AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #1 Del Skrevet 25. desember 2022 Slik står det på et skilt ved inngangen av gata til borettslaget jeg er oppvokst i. Har sett mange borettslag og kommunale områder har samme type skilt. Har alltid tenkt at «nødvendig varetransport» er en tolkningssak. Og har aldri reagert når folk kjører varer fra Ikea eller ifm storhandel frem til døra si, for så å kjøre bilen sin på parkeringsplassen utenfor området ca 200-300 meter etterpå. Etter jeg flyttet for meg selv har jeg også kjørt til døra til foreldrene mine for å lempe av julegaver og/eller små barnebarn, før jeg har parkert bilen på gjesteparkeringen etterpå. Særlig ved uvær. Da samboer skulle være med meg og barna i juleselskap i dag passerte vi skiltet som alltid har stått der og nå hang han seg plutselig opp i det. Han mente at det vi gjorde her var strengt forbudt. At det var kun var ved sykdom og skikkelig viktig varetransport det var lov å kjøre inn i gata. Jeg som er oppvokst der og vant med at vi alltid kjører til døra dersom vi har mange varer og/eller ved uvær der passasjerer ikke har kledd seg godt, jeg syns jo han overdrev. Jeg mener han tolker skiltet for strengt. Han derimot, mener jeg viser total mangel på skikk og bruk ved å kjøre inn barnebarna dersom det pøsregner og vi har mye utstyr/pakker/ting med oss. Hva gjør dere som bor på områder med sånne skilt? Hva gjør dere når dere er på besøk hos nær familie med sånne skilt? Hvem mener dere har mest rett her? Er samboer for streng eller er jeg for umoralsk? Anonymkode: 36a88...443 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #2 Del Skrevet 26. desember 2022 Ingen? Anonymkode: 36a88...443 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #3 Del Skrevet 26. desember 2022 Enig med samboeren din. Samtidig er det jo en sedvane som er etablert som sikkert flere i borettslaget også følger. Anonymkode: 4e676...567 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #4 Del Skrevet 26. desember 2022 Ikke noe å bry seg om, bare gjør det dere alltid har gjort. Hadde en gal vaktmester som kom på døra våre hele tiden fordi vi ikke parkerte i garasjen, men utafor, var bare artig. Skulle taue oss bort og greier 😆 Var morsom å erte. Anonymkode: 77236...009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #5 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke noe å bry seg om, bare gjør det dere alltid har gjort. Hadde en gal vaktmester som kom på døra våre hele tiden fordi vi ikke parkerte i garasjen, men utafor, var bare artig. Skulle taue oss bort og greier 😆 Var morsom å erte. Anonymkode: 77236...009 Her hadde nok bilen fort blitt tauet bort bare bilen hadde stått 2-4 timer. Mange naboer som ville irritert seg da pga smale gater. Så vi har aldri gått så langt som å parkere verken 15 min eller 1 time. Dette er snakk om sette av varer og personer og parkere på parkeringsplassen etterpå. Jeg mener det burde gå an og at samboer overdriver. Anonymkode: 36a88...443 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #6 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Slik står det på et skilt ved inngangen av gata til borettslaget jeg er oppvokst i. Har sett mange borettslag og kommunale områder har samme type skilt. Har alltid tenkt at «nødvendig varetransport» er en tolkningssak. Og har aldri reagert når folk kjører varer fra Ikea eller ifm storhandel frem til døra si, for så å kjøre bilen sin på parkeringsplassen utenfor området ca 200-300 meter etterpå. Etter jeg flyttet for meg selv har jeg også kjørt til døra til foreldrene mine for å lempe av julegaver og/eller små barnebarn, før jeg har parkert bilen på gjesteparkeringen etterpå. Særlig ved uvær. Da samboer skulle være med meg og barna i juleselskap i dag passerte vi skiltet som alltid har stått der og nå hang han seg plutselig opp i det. Han mente at det vi gjorde her var strengt forbudt. At det var kun var ved sykdom og skikkelig viktig varetransport det var lov å kjøre inn i gata. Jeg som er oppvokst der og vant med at vi alltid kjører til døra dersom vi har mange varer og/eller ved uvær der passasjerer ikke har kledd seg godt, jeg syns jo han overdrev. Jeg mener han tolker skiltet for strengt. Han derimot, mener jeg viser total mangel på skikk og bruk ved å kjøre inn barnebarna dersom det pøsregner og vi har mye utstyr/pakker/ting med oss. Hva gjør dere som bor på områder med sånne skilt? Hva gjør dere når dere er på besøk hos nær familie med sånne skilt? Hvem mener dere har mest rett her? Er samboer for streng eller er jeg for umoralsk? Anonymkode: 36a88...443 Det står GJENNOMKJØRING FORBUDT, det betyr det ikke er lov å kjøre gjennom uten stopp. Går