Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å se på kjennliv.no. Har kjent mye liv de siste dagene, og ser utenpå magen at baby beveger seg. Likevel er bevegelsene mye mindre kraftig enn før, og treigere. Sist uke kunne bevegelsene være slik at jeg kvapp for baby spente så hardt. Så leser jeg at om bevegelsene blir svakere er dette også definert som mindre liv, eller tolker jeg det feil? Er 29 uker på veg

Anonymkode: 648b0...f70

Skrevet

Det er veldig individuelt fra baby til baby. Det kan også variere fra dag til dag. Er du i tvil, ringer du føden. Alltid ring en gang for mye enn for lite. 

Anonymkode: d86e7...abe

Skrevet

Er det plutseleg svakare/mindre liv ville eg ringt føden for råd. Men det variera veldig mellom graviditetar, og frå dag til dag. Min første sparka vondt gjennom heile graviditeten, og eg var sår i ribbeina siste vekene pga dette. Ho i magen no har kun hatt nokre få vonde/harde spark, men mest "ommøblerings"-bevegelsar. Spesielt på slutten endrar sparka seg frå tydelege spark til meir strekk-bevegelsar, då det er mindre plass inni der. Om baby har snudd seg kan dette ha noko å bety óg 😊

Men igjen: er du i tvil ringer du føden ❤️

Skrevet

Er ca like langt som deg med nr 3, alle mine har gått fra spark til mer flytende og rullende bevegelser på denne tiden. De har hatt mindre plass og har ikke så mye rom for å sparke ifra lengre.

Ring føden om du er usikker, men det er ikke unormalt at bevegelsesmønsteret blir litt annerledes dess mindre plass de får.

Anonymkode: ebe5a...442

Skrevet

Men da blir altså svakere bevegelser regnet som mindre liv uansett om man kjenner mye liv men svakere bevegelser? Forstår jeg skal ringe føden om jeg er bekymret men har hatt dette flere ganger i svangerskapet og da hadde det blitt kanskje 20 telefoner 🙈 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da blir altså svakere bevegelser regnet som mindre liv uansett om man kjenner mye liv men svakere bevegelser? Forstår jeg skal ringe føden om jeg er bekymret men har hatt dette flere ganger i svangerskapet og da hadde det blitt kanskje 20 telefoner 🙈 

Nei. Hvis du kjenner liv jevnlig gjennom døgnet er det normalt. Måten baby beveger seg på endrer seg pga det blir trangere. Lite liv mtp bekymring er når du sjeldnere kjenner liv.

Anonymkode: ae43d...0d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikkje nødvendigvis. Det blir vanlegvis svakare spark ved endra rørslemønster, ja, men ikke mindre liv 😊 Du skal jo kjenne baby så og så ofte, og kjenner jo om det er tydelege bevegelsar inni der.

Skrevet

29 uker klarer vel baby fremdeles å snu seg mye rundt. Da kan det være grunnen til at bevegelsene endrer seg, fordi baby plutselig sparker bakover i stedet for fremover feks. 

Man kan alltids spørre egen jordmor før man ringer føden om man er i tvil :) Det gjorde jeg i liknende situasjon og fikk da en ekstra kontroll. 

Anonymkode: 2a209...4d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...