har reservert meg mot telefonsalg, orker ikke mer sånt... Du kan reservere deg hos Brønnøysundregistrene: http://www3.brreg.no/oppslag/reservasjon/index.jsp

Skrevet

Takk :D

Har reservert meg for all reklame og telefonsalg nå. Så blir det kanskje fred i heimen til jul!

Skrevet

Å resvere seg mot slik "reklame" hjelper ikke. Mamma har forsøkt hun, men slutter de å ringe?? Nøupe

Skrevet

Tanta mi hadde også beskyttet seg mot slik telefonreklame og telefonsalg, men så var det en dag mens jeg var hos henne at det var en dævel som ringte likevel. H*n fikk høre det gitt!

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Jeg har undersøkt litt og hvis det er slik at du har reservert deg mot telefonsalg i Brønnøysundregistrene og sier dette til selgeren i telefonen så er faktisk han/hun pålagt og avslutte og legge på.

Enkelt og greitt.

Milla

Gjest sexysadie
Skrevet

Du satte meg på sporet av noe, Milla

Skrevet

De som driver med telefonsalg og direkte reklame er faktisk pliktige til å "vaske" registrene sine mot reservasjonslistene minst hver tredje måned. Hvis noen telefonselgere ringer når det har gått mer enn tre måneder etter reservasjon; si rett og slett at du vil anmelde firmaet!

Skrevet

Men poenget med å reservere seg mot telefonsalg er jo at de ikke skal ringe ikke sant??? Å si nei takk og legge på når de ringer trenger vel ikke store innsatsen???

Skrevet

Bare husk at humanitærer organisasjoner er unntatt fra dette. Hvis en vil reservere seg for de også må dette gjøres seperat.

Det har jeg nettopp gjordt, og føler meg litt som en driitsekk, men jeg har bare ikke råd til å gi mer penger enn det jeg allerede gir.

Dessuten går det jo ant å endre på det senere.

Skrevet
Bare husk at humanitærer organisasjoner er unntatt fra dette. Hvis en vil reservere seg for de også må dette gjøres seperat.  

I forskriften heter det:

§ 5-2. Reservasjonsadgangen

Enkeltpersoner kan ved å registrere seg i Reservasjonsregisteret kreve sitt navn sperret mot bruk til direkte markedsføring uavhengig av medium. Den som registrerer seg, kan angi at sperringen likevel ikke skal gjelde for direkte markedsføring til inntekt for humanitære og samfunnsnyttige organisasjoner og foreninger.

Så det er ikke riktig at humanitære organisasjone er unntatt, men man kan selv velge å "unnta" dem.

Skrevet

Og så er det de som ringer alle venner og bekjente innimelloom - for å få litt fart på tingene... åååå.... det er pinlig, leit og jeg blir ikke så lite provosert. Men når en bekjent har gjort meg en tjeneste, kan jo jeg gjengjelde den med å høre på hva h*n har å si... (nei, jeg kjøper aldri) *tvinger meg til å tenke sånn*

Skrevet

Har funnet ut at det eneste som hjelper er hemmelig telefonnummer! (Brønnøysund hjelper ikke noe særlig har jeg erfart!). Står imidlertide oppført i katalogen med mobilnummer, slik at de som er "seriøst" interessert kan få tak i meg. Organisasjoner o.a. benytter nemlig ikke mobilnummer. (I hvert fall ikke ennå).

Leo

Skrevet

1) man kan øve seg på å si nei - det trenger man sikkert i flere situasjoner hvis man sliter med å si nei til selgere. ;)

2) man kan registrere seg der det er mulig

3) man kan ungå de som prøver å selge sin ting på gata. Gå rundt dem, se forbi dem, etc. Sånn som man gjør med tiggere og narkomane. ;)

4) man kan si at man allerede støtter [passende sak]. Jeg støtter faktisk SOS Barnebyer, og folk fra Redd Barna synes det er fint, og lar meg gå. :)

5) hvis noen er frekke nok til å ringe, så kan man jo fortelle dem om hvor dårlig råd man har selv, og at du gjerne skulle hjulpet, men pengene strekker ikke til. Hvis de prøver å få deg til å få dårlig samvittighet, så kan du gjøre det samme.

6) hvis du er registrert i Brønnøysundsregisteret, så kan du be om navn og telefonnummer, og si at du skal ta det opp med organsisasjonen at den du snakker med ringer deg. Da blir de ofte litt spake.

7) Spør dem gjerne hvor mye av hver innmeldingssum de får. Sist jeg hørte, så fikk innmelderne 700 kr av et års medlemsskap verdt ca 1000 kr...

8) Reklame du får i posten kan du sende tilbake.

Catzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...