ut ifra at det er for å hindre at gjennomgangstrafikken bruker denne veien som snarvei. Syketransport/varetransport kan bruke veien som snarvei. Skal vi følge samboerens tolkning må det være skiltet forbudt for motorvogn og ikke noe underskilt. Anonymkode: e91cd...a4f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #7 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det står GJENNOMKJØRING FORBUDT, det betyr det ikke er lov å kjøre gjennom uten stopp. Går ut ifra at det er for å hindre at gjennomgangstrafikken bruker denne veien som snarvei. Syketransport/varetransport kan bruke veien som snarvei. Skal vi følge samboerens tolkning må det være skiltet forbudt for motorvogn og ikke noe underskilt. Anonymkode: e91cd...a4f Men det TS og familien driver på med er jo verken syke- eller nødvendig varetransport. Anonymkode: 4e676...567 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #8 Del Skrevet 26. desember 2022 Jeg bodde i et borettslag med slik skilting for noen år siden. Praksis der var at nødvendig varetransport var opp til den enkelte. Om den giktiske gamlefru Olsen kjørte sin ene handlepose til døra var det greit, for det var nødvendig for henne. Om vektløfter-Leif hadde gjort det samme ville han vel ikke blitt nektet å gjøre det han heller, men han hadde heldigvis vett til å bære handleposen sin fra parkeringsplassen. Dette er bare eksempler på at det gikk seg til litt av seg selv, jeg tror det bare skaper et utrivelig bomiljø om man skal være regelryttere. Anonymkode: 06532...37c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #9 Del Skrevet 26. desember 2022 Jeg bor i sånt borettslag, og alle kjører utenfor boligen sin, skal de sette av varer, barn, noen som er syke eller skadet. Er jo ingen som reagerer på det. Er bare ikke lov å stå der over tid, for man blokkerer jo for utrykningskjøretøy. Anonymkode: bfd0b...ddb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #10 Del Skrevet 26. desember 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Men det TS og familien driver på med er jo verken syke- eller nødvendig varetransport. Anonymkode: 4e676...567 De kjører heller ikke gjennom. De kjører til døra, snur også parkerer de. De gjennomkjører ikke. Det de gjør er altså lov. Sykebil/ varetransport får lov til å kjøre gjennom, altså ta en snarvei. Privatbiler kan ikke kjøre gjennom, det står ingenting om at de kan kjøre innom også snu. Da hadde det stått innkjøring forbudt, forbudt for motorvogn eller stopp forbudt. Anonymkode: b27ad...136 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 27. desember 2022 #11 Del Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Men det TS og familien driver på med er jo verken syke- eller nødvendig varetransport. Anonymkode: 4e676...567 Definer nødvendig varetransport. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #12 Del Skrevet 27. desember 2022 Selvfølgelig er det greit. Og til alles fordel. Ville bare informert samboeren om at dette er din og din families sak. Han kan gjerne hoppe av og gå/bære, men du kjører unger og gaver til døra. Her i nabolaget har vi en slik veibit. På søppeltømmingsdager står det stampe på veien der det er ment at man skal kjøre, så da kjører også nabolaget gjennom her uten at noen har reagert på det, da de ser behovet. Det er tidlig morgen, så det er ikke akkurat slik at trafikken sjenerer de som sitter på uteplassen, eller småbarnsfamilier som leker i gata. Anonymkode: 23c78...519 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #13 Del Skrevet 28. desember 2022 Vi gjør som deg ts, selv om samboeren din egentlig har rett. Men jeg hadde ikke orka å bo der vi bor hvis vi ikke kunne kjørt ungene til døra når de har sovna i bilen og kommer til å vræle når de vekkes, eller det pøsregner og posen med McDonald's mat definitivt vil revne på turen bort... Har også sittet i styret, og det har egentlig aldri vært et problem med denne type kjøring. Det vi sliter mest med er postbud og all slags leveranser (foodora osv) som kjører FORT. De som bor på feltet har vett til å kjøre sakte, men de som lever av å kjøre kjører jo som noen tullinger. Anonymkode: cac76...b84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 28. desember 2022 #14 Del Skrevet 28. desember 2022 Tenker det er helt innafor om man har møbler fra ikea, en ny oppvaskemaskin osv som må kjøres helt til døren. Synes derimot det er unødvendig å kjøre frem kun fordi barna/andre ikke har egnete klær. Da kler man seg ordentlig eller har paraplyer tilgjengelig i bilen. Har man en del gaver e.l så kan man følge barna inn til besteforeldrene og gå tilbake selv å hente pakker evt i flere omganger. Forstår at man gjerne ser mellom fingrene når det gjelder beboere med nedsatt funksjonsevne/eldre som oftere må kjøre frem for å lesse av etter handling. Men ikke at gjester unødig skal kjøre helt frem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #15 Del Skrevet 28. desember 2022 Luckiness skrev (5 minutter siden): Tenker det er helt innafor om man har møbler fra ikea, en ny oppvaskemaskin osv som må kjøres helt til døren. Synes derimot det er unødvendig å kjøre frem kun fordi barna/andre ikke har egnete klær. Da kler man seg ordentlig eller har paraplyer tilgjengelig i bilen. Har man en del gaver e.l så kan man følge barna inn til besteforeldrene og gå tilbake selv å hente pakker evt i flere omganger. Forstår at man gjerne ser mellom fingrene når det gjelder beboere med nedsatt funksjonsevne/eldre som oftere må kjøre frem for å lesse av etter handling. Men ikke at gjester unødig skal kjøre helt frem. Det står jo gjennomkjøring forbudt. Ikke innkjøring forbudt. Altså da må det jo være lov å kjøre inn for å hente eller sette av. Anonymkode: 41666...7a6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #16 Del Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det står jo gjennomkjøring forbudt. Ikke innkjøring forbudt. Altså da må det jo være lov å kjøre inn for å hente eller sette av. Anonymkode: 41666...7a6 Helt riktig. Klokkeklar jus Anonymkode: d6d8e...8ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 28. desember 2022 #17 Del Skrevet 28. desember 2022 Premisset her er jo feil - det er gjennomkjøring forbudt, da er det lov til å kjøre fram til husene i den gata gjennomkjøring er forbudt i. Det er de som bare kjører gjennom fordi det evt. er kjappere som bryter loven. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 29. desember 2022 #18 Del Skrevet 29. desember 2022 Luckiness skrev (8 timer siden): Tenker det er helt innafor om man har møbler fra ikea, en ny oppvaskemaskin osv som må kjøres helt til døren. Synes derimot det er unødvendig å kjøre frem kun fordi barna/andre ikke har egnete klær. Da kler man seg ordentlig eller har paraplyer tilgjengelig i bilen. Har man en del gaver e.l så kan man følge barna inn til besteforeldrene og gå tilbake selv å hente pakker evt i flere omganger. Forstår at man gjerne ser mellom fingrene når det gjelder beboere med nedsatt funksjonsevne/eldre som oftere må kjøre frem for å lesse av etter handling. Men ikke at gjester unødig skal kjøre helt frem. Klapp igjen a Narvestad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #19 Del Skrevet 29. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi gjør som deg ts, selv om samboeren din egentlig har rett. Men jeg hadde ikke orka å bo der vi bor hvis vi ikke kunne kjørt ungene til døra når de har sovna i bilen og kommer til å vræle når de vekkes, eller det pøsregner og posen med McDonald's mat definitivt vil revne på turen bort... Har også sittet i styret, og det har egentlig aldri vært et problem med denne type kjøring. Det vi sliter mest med er postbud og all slags leveranser (foodora osv) som kjører FORT. De som bor på feltet har vett til å kjøre sakte, men de som lever av å kjøre kjører jo som noen tullinger. Anonymkode: cac76...b84 Er så uendelig enig i denne. Her i gata samarbeider vi godt. Det er forståelse for at man må blokkere gata innimellom. Barn kan godt sparke ball og løpe rundt, da alle beboere kjører forsiktig. Problemet er alle disse idiotene som ikke forstår at slike skilt betyr at det er et område som blir brukt av mange, som gjerne også er litt trangt og uoversiktelig. Utrolig nok, som du skriver, slike som lever av å kjøre. Anonymkode: 23c78...519 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 29. desember 2022 #20 Del Skrevet 29. desember 2022 15 hours ago, Luckiness said: Tenker det er helt innafor om man har møbler fra ikea, en ny oppvaskemaskin osv som må kjøres helt til døren. Synes derimot det er unødvendig å kjøre frem kun fordi barna/andre ikke har egnete klær. Da kler man seg ordentlig eller har paraplyer tilgjengelig i bilen. Har man en del gaver e.l så kan man følge barna inn til besteforeldrene og gå tilbake selv å hente pakker evt i flere omganger. Forstår at man gjerne ser mellom fingrene når det gjelder beboere med nedsatt funksjonsevne/eldre som oftere må kjøre frem for å lesse av etter handling. Men ikke at gjester unødig skal kjøre helt frem. Bor du en slik plass selv? Det hadde vært helt grusomt å bo der vi bor med småbarn om vi skulle gått frem og tilbake flere ganger for å få alle matvarene i hus i pøsregn for eksempel. Poenget med forbudet er å hindre mye trafikk i gatene, ikke å gjøre det til en kjip plass å bo... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå